Mihin aikaan 14-vuotiaan lapsesi tulisi tulla kotiin
pe- tai la-illan kotibileistä tutun kaverin luota? Antaisitko 14v:n jäädä/mennä kaverille yökylään bileillan päätteeksi?
Mietinnässä kotiintuloaika kasiluokkalaiselle kaverin bileistä. Kaverin luo yökylään päästäminen arveluttaa, vaikka luotankin lapseeni. Mitäs jos nyt olisikin se eka kerta, kun hölmöilee alkoholin kanssa? Esitinkin lapselle, että tulee bileiden jälkeen näytille ennen kuin menee yökylään, mutta mitäpä se hyödyttää, voihan senkin jälkeen mennä tekemään hölmöyksiä. Paremmin varmaan toimii, että varmistan yökyläkaverin vanhemmilta, että oma lapseni on todella menossa sinne ja pyydän ilmoittamaan, jos lapsi ei tule tai jos lapsi törttöilee. Tuttuja vanhempia ovat, se on hyvä. Näistä kun keskustelimme, lapsi otti nokkiinsa suunnitelmistani ja sanoi, että on törkeää, että en luota häneen. Yritin selittää, että ei kyse ole siitä, vaan äidin velvollisuudesta tietää missä oma lapsi on ja mitä tekee.
Miten teillä 14-vuotiaan bilemenot on järjestetty?
Kommentit (15)
Hän saa käydä bileissä, kotiintuloaika on klo 1. Alkoholista ollaan keskusteltu ja tiedän hänen ottaneen olutta ja lonkeroa, on itse kertonut. Meillä asiat selvitetään puhumalla ja poika itse kertoo, milloin aikoo juoda muutaman oluen. Koskaan ei ole kännissä tullut kotiin eikä ole ollut krapulassa.
takoitus olla keskenään koko yön? Silloin on kyllä jo aika iso riski, että bileet karkjaa käsistä. JOs vanhemmat ei ole yöllä edes tulossa kotiin, käsikisin lapseni kotiin. Klo 23 on ihan sopiva kotiintuloaika. 14-v ei ole vielä siinä asemassa, että voi yhtään kritisoida vanhempien asettamia rajoja. Jos lapsesi mielestä rajoittaminen on törkeää, on selvästi jotain ei-päivänvaloa kestäviä suunnitelmia.
Enkä suinkaan ole sitä mieltä, että se, että lapseni kritisoi minun asettamia rajoja, tarkoittaisi suunnitelmia, jotka eivät kestä päivänvaloa. Teinikin voi marmattaa rajoista ihan "periaatteesta" tai kokeilumielellä (saisiko lisää aikaa, jos hiukan napisee). En usko omalla lapsellani olevan mitään ryyppäyssuunnitelmia ja arvioisin hänen osaavan käyttäytyä bileissä hyvin, mutta koskaanhan ei tiedä mitä yllättävää tuonikäisten "laumassa" voi sattua.
ap
Meidän 14v. tulee viikonloppuisin klo: 22.00 kotiin ja niin myös hänen kaverinsa. Soitellaan puolin ja toisin kavereiden vanhempien kanssa, jos yökyläily on ajankohtaista, varmistetaan, että on aikuisia läsnä. (T. perheet naantalista)
Noniin kuulostaa tutulta kuviolta. Pahat mielessä tällaisessa järjestelyssä lähes poikkeuksetta...
Ovatko vanhemmat kotona?
Jos vanhemmat ovat kotona niin ok jäädä yöksi, varmistaisin kuitenkin vielä vanhemmilta että näin on sovittu.
Aikuisettomat kotipileet, sieltä kotiin puolen yön aikaan.
Lapset saavat ihan vapaasti ottaa nokkiinsa aikuisten huolehtimesta. Se on vanhempien tehtävä huolehtia lapsistaan. Vai vielä törkeää, no höpölöpö :-)
Muistakaa että on niitäkin vanhempia jotka ostavat ja antavat lapsiensa ja heidän kaveriensa ryypiskellä ja mennä miten haluavat. Kokemusta on myös siitä että jotkut vanhemmat valehtelevat lapsen vanhemmille siitä että missä ovat ja mitä tekevät... Kokemusta on...
Niin ja ei se oma lapsi aina välttämättä ole se puhtain pulmunen, kyllä ne mukavat ja hyvin koulussa menestyvätkin ryypiskelevät.
Joillekkin kavereille saa jäädä yöksi ja joidenkin luota joutuu kotiin jo tavallista aiemmin.
mutta jos menisi, yöksi tulisi kotiin. Ellei kaverin vanhemmat olisi mun tuttuja, ja olisivat itsekin yön kotona.
pe- tai la-illan kotibileistä tutun kaverin luota? Antaisitko 14v:n jäädä/mennä kaverille yökylään bileillan päätteeksi? Mietinnässä kotiintuloaika kasiluokkalaiselle kaverin bileistä. Kaverin luo yökylään päästäminen arveluttaa, vaikka luotankin lapseeni. Mitäs jos nyt olisikin se eka kerta, kun hölmöilee alkoholin kanssa? Esitinkin lapselle, että tulee bileiden jälkeen näytille ennen kuin menee yökylään, mutta mitäpä se hyödyttää, voihan senkin jälkeen mennä tekemään hölmöyksiä. Paremmin varmaan toimii, että varmistan yökyläkaverin vanhemmilta, että oma lapseni on todella menossa sinne ja pyydän ilmoittamaan, jos lapsi ei tule tai jos lapsi törttöilee. Tuttuja vanhempia ovat, se on hyvä. Näistä kun keskustelimme, lapsi otti nokkiinsa suunnitelmistani ja sanoi, että on törkeää, että en luota häneen. Yritin selittää, että ei kyse ole siitä, vaan äidin velvollisuudesta tietää missä oma lapsi on ja mitä tekee. Miten teillä 14-vuotiaan bilemenot on järjestetty?
Koska vesitit sen hienon suunnitelman.
Meillä ei jää ysiluokakkalainenkaan bileisiin yöksi ellei ole tuttuja vanhempia ja vanhemmat tulevat kotiin yöksi tsekkaamaan tilanteen
aika jolloin vanhemmat tulee hakemaan bileistä kotiin (ei mennä soittelemaan ovikelloa, eikä muuten häpäistä häntä näyttäytymällä, vaan haetaan kadulta ulkoa, johon nuori tulee itse autolle). Jos pääsee yöksi, täytyy siellä olla myös aikuisia yötä. Öh ja siis nimenomaan vanhemmat, ei mitään parikymppisiä isosiskoja...
Meillä on ollut yhdet tämmöiset kotibileet, joissa me vanhemmat oltiin ilta ensin pois ja palattiin sitten siinä yhdentoista maissa kotiin. Nukuttiin kyllä piharakenuksessa, mutta samassa pihapiirissä kuitenkin.
On myönnettävä, ettei teini itse ole täysin tyytyväinen järjestelyyn ja on ihan sitä mieltä, että kyllä ne siskot riittää aikuisiksi valvojiksi ja pärjäisivät he ihan yksinkin, mutta en silti ole antanut siihen vielä lupaa.
mutta jos menisi, yöksi tulisi kotiin. Ellei kaverin vanhemmat olisi mun tuttuja, ja olisivat itsekin yön kotona.
Tai no on viime vuonna aprit pikkupirskeet olleet, mutta niistä kotiutui ajoissa ja porukka oli täysin tuttua. Nyt näyttää siltä, että kaveripiiri on laajentunut... Ennen ei ole myöskään yökyläilyitä edes mietitty. Nyt kuitenkin tämä kaveri, jonka luo menisi, on tuttu vuosien takaa, samoin vanhempansa ja edellytys tietysti on, että siellä on aikuinen kotona. Aion todellakin soittaa ko. perheen äidille ja varmistaa suunnitelman ja heidän lapsensa kotiintuloajan ja sopia, että minulle ilmoitetaan kaikesta huolestuttavasta. En usko sen olevan ongelma.
ap
Kun on bileet, kaverilla ei olla yötä. Yökylään mennessä sovin myös vanhempien kanssa ja näin tiedän, että ei ole bileitä ja että vanhemmat on kotona.
Kotiintuloaika on puolilta öin ja minut on aina herätettävä (vaikka olenkin aina hereillä). Jos bileet on kauempana kuin naapurustossa niin minä tai isä haemme autolla. Yksin ei kylillä kuljeta.
Ilman bileitä kotiintuloaika on aina viikonloppuisin klo 22:00. Viikolla oltava kotona klo 20.
Hyvin toimii meillä.
Kun on bileet, kaverilla ei olla yötä. Yökylään mennessä sovin myös vanhempien kanssa ja näin tiedän, että ei ole bileitä ja että vanhemmat on kotona. Kotiintuloaika on puolilta öin ja minut on aina herätettävä (vaikka olenkin aina hereillä). Jos bileet on kauempana kuin naapurustossa niin minä tai isä haemme autolla. Yksin ei kylillä kuljeta. Ilman bileitä kotiintuloaika on aina viikonloppuisin klo 22:00. Viikolla oltava kotona klo 20. Hyvin toimii meillä.
Meillä on ollut arkisin kotiintuoaika viimeistään 20.30 ja se on kuulemma "niiiiin noloo", kun "kukaan muu ei joudu lähtemään siihen aikaan" :) Viikonloppumenot ovat niin harvassa, että ei olla juuri keskusteltu niistä.
Tämänkertainen yökyläily ei siis olisi siellä bilepaikassa vaan toisen kaverin luona, jonka kanssa yhdessä menevät sinne bileisiin. Yökyläpaikassa on käsittääkseni siis koko perhe kotona, sisarukset ja vanhemmat, mutta sen vielä varmistan.
ap
takoitus olla keskenään koko yön? Silloin on kyllä jo aika iso riski, että bileet karkjaa käsistä. JOs vanhemmat ei ole yöllä edes tulossa kotiin, käsikisin lapseni kotiin. Klo 23 on ihan sopiva kotiintuloaika. 14-v ei ole vielä siinä asemassa, että voi yhtään kritisoida vanhempien asettamia rajoja. Jos lapsesi mielestä rajoittaminen on törkeää, on selvästi jotain ei-päivänvaloa kestäviä suunnitelmia.