Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö facebook:iin 6-luokkalaisen (vielä 11v)?

Vierailija
21.09.2011 |

Lapsemme joka on loppuvuodesta syntynyt ja täyttää vasta 12v haluaisi facebook:iin. Kyseisen paikan ikäraja on 13v, mutta lapsen sanoin kaikki muutkin ovat siellä (ja juu tiedän että ainakin suurin osa on).

Eli kysymys päästäisittekö tuon ikäisen lapsen sinne vai ette ja miksi?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua opettaa lapselleni, että sääntöjä ei tarvitse noudattaa.

Vierailija
2/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se siellä juurikaan käy. Kavereina luokkalaisia ja perheenjäsenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä ne sinne osaa mennä ihan ilman lupaakin. pojan luokalla on monta poikaa, jotka ovat siellä tekaistuilla identiteeteillä, ettei vanhemmat huomais. :)

Vierailija
4/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa odotettiin siihen 13 vuoden ikään. Hän ei ole kertonut koulussa olevansa facessa, pari kaveria ja vanhempia sukulaisia kavereina. Annoin hänen liittyä faceen lähinnä pelaamisen takia. Siellä kun on niin kivoja pelejä enkä halunnut hänen pelaavan mun sivuilla. Niin ja tähän lapseen voi luottaa. Hänen veljensä on nyt 10 v. ja hän taas on sen luonteinen etten tiedä päästänkö häntä 13 vuotiaanakaan sinne. ;-)

Vierailija
5/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöillä ole jokin tarkoitus ???? Annatko lapsesi myös ajaa autoa tai käydä ravintolassa ? En päästäisi fb.

Vierailija
6/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöillä ole jokin tarkoitus ???? Annatko lapsesi myös ajaa autoa tai käydä ravintolassa ? En päästäisi fb.

Sinänsä meillä esim. 10v on saanut ajaa mopoa omalla pihalla ja 8v on käynyt kaverin kanssa pubissa päivällä.

Säännöt ovat ohjaamassa toimintaa, mutta kuinka tärkeää tässä on että lapsi on sen 13v vai esim. 12v? Voisiko päästää jos keskustelee ja läpikäy yhdessä lapsen kanssa toimintaa?

Kyselen lähinnä perusteluja miten muut ovat tehneet ja miksi tai mikä käsitys muilla on.

Vierailija
7/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudattaa lakia että lapseen ei saa kajota, kun sanoo nippaavansa, antavansa luunappeja tai tarttuvansa niskavilloista??? Ja sitten pitää noudattaa "sääntöjä", entäs tv luvat, onko nekin maksamatta?

Vierailija
8/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan hänelle, että oman syntymäajan väärentäminen on ihan ok. Samoin opetan hänelle, että kaikkinainen muukin valehtelu ja väärentäminen on oikea tapa elää tässä yhteiskunnassa. Toki nicopetteri pääsee faceen, kun kaikki muutkin eli jesse, janicajasmiina ja charlotta-saskiakin ovat siellä.

Vierailija
9/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sanoo aina että kaikki muut saa, voi, tekee, omistaa.....ja sata varmasti ei pidä paikkaansa. Luotan siihen , että jokin muukin vanhempi on yhtä tiukka kuin minä.

Vierailija
10/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perheen kuopus, joten pääsee helpommalla kuin isoveljet - äiti lepsuilee.

On siellä naamakirjassa myös minun kaverini, samoin moni hänen kavereistaan on minunkin fb-kaverina, joten pääsen vähän seurailemaan.

Lähinnä häntä kyllä kiinnostavat siellä vain pelit.

Vierailija
11/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin ikäraja on ainoastaan ikäsuositus, ja se on voimassa vain Yhdysvalloissa. Lukekaa ne säännöt älkääkö uskoko huhupuheita.

Ja jos se lapsi sinne haluaa niin mitä te olette estämään? Varmasti se lapsi tekee sen tunnuksen luvalla tai ilman.

Vierailija
12/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen lapsi, joka saa kuudennella nyt käydä facebookissa, mutta esim. kotiintuloajoissa olen kai keskimääräistä tiukempi.¨

Ainakin mitä olen kavereidensa ja joukkuekavereiden vanhempien kanssa puhunut.

Samoin monessa muussa asiassa. Lisäksi minulla on hänen tunnukset siihen saakka, kun täyttää 13, luultavasti sen jälkeenin:)

Vierailija
13/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lapsellemme selväksi, että tunnukset saa tehdä vasta kun fb:n säännöt sen sallivat, eli 13-vuotiaana ellei tule sitä ennen sääntömuutosta. En myöskään ole hyväksynyt kaveriksi alle 13-vuotiaita, en edes kummilapsia, vaan pidän heihin yhteyttä muuten.

Vierailija
14/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne voi laittaa ihan oikean syntymäajan?

Mikä facebookissa on vahingollista nuoremmalle?

Vierailija
15/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12 vuotias, mutta en ole päästänyt, vaikka luokkakavereita siellä paljon onkin. Meidän mielestä säännöt on tarkoitettu noudatettaviksi. Tiedän tosi paljon lapsia, jotka ovat päässeet jo tosi aikaisin facebookiin.

Vierailija
16/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on saman ikäinen poika kuin sinulla, ja hän on ollut jo jonkin aikaa facebookissa. Ehtona oli, että tiedän hänen salasanansa ja että hän on myös minun kaverini, jolloin näen kaiken, mitä hän siellä tekee. Ja yllätykseksi, siellä on oikeasti hänen lähes kaikki koulukavarinsa. Paljon nuoremmatkin... Ei se tietenkään mikään syy ole sinne päästää... Kuvia ei saa laittaa,(ainoastaan profiilikuva) eikä mitään tarkkoja osoite tai puh.nro tietoja.

Vierailija
17/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ei meidän lapsi" ,jotka ovat siellä.

Vierailija
18/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano yksikin syy miksen en päästäisi. Pelisäännöt on tehty selväksi. Netinkäyttöönkin pitää lasta kasvattaa.

Vierailija
19/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ikäraja on palveluntarjoajan määrittämä, ei mihinkään lakiin tai asetukseen perustuva. Esimerkiksi huutiksessa on kielletty tuplatunnusten tekeminen ja silti moni aikuinen niin tekee...

Ei facebook ole vaarallinen paikka lapselle, joka ymmärtää, mitä siellä saa tehdä. Harva aikuinenkaan tajuaa, että kaikki kirjoittamansa on muiden luettavana, tavalla tai toisella.

Vierailija
20/36 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni siis 12v ja päästin pari kuukautta sitten kun jäi kiinni "valeprofiilista". Hänen kaikki (todellakin kaikki) luokkakaverinsa ja lähes kaikki muualtakin tutut lapset ja nuoret ovat siellä ja lapseni teki profiilin sitten salaa kun en luvan kanssa antanut. Koki sen niin joukosta eristäytymisenä kun kaikki muut siellä todellakin olivat.

Teimme sitten sopimuksen, että poika saa olla siellä, minulla käyttis ja salasana tiedossa ja hän on lisäksi kaverini siellä, kuten myös mummonsa ja kumminsa. Koin parempana joustaa tässä (kun on kuitenkin jo edes 12v) ja samalla vahtia häntä kuin että hän olisi siellä salaa enkä voisi seurata toimintaa.

Tosiasia on, että lähes kaikki lapset ja nuoret siellä ovat, ilman vanhempien lupaa sitten jos vanhemmat eivät jousta :/ Jokaisen täytyy miettiä omalla kohdallaan miten haluaa toimia.

Ja meillä todellakin pidetään muuten rajoista kiinni, esim kotiintuloaika on paljon tiukempi kuin pojan kavereilla ja niistä pidetään kanssa kiinni.