Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitoinoa sitten sähköpostia kys pestin ministerille...

Vierailija
21.09.2011 |

Siis ministerille jonka alueeseen kuuluu tämä juttu sosiaali-ja tervministeriön sivun mukaan.

Siellä kohta "johto" ja sen alla eri ministerit nimettynä ja heidän toimialueensa.

On siis ilmestynyt sosiaali-ja terveministerön suositus siitä että lähihoitajalla oltava lapset-ja nuoret suuntautuminen jotta sais päiväkodista töitä, ainakaan vakituista työtä ei muuten saa. Mikään laki, esim päivähoitolaki, sitä ei vaadi vaan se vaatii alan koulutuksen joka minullakin siis on!

Se asettaa todella törkeästi eriarvoiseen asemaan ne alan ammattilaiset jotka valmistuneet opiskeluistaan ennen tuota linjausta ja ihan ilman tietoa että sellaista linjausta edes suunnitellaan!! jolloin olisi voinut ehkä niin halutessaan vaihtaa suuntautumisensa siihen lapsiin ja nuoriin turvatakseen työpaikan saannin!

Käytännössä tämä tarkoittaa nyt sitä, että minun edelleni menee vaikkapa 19-20v tyttö joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja vain sen takia että on sen vikan n.½v opiskellut lapsia ja nuoria.

Minä, 35v liki 10v! alalla ollut jolla myös 2 omaa kouluikäistä lasta, olen kuin roska hänen rinnallaan.

Edes mitään lievennyksiä ei ole käytössä, hlökohtaistamisen tms mahdollisuutta jos tosiaan toinen hlö on myös LAIN silmissä pätevä ja koulutuksen saanut JA omaa näin pitkän kokemuksen käytännössä jne.

Todella törkeää paskaa, mulla on stressipisteet ollut iänkaiken kaakossa tämän asian vuoksi ja työttömyyteni on nyt pitkittynyt, edellinen työsuhteeni loppui toukokuussa.

Suoraan sanottuna tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, ruveta loppuiäkseni työttömäksi tai vaihtaa kokonaan alaa, alalta joka tällä linjauksella sahaa vain omaa oksaansa koska tunkua tälle huonosti palkatulle suht raskaalle työlle ei ole!

Väsyttää:´´(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niitä suuntautumiskoulutuksia järjestetään. Mene ja lue se suuntautuminen ja lopeta tuo ruikutus.

Vierailija
2/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ON 9v kokemus alalta!! siis työkokemus!

Ja jos nyt oikein vituroidaan niin mitäs sitä oppii niitä omiakin hoitaessa, avaruusfysiikkaako?

ap

Mutta niitä suuntautumiskoulutuksia järjestetään. Mene ja lue se suuntautuminen ja lopeta tuo ruikutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla ongelma, kun kerran homman jo hallitset.

Vierailija
4/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vaan joku välivaihe.

Mene vaikka lukemaan aborttiblogia elämästä ja vaikeista elämäntilanteista osoitteessa

abortti.blogspot.com

Vierailija
5/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen soitellut niin liittoon kuin edunvalvontaan kuin pääluottamusmiehelle, lakimiehelle liitossa ja päivähoidon ylimmälle johdolle Hgissä jne ja ei edes minkäänlaista "tapauskohtaista" lievennysasiahaaraa ole käytössä, sairasta kun huomioi esim sen että Hgin kaupunki kärsii kovasta hlökuntapulasta päivähoidossa ainakin mitä eri pk johtajia on uskominen! Siis tarkoitan heitä kohtaan joilla koulutus kuitenkin on ja lisäksi sitä työkokemusta vuosikausien ajalta niin ei silti.

viimeisimpänä tänään pistin ministerille sähköpostia koska me jotka valmistuimme enne tuota linjausta olemme aivan eri asemassa kuin he jotka esim nyt valmistuu.

Niin ja pelkkä näyttötutkinto ei onnistu sanoivat sekä Hesotesta että Variasta, Amiedusta, Edupolista jne.

ap

Ei pitäisi olla ongelma, kun kerran homman jo hallitset.

Vierailija
6/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap*välivaihe se aborttikin on, ainakin jos ei ole aseen kanssa aborttiin pakotettu*.

Nyt on vaan joku välivaihe.

Mene vaikka lukemaan aborttiblogia elämästä ja vaikeista elämäntilanteista osoitteessa

abortti.blogspot.com

Vierailija
7/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu sille alalle töihin. Joku syyhän sinulla kai aikanaan oli, ettet valinnut lapsia ja nuoria?

Vierailija
8/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa työskennellä, miksi et sitten suuntautunut siihen opinnoissasi? Sitähän varten ne suuntautumiset on, että niissä opitaan työelämän vaatimuksia nimenomaan niiltä suuntautumisaloilta.

Omien lasten hoitaminen/kasvattaminen ei tee kenestäkään lastenhoidon ammattilaista. Itse asiassa ehkä vähän niinkuin päinvastoin, koska silloin oppii hyvin yksipuolisesti, ellei nyt sit satu olemaan jotain 20 lapsen katrasta, mutta eipä taida juuri kellään olla. Kyllä se koulutus antaa vähän yleispätevämpää tietotaitoa lapsenhoitoon, kuin kahden yksittäisen lapsen hoitaminen.

Hae semmosia töitä mihin sulla on koulutus (ja suuntautumiset kunnossa) tai hanki uusi koulutus. Niin muutkin tekee, opiskelee sitä mihin aikoo työelämässä suunnata. Virhevalintojakin tulee, mutta sit pitää vaan opiskella lisää. Kyllä mä mieluummin haluan lapseni hoitajaksi nuoren koulutetun tytön kuin kouluttamattoman äiti-ihmisen. Ja tässä tapauksessa koulutuksella tarkoitan nimenomaan sitä lapsenhoitokoulutusta.

Vierailija
9/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hänen kiusaksi? Että niillä ei ole ammattitaidon kanssa mitään merkitystä. Olen itse suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Vanhuspuolella olen pätkiä tehnyt, mutta kyllähän se on niin että paljon tietoa puuttuu kun puuttuu se suuntautuminen.

Niitä järjestetään oppisopimus sekä monimuotokoulutuksina. Sinne vaan. Tiesithän että on perhepäivähoitajia 30-v kokemuksella ja silti eivät ole päteviä lastenhoitajiksi päivähoitoon, koska koulutus puuttuu. Sinulta puuttuu myös, joten mene koulutukseen ja lopeta tuo.

Vierailija
10/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitätin se että halusin hieman lisäaihetta opiskeluuni, se reilut 2v ennen tuota syventävän alkua oli nimittäin ihan pelkkää lapsiasiaa, aina siitä hetkestä kun hieman käytiin hedelmöittymistä, tai pikemminkin raskausaikaa, läpi.

Mutta toki, siitähän sopiikin nyt kivittää kun halusi hieman muustakin tietoa ja psykologia aina kiinnostanut (kliininen psykologi piti meille keskimäärin 20h/vkossa) joten luulinpa toimineeni fiksusti mutta se suunnitelma kusikin nyt sitten omaan nilkkaan.

Siitä tuo eriarvoisuus-pointti!

ap

Vierailija
11/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä uuden suuntautumisvaihtoehdon?? Mikä mättää? Haet vaan ko koulutusalaan, näitä täydennyskouöutuksia järjestetään aika-ajoin

Vierailija
12/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei nimittäin puutu koultus, sen sajnoo mukisematta niin päivähoitolaki kuin liitto ja lakimies.

Muuten meitä kouluttamattomia lähihoitajia olisi tässä maassa tuhansia ja vain siksi että puuttuu jokin tietty n.½v pätkä kun onkin toinen aihe ollut kys pätkän ajan.

Eli siihen on turha täälläkään vedota että olisin/olisimme kouluttamattomia, epäpäteviä tms koska emme ole, mm palkkanauha näyttää sen eli siinä ei ole epäpätevyysalennusta koska olemme koulutuksen alalle hankkineet.

ap

vaan hänen kiusaksi? Että niillä ei ole ammattitaidon kanssa mitään merkitystä. Olen itse suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Vanhuspuolella olen pätkiä tehnyt, mutta kyllähän se on niin että paljon tietoa puuttuu kun puuttuu se suuntautuminen.

Niitä järjestetään oppisopimus sekä monimuotokoulutuksina. Sinne vaan. Tiesithän että on perhepäivähoitajia 30-v kokemuksella ja silti eivät ole päteviä lastenhoitajiksi päivähoitoon, koska koulutus puuttuu. Sinulta puuttuu myös, joten mene koulutukseen ja lopeta tuo.

Vierailija
13/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä uuden suuntautumisvaihtoehdon?? Mikä mättää? Haet vaan ko koulutusalaan, näitä täydennyskouöutuksia järjestetään aika-ajoin

Koulutuksella ei ole hänelle mitään annettavaa, koska hänellä on jo 10 v kokemusta ja lähärin perusopinnot koskivat lapsia.

Vierailija
14/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sekään ole varmaa, hakuaika on vasta ensikuun loppupuolella ja päätökset tulevat marraskuussa joskus.

Sitä paitsi eikö sillä ole mitään merkitystä että sitä ennen olen joutunut olemaan, taas, kuukausikaupalla työtön ja jos opiskelemaan pääsen niin työtön olen yhä.

Saisin siis ansiosidonnaista siltä ajalta, luojan kiitos siitä, mutta talous olisi erittäin tiukkaa silloin(kin) ja sitä jatkuisi siis näiden kuukausien päälle vielä ainakin ½ v ajan.

Ja kokonaan toinen pointti on se että eikös opiskelujen tulisi perustua omaan haluun ja vapaaehtoisuuteen?? ei siihen että kunta tehnyt jonkun linjauksen mikä sorsii aiemmin valmistautuneita ja siten pakotetaan opiskelemaan lisää?!

ap

Vierailija
15/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voit saman tien tunkea kaikkien ihmisten kaiken käytännön kokemuksen pytystä alas koska sillähän ei ole mitään merkitystä vaan sillä mahdollisella huimalla n.5-6kk opiskelupätkällä on.

ap

Koulutuksella ei ole hänelle mitään annettavaa, koska hänellä on jo 10 v kokemusta ja lähärin perusopinnot koskivat lapsia.

Vierailija
16/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUE kunnolla nuo tekstini ennenkuin tulet puputtamaan epäpätevyydestä tmv.

ap

lasten kanssa työskennellä, miksi et sitten suuntautunut siihen opinnoissasi? Sitähän varten ne suuntautumiset on, että niissä opitaan työelämän vaatimuksia nimenomaan niiltä suuntautumisaloilta.

Omien lasten hoitaminen/kasvattaminen ei tee kenestäkään lastenhoidon ammattilaista. Itse asiassa ehkä vähän niinkuin päinvastoin, koska silloin oppii hyvin yksipuolisesti, ellei nyt sit satu olemaan jotain 20 lapsen katrasta, mutta eipä taida juuri kellään olla. Kyllä se koulutus antaa vähän yleispätevämpää tietotaitoa lapsenhoitoon, kuin kahden yksittäisen lapsen hoitaminen.

Hae semmosia töitä mihin sulla on koulutus (ja suuntautumiset kunnossa) tai hanki uusi koulutus. Niin muutkin tekee, opiskelee sitä mihin aikoo työelämässä suunnata. Virhevalintojakin tulee, mutta sit pitää vaan opiskella lisää. Kyllä mä mieluummin haluan lapseni hoitajaksi nuoren koulutetun tytön kuin kouluttamattoman äiti-ihmisen. Ja tässä tapauksessa koulutuksella tarkoitan nimenomaan sitä lapsenhoitokoulutusta.

Vierailija
17/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialliseen tekstiin voisi vastata asiallisesti.

LUE kunnolla nuo tekstini ennenkuin tulet puputtamaan epäpätevyydestä tmv. ap

lasten kanssa työskennellä, miksi et sitten suuntautunut siihen opinnoissasi? Sitähän varten ne suuntautumiset on, että niissä opitaan työelämän vaatimuksia nimenomaan niiltä suuntautumisaloilta. Omien lasten hoitaminen/kasvattaminen ei tee kenestäkään lastenhoidon ammattilaista. Itse asiassa ehkä vähän niinkuin päinvastoin, koska silloin oppii hyvin yksipuolisesti, ellei nyt sit satu olemaan jotain 20 lapsen katrasta, mutta eipä taida juuri kellään olla. Kyllä se koulutus antaa vähän yleispätevämpää tietotaitoa lapsenhoitoon, kuin kahden yksittäisen lapsen hoitaminen. Hae semmosia töitä mihin sulla on koulutus (ja suuntautumiset kunnossa) tai hanki uusi koulutus. Niin muutkin tekee, opiskelee sitä mihin aikoo työelämässä suunnata. Virhevalintojakin tulee, mutta sit pitää vaan opiskella lisää. Kyllä mä mieluummin haluan lapseni hoitajaksi nuoren koulutetun tytön kuin kouluttamattoman äiti-ihmisen. Ja tässä tapauksessa koulutuksella tarkoitan nimenomaan sitä lapsenhoitokoulutusta.

Vierailija
18/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sekään ole varmaa, hakuaika on vasta ensikuun loppupuolella ja päätökset tulevat marraskuussa joskus. Sitä paitsi eikö sillä ole mitään merkitystä että sitä ennen olen joutunut olemaan, taas, kuukausikaupalla työtön ja jos opiskelemaan pääsen niin työtön olen yhä. Saisin siis ansiosidonnaista siltä ajalta, luojan kiitos siitä, mutta talous olisi erittäin tiukkaa silloin(kin) ja sitä jatkuisi siis näiden kuukausien päälle vielä ainakin ½ v ajan. Ja kokonaan toinen pointti on se että eikös opiskelujen tulisi perustua omaan haluun ja vapaaehtoisuuteen?? ei siihen että kunta tehnyt jonkun linjauksen mikä sorsii aiemmin valmistautuneita ja siten pakotetaan opiskelemaan lisää?! ap

Itsekkin kävin lähäriksi sillon kun ei ollut suuntautumisella niin merkitystä, mutta valitsin silti lapset ja nuoret koska sillä alueella halusin työskenellä. Mielenkiintoista olisi ollut myös mielenterveystyö, mutta ko työ ei niin kiinnostanut niin siksipä en sinne mennyt. Olet AP tehnyt huonon valinnan ja nyt korjaat sen. Haet sinne kouluun ja lopeta vinkuminen!

Kai sinne on helppo nyt päästä ku on kerran NIIN pitkä työkokemus jo ;)

Vierailija
19/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähärien pitää muuallakin kuin päivähoidossa olla suuntautunut oikealle alalle, muuten ei vakipaikkaa tule.

Mutta jos sinusta on helpompaa muuttaa ministeriön ohjeista kuin käydä ne opinnot niin siitä vaan. Ihan rauhassa. Niitä koulutuksia sitte järjestetään myös kehäkolmosen ulkopuolella...

Vierailija
20/22 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei nimittäin puutu koultus, sen sajnoo mukisematta niin päivähoitolaki kuin liitto ja lakimies. Muuten meitä kouluttamattomia lähihoitajia olisi tässä maassa tuhansia ja vain siksi että puuttuu jokin tietty n.½v pätkä kun onkin toinen aihe ollut kys pätkän ajan. Eli siihen on turha täälläkään vedota että olisin/olisimme kouluttamattomia, epäpäteviä tms koska emme ole, mm palkkanauha näyttää sen eli siinä ei ole epäpätevyysalennusta koska olemme koulutuksen alalle hankkineet. ap

vaan hänen kiusaksi? Että niillä ei ole ammattitaidon kanssa mitään merkitystä. Olen itse suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Vanhuspuolella olen pätkiä tehnyt, mutta kyllähän se on niin että paljon tietoa puuttuu kun puuttuu se suuntautuminen. Niitä järjestetään oppisopimus sekä monimuotokoulutuksina. Sinne vaan. Tiesithän että on perhepäivähoitajia 30-v kokemuksella ja silti eivät ole päteviä lastenhoitajiksi päivähoitoon, koska koulutus puuttuu. Sinulta puuttuu myös, joten mene koulutukseen ja lopeta tuo.

Mullakin on terveydenhuollosta 14 v työkokemus + koulutus ja silti pitää päivittää tietojaan usein.

Sulla taitaa olla jotain muuta häiriötä , kenties lukihäiriö, että pelkäät opiskella?