Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opet! Miten pystytte käymään lääkärissä, neuvolassa ym.?

Vierailija
20.09.2011 |

Itse olen helsinkiläisessä koulussa, jossa ollaan tosi tarkkoja poissaoloista. Toki yritän sopia lääkärit ym. tuntien ulkopuolelle, mutta aina se ei onnistu. Esim. hammaslääkäriajan saa puolen vuoden päähän, ultran tai neuvolalääkärin parin kuukauden päähän. Lukujärjestys taas tulee yleensä n. 2 vkoa ennen jakson alkua, eli pitäisi olla ennustaja, jotta saisi varattua ajan tuntien ulkopuolelle. Myöskään opekokouksista ei saa olla poissa, ja ne saatetaan ilmoittaa viikon varoitusajalla...

Koulun politiikka on tiukka ei. Siinä tapauksessa, että on ihan pakko mennä, asia on ratkaistu niin, että otan koko päivän palkatonta virkavapaata. Tuntuu epäreilulta menettää koko päivän palkka yhden tunnin poissaolon takia, varsinkin, kun joudun kuitenkin suunnittelemaan tunnin ja ohjeistamaan sijaisen (=isompi vaiva kuin tunnin pitäminen itse).

Onko muissakin kouluissa näin tiukkaa?

Pyydän vastauksia opeilta. Jos et ole ope ja haluat silti kommentoida, vastaa kysymykseeni. En halua tähän ketjuun opevihaajia kertomaan lastensa epäoikeudenmukaisista opeista, se ei ole ketjun aihe.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotenkin ne aina sai sumplittua. Täällä ei ollut silloin niin pitkät hammaslääkärijonot kuin nykyään, joten varasin hammaslääkäriajat ja muut vastaavat aina heti kun sain uuden jakson lukujärjestyksen. Jos ajan sai 10 viikon sisään, niin siihen asti oli uusi lukujärjestys voimassa. Eli aina onnistui mulla noin.

Päivystysasiat oli sitten erikseen, mutta niistähän seurasi sairasloma, joten sillä hoitui se ongelma.

Ja sit mä olin yhdessä koulutuksessa, joka oli joka toinen perjantai. Silloin tuo otettiin huomioon lukujärjestyksessä niin, että mulla oli mahdollisimman vähän tunteja perjantaisin, jotta sain ne mahdollisimman helposti järjestettyä jotenkin. Ne vähät tunnit oli heti aamusta, joten jos lähdin tunneilta suoraan, niin ehdin vielä koulutukseenkin. Tuossa asiassa yhteistyö koulun kanssa toimi todella hyvin, kun oli pätevä syy toivoa perjantaille vähän tunteja. Ja tietysti vastaavasti olin valmis muina päivinä olemaan koululla kiltisti, vaikka joku päivä oli varmaan parikin hyppytuntia eri aikaan.

Vierailija
22/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudenajan seurannat saa hoitaa työajalla ja palkallisena, piste. Muuhun en suostuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin ohjesäännöistä ja mitä niissä sanotaan. Käytännössä sitten osa rehtoreista lukee sitä säännöstöä pilkun tarkkaan ja onnistuvat viemään kaiken joustonhalun opettajilta myös toiseen suuntaan. Jos rehtori antaa luvan olla joskus pois ja sumplia asian kollegan kanssa, niin luultavasti opettaja puolestaan joustaa sitten jossain muussa tilanteessa vastaavasti. Neuvolassa ainakin saa käydä työajalla, siis omassa neuvolassa. Lapsen neuvolassa en muista, että minä vuonna olisin käynyt. Olin myös toinen niistä vanhemmista, joka ei päässyt käymään lapseni luokassa avoimien ovien päivänä koulussa, kaikki muut 18 perhettä 20:stä oli saanut vanhemman paikalle kouluun. Olen ollut myös pois lapseni joulujuhlista, myös päiväkotilapsen joulujuhlista, kun ne on järjestetty aamulla klo 9. Kuulema kellään muulla vanhemmalla ei ole ollut ongelmia päästä joulujuhlaan arkena klo 9, joten se on kaikille paras aika. Minä opettaja en tietty ole päässyt sitten juhlaan tai olisin ehkä päässyt, jos rehtori olisi myöntänyt 100 euron virkavapaan minulle koko päiväksi. Meidän koulu sijatsee noin 15 km päässä Helsingin keskustasta. Ollaankohan oikeasti saman esimiehen alaisia? helsinkiläinen ope

Mun koulu on selvästi lähempänä keskustaa. Mutta samanlaiselta kyykytykseltä kuulostaa.

Tosiaan olen joutunut kaikki neuvolat ja ultrat ottamaan palkattomana, reksi on sitä mieltä, että ei mun ole niihin pakko mennä jos en halua, joten oma valintani...

Ei sillä, että se olisi rahallisesti musertava menetys, mutta periaate tökkii. Minun pitää olla milloin tahansa valmis viettämään iltaani vanhempainillassa tms., mutta koulu ei jousta sitten tippaakaan.

ap

että saanko palkallisen vai palkattoman neuvolakäynnin. Aluksi rehtori ilmoitti, että palkatonta mutta kun oli pari vuotta aiemmin myöntänyt palkallisena työkaverilleni neuvolakäynnit, niin tarkisti, ja niinhän se vaan on, että ne neuvolakäynnit saa palkallisena, koska ilman neuvolakäyntejä ei ole oikeutettu vanhempainvapaaseen ja äitiyspakkaukseen. Eli neuvolakäynnit ovat pakollista raskauden seurantaa. Sen sijaan ultrat (ne kaksi tyypillistä) eivät ole, mutta ratkaisin asian niin, että väitin vain meneväni neuvolaan (ja yksi ultra osui loma-ajalle). Myöhemmin kävin ultrassa riskiraskauden vuoksi ja ne olivat palkallista.

Tarkistapa oikeutesi. Tämä siis oli vuonna 2009.

Vierailija
24/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa ottaa palkatonta vapaata oikeastaan mistä syystä vaan. Koko tunti pitää siis tietenkin ottaa mutta ei välttämättä koko päivää. Vaihtoja ei ole harrastettu, ei varmaan onnistuisi, mutta siis palkatonta vapaata saa vain anomalla.

Vierailija
25/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukkarit noin viime tipassa opettajille. Kysy luottamusmieheltä asiasta ja noista lukkareista.

Vierailija
26/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olemme sitten valmiita itsekin joustoihin toiseen suuntaan. En tiedä, kuinka laillista, mutta käytämme maalaisjärkeä ja homma toimii loistavasti!

Omassa kunnassani on ainakin hirmu vaikeaa saada hammaslääkäriaikoja muksuille klo 14 jälkeen.

Vierailija
27/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan ilmoittaa rehtorille asiasta, hoitaa itselleen sijaisen ja tekee virkavapaushakemuksen (puolen päivän tai koko päivän palkka menee omia asioita hoitaessa).

Vierailija
28/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ope mutta tiedän, ettei ultra- yms. aikoja saa klo 14.30 jälkeen.

Minusta kaikilla on oikeus näihin tarkastuksiin ja kyllä työantajan pitäisi joustaa. Selvitä oikeutesi ja tsemppiä!!

ja siksi ihmettelen onko teillä opetusta vielä klo 16 jälkeen? Omalla yläkouluikäisellä lapsellani on ehkä kerran/pari viikossa koulua klo 16 asti, usein päivä päättyy jo klo 14. Luulisi, että opet voisivat ajoittaa noita lääkäriinmenojaan sellaisille päiville? vai?

Vierailija
29/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan olla tiukempi jatkossa. En vaan uskalla olla hirveän hankala, kun en ole vakkari - voipi olla, ettei sopimustani "sattumalta" jatkettaisi. Tosin uskon, ettei koulu äkkiä saa yhtä pätevää tilalle, joten ehkä voisin sentään vähän kysellä oikeuksieni perään.

ap

Vierailija
30/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halukkaita tulijoita riittää, jos alat liian hankalaksi. Aivan sama oletko pätevä vai et.

Vierailija
31/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tule sitten kertomaan tännekin. Teet palveluksen myös työtovereillesi, jotka kenties jossain vaiheessa ovat samassa tilanteessa. Ja jos työehtosopimukseen on kirjattu, että omat neuvolakäynnyt saa tehdä työaikana, ei reksillä olemitään nokan koputtamista siihen. Pyydä vaikka luottamusmiestä ottamaan häneen yhteyttä ellei asia muuten hoidu.

Vierailija
32/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni lähinnä aiheuttaneet pulmia lapsen sairaalakäynnit ja sairaalaneuvottelut. Jos kyseessä ei ole äkillinen sairastuminen niin niihin osallistuminen on sitten vienyt minulta palkan. Meillä mies on yleensä käynyt lasten neuvolat tai sitten menty lomalla.

Vierailija
33/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos ei pääse töihin, tilalle on hankittava sijainen kokopäiväksi.

Vierailija
34/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi ihmettelen onko teillä opetusta vielä klo 16 jälkeen? Omalla yläkouluikäisellä lapsellani on ehkä kerran/pari viikossa koulua klo 16 asti, usein päivä päättyy jo klo 14. Luulisi, että opet voisivat ajoittaa noita lääkäriinmenojaan sellaisille päiville? vai?

Kyllä. Meillä opeilla (itse olen köksänope) on tosiaan opetusta IHAN JOKA PÄIVÄ klo 15 tai 16...valinnaisainepalkit menee noin. Ja tunti työmatkaa. Että eipä sinne julkiselle ehdi

Nimim. kolme pv klo 15 saakka, 2 pv 16 saakka...

AP!

raskaudenaikaiset neuvola ja lääkäritutkimuskäynnit ovat PALKALLISIA, JA REHTORIN TULEE NÄIHIN SUOSTUA!!!

Vierailija
35/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on uskomatonta tuo koulutouhu nykyään. On suorastaan sikamaista se kuinka jopa vuosia pidetään henkilöä pätkäsopimuksilla, jotta ei tarvitse hoitaa lomia ja muita normaaleja velvollisuuksia. Helppohan se on ulkopuolisten itkeä että opettajilla on lyhyet päivät ja pitkät lomat kun ei tiedä yksityiskohdista mitään.

Enpä tiedä että vaihteleeko säännöt kunnittain, mutta ollessani yläasteella eräässä espoolaisessa koulussa, oli eräskin opettaja vähän väliä peruuttanut tunnit, ja vain tunnin varoitusajalla, joten ei ainakaan siellä ollut vaikeuksia saada palkatonta. Oli tylsää kun useamman kerran oli ehtinyt hyppytunniksi kotiin, ja sitten kun vääntäytyi takaisin koululle oli luokan ovessa lappu että peruttu, eli turha reissu tuli.... Kai se riippuu siitä millainen otus rehtori on ja millaiset välit hänellä on kuhunkin opettajaan, että saako vapaata helposti....

Vierailija
36/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä opeilla (itse olen köksänope) on tosiaan opetusta IHAN JOKA PÄIVÄ klo 15 tai 16...valinnaisainepalkit menee noin. Ja tunti työmatkaa. Että eipä sinne julkiselle ehdi

Nimim. kolme pv klo 15 saakka, 2 pv 16 saakka...

AP!

raskaudenaikaiset neuvola ja lääkäritutkimuskäynnit ovat PALKALLISIA, JA REHTORIN TULEE NÄIHIN SUOSTUA!!!

Mutta yleensä klo 14 asti, ja kun ultra-ajat loppuu 14.30, niin heikompaa ehtiä. Täytynee yrittää seuraavan neuvolakäynnin kohdalla keskustella uudelleen, mutta tosiaan en uskalla olla kovin hankala, kun en ole vakituinen.

Ja itse asiassa se palkattomuusjuttu ei ole tässä isoin asian, vaan sitä palkatontakin virkavapaata joutuu _anomaan_ , ja reksi sitten armollisesti päättää, myönnetäänkö sitä... toistaiseksi olen sitä saanut ne pari kertaa kun olen tarvinnut, mutta reksi on kyllä antanut ymmärtää, että tämä on nyt ihan poikkeusmenettely.

Reksi on itse lapseton, joten ei ehkä ihan pysty ymmärtämään, etten ole tarkoituksella hankala.

ap

Vierailija
37/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reksi hoitaa itse työnsä huonosti,

jos lukkarit noin viime tipassa opettajille. Kysy luottamusmieheltä asiasta ja noista lukkareista.

Lukkaritilanne on tuo varmaan noin kolmasosassa Suomen yläasteita. Ei kai sille mitään voi. Ja niinpä hammaslääkärit yms. on käytävä yksityisellä iltaisin.

Mutta Espoossa ainakin sääntönä on ollut, että raskausajan ultrat ja lääkärit saa käydä palkallisena: ei normineuvoloita, mutta kaikki Jorvissa tapahtuva ainakin.

Vierailija
38/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se niin tuli kuin palkatonta olisin ottanut. Ultria varten otin palkatonta.

Neuvolat sain neuvolatädin joustavuuden ansiosta hoidettua, ihana pieni neuvola oli mulla raskausaikana, vaikkakin tätiä kyllä ihmetytti, miten mun työni voi olla niin sitovaa.

Lasten neuvolat, lääkärit, hammaslääkärit, vanhempainvartit yms. hoitaakin sitten mies, en mä mihinkään koskaan pääse... Äitienpäiväjuhla on itkettävä paikka, siellä istuu melkein kaikkien muiden äidit kuulemma onnittelutuoleissa, tämä opeäiti ei koskaan :( Eikä joulujuhlassa, eikä kevätjuhlassa tietystikään, mutta se äitienpäivä selvästi kirpaisee lapsia eniten.

Vierailija
39/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halukkaita tulijoita riittää, jos alat liian hankalaksi. Aivan sama oletko pätevä vai et.

höpön löpön löppöö!

Työkavereina oli ihan sitä sun tätä "opettajaa" jotka ei ollu pätevää nähnykään.

Jos olis päteviä joka nurkalla, ei varmaan tarttis sijaisia. Ja sijaiset...no rippuu vähän paikasta mutta harva jatkaa samassa hommassa epäpätevänä sillä palkalla ja vastuumäärällä.

Vierailija
40/43 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisia!

Kyllä omista oikeuksista pitää uskaltaa pitää kiinni ja arvostaa itseä.