Asumistuesta. Täytyykö kelalle tosiaan selvittää
pienten lasten pankkitiedot?
Mitä tapahtuu jos en niitä selvitä?
Entä oma pieni säästösummani pahan päivän varalle?
Lapsille on isovanhemmilta lahjaksi saatuja osakkeita.
Kommentit (24)
Jos suoraan sanon, eipä tullut mieleenkään.
Sen voi jokainen tarkistaa tuosta linkistä. Asumistukeen ei tonni-pari vaikuta. Sossu olisi eri juttu.
Jos olen oikein tajunnut, mikä on epätodennäköistä :), niin yli kahden tonnin menevä osuus alkaa vaikuttaa asumistukea alentavasti. Kokemusta on vain eläkkeensaajan asumistuesta. Minulla on vähän päälle kolme tonnia säästössä, ja se vaikuttaa parin euron verran noin suunnilleen. Tarkkaa summaa en tiedä/muista.
Olisi toinen juttu, jos saisin perintönä vaikkapa 40 000 euroa ja ajattelisin laittaa sen säästöön alkupaloiksi, jos joskus elämässäni hankkisin pienen kämpän. Silloin taitaisi käydä niin ettei edes eläkkeensaajan asumistukea tulisi. Mutta tilanne on teoreettinen, koska meikäläisellä ei ole rikkaita sukulaisia.
että minä ainakin jouduin luopumaan lasten tileistä, sekä omasta säästötilistäni sekä myymään laste sijoitusrahastot ja käyttämään ne tulot ennenkuin sain senttiäkään kelasta.
Ja summat eivät olleet isoja. Molemmilla lapsilla oli muutamia satasia tileillä, itselläni oli noin neljäsataa ja molempien sijoitusrahastoissa oli noin tonni.
Naapurilla kävi paskemmin. Hänen vanhempansa olivat koko hänen ikänsä säästäneet hänelle asuntotiliä, jolla oli n. 40 000. Hänen piti käyttää ensin kaikki ne rahat ennenkuin sai kelalta asumistukea.
Mihin naapuri tarvitsee asumistukea noilla tuloilla? Minä haen asumistukea koska tulot ovat 400 kuussa ja säästössä on 90 euroa. Eikös 40 000lla jo ostaisi asunnon itselleen? Tai maksaisi vuokraa - no, jos asunto on 500 euroa kuussa, tuosta tulisi vaatimattomat 80 kuukauden eli 6 vuoden ja 8 kk:n vuokrat ;) Huono mäihä naapurillasi, kyllä...
Luulisin että Kelalle selviää verotiedoista kaikki säästöt ja tulot.
Muistakaahan myös että jos tukea hakiessanne salaatte jonkin olennaisesti tukeen vaikuttavan seikan niin pahimmassa tapauksessa kyseessä on petos ja voitte joutua oikeuteen vastaamaan teosta. (Tunnen henkilöitä joita syytetty petoksesta Kelan taholta kun oli maksettu liikaa jotain tukea...)
Sen voi jokainen tarkistaa tuosta linkistä. Asumistukeen ei tonni-pari vaikuta. Sossu olisi eri juttu.