Äitini ongelma, pitkä vuodatus
Äitini on aina huolehtinut isovanhemmistani. Maksanut laskut heidän puolestaan, käynyt kaupassa ja ollut tukena muutenkin aina. Viime talvella mummoni kuoli ja pappa jäi yksin. Äitini järjesti hautajaiset ja kaikki käytännön asiat, sekä maksoi laskut. Kumpikaan kahdesta veljestä ei osallistunut kuluihin millään lailla. Toinen veli on alkoholisti ja muutenkin vajaa tapaus ja toinen hyvin toimeentuleva perheeellinen, joka laittaa tolkuttomasti rahaa kesämökkiin mutta mummon hautajaisjärjestelyihin ei kuulemma ollut varaaa. Pappani joutuu maksamaan alkkis poikansa maksamattomia asuntovelkoja kun mummon kanssa takasivat lainan ja poika joi kaikki talostaan saamansa rahat. Nyt papallani on todettu kurkku-ja mahasyöpä ja hän meinaa hoidot lopettaa sillä ei kuulemma ole niihin varaa. Äitini on suostunut maksamaan nämä hoidot mikäli papalle tiukka paikka tulee. Nyt minua syvästi huolestuttaa mikäli pappa kuolee, että veljekset tulevat kuin korpit kaartelemaan papan omaisuuden ympärille (=äitini lapsuudenkoti) ja yrittävät hyötyä tilanteesta kaikin mahdollisin tavoin. Olen puhunut pappani kanssa ja hän haluaisi, että talo jäisi äidilleni, joten olen miettinyt ja sanonutkin äidille että maksaisi tavallaan papan velat pois ja antaisi papalle asumisoikeuden taloon niin kauaksi aikaa kun eläisi. Kuitenkin äitini pelkää suututtavansa veljensä tällä tavoin ja haluaa kuitenkin pitää välit kunnossa. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Kommentit (3)
kun tehdään virallinen kauppakirja ja hinta on kiinteistövälittäjän arviosta 76-80 prosenttia. Kun pappa sitten kuolee, kuolinpesässä on se, mitä rahoista silloin on jäljellä. Se todennäköisesti menee kaikki tuon alkkisveljen velkojen takaukseen, koska velathan maksetaan ensin ennen kuin mitään jaettavaa jää. Se, mitä jää, pannaan kolmeen osaan. TÄstä jäännöksestä pappasi voi testamentata niin, että veljekset saavat vain lakiosat, eli puolet siitä mitä muutenkin saisivat, kumpikin sii syhden kuudesosan. Loput kaksi kolmasosaa jäävät äidillesi. Sekä tietysti se talo, joka jo oli hänen, kun hän oli sen ostanut.
Rehellinen tosiasias on, että jos sitä veljen asuntolainan takuuta on vähänkään enemmän, tai jos se kotitalo ei ole mikää nmiljoonakartano, niin kaikista järjestelyistä, joilla talo jätetään äidillesi, tulee hänelle hirveästi enemmän kuluja kuin minkä arvoinen se kotimökki on.
Näin juuri olen asian äitilleni esittänyt ja pyytänyt tekemään. Se vaan, että myös se ei alkkis veli on ilmoittanut olevan halukas ostamaan talon näillä ehdoilla ns. toiseksi kesämökiksi omalle perheelleen (oma mökki noin 2km päässä papan talosta) jossa nyt ei ole mitään järkeä. Kaikista eniten tässäkin asiassa suututtaa se, että kyseinen alkkisveli tuli mummoni hautajaisiin leuhkien kaikille kuinka hyvä työpaikka hänellä on ja rahaa kuulemma piisaa. Ei sitten voisi itse maksella omia velkojaan pois. Idiootti mikä idiootti.
pappa testamentata koko omaisuutensa aidillesi? Mitenköhän se juridisesti onnistuisi`?