Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidan työkseni vanhuksia, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.09.2011 |

:)

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep.

Ja muutenkin kokonaisvaltaisessa hoidossa on tärkeää kuulla vanhusten päivästä, onko joku ollut levoton, onko jollekkin ruoka maistunut jne..

Ei kaikkia vaaroja aina ehdi kirjata johki raporttivihkoon, saati lukea sellaista jos siihen ei ole varattu aikaa.

Taas sellaset jotka ei oo hoitoalalla tulee neuvomaan "jättäkää hei raportti pois, ei se voi olla niin tärkee" tai "viekää vanhukset ulos kun iltavuoro tulee töihin" (no sillon meillä vanhuksille jaetaan kahvia..)..

huh

Pahinta on kun esimiehenä onkin jossain paikoissa sosionomi eikä esim sairaanhoitaja.. huh mitä neuvoja tulee. Tyyliin kotihoidossa kuultua: "ei sinne virtaselle ole pakko mennä heti aamulla ensimmäiseksi kun ei sen omaiset sitä vaadi, sinne voi mennä vasta yhdeltätoistakin mut Markkaselle pitää mennä ekaks kun sen tytär toivoo niin"

No virtasella sattu olemaan ins diabetes ja eihän sosionomi älyä miten insuliinin pistämisien kans ajallisesti toimitaan.. Ja Markkasella taas ei ollut muuta hoidollista kuin alapesu jonka voi tehä melkee mihin aikaan vaan.. mutta kun ne omaiset..

Ja sit esimiehet päättää käyntiajoista.. huh huh..

nojoo offtopic mut pointti se et helppo se on sanoa kun ei ole ko töitä tehnyt

-hoitaja myös

Vierailija
22/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se muutos lähtee hoitajista. Sitä ollaan niin tapoihin pinttyneitä. Oikeesti.

Googlettakaa kuinka Sodankylässä hoidetaan mummon ja papat. Miehen vaari oli hoidossa siellä. Kyllä sitä ulos päästiin ja retket järjestettiin. Lääkkeitäkään ei työnnetty suuhun.

Osaavia hoitsuja siellä! Ei nekää aina olleet niin tehneet, mut olivat muuttaneet kuluneet käytännöt.

Täällä sitä vaan hoetaan kun ei pysty. Ei noilla lappilaisillakaan ollu yhtään enempää hoitajia ku täällä! Oma äiti joutuu kohta just tälläseen paikkaan missä ei mitään osata tai yritetä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoidettavana on 36 vuodepotilasta ja 2 kävelevää ja iltavuorossa on 2 lähihoitajaa ja 2 laitosapulaista, siinä viriketoiminnan järjestämiseen ei pelkkä hyvä tahto riitä.

Missä omaisten vastuu on? Miksi kuvitellaan että viereiden ihmisten pitää viihdyttää omia omaisia ja sitten vielä pistetään ne halvimpaan kunnanlaitokseen mitä vain on..

sitä viihdykettä on siellä missä on henkilökuntaakin ja jossa sitten asuminenkin maksaa vähän enemmän, eli yksityisellä. Sinne kanttii laittaa äiti jota ei itse viitsi käydä katsomassa niin muut sitten hoitavat viihdyttämisen.

Vierailija
24/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoidettavana on 36 vuodepotilasta ja 2 kävelevää ja iltavuorossa on 2 lähihoitajaa ja 2 laitosapulaista, siinä viriketoiminnan järjestämiseen ei pelkkä hyvä tahto riitä.

Missä omaisten vastuu on? Miksi kuvitellaan että viereiden ihmisten pitää viihdyttää omia omaisia ja sitten vielä pistetään ne halvimpaan kunnanlaitokseen mitä vain on..

sitä viihdykettä on siellä missä on henkilökuntaakin ja jossa sitten asuminenkin maksaa vähän enemmän, eli yksityisellä. Sinne kanttii laittaa äiti jota ei itse viitsi käydä katsomassa niin muut sitten hoitavat viihdyttämisen.

Vierailija
25/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on vanhainkoteja joissa on käveleviä asukkaita jossa voitaisiin järjestää virikkeelistä toimintaa! Asennetta hoitajat! Niinku Sodankylässä tehdään.

Vierailija
26/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hlökuntamäärä on silti 38 vanhusta koden 4 hoitajaa niin ei siinä paukut eikä aika riitä ja jos riittäis ni se ois sit kuivituksesta ja syöttämisestä pois.

Mihin luulet että hoitajien aika menee? hyvä jos itse kerkiää tauon pitää ja sit pitäs repiä aikaa vielä viriketoimintaan.

Vierailija
27/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on vanhainkoteja joissa on käveleviä asukkaita jossa voitaisiin järjestää virikkeelistä toimintaa! Asennetta hoitajat! Niinku Sodankylässä tehdään.

[/quote]

Mitä te hoitajat olette tehneet asioiden eteen?

Okei te haluatte lisää henkilökuntaa. No niin jos sitä saadaan niin miten muutatte toimintaa? Minkälaista toimintaa tulee?

Vai vieläkö sama virsi jatkuu...

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lisää työntekijöitä tarvitaan hoitolaitoksiin, mutta haluaisin kuulla mitäs sitten tapahtuu kun sitä saataisiin.

Vierailija
28/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kompuroivaa omaistasi ei sidota haararemmillä, eikä yöllä lääkitä, että pysyisi sängyssä, laitatte vähän kalliimpaan paikkaan.

Kun valvoo 20 vanhusta yksin, ei todellakaan pysty seisomaan jokaisen vieressä ja katsomaan, ettei pappa houreissaan tule pää edellä alas.

Tai päivällä pysty seisomaan jokaisen mummon vieressä elävänä remminä ja pitämään kiinni, ettei tipahda tuolista alas.

Samoin hoituu virikkeet ja ulkoilu. Rahalla se hoituu.

Vierailija
29/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsi sitten ne on niin dementikkoja, ettei tosiaan niiden kans.

Nykyään vanhainkoteihin ei pääse kuin pitkän jonottamisen päästä. Ja vasta sitten kun et todellakaan pärjää kotona millään avulla ja olet jo vaarallinen itsellesi.

Eli ne kävelevät ovat yksityisissä palvelutaloissa ja maksavat hoitonsa itse ja kaikki palvelunsa.

Ja ei, en ole vanhainkodilla töissä. Mutta sen verran tiedän kuntien sosiaali-ja terveyspalveluista, että aika harvassa on ne vanhainkodit, missä on käveleviä osastoilla (jotka eivät siis ole umpisekaisin dementiasta)

Mitä te hoitajat olette tehneet asioiden eteen?

Okei te haluatte lisää henkilökuntaa. No niin jos sitä saadaan niin miten muutatte toimintaa? Minkälaista toimintaa tulee?

Vai vieläkö sama virsi jatkuu...

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lisää työntekijöitä tarvitaan hoitolaitoksiin, mutta haluaisin kuulla mitäs sitten tapahtuu kun sitä saataisiin.

Vierailija
30/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vanhainkodissa töissä ja en ehkä niin ikään kaipaa meille lisää hoitajia vaan toivoisin että asukkaat saisivat enemmän fysioterapeutin tai kuntohoitajan palveluita. Ja toivoisin että osastolla kävisi vaikka pari kertaa viikossa virike- tai askarteluohjaaja jonkun avustajan kanssa ja he järjestäisivät asukkaille viriketoimintaa. Ja toivoisin että omaiset kävisivät katsomassa vanhuksiaan, veisivät heitä ulos ja mahdollisesti muuallekin jos vanhuksen kunto antaa myöten. Eli toivoisin sitä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden ja omaisten kanssa mistä usein puhutaan, mutta ainakaan niissä paikoissa missä minä olen ollut niin ei toteuteta.

Vierailija
31/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut paljon lukijapalstoilla kirjoituksia kun henkilökuntaa on niin vähän, että siellä on paljon sairauslomia uupumuksen takia. Ne jutut ei todellakaan ole olleet sellaisia, että siellä ulkoiluettaisiin pienellä henkilökuntamäärällä iloisella mielellä.

Kyllä Sodankylän Hannuksenkartanosta on kuulunut ihan toisenlaista viestiä.

Vierailija
33/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä vanhainkodissa jossa on nyt muutos käynnissä. Meillä on uusi johtaja ja uudet kujeet.

Vanhuksilta ollaan vähennetty lääkityksiä rauhalliseen tahtiin ja me hoitajat ollaan keskusteltu kuinka tämä onnistuu (ilman että "sidotaan lääkkeillä"). Ja meillä on hyvä suunnitelma. Vanhukset ovat jo nyt virkistyneet. Ja näin ollen osaavat vaatia enemmän toimintaa. Ja tätä ollaan myös lisätty.

Olemme myös panostaneet yksilölliseen hoitoon. Eli kaikkien ei tarvi olla sängyssä samaan aikaan ym. Koska hoitajie on ympäri vuorokauden. Yöt ovat vähän levottovampia, mutta olemme asennoituneet tähän. Ja käyneet vielä läpi normaalit vanhenemis muutokset. Se on normaalia jos yöllä välillä valvotaan ja käydään wc:ssä.

Ihan kivuttomasti tämä ei ole mennyt, muutama vanha kettu jotka ei tahdo muutta tapoja... Mutta muuten muutos on parempaan.

Meillä ollaan keskusteltu kuinka me voidaan edistää yhdessä näitä asioita. Eikä meillä ole lisätty henkilökuntaa...

Mutta muutos on vielä kännissä ja kuten sanoin parempaan suuntaan ollaan menossa.

Syksystä nautitaan ja itse poimituista marjoista.

Vierailija
34/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
35/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten mummot ja papat hoidetaan. Käsittääkseni siellä on ollut nyt remontti meneillään jos oikein muistan. Henkilökuntapula on kova ja henkilöstö uupunutta.

Laita linkki niin uskon, että kaikki tämä tieto, mitä sieltä vuotaa, on vain harhaista hapatusta,.

Kyl se muutos lähtee hoitajista. Sitä ollaan niin tapoihin pinttyneitä. Oikeesti.

Googlettakaa kuinka Sodankylässä hoidetaan mummon ja papat. Miehen vaari oli hoidossa siellä. Kyllä sitä ulos päästiin ja retket järjestettiin. Lääkkeitäkään ei työnnetty suuhun.

Osaavia hoitsuja siellä! Ei nekää aina olleet niin tehneet, mut olivat muuttaneet kuluneet käytännöt.

Täällä sitä vaan hoetaan kun ei pysty. Ei noilla lappilaisillakaan ollu yhtään enempää hoitajia ku täällä! Oma äiti joutuu kohta just tälläseen paikkaan missä ei mitään osata tai yritetä!

Vierailija
36/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omahoitajamalli käytössä? Voisiko ulos mennä kun iltavuoro tulee töihin? Eihän kaikkien tarvi siellä raportilla istua... Entä voisiko raportteja mielestäsi vähentää? Kyllähän jokainen voisi lukea itse sieltä kirjanpidosta jos on jotain erittäin tärkeää ja uutta. Vai kuinka usei teillä noita raportteja on? :)

2 sijaista sen vakkarin kanssa. Ja sijaiset aloittaa monesti vasta 15 joten vakihenkilökunta aamusta jo silloin aamusta lähtenyt.

Meillä on hiljainen raportointi, eli itse luetaan koneelta.

Olen hieman pyöreä, en lihava kuitenkaan :)

ap

Vierailija
37/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli sitä mieltä, että ei jaksa enää tehdä yövuoroja, koska lääkityksiä on purettu ja potilaat niin levotomia ja väkivaltaisia, ettei pysty enää takaamaan heidän, eikä itsensä turvallisuutta. Opiskelee töiden ohella uutta ammattia ja juuri huokaisi, että onneksi pääsee pois, ennen kuin tilanne räjähtää. Lisätyövoimaa ei yöksi saa, mutta lääkkeet on vedetty niin minimiin, että vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.

En yhtään ihmettele, ettei nykynuoret halua hoitajiksi kun kuuntelen hänen ja monen muunkin hoitajatuttuni kertomuksia työstään.

Olen töissä vanhainkodissa jossa on nyt muutos käynnissä. Meillä on uusi johtaja ja uudet kujeet.

Vanhuksilta ollaan vähennetty lääkityksiä rauhalliseen tahtiin ja me hoitajat ollaan keskusteltu kuinka tämä onnistuu (ilman että "sidotaan lääkkeillä"). Ja meillä on hyvä suunnitelma. Vanhukset ovat jo nyt virkistyneet. Ja näin ollen osaavat vaatia enemmän toimintaa. Ja tätä ollaan myös lisätty.

Olemme myös panostaneet yksilölliseen hoitoon. Eli kaikkien ei tarvi olla sängyssä samaan aikaan ym. Koska hoitajie on ympäri vuorokauden. Yöt ovat vähän levottovampia, mutta olemme asennoituneet tähän. Ja käyneet vielä läpi normaalit vanhenemis muutokset. Se on normaalia jos yöllä välillä valvotaan ja käydään wc:ssä.

Ihan kivuttomasti tämä ei ole mennyt, muutama vanha kettu jotka ei tahdo muutta tapoja... Mutta muuten muutos on parempaan.

Meillä ollaan keskusteltu kuinka me voidaan edistää yhdessä näitä asioita. Eikä meillä ole lisätty henkilökuntaa...

Mutta muutos on vielä kännissä ja kuten sanoin parempaan suuntaan ollaan menossa.

Syksystä nautitaan ja itse poimituista marjoista.

Vierailija
38/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahansisuisia, epäkohteliaita, epämiellyttäviä. Ovatko hoitamasi vanhukset, miehet siis, yleisesti sellaisia?

toki löytyy ärhäköitä, aggressiivisia ja seksuaalisesti yliaktiivisiakin.

ap

Vierailija
39/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut paljon lukijapalstoilla kirjoituksia kun henkilökuntaa on niin vähän, että siellä on paljon sairauslomia uupumuksen takia. Ne jutut ei todellakaan ole olleet sellaisia, että siellä ulkoiluettaisiin pienellä henkilökuntamäärällä iloisella mielellä.

Olen kuullut Nutukkaasta erittäin hyvää palautetta! Hannuksenkartanoon mennään kun ei pärjää enää Nutukkaassa. Mutta sinnekin joutuu erittäin vanhana kun siellä tehdään kuntouttavalla työotteella hoitotyötä. Ei ole ihan tuulesta temmattu tuo Sodankylän juttu siis :) Ihan siellä kuulemma käy monet oppia ottamassa. Pojan tyttö mainosti minulle tätä. On lh opiskelija.

Vierailija
40/56 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuetun asumisen yksikkö ja se on kyllä ihan eri juttu:)

Eli tässä taas ihminen, joka ei tiedä asioista mitään, on kovasti selittämässä, miten asiat pitäisi hoitaa:D

Ja ei, en ole itsekään hoitaja. Mutta en mene ammattitaitoiselle henkilökunnalle sepustamaan, miten heidän pitäisi työnsä tehdä.

Ystäväni ovat näyttäneet, kuinka syvät arvet jäävät käsiin loppuiäksi kun ne raavitaan. Kuinka tulee mustelmia kun nipistellään ja hakataan. Kuinka syvät hampaanjäljet voi olla käsivarressa kun hoidettava puree. Aivotärähdyksenkin on saanut eräs hoitajatuttuni kun hoidettava veti turpiin.

Minä en koe tietäväni ahoitoalasta niin paljon, että viitsisin mennä neuvomaan, että miten heidän pitäisi työnsä hoitaa.

Olen kuullut Nutukkaasta erittäin hyvää palautetta! Hannuksenkartanoon mennään kun ei pärjää enää Nutukkaassa. Mutta sinnekin joutuu erittäin vanhana kun siellä tehdään kuntouttavalla työotteella hoitotyötä. Ei ole ihan tuulesta temmattu tuo Sodankylän juttu siis :) Ihan siellä kuulemma käy monet oppia ottamassa. Pojan tyttö mainosti minulle tätä. On lh opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi