Miten ratkaisitte asian, kun kotona pieniä lapsia ja lähtö synnytykseen tuli?
Kuka tuli hoitamaan lapsia ja miltä etäisyydeltä, millä aikataululla?
Kommentit (35)
oli sovittu tulevan hoitajaksi reilun 100 km päästä. Tarvittaessa olisin mennyt taksilla ja mies olisi jäänyt odottamaan esikoisen kanssa, jotta isoäiti ehtisi paikalle hoitajaksi.
Synnytys käynnistyi kuitenkin silloin, kun oltiin mökillä. Isoäidin kannalta se ei ollut ongelma, kun asuu lähellä mökkiä ja tuli sinne hoitamaan esikoista. Mulle ja miehelle tuli sen sijaan hieman suunniteltua pidempi matka synnärille, mutta ehdittiin hyvin.
Niin naapuri pariskunnan lapset asuvat toisella puolella maata ja he tapaavat lapsenlapsiaan niin HARVOIN (EI usein, kuten kirjoitin).
10 kilsan päässä asuva lapsen kummitäti, kerran mummopuoli, haettiin autolla 10 kilsan päästä, yhden kerran naapurissa asuva ystävä. Tunnin varoitusajalla. Aina mennyt vain 4-5h ja mies on tullut kotiin takaisin.
tokan kanssa ei ketään sukua lähellä(lähimmät 300km päässä) siskoni oli koulusta kesälomalla (tuolloin 16v) ja tuli viikko ennen synnytystä meille.
nyt tilanne se että isovanhemat 25km päässä ja varalta miehen veli 5min. päässä. myös tuttava perhe 5min. päässä luvannut ottaa. Muutoin ajattelin, että jos tiukka paikka tulee menen itse yksin edeltä sairaalaan (matka kestää 15min.) ja mies tulee perästä, jos ehtii, mikäli joku lapsenvahdeista joutuu paikalle.
olimme "varanneet" isovanhempia eri kokoonpanoissa meille RV 37 alkaen, koska esikoinen syntyi 37+1, siihen osui sitten joulua ja uuttavuotta, jota viettivät meillä. Mutta eniten pelotti, mitä tekisin jos synnytys alkaisi keskellä yötä kun mies työmatkalla vielä RV 36. Olisin kai napannut esikoisen mukaan taksiin...
alkaen noin viikkoa ennen laskettua aikaa. Koska välimatkaa on 500 km, tuli meille asumaan tuoksi ajaksi. Oli tosi ihanaa keskittyä vauvaan, kun vaari ulkoilutti esikoista, kävi kaupassa jne.
Isäsi haki palkatonta vapaata kuukaudeksi?
Kai sä sille jotain sit edes maksoit?
Kuinka vanha sä olet? Eikö muka ollut muuta vaihtoehtoa kun tuo?
Isäni itse ehdotti kyseistä järjestelyä. Isä on tosi hyväpalkkaisessa työssä, joten siksi en murehtinut tuota raha-asiaa. Olin 34-vuotias ja isä vähän yli 60. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut, mutten niitä edes miettinyt, koska isäni ehdotti tuota heti vauvauutisen kuultuaan. Sanoi sitten tuon kuukauden jälkeen, että se oli tosi mukava hengähdystauko työelämästä.
Matkaa oli reilu 100km ja onneksi äitini oli eläkkeellä, joten tuli meille asumaan lasketun ajan paikkeilla. Koska esikoinen tuli tarkalleen laskettuna päivänä, niin päättelimme että suht samaa kaavaa ne seuraavatkin noudattelevat.
Toinen lapsemme meni reilun viikon yli ja koko sen ajan äitini oli meillä. Oli sitten valmiiksi esikoisen kanssa kun oli synnytys.
Kolmas lapsemme tulikin sitten yllättäen pari päivää etuajassa. Onneksi päivällä jo olo oli outo (ei kuitenkaan supistuksia) ja anoppi tuli meille vierailemaan, kun äitini oli tulossa vasta seuraavana päivänä. Anoppi olikin sitten meillä sopivasti sen yönkin jolloin kolmas lapsemme syntyi. Anopilla oli matkaa meille reilu 50km. Onneksi pääsi silloin tulemaan.
Yksin en olisi kummassakaan tapauksessa välttämättä ehtinyt sairaalaan (taksi ei olisi ehtinyt) ja ainoaksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt ambulanssi.
yllättäen huonokuntoisena sairaalaan vähän yli 2kk ennen laskettua aikaa. Olin pedissä pari viikkoa ja sitten sain keskosen. Isäni otti virkavapaata ja tuli 400km päästä hoitamaan esikoista. Kun hänen piti välillä lentää tärkeisiin kokouksiin joita ei voinut missata, mieheni vanha äiti, joka asuu lähellä, hoiti sen aikaa. Mies otti töistä pari pekkasta ulos ja muutaman päivän palkatonta sai myös otettua. Opiskelijasiskoni tuli 200km päästä hoitamaan jonkun yövuoron. Jotenkuten siis pärjättiin, mutta helppoa ei ollut.
kanssa äitini pääsi tulemaan esikoisen kanssa. Kolmosen kanssa lähin taksilla synnyttämään, mies oli lasten kanssa.
Oltiin sovittu etukäteen parin muunkin kaverin kanssa mahdollisesta yökyläilystä. Asutaan ulkomailla ja kaikki sukulaiset ovat Suomessa, joten heitä ei olisi nopeasti saanut hätiin.
Synnytys alkoi sopivasti niin, että esikoinen voitiin viedä hoitoon illalla ja vauva syntyi aamulla. Sattui vielä viikonloppukin.
asuu samassa kaupungissa. meillä oli sikäli helppo tilanne kun menin käynnistykseen, eli hoitotarpeen ajankohta oli etukäteen tiedossa.
tulla meille katsomaan lapsia kun mennään synnyttämään ja anoppi sanoi tulevansa, mies kävi sitten hakemassa hänet 5 kilsan päästä meille.
kaksi nuorinta synnytin kotona. Isovanhemmat ovat toisella mantereella. Naapureita ei tunnettu tarpeeksi hyvin viela silloin.
suurten ikäluokkien miehet eivät ole olleet isinä kaksisia. Pappoina he kuitenkin ovat loistavia, nauttivat lastenlasten seurasta ja lasten hoitaminen on tervetullutta vaihtelua työhön, joka voi ennen eläkeikää tuntua jo hyvinkin raskaalta.
Minun isäni tuli siis tuolta kolmensadan kilometrin päästä. Hän oli lomalla, mutta olisi todennäköisesti järjestänyt asiat niin, että olisi päässyt joka tapauksessa, koska voi tehdä niin ja tiesi että meillä ei olisi ollut ketään muuta hoitajaa. Koska mieheni ei saanut lomaa tuossa vaiheessa vielä, isäni hoivasi esikoista sen ajan kun olin osastolla, ja piti siitä kovasti. Sain jatkuvasti raportteja kuinka hauskaa näillä kahdella oli ja koiraakin hän urheilumiehenä lenkitti niin ahkerasti että koiraparka oli nääntymispisteessä. Minulle tämä oli erittäin arvokas kokemus, koska kun itse olin lapsi, ei isäni ollut koskaan kotona, ja ura oli hänelle tärkeämpi kuin mikään muu asia maailmassa.
Tämä siis sille, joka ihmetteli miksi jonkun isä oli ottanut palkatonta vapaata. Minulle on ihan selvää, että elämässä haluaa olla niiden ihmisten kanssa, joita rakastaa eniten, ja heitä autetaan, jos voidaan.
Tullut mun äiti aina meille,asuu 6km päässä, ollaan sovittu aina muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa että päivystää ns.eli puhelimen pitää päällä myös yöllä. Ja yöllä mun synnytykset aina kummasti alkaneetkin. Viimeksi meni lapsivedet 23.30 ja soitin heti äidille joka oli meillä 00.00 kun taxilla tuli.lähdettiin heti sairaalaan ja supistukset alko tulemaankin, vauva syntyi 01.30.