Miten ratkaisitte asian, kun kotona pieniä lapsia ja lähtö synnytykseen tuli?
Kuka tuli hoitamaan lapsia ja miltä etäisyydeltä, millä aikataululla?
Kommentit (35)
me oltiin sovittu ensi hätä naapureiden kanssa, useampi oli siis ringissä. Sen jälkeen isovanhemmat, joilla oli noin 200 km matkaa.
äiti asuu ihan kätilöopiston vieressä että samalla reissulla kun on menty synnyttämään niin ollaan viety lapset lennossa mummille hoitoon siksi aikaa.
(4 lasta)
Suklaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja olimme juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle. Naapurit olivat ainoat jotka tunsimme. He olivat itseasiassa itse sanoneet, että -"heille saa tuoda, kun pitää lähteä synnyttämään."
tokan lapsen syntyessä vietiin eka (1 1/2v) kumminsa vanhemmille 15 km päähän ja sitten ajettiin 70km päähän synnyttämään ja illalla takaisin. poliklininen synnytys siis.
kolmannen syntyessä vietiin 1 ja 2 kaverille n 0,5km päähän, jossa kaveri hoiti yön ja kaverin sisko hoiti aamupäivän lapsia. Sitten ajettiin reilu 100km synnyttämään ja puolilta päivin isä haki lapset hoidosta.
neljännen syntyessä mummo oli meillä, joten ajeltiin vaan taksilla 10 km sairaalaan ja oltiin siellä 2 päivää.
alkaen noin viikkoa ennen laskettua aikaa. Koska välimatkaa on 500 km, tuli meille asumaan tuoksi ajaksi. Oli tosi ihanaa keskittyä vauvaan, kun vaari ulkoilutti esikoista, kävi kaupassa jne.
taksilla, jos lähtö tulee yöllä, ja mies olisi jäänyt kotiin esikoisen kanssa ja tullut sitten perässä, kun lapsi pk:ssa.
Onneksi kuitenkin äitini tarjoutui tulemaan tarvittaessa vaikka yöllä. No, saikin sitten tulla puolen tunnin sisällä soitostani klo 3 yöllä. Matkaa onneksi vain 10 km hänellä. Vauva oli maailmassa klo 8 eli jos olisi jääty odottelmaan pk:n avautumista, olisin saanut synnyttää yksin, ilman miehen tukea.
tulivat kotiin ja toista odottaessani hälytettiin paikalle jo monta kertaa -turhaan. Kolmas synnytys päättyi teholle ja olin sairaalassa viikon, isä hoiti vauvaa sairaalassa ja appivanhemmat 1v ja 2v sisaruksia kotona.
Meillä on tässä kaikenlaisia vaihtoehtoisia suunnitelmia, joista yksikään ei ole 100 % varma.
Anoppi kulkee toiselta paikkakunnalta paikkakunnallamme töissä. Hän tulee aamulla bussilla, joka on perillä klo 7 ja hän on sopinut esimiehensä kanssa, että tarvittaessa saa lomapäivän vaikka ilmoittaisi asiasta samana aamuna (toimistotyö jossa muitakin). Eli jos synnytys käynnistyisi sopivasti aamuyöstä tai työpäivän aikana, anoppi tulisi meille. Jos synnytys käynnistyisi illalla tai iltayöstä, voisi appiukko heittää anopin meille autolla, jos ei ole itse ilta- tai yövuorossa (anopilla ei ole korttia).
Toinen vaihtoehto myöhään illalla tai yöllä on ystäväperhe, jonka isä tekee töitä kotitoimistossa. Heillä on omia lapsia, joten veisimme lapsemme sinne ja anoppi kävisi hakemassa aamulla meille, mutta koska perheen isä työskentelee kotitoimistossa, ei olisi niin tarkkaa, jos anoppi vaikka vähän myöhästyisi hakemisessa.
Yksi kotiäiti asuu n. 30 km päässä meiltä, joten se on yksi hätävara, jonne ajellessa menisi kuitenkin aikaa.
Ja tietysti viimeisin hätävara on se, että mies jää lapsen kanssa kotiin ja minä synnytän yksin. Mies jää joka tapauksessa heti isyyslomalle hoitamaan esikoista, vaikka minä ja vauva joutuisimme jäämään sairaaalaan.
kolmensadan kilometrin päästä koska oli vuosilomalla. Hyvin aikataulutettiin; kun isäni pääsi paikalle, supparit tuli kahden minuutin välein. Hyvin ehdittiin kuitenkin, salissakin ehdin olla yli tunnin.
soitettiin heti mummo ajelemaan meille (kestää 2h), mutta oli pakko lähteä aiemmin, joten soittelin naapurin (yöllä) meille hetkeksi (olin puhunut jo etukäteen, että sopiiko pyytää).
Kolmannella kerralla olin myös "alustanut" toista naapuria meille hätätapauksessa, mutta tällä kertaa ei ollut niin kiire ja mummo ehti ihan hyvin ajamaan sen 2h meille (lähdettiin vasta jotain 7-8h vesienmenon jälkeen).
Äitini on lentänyt tänne n. pari viikkoa ennen laskettuaikaa ja ollut sitten kolmisen kuukautta auttamassa ja viettänyt laatuaikaa muksujen kanssa, joita niin harvoin näkee "livenä".
Jos synnytykset olisivat alkaneet ennen äitini tuloa, niin olisimme voineet viedä lapset naapurin pariskunnalle hoitoon, jotka muutenkin tykkäävät vahtia meidän lapsia usein (pyytävät usein, että saavatko viedä pienemmät puistoon tms.), kun omat lapsenlapset asuvat toisella puolella maata ja he tapaavat niin usein ja meidän lapset taas näkevät mummiaan niin harvoin (appivanhempani ovat kuolleet).
alkaen noin viikkoa ennen laskettua aikaa. Koska välimatkaa on 500 km, tuli meille asumaan tuoksi ajaksi. Oli tosi ihanaa keskittyä vauvaan, kun vaari ulkoilutti esikoista, kävi kaupassa jne.
Isäsi haki palkatonta vapaata kuukaudeksi?
Kai sä sille jotain sit edes maksoit?
Kuinka vanha sä olet? Eikö muka ollut muuta vaihtoehtoa kun tuo?
tuli meille, ennen klo 12 yöllä mieheni soitti hänelle, reilun kilsan päästä tuli. Seuraavalla kerralla taidetaan pyytää äitini, kahden muksun hoitajaksi, kevättalvella, matkaa puolisen kilometriä. Mies vieny minut aina synnärille 50 kilsan päähän.
Isäsi haki palkatonta vapaata kuukaudeksi?
Kai sä sille jotain sit edes maksoit?
Kuinka vanha sä olet? Eikö muka ollut muuta vaihtoehtoa kun tuo?
Voisin kuvitella omankin isän tekevän (jos ei asuis tossa naapurissa nykyään ja on eläkkeellä kun seuraava meille tulee).
Ihan siksi kun töissä on raskasta ja eläke häämöttää jne.
Meillä edelliselle tuli minun veli, otti pari päivää koulusta lomaa että oli parivuotiaan kanssa. Ja nyt siis isä tulee, mutta on jo siis eläkkeellä silloin.
n. 4 km päähän. Ehdittiin vallan mainiosti, koska vesienmenon jälkeen synnytys ei käynnistynyt heti.
minä menin taksilla synnärille.