Kotiäideille ihan kohtuuttomat vaatimukset palkkaan nähden.
Pitäisi paskapalkalla eli kotihoidontuella pitää koti siistinä ja tiptop, tehdä joka päivä eri ruokaa ja alusta asti itse, hoitaa yöheräilyt yksin ja jos on vanhempia lapsia, pitäis järjestää näille virikkeitä joka päivälle, vaikka ne perhana kerhot ja puistot on tosi kaukana ja ukko menee töihin sillä ainoalla autolla.
Kotiäiti jaksaa puskea lapsia rattaissa kerhoon loskassa ja paskassa ja vetää perässään vielä isompaakin lasta.
En suostuisi tuohon 300€:llä kuukaudessa ikinä. Töihin menen heti kun vanhempainvapaa loppuu, lapset hoitoon.
Kommentit (37)
hoidan pyykit jnejnejne eikä mulle kukaan maksa noista kotitöistä sentin senttiä. Miksi pitäisikään?
Mitä sä AP horiset???
aina toitota, että puolisoiden tulot ovat yhteisiä?
Kotiäidin palkka on siis kotihoidontuki + puolet miehen palkasta. Siis paljon enemmän kuin tuo 300 euroa kuussa.
työttömiin, joilla jopa lapset (ilmaiseksi) hoidossa. Päivärahat voittavat kotihoidontuen mennentullen ja hoidonkin saa ilmaiseksi, eli "töitä" on vähemmän.
Kotiäitiys on niin aliarvostettua..
Meillä on kaksi alle kaksivuotiasta. Olen vanhempainvapaalla, mies töissä. Olen kouluttautunut hyvinpalkattuun ammattiin ja tehnyt kovasti töitä ennen raskauksiani, joten päivärahani on huomattavan hyvä. Myös puoliso tienaa hyvin.
Lapsemme ovat olleet ainakin tähän asti helppoja, ja yöt menevät pienin heräilyin vielä rintauokinnassa olevan vauvan kanssa. Teen imuroinnit ja pyykkäykset ja astianpesukoneen täytöt ja tyhjennykset lasten hoidon ohessa. Siivooja käy kerran kuussa tekemässä kunnollisen siivouksen. Miehen tullessa töistä, laitan jotain helppoa ruokaa, kokkauspuuhat ei ole mun juttu.
Vaunulenkkeilen lasten kanssa vähntään kaksi tuntia päivässä. Jos tarvitsen autoa, saan sen käyttöömme. Mies muutenkin pyöräilee aika usein työmatkansa.
Minusta on ihanaa olla kotona nyt, kun lapsemme ovat aivan pieniä. Tiedän olevani hyvässä asemassa, koska taloudellinen tilanteemme on vakaa kuten myös suhteemme. Olen kiitollinen siitäkin, että voin halutessani tehdä joitakin tunteja töitä viikon aikana, jos siltä tuntuu, ja silti hoitaa lapsemme kotona.
Toivon voimia kaikille niille äideille, joille kotiäitinä oleminen ei oikein iske. Onneksi Suomessa lapset voi laittaa pieninä hoitoon ilman, että se aiheuttaa kovin kummoisia kauhisteluja. Toisin kuin monissa esim. saksankielisissä maissa.
ansiotyöstä saamani palkan päälle vielä kotona tekemistäni duuneista; eli ruoan laitosta, pyykkäyksestä, lastenhoidosta yms.
Ihan yhtälailla minun pitää siivota, laittaa ruokaa, kuskata lapsia harrastuksiin, tarkastaa läksyjä jne jne.
Ihan yhtälailla minun pitää siivota, laittaa ruokaa, kuskata lapsia harrastuksiin, tarkastaa läksyjä jne jne.
Niinpä!
Olin juuri kommentoimassa, että ei minullekaan makseta koirieni ulkoilutuksesta, lasteni nukuttamisesta, siivoamisesta tai ruuan laitosta. Teen sitä itselleni ja perheelleni. Kenen siitä pitäisi minulle mitään maksaa? Korkeintaan kotiäidin miehen kuuluisi jotain maksaa ja usein hän maksaakin enemmän juoksevia kuluja. Ei kotitöistä kuulu maksaa, hyvä että saavat sentään kodinhoidontukea.
Kotiäideillä ei ole itkemistä, se on oma valinta. Sen sijaan omaishoitaja tekee oikeasti töitä, joten heidän asemaansa ja palkkaansa pitäisi nostaa.
Mies maksanee ainoan auton kulut, kauppalaskun, lastenpukeutumisen, kerhomaksut...
Töihin palaamien ei poista, kodin siistinä pitämistä, ruuan valmistusta ja KYLLÄ ne lapset on edelleen hoidettava.
..paitti että vois sen saman rahan mikä menee kunnallisen lastenhoidon järjestämiseen lapsella laittaa sitten kotia ainakin johonkin eskari-ikään saakka
eikö ole raskaampaa tehdä ne kaikki kotiäidin hommat vielä työpäivän päälle?
olettaa että nainen kaikki kotityöt työpäivän jälkeen yksin tekee.
Tai jos mies sellaista olettaisi, olisi tosi nopeasti se entinen mies.
Kaksi vuotta jaksoin olla hammasta purren kotona lapsen kanssa. Koko ajan sai kulkea taaperon perässä jälkiä siivoamassa. Nyt riittää, että illalla järjestelen paikat ja töistä palaan siistiin kotiin. Ruokaa ei tarvitse olla koko aikaa tekemässä ja jälkiä siivoamassa.
Kotiäitinä ollessa päivät oli pelkkää siivoamista, vaipanvaihtoa ja ruokahuoltoa. Oman lapsen kanssa touhuaminen on ihanaa, mutta ei sitäkään jaksa 24/7. Edes wc:ssä en saanut käydä rauhassa!
kotiäiti ei saa palkkaa, eihän hän tee ansiotyötäkään
kotiäitiys on sitäpaitsi oma valinta, kyllä aikuisen tulee ymmärtää omien valintojen seuraukset
jotkut ei tee tätä rahan takia vaan rakkaudesta lapseen ja tietäen sen, että tämä on vain väliaikaista. Vietetty aika yhdessä lapsen kanssa on paljon rikkaampaa ja arvokkaampaa kuin tuo "palkka". Tätä aikaa kun ei koskaan saa enään takaisin kun lapset ovat kasvaneet. Mutta mee sä töihin, ei se mua haittaa :D Mä oon vielä kotona.
Minä olen tuolla rahalla kotona hoitamassa lapsia, järjestämässä virikkeitä jne. Kämpän siivoan jos jaksan tai huvittaa.
vaatimuksia, mitkä työelämässä, esimerkiksi päiväkodissa jaetaan useammalle työntekijälle. Siivooja siivoaa, keittäjä keittää, lastenhoitaja vaihtaa vaipat, lto keksii virikkeet ja taksikuski kuskaa eskarit päiväkotiin.
Kotiäiti tekee yksinään ainakin viiden ihmisen työt, eikä saa siitä edes palkkaa.
Ei kiitos, töihin heti kun vauva on 9kk.
joiden palkalla voi hyvin elää kun on kotona siihen saakka kun lapsi on 3-vuotias tai kenties säästöä sukan varressa ihan vaan sitä varten että voi rauhassa hoitaa lapsia kotona eikä tartte syödä kynsiä ja kituutella pienillä tukirahoilla. Hienoa, teille. Mutta kaikilla ei niin ole vaikka kuinka niin toivoisi. Tukijärjestelmä Suomessa on hieno juttu, mutta ikävä kyllä tuo kotihoidontuki ei kaikilla elämiseen vain riitä vaan on pakko mennä töihin, jotta perheellä pysyy katto pään päällä. Kukin tavallaan.