Koulu
Mitä ongelmia (tai kenties hyötyjä) näätte seuraavassa koulunkäyntivaihtoehdossa:
Suomessa on oppivelvollisuus, eli kuka tahansa saa ottaa lapsensa pois koulusta. Lapsen oppiminen tarkastetaan eri kunnissa eri tavoin, usein keskustelulla opettajan ja lapsen välillä, ja testein.
Vanhempana en tahdo pakottaa lastani kouluun, mutten myöskään kieltää häneltä koulunkäyntiä. Ratkaisisin tämän antamalla lapsen itse valita, milloin hän käy koulua, ja milloin opiskelee itsenäisesti kotona (ei kuitenkaan niin, että joka toinen viikko vaihdellaan, vaan esimerkiksi vähintään kuukaudeksi kerrallaan pitää valita).
Mitä mieltä, mitä ajatuksia?
Kommentit (11)
Koululla on sosiaalistava vaikutus. Miksi haluat eristää lapsesi ikätovereidensa joukosta? Miten hän pääsee sisään yhteiskuntaan, jos seurailee sitä vaan sivusta?
Ja on todella sekavaa, jos välillä on koulussa ja välillä ei. Kuka häntä opettaa? Miksi ei pätevä opetusalan ammattilainen koulussa?
Vaan päätös pitää tehdä lukuvuodeksi kerrallaan tai jos ottaa pois koulusta kesken lukuvuoden, ei ole takaisin tulemista ennen kuin seuraavana syksynä.
Voin toki olla väärässäkin, mutta luulen, että on näin. Muutenhan koulun elämä menee ihan sekaisin...
lapsi EI osaa tehdä päätöksiä sillä perusteella, mikä on hänelle parasta, vaan lapsi tekee päätöksensä mielihyväperiaatteella!
Toivon sydämestäni, että kirjotuksesi on provo! Jos se ei ole, niin huh huh! Käsittämätöntä puppua, että lapsi kävisi koulua silloin, kun itse haluaa! En ymmärrä alkuunkaan kaltaistesi ajatusten juoksua. Kuvittelet ilmeisesti olevasi huomaavainen lapsesi suhteen, mutta tällä tavalla teet hänelle JÄRKYTTÄVÄN KARHUNPALVELUKSEN, joka varmasti kostautuu myöhemmin tavalla tai toisella!
Mutta muistapa silloin: niin makaa kuin petaa!
Vaan päätös pitää tehdä lukuvuodeksi kerrallaan tai jos ottaa pois koulusta kesken lukuvuoden, ei ole takaisin tulemista ennen kuin seuraavana syksynä.
Voin toki olla väärässäkin, mutta luulen, että on näin. Muutenhan koulun elämä menee ihan sekaisin...
Ja ap: tuo on ehkä järkyttävintä curlingia, mitä on kuultu!!
Tai kesken lukuvuoden meneillään olevaksi lukuvuodeksi. Perustelusi ovat surkeat ja oppilashuoltoryhmä ja lastensuojelu tulisivat reagoimaan niihin heti.
AP sitten kommentoi.
Kuinka moni seitsenvuotias ei halua mennä kouluun, kun siitä rehellisesti, ja positiivisesti, puhutaan? Itse ainakin olin innolla menossa, ja niin ovat kaikki tuttunikin olleet. Ykkösluokalla on niin kivaa, että tuskin silloin juuri haluja onkaan koulussa olla olematta (toisaalta silloin on myös suurin osa koulusta muita kuin teoreettisten tietojen oppimista).
Koulun sosiaalistavasta vaikutuksesta saa kyllä lukea: koulukiusaus ja ryhmäpaine vaikka esimerkeistä iloisimpina. Koulussa oppii sitä selkäänpuukotusta, joka on nyky-yhteiskunnassa niin tärkeää.
Pidän koulua tärkeänä juuri sosiaalisten taitojen kehityksen vuoksi - mutta tuleeko lapsi laittaa sinne kokoaikaisesti toivotun efektin saavuttamiseksi? Tuskin taaperoakaan on pakko laittaa kokopäivähoitoon, että oppii sosiaaliset tavat - kyllä niitä voi harjoitella vaikka kahdesti viikossa kerhossa.
Ja kuten todettu, en halua eristää lastani, tai estää häntä kouluun menemästä - haluan antaa mahdollisuuden olla osittain (tai kokonaan) kotona.
Kotikoulu yleensä saa juuri tällaista vastustusta, mutta eikö lapsi todella opi noita sosiaalisia taitoja muualla, kuin koulussa?
Pätevistä opetusalan ammattilaisista sai itse makua kouluaikoina - eivätpä ne pätevät aina kunnolla opeta, ja epäpäteviä kyllä riittää. Itselläni ei yhtään pätevää liikunnanopettajaa koko yläasteella. Suomalaisen koulun taso on kova, mutta ei aina oikeasti toteudu.
Kotiopetuksessa lapsen opetuksesta vastaa ensisijaisesti huoltaja, ja voinhan vaikka palkata yksityisopettajan, jos todella ei peruskoulun yksinkertaisina pitämäni opit minun avullani sekä lapsen oppihalulla kaaliin mene.
Mielestäni lapsen on parempi tehdä päätön koulunkäynnistään - tuleepa sitten vastuukin siitä ihan eri tavalla. Suomessa on oppivelvollisuus, ja jos sen suorittaa, miksi sen suorituspaikka tulee valita muista kuin mielihyväperusteista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kotikoulu
Tässä vaikka sitten faktaa.
N'kisin mielelläni faktaa tuosta "päätös on tehtävä lukuvuodeksi kerrallaan" -kohdasta.
Uskon, että mikäli oppija on kirjoilla koulussa (kts. wikipedia), kyseinen "curling" on mahdollista. En usko että se curlingiksi muodostuisi, ja mikäli tästä olisi haittaa, eiköhän asiaa voi itsekin oppiessa muuttaa.
Mitä tulee lastensuojeluviranomaisilla pelotteluun, lakia lainatakseni "Oppivelvollisen on osallistuttava tämän lain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot.", eli mistään rikkomuksesta tai rikoksesta ei voi olla kyse, kunhan lapselle taataan nämä perusopit. Perusteluja kotikoulunkäyntiin ei tarvitse missään vaiheessa antaa.
tehdään opetustoimen kanssa sopimus siitä, miten kontrolloidaan oppimista. Eli jos opetustoimesta vaikka sanotaan, että kontrollointi on lukuvuoden lopussa ja näin on papereihin kirjattu, ei kouluun ole asiaa ennen kuin tuo aika on ohitettu. Ja jos taas ei sopimukseen suostu, ei koulunkaan tarvitse suostua. Eli silloin kouluun on mentävä.
tehdään opetustoimen kanssa sopimus siitä, miten kontrolloidaan oppimista. Eli jos opetustoimesta vaikka sanotaan, että kontrollointi on lukuvuoden lopussa ja näin on papereihin kirjattu, ei kouluun ole asiaa ennen kuin tuo aika on ohitettu. Ja jos taas ei sopimukseen suostu, ei koulunkaan tarvitse suostua. Eli silloin kouluun on mentävä.
He tenttivät oppimismäärän meille opettajille. Kouluun ei ole asiaa sovitulla lukukaudella, koska tentitkin ovat laajoja kokonaisuuksia. Alakoulun puolella on varmaan enemmän suullisia kokeita ja joitakin kirjoitusnäytteitä.
Koulua käymättömästä lapsesta tehdään lastensuojeluilmoitus, jos epäillään, että vanhempi ei viitsi lasta kouluun laittaa. Koulu on jokaisen lapsen OIKEUS, mutta Suomessa on myös oppivelvollisuus. Jos lapsi ei tätä velvollisuutta täytä, tehdään lastensuojeluilmoitus. Jos siis luulet voivasi sompailla edestakaisin kodin ja koulun väliä jopa ekaluokkalaisen kanssa, niin olet väärässä. Lapsesi otetaan huostaan. Et nimittäin ole vanhempi. Lastensuojelulaissa sanotaan, että lapselle ei saa antaa ikävuottaan vastaamatonta vastuuta, ja jos annat lapsen itse päättää koulutuksestaan, niin tottakai se on pienelle lapselle liian suuri vastuu. Tajua nyt, hyvä ihminen, että lapsesi on LAPSI, ja sinä olet AIKUINEN. Sinä vastaat siitä, että lapsesi saa parasta mahdollista opetusta, ei lapsesi. Lapsesta voi olla kiva mennä kouluun, mutta jos sinä olet sitä mieltä, että lapsesi ei saa siellä riittävää opetusta, sinun on toimittava tämän mukaan.
En käsitä kaltaisiasi curling-vanhempia, jotka eivät uskalla tehdä päätöksiä lapsensa parhaaksi. Pelkäätkö, että lapsesi syyttää sinua jostakin, jos teet päätöksen kotikoulusta? Jos et itse uskalla tehdä päätöstä, miten luulet, että pieni lapsi kykenee miettimään tulevaisuuttaan ja opiskelun tarpeellisuutta. Ideanahan on, että lapsen ei tarvitse tehdä aikuisten päätöksiä. Siksi me vanhemmat olemme olemassa.
Toivoisinpa melkein, että onnistuisit tuossa kurlaamisessasi alkuun ja lastensuojeluviranomaiset puuttuisivat asiaan ja ehkä saisivat sinut tajuamaan, että nerokas suunnitelmasi on vain vanhemmuuden vastuun välttämistä ja vaikeiden päätösten sysäämistä aivan liian pienille harteille.
että lastensuojeluviranomaisilla pelottelu ei ole mitään turhaa. Olemme tehneet lastensuojeluilmoituksia, kun lapsi ei käy koulua ja vanhemmat kohauttelevat harteitaan. Lapsella on todellakin OIKEUS käydä koulua.
Jos et pidä suomalaisesta koululaitoksesta, niin pidä lapsesi kotikoulussa vaikkapa lukukausi kerrallaan. Meillä on kotikoululaisia tullut yläkoulun puolelle, kun lapsi on ensin alakoulun käynyt kotikoulua. Mutta älä sysää päätöstä ja vastuuta pienen lapsesi harteille. Kun lapsi on isompi, voit kuunnella hänen mielipiteitään, mutta älä kuvittele, että hän osaisi itse päättää noin suuresta asiasta. Hän tarvitsee sinua aikuisena eikä minään nössönä kaverina.
antaa 7v päättää milloin haluu kouluun....
haha