Liian laiha lapsi? Mikä avuksi?
Eli tyttö kohta 6 vuotias, painaa vain 16 kg. Pituus on jotain 110 cm vähän päälle. Miten ihmeessä saisi lisää painoa lapselle?
Kommentit (5)
Jos lapsesi syö kunnolla, jaksaa ulkoilla ja leikkiä jne., niin kaikki on varmaankin kunnossa. Ehkä on vain laihantyyppinen.
17 kiloa ja ihan normaali musta tuli. Aina olin luikku, mutta terve.
Nyt aikuisena olen saanut painia jopa ylipainon kanssa, nyt onneksi taas normaalipainoinen.
tyttö 5v 106,5cm ja 14,4kg. Menee neuvolon alarajoilla, mutta kasvaa omaa tahtia niin kuin neuvolan täti sanoi. Joskus 1v tutkittiin allergiat, imeytymishäiriöt ym ja käytiin lastenlääkärillä keskussairaalassa totesivat että terve hoikka tyttö. Minun mielestäni lapsesi ei tarvitse vakisin saada painoa itselleen jos kuitenkin syö ja juo. On tyytyväinen jaksaa leikkiä ym
Ja olitteko lapsena myös pienikokoisia ja hoikkia?
Tyttö ei ole kovin pitkäkään ja jos te vanhemmat olette pienikokoisia ja hoikkia/sirorakenteisia, niin tuo voi olla lapselle ihan "normaali" koko. Miksi lasta pitäisi ehdoin tahdoin lihottaa, jos on terve ja kasvaa hyvin omilla käyrillään?
Jos te vanhemmat taas olette pitkiä ja on epäilys, että lapsen pituuskin on alakanttiin, niin sitten pohtisin noita ruoan imeytymisiä jne.
Onko lapsi jotenkin "liian laihan" näköinen? Oma lapseni on reilusti nuorempi, mutta pituutta lähemmäs 115 cm ja paino n. 17-18 kg. Ja on pitkää ja hoikkaa mallia, mutta ei todellakaan erityisen laiha. Pömppömasu löytyy... Siksi en osaa pitää lapsesi mittojakaan kovin erikoisina, ehkä lapsen rakenne vain on tuollainen, hoikka ja siro?
t. ap