Tietääkö kukaan Oliver Twistin tv-elokuvan ikärajaa?
Se tuli kesäkuussa ykköseltä ja nauhoitin ja nyt haluaisin katsoa sen kolmasluokkalaisen lapseni kanssa.
Kommentit (11)
katsomaan kyseistä elokuvaa 5 veenä ja nauroi pilkallisesti, että sähän oot ihan toi Oliver, haha!
1. jakson kanssani, mutta isänsä luona ei saanut katsoa kakkos osaa.
aika jännittävähän se oli, joten riippuu kai lapsesta.
itse siis antaisin katsoa.
En osaa sanoa ikärajaa, mutta aika karua elämää siinä kuvataan. (on huoria, varastelua, väkivaltaa)
Ei minusta ihan tuon ikäisen leffa.
Sekä tuon uudemman että vanhemman version.
Ei ole Disney kamaa.
niin olenko nyt täysin huono äiti jos annan lapseni katsoa sen?
tottunut katsomaan ja kuinka olette käsitelleet sitä että jossain päin maailmaa jollain lapsella ei ole asiat kuten omallasi.
Oliver jää orvoksi ja äitinsä kuolema näytetään alussa. Sen jälkeen orpokodissa lapset näkevät nälkää ja Oliver myydään perheeseen jossa hän on koiran asemassa. Häntä saa kepittää ja kiusata, hän ei saa taistella vastaan. Lopulta hän karkaa ja lähtee kohti Lontoota.
Lontoossa hän liittyy varassakkiin. Lontoossa kuvattu jakso on paikoittain aika rajua.
Mutta mieti itse onko lapsesi herkkis? Jos eläytyy rooleihin, niin en antaisi katsoa.
Taidan antaa lapseni katsoa sen, koska vaikka hän ei ole nähnyt mitään missä ikäraja on 11 vuotta tai sen yli, niin
olemme puhuneet paljonkin köyhyydestä ja ihmisten epätasa-arvosta. Välillä vaikuttaa ettei lapsi niitä oikein mitenkään voimakkaasti koe, joten empatia kyvyn vahvistamiseksi mielestäni on ehkä ihan ok katsoa tuollaisia elokuvia.
11v näyttää olevan.
Olen oman 7v tytön kanssa katsonut Narniat, mutta tätä en lapselle näyttänyt - vielä.
Minusta alle 10v lapsen ei tarvitse esim nähdä kuvia nälkää näkevistä lapsista tai realistisesta väkivallasta - saati sitten elokuvaa. Eri asia jos tarina olisi enemmän satua, johon lapsi ei samastuisi.
Voi olla että elokuva on lapsellesi hyväksikin.
Itse aikuisena todellakin pidin Polanskin versiosta. Hyvin koskettava.