Olen surullinen alle 7v lasten puolesta jotka tunnistavat kirkkaat :-(
Vaikka mitä väitätte niin lapsille on parhainta viinaton lapsuus.
Kommentit (26)
Tämä edelleen vahvistaa käsitystäni siitä, että ihmisellä, joka käyttää alkoholista sanaa 'alko', on jotain ongelmaa. Joko ahdasmielinen uskonnollisuus tai sitten kokemusta elämisestä alkoholistin läheisyydessä.
Aivan samaa olin juuri alkamassa kirjoittamaan :)
Aika hassua muuten, että monissakin perheissä jompikumpi tai molemmat vanhemmista polttaa lasten nähden. Lapset varmasti tietävät myös, mitä tupakkaa vanhemmat polttavat. Miksi ap kauhistelee juuri "alkoa", miksei tupakkaa tai vaikka sipsejä, jotka molemmat ovat varmasti epäterveellisempiä kuin konjakkinaukku, viinilasillinen tai saunaolut.
Meidänkin lapset 6v ja 4v kyllä tunnistavat kaupassa sen olutmerkin, josta isi tykkää. Ovat myös käyneet Alkossa muutaman kerran. Mutta tietävät myös, että alkoholi on aikuisten juomaa, joka on myrkkyä kasvaville lapsille ja että on laitonta juoda alaikäisenä alkoholia.
Mikä ap tässä sinua varsinaisesti säälittää? Ajatteletko, että lapsillamme on juopot vanhemmat? Ei ole. Ajatteletko, että lapset ovat mukana alkoholinkäytössä? Eivät ole.
Lapsillamme on laaja sanavarasto. Käytämme monipuolista kieltä ja lapset oppivat sanoja nopeasti.
He tunnistavat esim. konjakki- ja viskipullon ja samat juomat laseissa.
Olisiko parempi, että lapset sanoisivat kaapissa olevan "aikuisten juomaa" kuin että tietävät että siellä on konjakkia ja viskiä? Samat pullot kestävät pitkään, sillä niitä juodaan varsin harvoin ja lasi kerrallaan.
saanut viiniäkin. yleensä on ollut alkoholitonta mutta onpa päässyt juomaan pikarista alkoholillistakin. Leivänkin on syönyt.
jotka elävät pedo-vl perheissä tai vaan vl-perheissä. Joutuvat jo pienestä saakka huolehtimaan nuoremmista lapsista
Enemmän mua huolestuttaisi, jos lapsi hätääntyisi ja ahdistuisi nähdessään alkoholipulloja.
Se, että niitä on kotona ja lapsi tunnistaa olutpullon tai viinapullon, ei kerro yhtään mitään siitä minkälainen suhde vanhemmilla on alkohonlin käyttöön.
Raivoraittiuskin voi olla pahaksi, jos alkoholista tehdään tabu ja ihan kauhea mörkö.Jotenkin aavistelin, että tähän ketjuun vastaisivatkin juuri ne, joilla kotona käytetään alkoa muodossa tai toisessa.
En tiedä missä piireissä pyöritte, mutta ainakaan meillä ei ole tapana lasten tietävän kaljamerkeistä saati käyvän alkossa.
Jos tämä on tiukkapipoisuutta niin sittenpä on. Alle kouluikäinen on vielä niin pieni, että myöhemminkin oppii.
erinäinen liuta viini- ja viinapulloja. Saadaan niitä aina lahjaksi, vaikkei kukaan niitä juo. Lapset tunnistavat ne kyllä "aikuisten juomiksi"
Tosin 7-vuotias ei tajunnut miksi naapurin muija käyttäytyi vähintään oudosti, kun tuli perskännissä vastaan... (noh, jouduttiin vähän keskustelemaan aiheesta sen jälkeen)
Mä olen ehkä ollut vähän suojeleva lapsiani kohtaan ja sivuuttanut känniläiset tylysti, kun itse olen elänyt varsin lasisen lapsuuden alkoholisti-isän kanssa...
Mies juo silloin tällöin oluen tai kaksi, itse saatan siiderin juoda kerran tai pari vuodessa.
On niin, juuri niissä piireissä, joista puhuin...