Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan mielestäni poikani on lähes ylipainoinen

Vierailija
15.09.2011 |

Olin aivan äimän käkenä! Siis minun liikunnallinen ja aktiivinen poikani! Minä olisin pitänyt häntä normaalipainoisena. Poika on viisi ja puoli vuotta vanha ja 114 cm pitkä, painaa 18,5 kiloa. Onko tuossa ylipainoa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai soita sinne neuvolaan ja kysy, mitä tarkoitti.

Vierailija
2/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voisiko olla kysymys siitä, että poikasi paino suhteessa pituuteen on kasvanut selvästi aikaisempaan verrattuna? Eli että poikasi ei ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta hän on selvästi lihomaan päin.

Jos esim. poika on edellisessä tarkastuksessa painanut saman verran kuin samanpituiset keskimäärin, mutta hän nyt painaakin 15 % enemmän, on suunta huolestuttava, vaikka tuo +15 % on vielä ihan normaalin rajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei ole missään nimessä ylipainoinen! Meidän neljävee tyttö mainittiin neuvolassa "pitkäksi ja hoikaksi" mitoilla 110 cm, 18 kiloa...

Vierailija
4/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 7 itse asiassa. Oisko vaan lukenut käyriä väärin?

Vierailija
5/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat jo yläkoululaisia kaikki. Mutta sen muistan, että käyrillä ei kukaan koskaan muka kulkenut. Milloin oli liian lihava tai liian laiha ja piti käydä punnituksilla.

Aivan ihme touhua. Kerrankin th soitti töihin, että olenko huomannut poikani lihoneen, että tulisinko katsomaan neuvolaan käyrää tietokoneelta. Vastasin, että olen kyllä huomannut ilman käyriäkin. Että poika kerää nyt painoa ennen kuin pituuskasvupyrähdys alkaa.

Tyttö taas oli liian laiha ja ehdoteltiin jo ravitsemusterapeuttia kertomaan minulle, miten lapsia pitää syöttää. Sitten tytölle tuli painoa ja heti soitettiin, että olenko huomannut, että tyttö on nyt lihonut yhtäkkiä ja pitää alkaa laihduttamaan (tyttö oli 11v). Silloin taisin hermostua ja vastasin, että jos kerrankin vielä kuulen hänen puhuneen tytölle, että tyttö on lihava ja pitää laihduttaa niin kiellän hänen luonaan käynnit. Tyttö nimittäin tuli kotiin itku silmässä, että hän on kuulemma th.n mielestä lihava. Ja sitten meni monta viikkoa, että ei uskaltanut syödä mitään. Varmisti vielä, että tulenhan varmaan seuraavan kerran matkaan kun on terveystarkastus.

Nyt ovat kaikki hoikkia ja pitkiä nuoria miehiä ja naisia. Turhaa stressiä vain noiden käyrien takia. Lapsilla nousee ja laskee paino aina kasvupyrähdysten mukaan.

Vierailija
6/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile tosta

Vierailija
8/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kasvukayrat.fi kannattaa itse katsoa.

Lasten ylipaino katsotaan prosentteina samanpituisten keskipainosta, eli +/- 0 % on täsmälleen keskipainoinen pituuteensa nähden, +10 % suhteellinen paino on ylipainon raja allekouluikäisillä, kouluikäisillä +20 %. Näitä ei voi itse laskea, pitää katsoa käyriltä.

Tuolla linkkaamassani paikassa on UUDET kasvukäyrät jotka otetaan käyttöön ilmeisesti ensi vuonna. Niissä otetaan ylipainohälytysrajassa huomioon sekin, että eri ikäisillä kuluu olla vähän erilainen vartalon koostumus (näissä vanhoissahan on vain tuo yksi ero alle tai ei kouluikäisten kohdalla) eli ovat paremmat.

Noilla käyrillä tulee myös vähän eri prosentit kuin nykyisin neuvolassa käytössä olevilla koska vastaavat paremmin nykyisten lasten kokoja. Mutta saat jotain aavistusta missä lapsesi painokäyrä kulkee.

Pitää muistaa, että ylipaino on nykyään todella tavallinen lasten ongelma, eikä kannata syyllistyä jos omalla lapsella tosiaan sitä on, pitää vain miettiä mitä on valmis tekemään jotta sitä ei tule lisää ja lapsi saa mahdollisuuden palata normaalipainoon. Toisaalta osa lapsista (mutta eivät todellakaan kaikki joista vanhemmat niin sanovat, ja joiden vanhemmat loukkaantuvat kun painoasiasta puhutaan!) on ihan luonnostaan jossain kasvun vaiheessaan niin rotevia, että hälytysrajat paukkuvat, vaikka söisivät kuinka terveellisesti ja liikkuisivat. Kovin suurta ylipainoa ei kyllä voi mitenkään selittää geeneillä ja yksilöllisyydellä.

Ylipaino on ihan turhaan niin kauhean herkkä aihe. Monelle on todella vaikeaa pysyä normaalipainoisena nykyajan elämänmenossa ja ruoan ja sokerien ja rasvojen ylenpalttisuudessa. Ei kannata jäädä syyllisyyteensä tai puolustuskannalle vellomaan, vaan miettiä mitä tehdä tai onko sitten valmis tekemään mitään.

Vierailija
9/9 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...katsoin itse ap:n lapsen mitat käyrällä, ja hän on pikemminkin alipainoinen eikä yhtään ylipainoinen. Liekö terveydenhoitaja neuvolassa nyt jotain mokaillut. Soitapa perään ja kysy mikä se pituuspainoprosentti onkaan kun jäi vaivaamaan, ja tarkista merkitsikö mittaukset oikein! Siis jos sinua vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä