Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt tuli meilläkin riitaa joulunvietosta...

Vierailija
15.09.2011 |

nimittäin miehen kanssa -.-

Tulossa ensimmäinen joulu oman lapsen kanssa Joulu on aina ollut mullle se vuoden ehdoton kohokohta, kuten tästä aloituksestakin varmaan paistaa ;D

Ennen ollaan vietetty osa päivästä minun vanhempien luona ja ilta sitten miehen vanhempien luona, jossa syöty hyvin ja jonne on myös tullut sitten miehen ja hänen sisarusten ystäviä yms.

Nyt sitten mies täräytti että nyt kun meillä on oma perhe niin voidaan käydä päivällä tiputtamassa lahjat ja hetki seisoskella eteisessä, mutta sitten tullaan kotiin viettämään omaa joulua.. Joo ihan kiva, mutta mä olen tottunut siihen että jouluna ollaan perheen ja sukulaisten kanssa ja luulin että oman lapsen syntymä ei ihan hirveästi tätä muuttais.

Kyllähän mä haluan myös ihan oman perheen kesken olla ja luoda omia jouluperinteitä, mutta meidän lapsi on jouluna vasta n.9kk, joten ihan hirveästi ei semmoista "tekemistä" varmaan voi suunnitella -vai?

Plus olen ihan varma että aattona kun miehen sisarukset ja kaverit viettävät joulua anoppilassa pelaillen ja hauskaa pitäen, koittavat ihan varmasti saada meitäkin jäämään ja uskon että mies lopulta siihen suostuu, koen että se on epäreilua omia vanhempiani kohtaan jos olemme heitä moikanneet vain tuulikaapissa kääntymällä.

Miten teillä on joulut muuttuneet oman lapsen syntymän myötä? Vinkkejä tähän meidän tilanteeseen?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia oltiin omien vanhempien luona ja joulupäivänä sitten yhdessä. Lasten syntymän jälkeen ollaan kotona aatto. Miehen vanhemmat tulevat meille, koska mies on ainut lapsi eikä haluta että miehen vanhemmat viettävät joulun "yksin". Minun vanhemmillani riittää kävijöitä.

Joulupäivänä käydään minun vanhempieni luona.

Ei ole tullut riitaa, vaikka joskus minulle on iskenyt kademieli kun sisarukset viettävät iloista yhteistä joulua vanhempien kotona ja minä passaan appivanhempia. :D Vaikka kyllä meillä ihan rentoa ja mukavaa on.

Vierailija
2/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten tulo käänsi systeemin juuri niin, että lasten kanssa ei ravata, vaan ne muut tulee meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehen vanhempien luona. Tämä on toiminut hyvin viimeiset 10v. Meillä on kolme lasta, mutta ei tulisi mieleenkään olla vain oman perheen kesken kotona. Minulle ei tulisi joulufiilistä siitä, että oltaisiin vain me viisi kotona, tarvitsen koko suvun - joko oman, tai miehen suvun.

Tuleva joulu muuttaa perinteitä. Muutimme isoon taloon, joka on isompi kuin sisarusteni tai vanhempieni talo. Koska sisaruksillani alkaa olla jälkikasvua, eikä vanhempani enää jaksa laittaa joulua, päätimme alkaa viettää näitä meidän suvun jouluja meillä.

Paikalla ei ole väliä, mutta jouluna on oltava paljon porukkaa ympärillä. Meidän puolen jouluissa on n. 25 henkeä, miehen puolen jouluissa n. 30 henkeä.

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Toivottavasti saat tahtosi läpi :)

Vierailija
4/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten tulo käänsi systeemin juuri niin, että lasten kanssa ei ravata, vaan ne muut tulee meille.

meillä on kaksio, vanhemmillamme omakotitalot. Varsinkaan illanvietto ei oikein onnistuisi, kun noita kavereitakin tulee yleensä se 6kpl miehen perheen lisäksi.

Unelmani olisíkin ISO talo jossa voisin emännöidä jouluna :)

-ap-

Vierailija
5/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tapasi on ainoa oikea ja miehesi tulisi joustaa? Siihenkö tulit hakemaan neuvoja?

Vierailija
6/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tapasi on ainoa oikea ja miehesi tulisi joustaa? Siihenkö tulit hakemaan neuvoja?

mies on se ehdoton tässä tilanteessa. Tulin lähinnä kyselemään miten lasten syntymä on muuttanut av-laisten jouluja.

ap-

Vierailija
7/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riidellä. Lusikat jakoon, jos toista ei miellytä toisen jouluvietto suunnitelmat.

Anteeksi, mutta tässä ketutuksessa ei vois vähempää nyt kiinnostaa jo joku jouluhössötys!

Vierailija
8/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettää edes joskus jouluaattoillan kotona. Voisin vaikka juosta päivällä kaikki osoitteet läpi, mutta illan haluaisin nauttia, ottaa punaviiniä ja pelata lasten kanssa lautapelejä.

Mutta mies ei kehtaa ja halua loukata vanhempiaan vaan istutaan aina puoleen yöhön joko heidän tai meidän vanhempien luona ja sitten keskiyöllä avataan muutama kotipaketti ja kaikki muut paitsi minä menevät nukkumaan. Tylsää...Ja sitten joulupäivänä taas lähdetään jomman kumman vanhempien luo syömään ja istumaan sohvalla. Tylsää....

Vierailija
9/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muksut ja kimpsut autoon ja ajetaan 900km päähän viettämään aitoa joulua mun vanhemmille. Muutaman kerran olen kysynyt, että vietetäänkö vaihteeksi kotona, mutta mies haluaa lappiin ja lapset myös :)

Vierailija
10/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meilläkin tehdään. Joulua vietetään vuorovuosina kummankin suvun luona. Tapanina vaihdetaan mummulaa, joskus jo joulupäivän iltapäivänä. Anoppi on yksin, häntä käy joskus sääliksi, mutta hän ei halua tulla minun vanhemmilleni vaikka kutsuttu aina onkin. Minun vanhemmillani meitä on kolme sisarusta ja kaikilla 3 lasta ja vielä pari tätiä ja setää mukana, silloin on hulinajoulu minun mieleeni!

Vierailija
11/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua ei kiinnosta, niin se ei tarkoita, ettei muitakaan kiinosta...

riidellä. Lusikat jakoon, jos toista ei miellytä toisen jouluvietto suunnitelmat.

Anteeksi, mutta tässä ketutuksessa ei vois vähempää nyt kiinnostaa jo joku jouluhössötys!

Vierailija
12/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n viestistä voisi ajatella, että hänen tapansa on ainoa oikea?

Me oltiin aina aatto kaksin jo ennen lapsia. Pidettiin tiukka linja, koska haluttiin yhteistä aikaa, jota oli/on vähän. Ennen joulua reissataan viikonlopuksi miehen kotipaikkakunnalle ja joulupäivinä kyläillään mun suvun luona tässä kotikaupungissa. Samaa tehdään nyt lapsen kanssakin, vaikka mun suku tietysti kinuaa meitä kylään aattona. Mun mielestä se olisi epäreilua miehen vanhempia kohtaan.

Joskus ollaan muuten tehty niinkin, että ollaan hoidettu kaikki sukulaisvierailut jo ennen joulua ja vietetty kaikki pyhät perheen kesken. Lapset ei tykänneet, kun ei ollut "oikea joulu".

Mun pointti on se että sukua on tärkeä tavata kunnolla joulunaikaan, mutta ei se aatto ole siinä ainoa mahdollinen päivä.

Vierailija
13/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin käytiin molemmissa mummoloissa aattona. Seuraava joulu vietettiin meillä, uudessa kodissa, jossa oli myös siskoni perhe jne. Siitä lähtien ollaan oltu aatot kotona, meille on saanut tulla jos on halunnut, eli miehen vanhemmat on käyneet sekä äitini, katsomassa pukkia. aikoinaan ressasi kun "piti" käydä monessa paikassa aattona, kun ei ollut lapsia oli helppo juoksennella. Joulupäivinä käymme sitten syömässä appivanhempien luona ja toisena päivänä äitini luona.

Vierailija
14/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saati että vastasit..

Vierailija
15/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin, ollessamme vielä kaksi, kävimme sekä miehen että minun vanhemmillani, jolloin iso osa jouluaatosta kului autossa... Tyhmäähän se oli, mutta ei saatu muutenkaan asiaa ratkaistua. Lasten syntymän jälkeen olemme viettäneet joulut kotona, aina, meille saa tulla aatoksi syömään ja oleilemaan, mutta eipä ole suurta tunkua ollut. Joulu kotona, oman perheen kesken omine perinteinemme on meille kaikille tärkeä.

Vierailija
16/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riidellä. Lusikat jakoon, jos toista ei miellytä toisen jouluvietto suunnitelmat. Anteeksi, mutta tässä ketutuksessa ei vois vähempää nyt kiinnostaa jo joku jouluhössötys!

Eli sinäkö siis täällä päätät, mitä asioita muut saavat täällä ottaa esiin?

Ap:lle: koska tässä on vielä aikaa, yritä pehmittää miestä hieman pidempään visiittiin sukulaisten luona :). Jonkinlainen kompromissi voisi olla se, että teette vähän lyhyemmät visiitit ja vietätte loppuillan kotona kolmisin.

Meillä jouluperinne on lasten myötä kääntynyt sellaiseksi, että sukulaiset tulevat tosiaan meille. Vaikka päivä meneekin ruuanlaittoon ja tarjoilemiseen, se on meille se parempi vaihtoehto kuitenkin. Meillä on juuri se "iso omakotitalo", joten en lähde samaa vaihtoehtoa teille ehdottamaan.

Vierailija
17/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: koska tässä on vielä aikaa, yritä pehmittää miestä hieman pidempään visiittiin sukulaisten luona :). Jonkinlainen kompromissi voisi olla se, että teette vähän lyhyemmät visiitit ja vietätte loppuillan kotona kolmisin.

Tämmöistä ajattelin ja ehdotinkin, mutta sitten taas tiedän että mieheni on helposti "vietävissä", kun sisarukset ja kaverit kinuavat jäämään pelailemaan yms.

Worst case scenario on se että tosiaan olemme kolmisin kotona, mies alkaa haikailemaan kavereiden luo kun lapsemme on jo nukkumassa, en kestä katsoa kun toista harmittaa ja patistan hänet edes käymään siellä. Ja sinne sitten jää.

ap-

Vierailija
18/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle on tärkeää se, että meillä on jouluja myös omassa kodissa. Meillä on kummallakin puolella sisaruksia ja lastenlapsia jo niin paljon, että ei kovin mukavasti mahduta enää samaan joulunviettoon. Kenellekään vaan ei ole niin isoa taloa.

Tää joulu ollaan anoppilassa, viime jouluna sisko perheineen oli meillä ja sitä edellinen oltiin mun vanhemmilla, sitä ennen anoppilassa.

Meillä laitetaan kuitenkin joka vuosi jouluateria kotiinkin, ensinnäkin haluamme syödä omia herkkujamme, haluan kutsua ihmisiä meille kylään jne.

Meillä on siis melkein aina tapaninpäivänä vieraita, usein esim. sisaruksia ja ystäviä perheineen.

Eihän se joulu ole vain se aatto.

Ymmärrän täysin miehesi halun luoda omia perinteitä teidän perheelle eikä vain seurata lapsuudenperheiden malleja. Onko teillä ap niin, että lapsi on ensimmäisiä lapsenlapsia suvuissa?

Vierailija
19/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin miehesi halun luoda omia perinteitä teidän perheelle eikä vain seurata lapsuudenperheiden malleja. Onko teillä ap niin, että lapsi on ensimmäisiä lapsenlapsia suvuissa?

On tosiaan ensimmäinen kummallekkin suvulle. Tajusin just että molempien perheet varmaankin loukkaantuvat kun huomaavat etteivät pääse aattona viettämään lapsenlapsensa kanssa aikaa :/

Meillä olis vielä isomummoja ja -vaareja joita haluaisin myös nähdä, mutta ehkä käymme heillä sitten esim tapanina..

Vierailija
20/75 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai oma perhe on se rakkain, mutta juhlaksi sen tekee isovanhemmat, sisarukset ym. Joulu ihan keskenään (kuten kaikki muut päivät) olisi aika tylsä.

Me saimme lapsia aika nopeasti yhteenmenon jälkeen, joten aikaisempia käytäntöjä ei ehtinyt syntyä :) Mutta teimme sitten kaikkia osapuolia ilahduttavan mallin:

Joulu on oikeasti muutakin kuin pelkkä aatto. Joten otamme juhlasta kaiken irti ja teemme seuraavasti:

23.12. kotona oma aattopäivällinen, paistamme kinkun ja nautimme yhdessäolosta, koristelemme kuusen

24.12. aamulla puuro kotona, sitten joulurauhan julistus. Lapset löytävät kuusen alta yhdet paketit. Illaksi toisille isovanhemmille joulupäivälliselle ja pukkia odottelemaan. Yöksi kotiin.

25.12. aamu ja päivä rennosti kotona, lapset leikkii uusilla leluilla. Illaksi toisille isovanhemmille joulupäivälliselle. Sinnekin on sitten "pukki jättänyt säkillisen lahjoja". Ja taas yöksi kotiin.

Meillä onneksi molemmat isovanhemmat alle puolen tunnin ajomatkan päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme