Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on pinna niin kireellä tohon pentuun. Nimenomaan pentuun...argh

Vierailija
04.11.2005 |

ikää 2v2kk ja vielä kuukausi sitten meni nukkumaan niinkuin aina ennenkin eli nukahti itsekseen sänkyyn. Niin on tehnyt aina vauvasta lähtien ja ikinä ei ole nukkumisen kanssa ollut ongelmia.

Nyt kukkuisi ties kuin myöhään ja nukkumaan meno yhtä helv..in pelleilyä. Tulee sängystä pois ja mukamas sohvalle ja haluaakin takas sänkyyn etc etc. Eilen pakkonukutin huudon kanssa ja kohta joutuu tekeen varmaan saman.

Mä olen NYT niin pinnana, sillä muutenki kiukuttelee joka asiasta. Saunassakaan ei saanut nauttia kun sitä hiton kitinää ja vikinää ja vinkumista koko ajan. Mä olen nyt pari viikkoa kuunnellut tätä ja oikeesti tunne että mä pimahdan kohta. Sydän pomppaa ylikierroksia ja maha ollut kipeä varmaan tukahdetusta raivosta.

Mikä helvetti tämä vaihe on? Palaa närvä ihan just.

Niin ja iltatoimet aina aloitettu ajoissa ja rauhotuttu ym. ym. Ollut rutiini ja rytmi kuin digitalikellolla. Nyt ei vaan rauhotu tonne sänkyyn. Mä en jaksa mihinkään 22 asti kun sitten ei jää itelle mitään omaa aikaa.

huh kun helpotti kun sai purkaa...ilmeisesti nukahti kun on hiljaista...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä kun nukahti nyt!Vaikka itse inhoan sanontaa " sellaista se on" niin tuli heti mieleen tuo sanonta.Itsellä kolme lasta ja säännöllisesti koen tuon kuvailemasi tunteen. niin että normaalia on!

Vierailija
2/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pentu ryökäle protestoi sitten tuolla tavalla.

mene ihan rauhallisesti keskittymään siihen nukuttamiseen ja jatka surffailua sitten.

paremmin sä käytät aikas kun nukutat lastas ku että roikut täällä haukkumassa lastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta on kokemusta. Lapseni kun tuppaa olemaan kaikessa (pahassa) muita lapsia parempia. Kaikki taidot tuplat paremmat kuin muilla (ja vain nimenomaan uhmat ja kiukut ym)

Vierailija
4/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä oli törkeä vastaus! Eikös ole hyvä vaan jos joku saa jostain vaikkapa netin kautta helpotusta?Useinhan se auttaa kun saa vaan meuhata vaikkapa keskustelupalstoilla.Sinulle vastakysymys; mitä ihmettä sinä täällä roikut? Huonoa itsetuntoasi pönkittääksesi arvostelet muita?

Vierailija
5/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus oli numerolle 5

Vierailija
6/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainoa aikani itselle on iltasin kun hän nukahtaa. Jos nyt täällä surffailen tunnin illassa koska koulutehtävätkin täytyy tehdä niin sen häntä sen takia nukkumaan laita.

Ja voin sanoa, että se pahin uhmaikä oli jo ennen kahta vuotta. Silloin oli huutoa joka asiasta mutta nukkumisessa ei ollut koskaan ongelmaa. Nyt en jaksa enää muiden taistelujen kanssa vielä nukuttamis-showta.

Mutta on se hyvä kun täällä saa huolet purkaa...

Vierailija
7/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

välitä!Tyhmiä löytyy aina!Mukavaa illanjatkoa!

Vierailija
8/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.yks yh joka pimahtaa ihan kohta...

Vierailija
9/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut oisko, et vittuilla pitää, kun oma elämä vituttaa... Mutta tsemppiä ap! Päivä kerrallaan ja lasketaan kymmeneen...

Vierailija
10/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja olen siis lasten ja vanhempien kanssa tekemisissä ihan työkseni. Siis lähes kaikille " aina helposti nukahtaneillekin" lapsille tulee jossain vaiheessa vaihe, näitä uhmakausia, jolloin nukkumaanmeno on ýhtä tuskaa, ja tämä saattaa jatkua pitkiäkin aikoja. Valitettavasti. Ei ole kauaakaan kun puhuin yhden tuskailevan äidin kanssa, jonka lapsi oli aina nukahtanyt helpolla illalla ja omaan sänkyynsä, ja just tuossa kahden ja puolen vuoden iässä nukahtaminen oli muuttunut sirkukseksi ja jatkui edelleen, lapsi nyt 3 v. 4 kk. Tuon ikäiselle tapahtuu niin hurjasti päivisin ja ajattelun ja abstraktin ymmärtämisen, samaten selkeän oman tahdon ja persoonallisuuden kehitys etenee hurjaa vauhtia, ja se näkyy just mm. tänä iltariitelynä. " Moottori" ei sammukaan noin vain. Lisäksi lapset saattavat alkaa pelkäämään asioita (pimeää, varjoja) ihan eri lailla kuin ennen, ja uni ei tulekaan.

Niille, joiden lapsi on nukahtanut itsekseen helpolla ihan vauvasta asti, tämä on tottakai tosi epämiellyttävä yllätys, sillä ärsyttäväähän se on. Sekään ei sua tietenkään tässä tilanteessa lohduta, mutta tosi monella on tuollaista koko ajan, ihan vauvasta lähtien, ja siihen ei mitkään opettamiset ja rutiinit auta. Yritä lohduttautua sillä, että olet sentään pari vuotta saanut viettää rauhallisia iltoja...

Auttaisiko jos kokeilisitkin jotain rutiininvaihdosta iltaisin? Tiedän, että tämä on auttanut useita, sillä taaperoikäisetkin kyllästyvät asioihin. Puoli tuntia myöhemmin nukkumaan, iltasadun lukeminen jollet nyt lue, iltalaulu tms. Etenkin iltasadun tai jonkun kirjan lukemisen sängyssä tiedän auttaneen monia, jotka ovat ennen vain " kipanneet" lapsen lapsen sänkyyn ja sillä hyvä.

Vierailija
11/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus olla ilkeä, mutta ihan tosi, ajattele nyt hyvä ihminen, että ihan voittopuolisesti kuvailemasi tilanne (tuo saunassaolo esimerkiksi) on NORMAALIA elämää ja ihan arkipäivää lapsiperheissä. Kuule, en taida tuntea ketään tuttavapiirissäni joka voisi nautiskella esim. saunassa.

Vierailija:

Mä olen NYT niin pinnana, sillä muutenki kiukuttelee joka asiasta. Saunassakaan ei saanut nauttia kun sitä hiton kitinää ja vikinää ja vinkumista koko ajan. Mä olen nyt pari viikkoa kuunnellut tätä ja oikeesti tunne että mä pimahdan kohta. Sydän pomppaa ylikierroksia ja maha ollut kipeä varmaan tukahdetusta raivosta.

Vierailija
12/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvensi kovasti kun kirjoitit tuosta kehityksestä. Olenkin laittanut nykyisin tunnin myöhempään nukkumaan. Ennen meni klo 20. Kirjoja ollaan katseltu sohvalla että hän " rauhoittuisi" nukkumaan menoa varten. Täytyy nyt vaan totutella siihen että hänet pitää nukuttaa eli olla itse vieressä. Kokeilen tuota laulamista heti huomenna:)

t.ap

Vierailija
13/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai? hän on kyllä viihtynyt hyvin ammeessa alalauteella leikkien leluillaan, ilman vikinöitä tähän asti. Mä lopetan saunomiset hänen kanssa ja käyn yöllä jos tää jatkuu. Mä en jaksa ainakaan mitään vinkumista kuunnella saunassa kuumuudessa kun aivot muutenki höyryää varsinki kun sitä kuulee koko päivän. Oma pää räjähtää ja ei ole kiva että se räjähtää kiukaalle you know?

Vierailija
14/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaa ehdottomasti kokeilla siirtyä sänkyyn katselemaan ja lukemaan niitä. Tässä on vähän se juju, että koska lapset yleensä tykkäävät yli kaikein että heille luetaan, niin lapsi assosioituu siihen, että sänkyyn mennessä saa " palkinnon" kun heille luetaan. Ei tarvitse lukea tuntikausia, mutta voisit hyvin kokeilla vaikka sitä, että sänkyyn mennään puoli yhdeksän aikaan ja sitten luette 15-20 minuuttia. Taktikointi ja lukemisen palkintona pitämien voi toimia tässäkin asiassa, sillä lapsen kanssa voi sopia, että äiti lukee yhden sadun/kirjan tai laulaa vähän, ja sitten jäät sänkyyn. Lisäksi on tottakai etu, että koska kirjoja lukiessa ikäänkuin rauhoittuu, niin se rauhoittuminen tapahtuu omaan sänkyyn, eikä siitä sitten enää pompata ylös ja siirrytä muualle. Kannattaa ainakin kokeilla.

t. 14

Vierailija:

Selvensi kovasti kun kirjoitit tuosta kehityksestä. Olenkin laittanut nykyisin tunnin myöhempään nukkumaan. Ennen meni klo 20. Kirjoja ollaan katseltu sohvalla että hän " rauhoittuisi" nukkumaan menoa varten. Täytyy nyt vaan totutella siihen että hänet pitää nukuttaa eli olla itse vieressä. Kokeilen tuota laulamista heti huomenna:)

t.ap

Vierailija
15/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankalia. Meillä tyttö on aina vaatinut nukuttamista. Mutta kavereiden lapsi nukahti noin kahteen vuoteen asti hyvin ja nukkuikin hyvin yöt, kunnes alkoi nukkuminen muuttua rikkonaiseksi ja nukahtaminen vaikeaksi. Toi ikävaihe on kehityksellisesti niin voimakasta, että meillä ainakin lapsi näkee öisin paljon painajaisia ja heräilee sen vuoksi. Luulen, että se joskus vaikuttaa siihen, että ei tekisi mieli nukahtaakaan aina.

Meillä vielä kulmahampaat tulevat pitkällisesti ja hitaasti ja aina silloin kiukkua riittää paljon enemmän kuin normaalisti uhmassa.

Vierailija
16/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse kokeillut, omat lapseni nukahtavat parhaiten just lukemalla, mutta monet lapset nukahtavat hyvin " monotoniseen" , joka ilta samana toistuvaan satu-tai musiikkikasettiin. Onko lapsellasi joku suosikkilastenlevy (rauhallisia lauluja) tai satukasetti tai cd? Kokeile laittaa soimaan makuuhuoneeseen HYVIN hiljaisella, siis siten, että hiljaa paikallaan maatessa kuulee, kiehnätessä tai muuta touhutessa ei. Yleensä tässä pätee nimenomaan se, että musiikin tai sadun pitää olla aina sama sen takia, ettei siinä tulee ikäänkuin yllätyksiä tai uutta mietittävää.

Jos vaikuttaa, että lapsi haluaisi sun olevan paikalla, niin ota joku koulukirja mukaan ja lue vaikka ihan oven ulkopuolella niin, että hän näkee sut samalla, kun musiikki tai satukasetti/cd soittaa.

t. 14

Vierailija
17/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin täällä ylpeiltäisiin sillä kellä on kamalin kakara!? Joskus vaan palaa yli, ei voi mitään, mutta pitää ottaa revanssia sitten....

eli ota " lomaa" lapsesta (kukaan ei hyödy siitä, että siet hampaat kiristellen lapsesi nukkumaan.

" Lomaa" otat näin:

- mitä jos isä veisi jonkin aikaa lapsen nukkumaan

- käy lenkillä (tunnin kävely viimassa saa ihmeitä aikaan)

- mene saunaan yksin (tai menkää edes niin, että kun miehesi tulee lapsen kanssa vilvoittelemaan, niin sinä menet löylyyn ja toisin päin)

- muistakaa jakaa kotitöitä

+ muita vaihtoehtoja mitkä teidän perheelle sopii. Sitten alkaa sunkin pinnais taas venymään ja jaksat paremmin. Älä kuitenkaan ns. unohda lasta. Ja muista: se on terve lapsi jos uhmaa pukkaa =)

Vierailija
18/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä että olen yh eli ei ole mahkuja ottaa omaa aikaa. Kyllä tää tästä helpottuu ja ei joka päivä ole tätä. Nyt vaan tänään oli sellainen olo että pää ei enää kestä. Mutta vinkit olivat tosi hyviä ja kokeilen niitä varmasti:)

nyt menen itsekkin nukkumaan että jaksaa taas huomista..kun ei tiedä mitä on edessä..öitä teille kaikille kivoille vastaajille. Helpotti oloa kummasti kun sai täällä purkaa oloaan muutamasta ilkeästä vastauksesta huolimatta.

Vierailija
19/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun olet yh, niin otapa asiaksesi vaikka kerta viikkon päästä edes tunnin itseksesi johonkin. Kyllä se siitä... ja tämä uhmavaihe voi ola ohi jo ensi viikolla!

Vierailija
20/20 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää! Lapsi on riiviöpentu kun valvoo ja kitisee, mutta kun nukahtaa ihana mussukkakultapienirakaslutunen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän