Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja, miksi vihaat minua?

Vierailija
14.09.2011 |

Olen omasta mielestäni hyvä ja tunnollinen yläkoulun opettaja. Paneudun jokaiseen oppilaaseen niin paljon kuin vain ehdin. Teen eriytettyjä tehtäviä, autan heikompia, koetan keksiä nopeille oppilaille haastavampia tehtäviä. Pidän yhteyttä vanhempiin, erityisopettajaan, koulukuraattoriin; koetan selvittää ongelmat ennen kuin ne ehtivät kärjistyä. Istun iltaisin vastaamassa Wilman viesteihin. Korjaan kokeet mahdollisimman nopeasti. Kirjaan tuntiaktiivisuuden ylös joka tunnin jälkeen, jotta arviointini olisi mahdollisimman objektiivista. Pisteytän jokaisen oppilaan kokeen samalla kaavalla, jotta kukaan ei kärsisi vääryyttä. Annan sanallisia väliarviointeja, kannustan, rohkaisen, tarpeen mukaan myös patistan. Pidän oppilaista ja opettamisesta, ja minusta pidetään.

Täydellinen en ole. Joka päivä huomaan, että jonkin asian olisi voinut tehdä paremmin tai toisin. Aikani ei riitä kaikkeen, mitä haluaisin tehdä. Yritän kuitenkin parhaani, ja uskon oppivani virheistäni.

Siitä huolimatta minun ei tarvitse kuin vihjaista olevani opettaja, ja heti alkaa haukkuminen. Jokainen kokee oikeudekseen purkaa katkerat koulukokemuksensa minuun. Ymmärrän, että alalla on paljon sille soveltumattomia ihmisiä, mutta miksi heidän tekonsa ovat minun vastuullani?

Miksi vihaat minua?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvassa ovat hyvät opettajat.

Kokemukseni kollegoista rajoittuvat tietysti muutamaan kouluun, mutta ainakin omista työkavereistani suurin osa tekee mielestäni hyvää työtä ja haluaa olla hyviä opeja.

Uskon ja toivon, että ulospäin näkyvät ongelmat johtuvat pitkälti kiireestä ja muista kouluelämän paineista. Sellainenkin opettaja, joka haluaisi kohdella oppilaita yksilöllisinä persoonina ja toimia oikeudenmukaisesti, saattaa paineen ja kiireen alla toimia toisin. Aika ei vaan riitä kaikkeen, joten on pakko mennä "tulipalojen sammuttamismenetelmällä" eli puuttua asioihin, jotka vaativat puuttumista kiireisimmin. Lisäksi olen itsekin huomannut, että muutamat, harvat vanhemmat kuormittavat opettajaa todella paljon epärealistisilla vaatimuksillaan. Tämä aika ja jaksaminen on pois muilta oppilailta.

Joukkoon mahtuu tietysti niitäkin opeja, jotka tuntuvat olevan väärällä alalla. Niitä on jokaisessa ammatissa. Minusta kuitenkin tuntuu, että nämä muutamat mustaavat opettajien mainetta kohtuuttomasti. En usko, että tilanne on niin huono, että olisin itse mikään harvinaisuus.

ap

Vierailija
2/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti jos kerron, että mieheni on Afrikkalainen. Yhtäkkiä mun velvollisuutenani on keskustella AINA ja koko ajan maahanmuuttajista, persuista, rikollisuudesta ja rasikauksista.

täällä "mamupatja" on varmaan opettajaakin vihatumpi :)

Olen itse huomannut, että ei kannata kertoa olevansa ope. Jos teen täällä asiallisen aloituksen jostain kouluun/ammattiini liittymättömästä, minulle vastataan yleensä kannustavasti ja asiallisesti. Mutta heti, jos mainitsen olevani ope, muuttuu ääni kellossa. Kaikki onkin yhtäkkiä minun vikaani, ja opettajuudesta tehdään ketjun pääaihe, vaikka se ei mitenkään liittyisi aloituksen aiheeseen. Minun oletetaan välittömästi olevan laiska, puolueellinen, välinpitämätön kiusaaja.

Tosielämässä ihmiset eivät ihan kehtaa sanoa päin naamaa näitä, mutta rivien välistä voi kyllä lukea, että minuun liitetään kaikki ikävät ominaisuudet, joita omissa opettajissa on ollut. Välttelen siis viimeiseen asti ammattini kertomista. Välillä naurattaakin, että ihmiset kuvittelevat varmaan hurjia ammattiin liittyvästä vaitonaisuudestani... :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat luistavat kasvatusvastuustaan, minkä kerkiävät, mutta opelta odotetaan yli-inhimillisiä suorituksia. Ja jos ope ei pysty paikkaamaan sitä, mitä vanhemmat ovat omasta kasvatusvastuustaan jättäneet tekemättä, syy on tietysti opettajassa!

Luittehan sanomalehtiä tänään tolvanat: jälleen kerran tuli esille, että SUOMESSA PERUSKOULULAISET OPPIVAT MONIA OECD-MAITA VÄHEMMÄLLÄ.

JA TUO ON JO MONEEN KERTAAN TODISTETTU, ETTÄ SUOMALAISET OPETTAJAT OVAT NIIN KOULUTETTUJA JA TUNNOLLISIA TYÖNTEKIJÖITÄ, ETTÄ MISSÄÄN MUUALLA MAAILMASSA EI PÄÄSTÄ VASTAAVIIN TULOKSIIN VASTAAVILLA RESURSEILLA!

KYLLÄ - HUUDAN, KUN AIHETTA ON!!!!!

Vierailija
4/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huonojakin opettajia, jotka eivät osaa yhtään olla nuorten kanssa, sen sanon. He ovat väärällä alalla. Mutta sinä tuskin olet sellainen.

Jos opettajalla ei ole minkäänlaista luontaista auktoriteettia, vaan hän yrittää saada sitä huutamalla ja loukkaantuu joka virnistyksestä, niin nuoret eivät kunnioita sellaista yhtään.

Opettajan pitäisi osata ottaa komento, oikealla tavalla. Joka asiasta ei saisi ottaa itseensä, pitäisi olla lempeyttä ja huumorintajua, mutta myös tietynlaista jämäkkyyttä, ja etenkin ihmistuntemusta.

Pahinta on yrittää olla kaikessa vaan kaveri, se ei toimi. Sellaisille opeille nauretaan, eikä heitä kunnioiteta yhtään. Toiseksi pahinta on olla despootti, sekään ei toimi. Se on vähän sama kuin vanhemmuudessa.

Rajat, ja välittäminen. Se toimii.

Kerron myös koululaisteni vanhempana, että en ole ikinä haukkunut lapsilleni lasteni opettajia.

Sellainen ei ole järkevää.

Eikä mulla ole ollut ristiriitoja opettajienkaan kanssa. Aina on keskustelemalla selvitetty asiat. Vanhin lapseni on 23, nuorin 11. Tälläkin hetkellä on yksi yläkoulussa.

Mä arvostan paljon opettajien työtä, enkä todellakaan vihaa opettajia. Ehkä mun lapsilleni on osunut vaan hyviä opeja?

Noh, yksi todella huono sijainen kyllä oli ja siitä kyllä valitin.

Vierailija
5/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko nukkua Ruususen unta sata vuotta?

Hesarissa oli tänään muuten taas hyvä Muumisarjis! Katos vähän sitä vaihteeksi!

Hyvää illanjatkoa!

Eräs kolleega

Vierailija
6/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan suuresti työtänne ja olen kiitollinen osaltani siitä työstä, jota teette lapseni hyväksi.

Vierailija
7/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin maailman parhaat opettajat.

Tyttöni on aloittanut juuri koulun ja minä voin todeta, että jokainen kolmesta ekan luokan opesta on - ei vain hyvä - vaan loistava. Ja itselläni on sellainen koulutus ja työtausta, että minulla on kompetenssia asiaa arvioida, toisin kuin sinulla luulen.

Vierailija
8/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vain joskus murrosiän myrskyissä tuli vihattua opettajia, mutta niin tuli vihattua poliiseja, omia vanhempia ja puolta muutakin maailmaa:)

Olen itsekin opettaja, mutta aikuisopetuksessa, joten en kenekään hampaissa. Arvostan suurestii suomalaista opettajaa ja ilokseni olemme saaneet myös perheemme pikkukoululaisten opettajaksi sekä päteviä että valtavan mukavia ihmisiä, jotka oikeasti tuovat työllään ja olemuksellamme lisäarvoa arkeemme.

Vierailija
9/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olet harvinaisuus tuntemissani opettajissa :( Voisitko kloonata itsesi?

En osaa kloonata, vaikka olenkin bilsanope :)

Enkä usko, että opettajuus on kovin pitkälti geeneissä. Itse ainakin uskon kasvaneeni opettajuuteen koulutuksen ja omien kokemusten ansiosta. Minua on esim. kiusattu rankasti omana kouluaikana, joten puutun kiusaamiseen ja pieneenkin nälvimiseen todella herkästi.

ap

Vierailija
10/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti jos kerron, että mieheni on Afrikkalainen. Yhtäkkiä mun velvollisuutenani on keskustella AINA ja koko ajan maahanmuuttajista, persuista, rikollisuudesta ja rasikauksista.

Vierailija
11/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/12 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olet harvinaisuus tuntemissani opettajissa :( Voisitko kloonata itsesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi