G: Olet menossa kylään ja kaveri soittaa, voitko tuoda litran maitoa. Pyydätkö maksun maidosta?
Missä menee raja? Kuinka paljon voit tuoda ennen kuin pyydät siitä rahaa?
Jos kaveri pyytää ostamaan kahvin ja keksipaketin?
Jos kaveri pyytää ostamaan vaippoja, kun loppui?
Jos kaveri lähettää kauppalistan, jonka loppusumma on 25 euroa?
Kommentit (51)
vien maidon ja keksit ja vielä kahvipaketinki. Vaipat ehkä laskuttaisin tai jos tulee pidempi kauppalista. jos kaveri vähissä varoissa niin veisin vaikka kassillisen ruokaa.
Yleensä, jos olen menossa vierailulle, niin soitan ja kysyn tarviitseeko tuoda jotain. Samoin ystäväni soittavat minulle jos he ovat tulossa kylään.
Meillä toimii vastavuoroisuus.
Isommissa ostoksissa yleensä maksetaan ostokset takaisin.
Omassa kaveripiirissäni kyllä ostetaan noita asioita puolin ja toisin, mutta ei TODELLAKAAN tarvi pyytää rahaa takaisin, vaan itse tarjotaan. Maitolitrasta tai kahvi+keksipaketeista ei tosin maksua edes huolita, useimmiten sanotaan, että mä toin nämä tuliaiseksi. Eli ei odotetakaan maksua. Eikä aina oteta maksua isommistakaan asioista. Puolin ja toisin, vuorotellen. Tosin kaikilla on suunnilleen sama tulotaso, ei ole niin euron tai kympinkään päälle...
Jos on isompi summa kyseessä, eli useita euroja, niin toimin niin kuin tässä ketjussa on jo sanottu, eli laitan kuitin pussiin ja jätän maksuvastuun toiselle.
Hyvä ystävä, jolla rahat tiukalla, niin mä veisin kaiken mainitun ilman maksua, jos tää ei olisi mikään toistuva ilmiö. Jos taas olisi jatkuvasti pyytelemässä jotain tuomaan, niin sitten vain pienemmät jutut ilman maksua.
Jos olis ei-niin-läheinen, niin sitten kalliimmista maksu aina.
mutta jos olen se pyytäjä, ilman muuta maksan ostoksen.
Talouteni ei kaadu maitolitran hintaan. Ehkä rajani menisi yli 5€:n pyydetyistä extraostoksista.
mutta vaipoista ottaisin jo rahaa useinmilta. Kummipojan äidille vaan vein kun pyysi tuomaan tullessaan:)
Tottakai lähtökohtaisesti jos toinen pyytää, hän maksaa. Jos pyydetään maitolitra, saatan poimia jotain muutakin ja antaa ne. Jos on enemmän ostettavaa, saatan tehdä samoin, mutta kerron, minkä verran hänen ostokset maksoi. Aika hyvä syy tarvitaan, että kustantaisin jollekin muulle ostokset. Yöpyminen heidän luonaan riittäisi tai muuten vähävarainen. Kummilasteni vanhemmilta olen joskus itse kysynyt tarvitseeko jotain kaupasta ja ne tottakai tarjoan.
keksipaketista. Syynä on se, että ne ovat tavanomaisen hintaisia tarjottavia, jotka lienee tarkoitus nauttia vierailuni aikana. Samaa hintaluokkaa saattaisin itsekin viedä tuliaisiksi, kuten vaikkapa pari litraa mansikoita.
Sen sijaan vaipat tai kauppalista ovat selvästi jo emännän omiin käyttötarkoituksiin ja niistä pyytäisin rahat. Tai tietysti ensin odottaisin, että hän tarjoutuu maksamaan.
Maitolitrasta en pyydä.
Kahvin ja keksipaketinkin tuon ihan hyvällä mielellä, oletan että itsekin niistä sitten saan herkutella.
Vaipat ja kauppalista taas on sellaisia että odotan että kaveri itsestäänselvästi maksaa ne. Jos ei ota puheeksi, voin vaikka antaa kuitin ja sanoa että maksulla ei ole kiirettä.