arka aihe, nuoren ylipaino.
Millä saada nuori laihtumaan? noin 5 - 8 kg ylipainoa, mutta vaikuttaa olennaisesti mm. vaateostoksiin yms.
Säännöllisesti syödään mutta ongelma on nuoren nirsous ja eikä syö hedelmiä, vihanneksi.
Olen vaihtanut pastat, riisit täysjyvään. Ruoka-annoksia tarkkailen. Mutta en aina tiedä mitä nuori syö, kun en näe.
La on meillä herkkupäivä, mutta se lipsuu mikä on syyni täysin. Siitä otan syyt niskoille ja siihen tulee iso muutos! Mutta millä saada lapsen isovanhemmat tajuamaan ettei voi aina syöttää lapselle pannupitsaa, jäätelöä yms... !?
Monesti sanottu mutta ei mene perille.
Mä olen ihan hukassa ja syytän itseäni tästä.
Auttaa :(
Kommentit (32)
tai ainakin johonkin harrastukseen, johon liittyy esim. luonnossa kävelyä, vaikkei varsinaista urheilua olisikaan. Se on terveellistä ja hyvä liikuntapohja auttaa tulevaisuudessakin eteenpäin.
Karkkipäivä on hyvä idea, ja ehkä voit jatkossa pyrkiä pitämään tarkemmin huolta siitä, että kuinka isoja määriä ja mitä silloin syödään.
Älä kuitenkaan aseta nuorta sillä tavalla erikseen, että hänelle sallitaan vain jotain tiettyjä asioita samalla kun muut mässyävät mitä tahansa ympärillä.
Voit myös kokeilla haastaa karkkilakkoon jonkin erittäin kannustavan palkinnon avulla. (Esim. ryhdytte molemmat karkkilakkoon, ja jos kumpikaan ei sorru, niin saatte palkinnoksi yhteisen asian x.)
Se, että isovanhemmat antavat lapselle pitsaa ja jäätelöä ei suuremmassa mittakaavassa ole merkityksellistä, ellei lapsi ole isovanhempiensa luona useita kertoja viikossa.
Olenko ylipainoinen?
Olen 11v. tyttö ja harrastan jalkapalloa.
150cm
43kg
Minkä ikäinen nuori kyseessä? Nuorella henkilöllä varsinkaan ei kannata tuijottaa pelkkää vaakaa (ei kyllä kenelläkään muullakaan, kehonkoostumus on paljon tärkeämpi kuin paino), vaan perustavanlaatuisia elämäntapoja. Eli liikkuuko tarpeeksi, syökö terveellisesti. Katso että kokonaisuus on toimiva, äläkä tee jokaisen suupalan vahtaamisesta mitään päähänpinttymää, se jos mikä on epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen nuori kyseessä? Nuorella henkilöllä varsinkaan ei kannata tuijottaa pelkkää vaakaa (ei kyllä kenelläkään muullakaan, kehonkoostumus on paljon tärkeämpi kuin paino), vaan perustavanlaatuisia elämäntapoja. Eli liikkuuko tarpeeksi, syökö terveellisesti. Katso että kokonaisuus on toimiva, äläkä tee jokaisen suupalan vahtaamisesta mitään päähänpinttymää, se jos mikä on epäterveellistä.
Ja luinkin tuosta jo iän ja mitä olette tehneet, hyvältä vaikuttaa.
Mun eräs hyvä ystävä on ylipainoinen ja kunnes yritti laihduttaa niin se vain lihoi entistä enemmän. Yritin lohduttaa, mutta sillä taitaa olla masennus koska sen äidilläkin
On olut jaa se on joskus aika surullinen.😔💕
Vierailija kirjoitti:
Millä saada nuori laihtumaan? noin 5 - 8 kg ylipainoa, mutta vaikuttaa olennaisesti mm. vaateostoksiin yms.
Säännöllisesti syödään mutta ongelma on nuoren nirsous ja eikä syö hedelmiä, vihanneksi.
Olen vaihtanut pastat, riisit täysjyvään. Ruoka-annoksia tarkkailen. Mutta en aina tiedä mitä nuori syö, kun en näe.
La on meillä herkkupäivä, mutta se lipsuu mikä on syyni täysin. Siitä otan syyt niskoille ja siihen tulee iso muutos! Mutta millä saada lapsen isovanhemmat tajuamaan ettei voi aina syöttää lapselle pannupitsaa, jäätelöä yms... !?
Monesti sanottu mutta ei mene perille.
Mä olen ihan hukassa ja syytän itseäni tästä.
Auttaa :(
Mitä enemmän lapselle tai nuorelle puhuu ylipainosta, sitä.todennäköisemmin hän on ylipainoinen tai lihava aikuisena. Puhukaa mieluummin lapsillenne ja nuorillemme heidän hyvistä puolestaan.
Ravintoon voi piilottaa aikamoisen määrän kasviksia eivätkä lapset tai nuoret huomaa mitään.
Aivan kuten aikuisillakin lähtee nuoren halu laihtua hänen omista valinnoistaan.
ei se 10 minuutin kävely bussille kuule auta mitään. arkiliikunta hehkutetaan hieman liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap häpeää lapsensa ulkonäköä.
Eköhän ole jo helpottunut. Ketju on jo vuodelta 2011.
'haukotus*
Vierailija kirjoitti:
ei se 10 minuutin kävely bussille kuule auta mitään. arkiliikunta hehkutetaan hieman liikaa.
Totta kai auttaa! Se on 20 min päivässä ja 1h 40min viikossa. Paljon jo tyhjää parempi 😊
tyttäreni kanssa, mutta jotenkin sympatiseeraan sua kun teitysti omasta lapsesta on iso huoli että päjäähän hän varmasti. Tsemppiä sinne "laihdutusprojektiin".
Itselläni on 5v tytär, joka tykkää harrastaa liikuntaa. Mä käyn itse aina urheilemassa samaan aikaan kuin hänkin. Esim jalkapallotreenien aikaa käyn lenkillä niin että tytär näkee että mäkin hikoilen, uintitreenin aikaan uin viereisellä radalla että tytär näkee mun uivan myös jne. Yritän siis mahd paljon toimia mallina. EN tiedä toimiiko pitkällä aikavälillä mutta toivottavasti.