"Suurperheen" äidille voi lykätä lapsia hoitoon vaikka millä mitalla, mutta ilman vastavuoroisuutta?
Meillä on kolme lasta. Saimme lapset ensimmäisenä kaveri- ja tuttavaporukassa ja itse asiassa niin paljon aiemmin, että lapset ovat nyt kaikki koululaisia ja kaverit alkavat nyt vasta lisääntyä.
Olemme saaneet kiitettävästi lastenhoitoapua isovanhemmilta, mutta kavereilta ei koskaan. Ja ymmärtäähän sen, opiskelijoilla oli muita menoja, eikä tottumusta vauvan- tai lastenhoitoon.
Nyt meille syydetään jälkikasvua koko ajan hoitoon, koska meillä ne menee "siinä sivussa", mutta omia lapsiamme emme ikinä saa heille hoitoon. Ei mahdu, ei ole tekemistä niin isoille vauvaperheessä jne.
Tykkään hoitaa kavereiden lapsia, mutta jotenkin alkaa ärsyttää tällainen yksipuolinen palveluntarjoaminen.
Kommentit (13)
Voithan sanoa suoraan, ettei tunnu mukavalta. Eikä ne lapset varmaankaan "siinä sivussa" mene.
Sinä voit kieltäytyä. On turha katkeroitua, vaan vetää omat rajansa.
Mitä jos rupeisit soittelemaan noille ilmaista hoitoa haluaville, mielellään iltaisin ja parin punaviinilasin jälkeen, ja itkua tihrustaen vollottaisit, kuinka et jaksa enää tätä elämää... ;)
Tämä ei ole siis tarkoitettu mitenkään kettuiluksi alkuperäistä kirjottajaa kohtaan...
hoitaa heidän lapsiaan. Ja tiedän, miten rankkaa pienten lasten kanssa voi olla - ihan mielelläni tarjoan heille hengähdystaukoa. En hoida muiden lapsia sen takia, että saisin siitä hyvityksenä jotain muuta. Mutta silti, jonkinlaista vastavuoroisuutta edes joskus olisi ihan kiva saada. Kukaan ei ole koskaan tarjoutunut.
Olemme pyytäneet vaikka kuinka monta kertaa. Isot lapset ovat kaiken lisäksi todella helppoja hoidettavia. Kaikki syövät itse, pukevat itse, voivat auttaa vauvan hoidossa, kattaa pöytää ja ties mitä. Ne voi laittaa pihalle keskenään leikkimään, eikä ole pelkoa karkaamisesta. Mutta ei.
ap
aina poikaansa kun meillä oli samanikäinen esikoinen ja pieni vauva,äidillään oli pilatesta ja vanhempainiltaa jne mutta vastakutsua ei kuulunut meidän pojalle. miehenikin ihmetteli että mikä hoitotäti sä niille olet. oma auttamisenhalu ja kiltteys aiheutti hyväksikäytön eli itseäni siinä vain sain syyttää.jotenkin se jätti tosi katkeran maun vaikka nyt muutimme pois hyväksikäyttäjän läheltä.vastavuoroisuus on vaikeaa jos molemmat perheet uupuneita niinkuin lapsiperheet yleensä ovat. melkein parempi että jokainen hoitaa omat lapsensa itse...
mielelläni isompia lapsia meille hoitoon jos joku vaan joskus ottaisi tuon meidän vauvan yöksi hoitoon.Olisi tosi mukavaa vaihtelua puolin ja toisin.Meillä ei ketään,joka hoitaisi vauvaa edes pari tuntia joskus,että voisi viettää miehen kanssa kahdestaan aikaa...edes joskus.
en kyllä varmaan olisi uskaltanut ottaa mitään kolmea koululaista hoitoon siinä ohessa :) Ensinnäkään, omissa jo varmaan paljon työtä, ja toisaalta, ei vielä tiedä koululaisten elämästä, helppoudesta tai vaikeudestakaan... Ymmärrän tältä osin näitä tuttaviasi.
mielelläni isompia lapsia meille hoitoon jos joku vaan joskus ottaisi tuon meidän vauvan yöksi hoitoon.Olisi tosi mukavaa vaihtelua puolin ja toisin.Meillä ei ketään,joka hoitaisi vauvaa edes pari tuntia joskus,että voisi viettää miehen kanssa kahdestaan aikaa...edes joskus.
Meillä tämä sama juttu. Lisäksi meiltä ollaan vailla vaikka mitä muitakin palveluksia. Me ollaan myös ilmaisia autokuskeja ja tavaran lainaajia. Kaikki haetaan täältä ilmaiseksi ja kuvitellaan että hyvää hyvyyttään luovutaan esimerkiksi oman puutarhan sadosta. Meiltä haetaan ilmaiset omenat ja kurkut, meiltä haetaan sipulit ja tomaatit. Minä harrastan käsitöitä ja neulon. Minulta pyydetään aina villasukkia ja lapasia, mutta koskaan kukaan ei maksa edes lankoja.
Mutta tiedätkö ystäväiseni, tämä on asia joka on vain oma vika. Minäkin olen monesti niin hyvätahtoinen etten jaksa sanoa asioista mitään. Annan vain viedä ja hoidan lapsia, sitten kiroan mielessäni kun ei koskaan mitään tule takaisin. Tuollaisia ihmisiä on paljon. Viedään vaikka tuhkatkin pesästä eikä mitään anneta vastalahjaksi. Mitä enemmän antaa ja tekee, sitä enemmän ne luottaa siihen ja on palveluksia vailla.
Mutta minä alan olla jo oppinut tähän. Me otettiin nyt tukiperhelapsi ja hoidetaan sitä viikonloput niin saadaan siitä ainakin rahaa ja hyvä syy olla ottamatta niitä ilmaisia lapsia tänne. Jotenkin itse koen saavani siinä paljon kun tiedän että se apu menee ainakin tarpeeseen. Muutenkin kaikki käsityötkin on parempi lahjoittaa vaikka ventovieraille tai viedä lähetystyöhön, ne ARVOSTAVAT.
Mua jotenkin inhottaa tuollaiset ihmiset. Ei tietenkään jos sinulle jotain annetaan, mutta kun ollaan itse kerjäämässä ja tuputtamassa niitä lapsia JATKUVASTI. Hyi. Itse en kehtaisi. (Meillä myös usea lapsi, ei noiden kanssa yksi ihminen taida edes pärjätä :)
en tiedä mikä sitä on selkärangassa että haluaisi olla "hyvä ihminen",auttaa miten vain voi, ja ottaa vain toisten lapsia yksipuolisesti vaikka tietää että omissakin on ihan tarpeeksi hoidettavaa. ja jos jotain antaa, vaikka lasten vaatteita, niitä pyydellään aina ja pyöriä ja luistimia kanssa.eli tuhkat pesästä kuten joku sanoikin.
en tiedä mikä sitä on selkärangassa että haluaisi olla "hyvä ihminen",auttaa miten vain voi, ja ottaa vain toisten lapsia yksipuolisesti vaikka tietää että omissakin on ihan tarpeeksi hoidettavaa. ja jos jotain antaa, vaikka lasten vaatteita, niitä pyydellään aina ja pyöriä ja luistimia kanssa.eli tuhkat pesästä kuten joku sanoikin.
Pyöräkin on sen verran arvokas etten itse kehtaisi olla siitä edes maksamatta. Oli sitten kyseessä lapsen apurataspyörä tai isompi.
Tosin meiltä on pyydetty kaksikin pyörää joista ei mitään maksettu. Hyviä pyöriä vielä. Olisi tuonut edes kahvipaketin seuraavalla kerralla. Ja nuokin ovat yleensä ihmisiä jotka näyttävät olevan paljon rahakkaampia kuin me. Meidän rahatilanne paistaa aika kirkkaasti kaikkien verkkokalvoille joten sinkin takia minua ihmetyttää tällaiset .?!
Laita ap stoppi tuolle touhulle. Toteat, kun joku seuraavan kerran kysyy, ettei lapsia voi tulla hoitoon, teillä on muuta menoa. Ja jatkossa sama vastaus.
Nille, joilta ruinataan ilmaisia vaatteita ja lastentarvikkeita. Myykää tai antakaa niille, joille itse haluatte antaa, ja muille sanotte, että meni jo. Joku saattaa toki loukkaantua, mutta aiheetta, jos ei kerran olisi valmis mitään maksamaan. Minä olen myynyt tuttaville kaikki paremmat lastenvaatteet pienellä summalla, keskihintaiset antanut pois ja huonot heittänyt roskiin. Mitään emme ole antaneet siksi, että joku olettaisi saavansa meiltä ilmaiseksi. Yksi sukulaisperhe ehkä toivoisi jotain saavansa ja sitä on joskus vihjailtukin, mutta koska heiltä ei mitään saa yleensä, tai sitten aivan roivaa, niin sinne emme enää mitään anna.
Jokainen päättää itse.
Mä en ainakaan hoitais päivääkään jos omani ei koskaan voisi mennä hoitoon niille.