Suosittele vaunuja
Moikka! Odottelen lasta syntyväksi huhtikuussa. Joo tiedän, että olen ehkä turhankin ajoissa, mutta tämä nyt vain on niin mukavaa, kun saa vihdoin kattella kaikkea vauvalle.
Matkarattaiksi on suunnitelmissa hankkia autoon ja reissuun Peg Peregon Pliko3 -matkarattaat sekä siihen sopiva saman valmistajan Primo Viaggio turvakaukalo.
Hakusessa on myös hyvät vaunut, joita tullaan siis käyttämään kotoa käsin lenkillä ja kierrellessä pääosin tasamaalla. Suosittele meille jotain, kenties yhdistelmävaunut voisivat olla hyvät? Hyviä ominaisuuksia ovat suht tilava tavarakorikori, pitkille ihmisille sopiva työntää, ei mikänä hyökkäysvaunu mut ei myöskään mikään käsiin hajoava, hyvin lumisella tiellä kulkeva.
Nyt olen katsellut esim emmaljungaa ja teutoniaa, kokemuksia?
Kiitoos!
Kommentit (34)
autoliiton arvostelut, ja hyvän oli saanut. tosiaan se miinus (joka ilmeisesti tiputti arvosanan erinomaisesta oli tuo, että pitää varmistaa vetämällä ylös, että kaukalo on lukittunut alustaan) Ja että päällinen on hankala irroittaa pesuun.
Nämä ei vaikuta siis turvallisuuteet JOS joka kerta muistaa varmistaa sen lukituksen.
Meillä on se Britaxin kaukalo, jolla erinomainen arvosana ja kyllä mä senkin aina joka kerta varmistan, että on lukittunut kunnolla vetämällä ylös-alas.
Vaunuista: ota jotkut kätevät kuomurattaat, jossa kääntyvät etupyöräät, helpottaa jatkokäyttöä. Niihin sitten kantokoppa tai kassi ihan oman maun mukaan. Ei mitään yhdistelmävaunuja. ovat isot ja raskaat, ei niissä jaksa työnnellä enää vuoden ikäistä lasta...
Pääseekö noilla kuomurattailla hyvin eteenpäin lumessa?
ap
Suosittelen Bugaboo-merkkisiä vaunuja. Vaikka ovatkin vähän arvokkaammat kuin monet muut mallit, niin niiden lisäksi ei tarvitse erikseen matkarattaita.
Pääseekö noilla kuomurattailla hyvin eteenpäin lumessa?
ap
fillarit niissä on kuin isoissakin hyökkäysvaunuissa. Katso vain, että pyörät ovat sinulle mieleiset. Eikös nekin saa aika monilla merkeillä valita eri vaihtoehdoista? Vältä tietty pienipyöräisiä malleja...
Itselle mieluisia ovat juuri Teutonia, Mutsy, Icoo...
T: 23
Tällä setillä meillä on pärjätty niin kauan kuin ratasikää riittää.
Nuo vaunut ovat hyökkäysvaunut mutta niissä on heittoaisa ja pitkä makuutila (meillä on nukuttu ulkona kolmevuotiaaksi). Todella kevyet työntää lumessakin ja kestävät lykätä kahtakin (1 ja 3v) lasta. Pehmeä koppa muuntuu hyväksi lämpöpussiksi ja kevyt.
Britaxin perus baby safe kaukalo oli hyvä niin kauan kuin siihen mahtui. Isofixinä käytettäessä asento on siinä melko pysty ja rasittava pienelle jos autolla matkustaa paljon. Vanhempi ei-isofix samasta kaukalosta asentuu kahva taakse käännettynä tukevasti myös makaavampaan asentoon.
Em. kaukalo menee tukevasti plikojen kyytiin vaikkei travel system olekaan. Plikojen etuna myös hyvä nukkumatila matkoilla. Ovat laadukkaat ja kestävät, painoraja 15 kg.
Kauppareissuilla rattaat on onnetttomat kun ei niitä kauppaostoksia siellä kaupassa mihinkään mahtumaan saa ja kahvallisten rattaiden työntäminen vaatii molemmat kädet jos lapsi on vähänkään isompi. Toimivin meillä oli kantaa kaukalo kauppaan ja laittaa se kärryihin. Em. kaukalon pohjassa on kolot joilla se pysyi kauppakärryn "etulokeron" päällä ja kärryihin mahtui silti viikon ruokaostokset. Hyvän itkuhälyttimen kanssa olemme kyllä jättäneet lasta autoonkin nukkumaan kauppareissun ajaksi (en tarvitse kauhisteluja miten auto voi syttyä palamaan, voi vaunuillekin jotain tapahtua kun lapsi nukkuu pihalla...)
En oikein ymmärrä miksi vauvaa pitää kauppaan kuljettaa, jos on kaksi vanhempaa. Varsinkaan niin pientä, jota pitää kaukalossa.
Ja sekö on mielestäsi parempi vaihtoehto? Vai jääkö vauva yksin kotiin?! Ei kyllä kuulosta kovin hyviltä nuo sunkaan vaihtoehdot... Huh.
Meilla ei ole mikaan "normiperhe", asuttu yli 10v pois Suomesta=ei sukulaisia taalla, lapset syntyneet taalla (no, talla ei ole taman asian kanssa mitaan tekemista), mies matkustaa noin 250pv/vuosi ja lahtee kotoa tyopaivana noin klo 7.30 ja on kotona noin 19-19.30. Menis mulla ilman vauvaa kauppareissut aika harvakseksi ja myohaiseen ajankohtaan ;-)
Matkarattaiksi suosittelen Bugaboo Bee ;-)
Moi vaan kiihkoäiti. Se elelee vasta alkioaikaa, joten relaa vähän! onko kiva sitten, kun saa keskenmenon ja on jo suunnitellut kaikkea lapsen päänmenoksi,.. huoh
ja Chicco Liteway todella kätevät kevyet sateenvarjorattaat kauppareissuille ja matkoille. Meidän vauva on jo sen verran iso ettei tarvi rattaita joihin käy turvakaukalo.
Kyllähän niitä kattella saa vaikka ei ois vielä raskaanakaan! Itse 36 v ja tutkailin vaunuja jo 3. raskauteni puolivälissä, olin vain niin innoissani. 2 vanhempaa lasta oli jo koululaisia...
cameleonit ja niihin kiinni maxi-cosin pebble-kaukalo
niinkuin yllä mainitsin, niin innoissani olen ja ehkä liiankin. Siitä huolimatta, on mielestäni hyvä katsella ja punnita eri vaihtoehtoja eikä hetken mielijoteesta tilata?
Ja kyllä, aion todella ostaa kahdet kulkupelit. Matkarattaat tullaan säilyttämään autossa, koska ovat kuulemma kätevät esimerkiksi kaupassa, kun saa kaukalon kiinni. Niin, ja nämä toiset pysyvät kotona.
Mutta kiitoksia kumminkni, kun vaivauduit vastaamaan :)
ap
Viime talvena oli lunta ja aivan mahdotonta liikkua yhtään millään, mutta omat emmaljungat toimi kyllä kaupunkioloissa ihan moitteettomasti niin julkisissa kuin lumisilla kaduillakin ja kaupoissa.
Nyt pitänee ostaa uudet, että saan vauvan ja taaperon samoihin vaunuihin. Emmalilla on kyllä sisaristuin, mutta se jotenkin vaikuttaa hankalalta ratkaisulta. Seisomalaudalla taapero tuskin jaksaa kauaa olla. Mitä tulee vaunujen hankinnan ajankohtaan, niin ei se ole yhtään liian aikaista katsella niitä vaunuja jo nyt. Monissa vaunuissa saattaa olla pitkät toimitusajat. Esimerkiksi suositun kuosin takia jne. Omani ostin toissa talvena syystalvesta ja sain vasta parin kuukauden päästä itselleni.
cameleonit ja niihin kiinni maxi-cosin pebble-kaukalo
niin bogaboo donkeytkin voisi toimia. Itse mietin näitä. Olisi kiva kuulla, jos joku on jo tällaiset hankkinut ja ovatko toimineet julkisissa liikennevälineissä, onko helppo kasata autoon, jne.
Minäkin liputan emmaljungan city crossien puolesta. Yhdistelmävaunut ovat sopivan kevyet, jotta saan ne nostetuksi auton takakonttiin. Ketterät ja tukevat menopelit. Kesävauvalle ostin citykopan eli kovan kopan vaunuihin, ja oli hyvä ostos sillä vauva sai ilmatilaa. Nyt syksyllä koppa jää vähitellen pieneksi, vaihdan ratasosan käyttöön ja kopan saan myytyä pois.
Moi vaan kiihkoäiti. Se elelee vasta alkioaikaa, joten relaa vähän! onko kiva sitten, kun saa keskenmenon ja on jo suunnitellut kaikkea lapsen päänmenoksi,.. huoh
Meillä vastuullisilla, lapsia suunnitelmallisesti siittävillä (tulevilla) vanhemmilla on tapana suunnitella ja ennakoida asioita. Ei se ole stressaamista vaan tulevaisuuteen varautumista ja vastuun kantamista. Toki myös innostunutta odotusta ja fiilistelyäkin.
Ensimmäinen raskauteni päättyi varhaiseen keskenmenoon, mutta ei siihen vaikuttanut se, että olin jo pohtinut sitä, millaisia hankintoja pitäisi tehdä tulevaisuudessa lasta varten. Nyt olen uudelleen raskaana ja vaikka mielessä toki on huoli, olen myös positiivisen odottavalla kannalla. Haluan äidiksi ja odotan lasta - en pelkästään fyysisesti. Että ei tarvitse minun takia huokailla ollenkaan! :D
17 tai jotain sinne päin.
uudestaan kommentteja kaukalosta autoliiton testissä. Siellä tosiaan luki, että vaikea puhistaa ja että kiinnittyminen täytyy varmistaa kaukaloa nostamalla/vetämällä.
Haluaisin kuitenkin sateenvarjomatkarattaat, joihin saa nätisti kiinnitettyä turvakaukalon. Peg peregon oli saanut paljon suosituksia, kun aiempia keskusteluja matkarattaisiin liittyen olen lukenut. Onko jollain muuta matkarattaat + kaukalo -yhdistelmäehdotusta?
ap