Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyin viikko sitten työnantajalta osittaista hoitovapaata, en saanut vastausta :(

Vierailija
14.09.2011 |

Esimies sanoi vaan "täytyy miettiä asiaa ja keskustella tj:n kanssa"!

Olen ollut 7kk saman työnantajan palveluksessa ja tarkoitus olisi että vielä koko ensi vuoden jatkuisi työt (vuodenvaihteessa tarkoitus uusia työsopimus kun nykyisellään työt merkattu jatkuvaksi 31.12.2011 asti).

Eikö mulla ole siihen osittaiseen hoitovapaaseen oikeus? Olen yh ja lapsi 4v ja tulee 9h45min pituiset hoitopäivät :( Kelalta en tukea saisi mutta ei haittaa, pärjättäisiin silti, voiko työnantaja kieltäytyä? Mielestäni ehtisin työt tehdä 4 päivässä/vko. Yhden pikkujutun joutuisi työkaveri mun poissaolopäivinä hoitamaan. Ei veisi kohtuuttomasti aikaa häneltä omien töiden lisäksi.

Tällaisen linkin löysin http://www.tyomarkkina-avain.fi/cms/index.php?osittainen-hoitovapaa

Tuosta ymmärsin että työnantajan on pakko se mulle myöntää?!

Miten pian työnantajan täytyy muuttaa työaika? Onko se 2kk pyynnöstäni eli käytännössä 7 viikon päästä koska viikko sitten asiaa kysyin?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pitäisi olla alle 3-v tai sitten eka- tai tokaluokkalainen.

Vierailija
2/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen asiaa selvitellyt niin eikö oikeus ole kunnes lapsi päättää toisen luokan?!

Ainut vaan että kelalta en saa sitä hoitotuki-rahaa kun lapsi yli 3v ja ei ole vielä koulussa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaiseen hoitovapaaseen mutta sitä hoitrahaa voi hakea vain jos lapsi on alle 3-vee tai sitten eka-tokaluokkalainen. Eli jos rahat riittää niin saa tehdä lyhyempää päivää/viikkoa.

Työnantajan on suostuttava siihen pyyntöön mutta hänellä on oikeus olla päättämässä siitä että miten lyhennys tehdään. Esim meidän työpaikalla ei onnistunut lyhyemmät päivät mutta sain yhden kokonaisen päivän vapaaksi ja se sopii mulle.

Jos en ihan väärin muista niin kun on ollut 6kk töissä on oikeutettu tuohon osittaiseen hoitovapaaseen. Ja mielestäni se on se 2kk siitä ilmoituksesta että jos on oikein tiukka työnantaja niin hoitovapaa voi tosiaan alkaa aikaisintaan 2 kk kuluttua siitä ilmoituksesta. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä!

Vierailija
4/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvausta saa vain alle 3v ja 1 ja 2 luokkalaisen vanhemmat.

Mitä vaikuttaa lapsen hoitopäivän pituuteen, jos teet nelipäiväistä viikkoa? Eikö lapsen hoitopäivää lyhentämään olisi parempi 6 tunnin päivät?

Työnantajalla on mahdollisuus kieltää hoitovapaa, jos aiheuttaa kohtuutonta haittaa, mutta tämä ei liene tapauksessasi odotettavissa.

Ota asia uudelleen esiin pomosi kanssa.

Vierailija
5/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osittaista hoitovapaata voi saada lapsen hoitamiseksi siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy"

Lainausta linkistä... eikö siihen nyt kuitenkin ole oikeus myös 4-6-vuotiaiden lasten vanhemmilla???

Vierailija
6/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ta:n ei ole ihan pakko suostua, en muista syitä, mitkä voivat vaikuttaa.

Vierailija
7/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syösuhteesi tulee päättymään 31.12.2011...

Vierailija
8/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se 6-tuntinen päiväkin kävisi, mutta mieluummin ottaisin sen yhden extra vapaan. Silloin tulisi vaan 4 pitkää päivää lapselle ja 7kk jälkeen se tuntuisi vähältä kun tähän asti on ollut 5 päivää pitkät päivät.

Rahallisestikkin se olisi kivempi koska nyt työmatkaan kuluu 12e/pvä bensaa niin kuussa säästyis 48e rahaa ja sehän tulisi tarpeeseen koska palkka pienenee :)

Vierailija
9/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika läpinäkyvää olisi jos siihen tyssäis! Joutuisivat mun tilalle palkkaamaan muun ja sillonhan ottaisin liittoon yhteyttä!

Vierailija
10/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, sun sopparia ei jatketa, miksi menit nurisemaan just nyt???

Asiaa: sulla on oikeus saada se, ja työnantaja voi ainoastaan siinä tapauksessa sen evätä, jos firmalle tule MERKITTÄVÄÄ haittaa tai kukaan muu ei pysty työtäsi tekemään.

Vierailija
11/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika läpinäkyvää olisi jos siihen tyssäis! Joutuisivat mun tilalle palkkaamaan muun ja sillonhan ottaisin liittoon yhteyttä!

usko pois, ellei ta:si ihan idari ole... Määräaika ei liikoja suojaa.

Vierailija
12/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyssää niin se on sit aika perseestä... ajattelen tässä myös omaa jaksamista, aika väsynyt oon itekkin pitkistä päivistä.

Saa nähä onko työnantaja on niin vittumainen ettei ajattele yhtää työntekijän kannalta asiaa?

Ennen kysymistä vielä kysyin jatkuukohan työt vuoden vaihteen jälkjeen ja vastasi että kyllä on ollut puhetta että jatkuu niin siihen perään sit kakistin ton et oliskohan mitenkään mahdollista osittainen hoitovapaa... :)

Harmi vaan jos ei jatku, sit taas mahdollisessa uudessa duunissa "alotettava alusta". Perseestä tällanen määräaikasena oleminen! :(

Vierailija
13/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle on siitä kuitenkin haittaa, joten veikkaan vahvasti, että soppari ei jatku, ja siihen löytyy ihan hyvät syyt kyllä, etkä sinä tai liitto voi asialle mitään.

=(

Vierailija
14/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja säästäisi 450e suunnilleen kun tekisin 16pvä/kk.

Jos vaikka duunikaverin palkkaa nostaisivat parisataa/kk siitä hyvästä et tekee pikkuhommat mun poissaolopäivinä niin duunikaveri varmaan innoissaan hoitais ne!

Kaikki hyötyisi, en ymmärrä miksi siitä tulisi ongelmaa?

Vierailija
15/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sijassasi en hirveästi laskisi sen varaan että työt jatkuu vielä vuodenvaihteen jälkeen.

Juhlapuheissa tietysti joustot onnistuu ja oikeuksi löytyy vaikka kuinka.

Mutta käytännössä työnantajat ei hirveästi tykkää joustoa tarvitsevista työntekijöistä.

Vierailija
16/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja säästäisi 450e suunnilleen kun tekisin 16pvä/kk. Jos vaikka duunikaverin palkkaa nostaisivat parisataa/kk siitä hyvästä et tekee pikkuhommat mun poissaolopäivinä niin duunikaveri varmaan innoissaan hoitais ne! Kaikki hyötyisi, en ymmärrä miksi siitä tulisi ongelmaa?

eiköhän jo joutuin suostu!!!

Vierailija
17/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut joutuu tehdä sun työt ja siitä tulee lisärasitusta ja sitä myöten haittaa työnantajalle.

Vierailija
18/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen sopimus päättyy silloin kun päättyy, ja työnantajalla on oikeus palkata sen jälkeen joku muu samaan hommaan jos niin haluaa tehdä.

Tilanne olisi eri jos kyse olisi irtisanomisesta.

Määräaikaisia sopimuksia ei ole mitään velvoitetta jatkaa.

Vierailija
19/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehellä (mies) itselläänki pikku muksu, toivottavasti käyttää myös sydäntään päätöksessä.

Tj vaikuttaa myös mukavalta ja hänhän sen viime kädessä päättää! Nyt ei auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Tosin sanoin myös pyyntöni loppuun "jos se ei onnistu niin tottakai jatkan sitten ihan niin kuin tähänkin asti..." Vaikka tottakai oon äärimmäisen pettynyt jos en sitä osittaista hv:tä saa!

Mut ehkä toi pelastaa mut potkuilta ja tottakai mä sen 5 pvä viikossa teen niin ku tähänki asti mieluummin ku oon työtön :(

Vierailija
20/26 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työntekijän ja työnantajan keskenään sovittava asia. Työnantaja voi perustelluista syistä kieltäytyä ja omassa firmassani niin tehty mm. projekteissa työskenteleville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi