Miksen tajuu tätä laskutoimitusta?
Lainasin kaverilta 100, matkalla kauppaan hävitin ne. Sitten tuli vastaan toinen kaveri ja lainasin siltä 50. Ostin 2 patukkaa 10/kpl. Eli jäi 30. Annoin sille takaisin,jolta lainasin 100. Eli olen enää velkaa 70 + 50 =120 +ne patukat 20= 140. Minne hävis 10??
Oon miettiny tätä 2h! :D
Kommentit (12)
Musta se patukoiden hinta 20 sisältyy jo siihen viiteenkymppiin jonka olet velkaa toiselle kaverille.
koska alkuperäinen velka oli 150 € ja ensimmäistä velkaa lyhensit jo 30 eurolla. 120+30 =150
Olet ensimmäiselle kaverille velkaa 70€ (100-30) ja toiselle 50€.
Miksi olisit patukoista velkaa kenellekään?
on satanen, jonka lainasit
on viiskymppinen, jonka lainasit
Tuhlasit viiskymppisestä kakskymppiä eli siitä jäi kolmekymppiä.
Annoit kolmekymppiä ekalle ja jäit tälle velkaa 70 euroa. Lisäksi olet sen viiskymppiä velkaa toiselle eli yhteensä velkaa edelleen 120 euroa (100+50 eli ne lainatut ja siitä pois se maksettu 30 euroa eli 120 euroa)
seteleitä (vai löytyykö oikeita?) ja miettiä niiden avulla miten raha siirtyy ja minne se menee.
Olet velkaa 70 + 50 e eli 120 e, koska olet maksanut velasta jo 30 e takaisin. Yhteensä olit velkaa 150 e.
Et voi laskea omenoita ja päärynöitä yhteen ja saada tulokseksi pelkkiä omenoita.
ja jolle maksoit 30 takaisin ja toiselle sen 50 eli 120 yhteensä.
Ei siihen mitkään patukat liity mitenkään.
Ei mihinkään ole mitään hävinnyt, tajuatko??
Olen looginen ja hyvä matikassa, mut joku tässä tehtävänasettlussa saa mut aina raiteiltani. Anyway, jos velkaa on 150 e ja siitä hukkaa/tuhlaa 120 e ja maksaa lopuilla velat, jää velkaa just se 120.
Mutra mua kiinnostaa kanssa se, miks ap:n esittämällä tavalla tuntuu että kymppi olis kateissa. Joskus sain sen logiikkavirheen jäljitettyä, nyt ei jaksa. Auttakaa te!
AP on velkaa ensin 100 e jonka hukkaa ja sitten 50 e josta 20 e menee patukoihin ja 30 e ekalle kaverille. Eli yhteensä velkaa oli 150 e - 30= 120.
Se 20 e patukoiden hinnasta joka on laskettu tohon 120 egen päälle ei yksinkertaisesti liity juttuun mitenkään koska se 20 e patukoiden hinnasta sisältyy jo siihen 120 egeen minkä ap jää velkaa.
Mä en tajuu miks meen tähän aina.
patukoihin käytetty 20 e siitä kolmestakympistä jonka ap maksoi velasta takaisin toiselle kaverille ja tässä ei ole oikein mitään järkeä.
sä olet kaverilles velkaa niistä patukoista vaan ainoastaan sen 50 jonka lainasitkin.