kuukuppi lyhentää menkkoja?
Moni muukin on vissiin havainnut saman ilmiön, eli menkkavuotoa tulee kunnolla nykyään enää päivän-pari, max kolme. Ihan mitätöntä tuhrua voi sitten kyllä tulla vielä pari päivää sen jälkeenkin. Kuukupista siis kyse. Sitä vissiin on esim spekuloitu, että kupin alipaine aiheuttaisi tämän, mutta voiko se paine olla niin iso että vetäisi veret kohdusta nopeammin? :O Välillä vaan huolestuttaa tuo kupin terveellisyys, vaikka tietysti ei ole valittamista siinä että menkat on paljon helpommat nykyään.
Toinen juttu on se, että nykyään kuppi on välillä (just ennen menkkoja/ ekana päivänä) vaikea saada kunnolla sisään, tuntuu että se tyssää johonkin heti alkuunsa eikä vaan meinaa mennä syvemmälle. Tällaista ei ollut alkuvaiheessa.
Kommentit (29)
Jos spekuloimaan lähdetään että miksi näin olisi, jos ilmiö siis olisi yleinen, niin tulee ensin mieleen ainakin tamponien kemikaalit.
USA:ssa oli aikoinaan kielletty verenvuotoa lisäävien kemikaalien käyttö tamponien tekemisessä, kun tamponitehtailijat olivat keksineet lisätä niihin ainetta joka runsastaa menkkoja. Saivat näin tietysti enemmän myyntiä. Mahtaako sellaisten aineosien käyttä nykyisin kielletty ja onko kaikkialla?
Toinen mikä tulee mieleen on se että voisiko kuukupin paikallaan oleminen jotenkin aktivoida emättimen ja lantionpohjan lihaksia tai jotenkin vaikuttaa kyseisen alueen kudoksiin, esim. niin että verenkierto lisääntyy, jolloin kohtu luopuisi tavallaan vähän nopeammin vanhasta limakalvon jämästään. Tuottaako kuukupin käyttö enemmän limaa, jota iso osa vuodosta aina on vereen sekoittuneena, jolloin voisi ajatella että huuhtoisiko lima nopeammin veret ja vanhan kohdun limakalvon ulos?
En tiedä, kunahn spekuloin. Voihan se olla ettei tuo lyheneminen ole edes yleinen ilmiö, mutta saman olen itse huomannut kuitenkin.
ehkä tosiaan muuten on lyhyemmät. Mutta toisaalta mulla menee nyt enemmän aikaa tuhruun: jo ennen menkkoja on pari kolme päivää sellaista sotkua, kuin normisti menkkojen jälkeen. Ja siis tuo ennen menkkoja on aika uusi ilmiö, max vuoden kestänyt. Mietin, johtuuko iästä (37v) vai jostakin muusta.
Eli kyllä se vuoto kestää nykyään lyhyemmän aikaa. Toisaalta niinkuin joku tuossa aiemmin kirjoitti niin mullakin on muutama päivä ennen menkkoja usein tuhruttelua, sitä taas ei ennen kuukuppia ollut.
Mulla menkat alkaa kyllä suht äkillisesti, mutta tosiaan sitä runsasta vuotoa tulee nykyään vain pari päivää kun ennen tuli jopa viisi. Ikää kohta 30.
ap
mulla kestää n. 10 päivää.
parina ekana päivänä on niin runsas että kuppi ei riitä, sit vähenee pikkuhiljaa mut mitätöntä tuhrua on vasta vikoina päivinä
Mulla ainakin kuppi juurikin aiheuttaa sitä tosi tuskaista oloa, joka mulla kuukautisissa on. Olen epäillyt, että se alipaine jotenkin ärsyttäisi kohdunsuun seutua. Yleensä mun olo kuitenkin tuntuu johtuvan kohdun supistelusta.
En ole yllämainitusta syystä pystynyt käyttämään kuppia niin paljon, että olisin huomannut mitään lyhenemistä.
ainakin minulla on samat havainnot näin jälkikäteen ajateltuna. Varsinaisia kuukautisia kestää päivän pari vähemmän kuin ennen kupin käyttöä. Kuppi on ollut käytössä vuoden verran. Olen aika tyytyväinen siihen. Tosin välillä se vähän häiritsee, kun ei tunnu pysyvän sisällä tarpeeksi syvällä, vaan tulee ihan alas ja kärki tuntuu ja sattuukin välillä. Mielestäni asetan kupin oikein, mutta ehkä olen rakenteellisesti sellainen. Kohtu on sen mallinen tms.
Nostan tämän, kun edelleen mietityttää.
Mietin, että voiko tuosta kupista olla jotakin haittaa, kun se tuollaista tekee (jos tekee, mutta tosi monelta olen samasta havainnosta kuullut).
Ja ainakaan itselläni kyse ei ole siitä, että kuppi vain vähentäisi lopputuhrun määrää vaan nimenomaan se kunnon vuoto loppuu jo parin päivän jälkeen, kun sitä ennen tuli 4-5 päivää. Tuollainen noin radikaali menkkoja lyhentävä vaikutus on tietysti kiva, mutta vähän myös pelottaa että voiko kupista olla jotakin haittaa jos se noin isoja muutoksia tekee kroppaan.
Tuottaako kuukupin käyttö enemmän limaa, jota iso osa vuodosta aina on vereen sekoittuneena, jolloin voisi ajatella että huuhtoisiko lima nopeammin veret ja vanhan kohdun limakalvon ulos?
En tiedä, kunahn spekuloin. Voihan se olla ettei tuo lyheneminen ole edes yleinen ilmiö, mutta saman olen itse huomannut kuitenkin.
Mulla myös lyhentää n. päivän, ehkä pari. Toisaalta iän myötä ne on lyhentyneet joka tapauksessa. Aikanaan alkaessaan ne kesti viikon, nyt viimeisimmät kesti kolme. Yleensä kuitenkin neljä.
Mulla tulee kuukautiskupin kanssa nimenomaan enemmän limaa ulos (tai ainakin huomaan sen paremmin), joten ehkä tuossa on jotain perää, mitä spekuloit.
*Ällövaroitus*
Kuukautiskuppia tyhjentäessä siis ulos tulee niin pitkää ja paksua limaa, että sitä on pakko "vetää ulos" ja samoin vessanpöntön pohjaan oikein lopsahtaa iso möykky limaa.
nimim. olenko epänormaali?
Jännä ettei täällä ole vastaavia kokemuksia, muualta olen kyllä lukenut.
ap
Ei varmasti tee tuollainen kuukupin aiheuttama alipaine hyvää. Ei siellä sisällä ole luonnostaan minkäänlaista alipainetta.
Minulla pitenee kuukautiset. Ei lyhenee kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei täällä ole vastaavia kokemuksia, muualta olen kyllä lukenut.
ap
Tiedän että vanha ketju, mutta olen Huomannut tämän!! Ennen saattoi kestää jopa 9 päivää ja nykyään 4-5?!? Luulin että synnytys vaikutti menkkoihin mutta voiko se olla kuppi!!
Minulla lyhenee yhdellä päivällä.
Toivottavasti lyhentää sillä minulla kestää joskus lopputuhruineen 12 päivää.
Käytän ekaa kiertoa kuppia ja tähän asti sujuu tosi hyvin. Aika jännää nähdä ekaa kertaa veret nestemäisenä kun olen 27 vuotta nähnyt ne vain tamponiin rai siteeseen imeytyneenä. Siellä ne lojuu kupin pohjalla. Odotan innolla kuukautisten loppua että kestääkö kauan kuten ennen vai lyhyemmän aikaa!
T. Uusi toosakuppi
Se ”lyhenee” koska veri näyttää enemmältä siteessä tai tamponissa, veikkaan. Saman siis huomannut, mutta luulen selittyvän näin. Sehän on tietty vaan hyvä jos tavara tulee nopeammin ulos, toosasta siis, tuskin se alipaine niin kova on että mitään imee suoranaisesti kuitenkaan. Loistokeksintö tämä kyllä, pian 10v käyttänyt!
Saanko mä kysyä tähän nyt vähän ällöttäviä kysymyksiä. Anteeksi jo, jätä lukeminen tähän jos arvelet, että saattaa ällöttää. Ja teilekin joita ällöttää niin toinen kysymys, mikä on hyvä paikka tilata kuukuppi? Ja sitten se toinen kysymys.
Jos on runsaat kuukautiset ( isoimman vuodon aikana pitää vaihtaa tamppoonia n. 1,5 tunnin välein, sitä superplussaakin), niin kuinka usein tuota kuppia pitää tyhjentää?
Tämä minun kokemukseni.