1-vuotias vasta reilu 7kg, tuota ei saa pyöristymään millään!!
Että voi olla tuskaa. Lapsi syö pikkuannoksia ja nirsoilee minkä kerkiää, tällä hetkellä esim lusikka ei kelpaa ollenkaan. Puuro ei kelpaa ollenkaan. Lounaaksi söi voiperunaa sormin, jauhelihaa sain tungettua hieman sekaan omin sormin. Leipäpaloja söi hieman, juustosta tykkää. Rintamaito mieluisinta. On höyhenenkevyt, mutta minkäs teet?! Kyllä on stressaavaa :(
Kommentit (37)
LAPSESI ON AIVAN NORMAALIKOKOINEN!!ÄLÄ OTA MITÄÄN PAINEITA!NOIN PUOLEN VUODEN KULUTTUA HÄN SYÖ JO PAREMMIN!Meillä samankokokoinen 1 v,nyt 1,5 neuvolassa 8.8 kg.JA MINÄKIN LOPETIN JUURI IMETTÄMISEN,ELI EI SEKÄÄN KAIKKIA PULLEROKSI TEE =)
T.ÄITI 39 V
LAPSESI ON AIVAN NORMAALIKOKOINEN!!ÄLÄ OTA MITÄÄN PAINEITA!NOIN PUOLEN VUODEN KULUTTUA HÄN SYÖ JO PAREMMIN!Meillä samankokokoinen 1 v,nyt 1,5 neuvolassa 8.8 kg.JA MINÄKIN LOPETIN JUURI IMETTÄMISEN,ELI EI SEKÄÄN KAIKKIA PULLEROKSI TEE =)
T.ÄITI 39 V
Heti syntymän jälkeen joutui piuhoihin ja letkuihin, eikä alkuun saanut syöttää suun kautta ollenkaan. Siitä ne syömisongelmat sitten alkoivat ja jatkuivat ja nenämahaletku ja mahanappi tulivat tutuiksi.
Oikeasti siihenkin voi vaikuttaa. Mä en ensin uskonut, mutta näin omalla kohdallani sen omin silmin. Kun aloin syömään itse tosi tuhdisti ja rasvaa kaihtamatta, niin rintamaidostakin tuli tosi rasvaista. Vielä siis, kun lapsikin oli noin 10kk, niin pumpatun rintamaidon pintaan tuli 15-20% kermaa. Itsehän siinä toki pyöreä olin, mutta jos on lapsen hyvinvoinnista kyse niin sou wot... Muistan kun esikoisen aikaan söin tosi vähärasvaista ja kevyesti, niin rintamaito oli sellaista harmahtavaa lirua jonka pintaan nousi hyvä jos pari hilettä sitä kermaa. Että muutos oli todellakin valtaisa.
Minä käytän voita (esim lounaalla tosiaan voiperunaa ja jauhelihaa), puuroja lapsi ei syö mutta aina jos tarjottu niin ollut voita tai öljyä seassa. Välipalalla esim banaania ja rahkaa, ei siis mitään vetisiä hedelmäsoseita. Hamapaita ei ole paljoa joten ei pureskele, mutta pullaa/lettua on saanut vaikka kovin paljoa ei moisia tahdo syöttää kun kyse vasta juuri 1-vuotiaasta. Mielestäni siis aikalailla energipitoisesti tarjotaan ruokaa. Maitona rintamaitoa.
Kannattaa käydä siellä ravintoterapeutilla! Siellä tosiaan katsotaan saako lapsi riittävästi kaikkia ravintoaineita, kun ei pelkkä rasva autuaaksi tee. Meillä mies joo on huolissaan, mutta ei kyllä jaa tätä stressiä mun kanssa mitenkään tasavertaisesti ja miten voisikaan. Minä kun olen se joka on päivät kotona lapsen kanssa ja huolehdin pääasiassa näistä ruokailuista. Mun pahimpia stressihetkiä on lievittänyt ajatus siitä, että toisinaan pieniruokainen lapsi osaa käyttää hyödykseen pienen määrän ravintoa paremmin kuin lapsi joka saa ravintoa yltäkylläisesti. Tämä on ihan lääkärin suusta kuultu lause, ja välillä se omaa mieltä rauhoittaa. Itse olen huolissani juurikin ravintoaineista, kuten kalkista ja muista vitamiineista ja ravitsemusterapeutille olemmekin menossa.
Niin ja meillä ruokamäärät nousivat kun kokeilumielessä jätin rasvalisän pois ruuasta. Aiemmin laitoimme joka aterialla ruokaöljyä pari teelusikallista ruokaan, mutta nyt emme laita sitä lainkaan ja nyt tuntuu että söisi hiukan paremmin. Ja voissahan ei ole sen enempää energiaa kuin ruokaöljyssäkään. Me käytettiin öljyä ihan vaan siksi, että pehmeä rasva on terveellisempää, toki kovaakin rasvaa tarvitaan, ja voissa on suolaa, jota ei saisi liiaksi saada.
Puurona meillä syödään kaupan valmiita tetrapuuroja. Tulee kalliiksi sekin, mutta muut ei kelpaa ollenkaan ja noissa tetrapuuroissa (muksun) on lisättynä vitamiineja yms, joten on ravitsevampaa kuin esim tavallinen kaurapuuro / mannapuuro.
-12 (se 10 kuisen äiti)
niin ei se voin suola haittaa. Ja löytyyhän sitä suolatontakin voita. Itse en ole öljylisää juurikaan käyttänyt, koska voi vain maistuu paremmalle.
Vitamiinilisää kannattaa antaa, esim. Multi-Tabs Junioria, niin lapsi saa vitamiinit ja hivenaineet.
Käsittääkseni multi-tabsia saa antaa vasta 2-vuotiaasta eteenpäin...noh, ravitsemusterapeutin kanssa voisi selvittää näitä vitamiiniasioitakin.
-12
Meillä 10kk ikäinen tyttö ja nyt painoa vähän päälle 6kg, pituutta vajaa 70cm. Koko ikänsä on vieroksunut maitoa, nykyään ei sitä edes juo ollenkaan vaan laitan maitojauhetta ruuan sekaan. Alussa oli pitkään diagnosoimattomana maitoallergia ja se ilmeisesti jätti jälkensä. Itse kyllä stressaan paljon tästä. Ehkä enemmän tuosta syömättömyydestä ja syömisvaikeuksista kuin koosta. On todella stressaavaa syöttää lasta, joka ei haluaisi syödä ja jolla ei tunnu koskaan olevan nälkä. Ei pitäisi stressata, mutta minkäs teet. *hali* ap:lle, tiedän että toi on rankkaa, mutta pitäisi vaan koittaa luottaa siihen, että se pienikin energia jota saa ruuasta, tulee hyvin käytettyä. Mutta jos kasvukäyrä, lähinnä suhteellinen paino, alkaa olla selvästi laskeva, niin kehottaisin puuttumaan asiaan. Siis kyselemään neuvolasta ja lääkäriltä, voisko tutkia jos onkin jossain jotain mitä ette ole huomanneet, kuten esim ruoka-aineallergiaa...
Millaisia oireita teillä oli siitä maitoallergiasta? Epäilen nimittäin omalla 7kk tytölläni maitoallergiaa..
P.s. "Kyllä lapsi syö sen minkä tarvii" ei tosiaankaan pidä paikkansa kaikkien kohdalla.
Mutta silläkin on merkitystä, onko lapsi aina ollut pieni ja laiha sintti, joka kuitenkin kasvaa, mutta sillä kuuluisalla "omalla käyrällään" vai lähtevätkö kasvukäyrät laskemaan ja päätyvät sitten miinukselle.
Ensimmäisessä tapauksessa missään ei tarvitse olla mitään vikaa, tenava ei vaan oo iso, eikä syö kauheesti. Ja se "syö minkä syö"
Jälkimmäisessä tapauksessa suuremmalla todennäköisyydellä jossain ON jotain vikaa ja on parempi ravata kipinkapin tutkimuksiin.
Kasvukäyrä kääntyi hienoiseen laskuun 5 kk iässä (silloin vielä täysimetyksellä) ja sitä samaa laskua on jatkunut viime neuvolaan asti (1 v 4 kk). Neuvolan täti aina lohdutteli, että ei tässä mitään hätää ole, toiset on hoikkasia eikä koskaan lihaviksi tulekaan. Niin kauan kun ei olla käyrällä se ja se, ei mitään hätää. Sitten oltiin jo käyrällä se ja se, ja sitten allekin, ja äiti kyllä jo hätäili. Viime neuvolassa paino oli vihdoin kääntynyt nousuun ja nyt 1, 5 v poika painaa 10 kg. Pituutta on 75 cm.
Kiinteiden ruokien kanssa oli todella takkuista alussa, poika ei oikein soseita suostunut koskaan syömään. Eikä syö vieläkään. Jos ruoka vähänkin muistuttaa vauvanruokaa (esim. puuro, viili, jugurtti..), niin ihan turha edes tarjota. Muuten nykyään kyllä syö jo hyvällä ruokahalulla, jota en olisi ikinä uskonut puoli vuotta sitten! Älä siis menetä toivoa.
Meillä käännekohta tuli kun poika täytti 1 v ja kaikki nämä ei alle 1-vuotiaille rajoitukset poistui (suola yms). Annoin pojan maistaa kerran "aikuisten" ruokaa omalta lautaseltani (annoin paloja sormin), esim. kalaa ja mureaa lihaa ja hämmästyksekseni poikahan söi ne ja halusi lisää! Hampaita oli silloin jo hyvä läjä suussa, niin syöminen onnistui ihan kohtalaisesti pieninä paloina. Sen jälkeen poika alkoi syömään meidän kanssa samoja ruokia ja on siitä lähtien syönyt erittäin hyvin. Painokäyrän saaminen nousemaan kesti kyllä siltikin monta kuukautta, eli älä luovuta tai lannistu liian aikaisin.
Minua lohdutti lastenlääkäri,jonka kanssa asiasta juttelin lääkärikäynnillä, että Suomessa ei lapset nykyään kuole nälkään. Aikuisten ikävä velvollisuus on tarjota säännöllisesti ne 5 - 6 ateriaa päivässä ja lapsi syö mitä syö. Jos syö yhdellä aterialla vähemmän, niin seuraavalla sitten ehkä jo enemmän.
Häneltä sain myös hyvän vinkin, että kaikki ylimääräiset välipalat ja napostelu pois. Ruokaa on tarjolla vain ruoka-aikana, ja jos lapsella tulee siinä välissä nälkä, niin voi odotella ihan hyvin sinne seuraavalle ruualle (edellyttäen tietysti, että ateriaväli on riittävän tiheä). Minä tein sen virheen, että tarjosin lapselle kaikenlaista välipalaa, koska hän oli syönyt aterialla niin vähän. Kun välipalat jätettiin pois, päästiin hyvään ateriarytmiin, mikä sekin osaltaan auttoi ruokailujen sujumista selvästi.
Tsemppiä vaan, kyllä se siitä. Hitaasti hyvä tulee.
Ei ihmekään, jos ei maistu suolattomat sössöt ja sokerittomat mössöt, eipä maistuis mullekaan. Oma kuopukseni on nyt tasan 1v ja kaiken "vauvanruuan" jälkeen tänäänkin oli ihan onnesta soikeena, kun annoin ihan tavallista ruokaa (perunaa ja makkarakastiketta). Toki vähän muusattuna, kun hampaita vasta 6kpl. Suolaa olen puuroon laittanut niin kauan, kun puuroa on tarjoiltukin. Eipä ne espanjalaisetkaan vauvat ole vielä kuupahtaneet, vaikka sillä on kaikissa soseissa (ihan alk. 6kk) suolaa ja esim. vellit on yltiömakeita (Nestlen vellien makuina kaurakeksi, hunaja jne...)
1-vuotiaan lapsen ravinto pitäisi koostua pääasiassa kiinteistä ei äidin rintamaidosta. Kovin kummallasia ohjeita täällä annetaan. 1-vuotiaalla hampaaat ovat vasta tulossa, mutta lapsen ikenet ovat vahvat ja kannattaa vain rohkeasti tarjota samaa ruokaa mitä muukin perhe syö, pieniksi paloiksi paloiteltuna. Ei missään nimessä pelkkää perunaa ja jauhelihaa lounaalla. Missä muut vihannekset? Porkkanaa, parsakaalia, kurkkua jne. Huonosti syövälle lapselle tarjotaan enemmän vaihtoehtoja lautasella. Välipalat pois, mehut pois.
ravintoterapeutille niin katsovat siellä että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon. Me saatiin se lähete pyytämättä vaikka painokäyrä on kokoajan nouseva (1v 7kg)
se on antaa ravintoterapeutin kehottamia ruokia jos lapsi ei tosiaan syö tai lisätä öljyä ruokaan yms.
ap, luulen että lapsesi syö sen verran kuin tarvii ja ruokahalu paranee kun lopettaa rintamaidon ellei taustalla ole jotain sairautta? lääkärin oisi hyvä tarkastaa.
1-vuotiaan lapsen ravinto pitäisi koostua pääasiassa kiinteistä ei äidin rintamaidosta. Kovin kummallasia ohjeita täällä annetaan. 1-vuotiaalla hampaaat ovat vasta tulossa, mutta lapsen ikenet ovat vahvat ja kannattaa vain rohkeasti tarjota samaa ruokaa mitä muukin perhe syö, pieniksi paloiksi paloiteltuna. Ei missään nimessä pelkkää perunaa ja jauhelihaa lounaalla. Missä muut vihannekset? Porkkanaa, parsakaalia, kurkkua jne. Huonosti syövälle lapselle tarjotaan enemmän vaihtoehtoja lautasella. Välipalat pois, mehut pois.
Oletko ravitoterapeutti? Jos et, niin ala anna ohjeita, jotka eivat ole oikeita ;-), sorry vaan.
Ma sain aikoinaan kuulla samaa saarnaa nailta "kaikki tietavilta" aideilta, etta valipalat pois, kylla se syo.
MUTTA, kun puhutaan 1-vuotiaasta, ei siis vaikka 5-6vuotiaasta lapsesta, on tosi tarkeaa, etta lapsi saa riittavasti energiaa. Se ei toteudu silla, etta annetaan aamiainen, lounas ja paivallinen. Ja ei niita valipaloja. Noin pieni lapsi ei syo viela riittavasti vain kolmella ruokailulla. Noin pieni lapsi syo yhteensa enemman, jos hanelle annetaan ruokaa paivan mittaan. Myoskaan liian nalkainen tai vasynyt tuon ikainen lapsi, ei jaksa syoda riittavasti, jos annetaan vain aamiainen, lounas ja paivallinen.
Ma luulen tietavani asiasta jotain, koska olen juossut aika monta kertaaa ravintoterapeutin luona :-)
Ja, nimenomaan, mahdollisimman kaloripitoista ruokaa. Vaikea loytaa nykyaan, kun kaupat pursuu "light" versioita. Eli, VOITA, rasvaista juustoa, jugurttia, jne
Tsemppia kaikkille asian kanssa taisteleville!
Kuinka pitkä lapsesi on?
Pituutta ja painoa täytyy verrata aina keskenään. Tyhmempikin tajuaa, että pidempi lapsi/aikuinen painaa tai tulisi painaa enemmän. On aivan eri asia jos 65 cm lapsi painaa 7 kg kuin jos 80cm painaa 7 kg
oli tuossa iässä juuri samankokoinen lapsi. Sillä erolla, että hän söi kyllä aivan hyvin! Paino menee -20 käyrällä ja pituuttakaan ei mitenkään kovin hurjasti ole..
Lapsi ei ole allerginen, maha toimii normaalisti, nukkuu 12h heräilemättä (toki herää jos hampaita tulee tms.) ja ei ole kauheasti sairastellut. Sen vuoksi meille vain sanottiin, ettei tarvitse olla huolissaan, toiset on pieniä.
Sitten kun hän oli 1,5 vuotta, oli tuli parin kk:n aikana joku kumma kasvupyrähdys, jonka aikana hän kasvoi 5 cm ja paino nousi 600g. Lapsi on vähän sellainen puuskakasvaja, et eka ei kasva ollenkan ja sitten kerralla hujahtaa... Mietin, et voisiko teilläkin olla?
Meillä auttaa se ruokailussa, että syön itse aina samaan aikaan. Ja imetyksen lopettaminen lisäsi ruokahalua hirmuisesti, yöimetysten lopetus erityisesti 9 kk iässä!
Huh, minkälainen tilanteenne oli kun lapsi päätettiin letkuruokkia?