Mulle on ainakin tärkeää kodin laatu ja ulkonäkö - siksi oma!!
Voi olla että JOILLEKIN vuokra-asuminen on hyvä vaihtoehto - etenkin jos on saanut tosi edullisen vuokra-asunnon esim. opiskelijasäätiöiltä tai kunnalta. Silloin on vähän siinä ja siinä, onko oma kannattava vai ei.
Tai on tilanteita, että elämäntilanteen takia vuokralla VOI olla helpompaa, jos asunnon saa irtisanoa milloin vain. Tai kaikki ei vaan pysty ostamaan omaa jos ei ole yhtään mahdollista kerryttää sitä vaadittavaa alkupääomaa (jolloin pitäisi vaan nöyrästi muuttaa pariksi vuodeksi pienempään ja halvempaan vuokralle ja säästää).
MUTTA... minä ainakin katson myös elämisen tasoa!! Esim. tällä rahalla kuukaudessa, millä nyt asumme kivassa uudessa omakotitalossa hyvällä alueella, saisimme vuokrattua jonkun tylsän pienemmän rivitalokämpän (meillä kun ei käytännössä mahdollisuutta kunnalle yms.
edullisiin).
Mulle on tärkeää että on tilaa, omaa rauhaa...
Ja vuokralla oli tosi tylsä asua kun sisustuksen taso oli mitä oli.
Mä ainakin haluan laittaa ja remontoida kotiani vapaasti!
Vuokralle ei onnistu löytää sellaista tyylikkäästi sisustettua asuntoa, jossa natsaisi vielä sijainti, hinta, neliöt ja huoneiden lukumäärä...
Ja mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän isoja asuntoja ylipäänsä on saatavilla vuokralle.
En tajua miksi ihmiset ei huomioi myös tätä - toisaalta vieläkin tuntuu olevan paljon niitä, joille ei niin väliä ole millaiset seinät ja lattiat on, kunhan vaan on joku "katto pään päällä".
Kommentit (25)
Toki monelle tilanne on se, että ei ole varaa maksaa sellaista lainaa jolla saa vuokra-asunnon tietyltä paikalta. Mutta ei silti käy mun järkeen heitellä tuhatlappusia hukkaan 20-30 vuotta JOS vaihtoehtona olisi se muutto ~20 km syrjempään Manskulta jotta pystyisi maksamaan kotia ITSELLEEN. Ketään vuokralla asujaa ei vissiin kiehdo se ajatus, että 20 vuoden päästä asuntomenot voisivat olla 200€/kk kun vuokralla ollessa ovat sen 1200€/kk + vuokrien korostus?
Kiinteistäverot, jätemaksut, energiaverot. Ikinä ei omakotiasuja selviä pelkällä 200 eurolla kuussa. Eikä kerrostaloyhtiössäkään.
mutta tuomitsee kuitenkin muiden tavan elää
Kiinteistäverot, jätemaksut, energiaverot. Ikinä ei omakotiasuja selviä pelkällä 200 eurolla kuussa. Eikä kerrostaloyhtiössäkään.
No ihan varmasti voi selvitä kerrostalossa. Eikai kukaan tervejärkinen vertaakaan OK-asumista ja vuokralla olemista kerrostalossa suoraan toisiinsa.
mutta tuomitsee kuitenkin muiden tavan elää
justhan yritin selventääkin, että ON tilanteita joissa varmaan se vuokralla asuminen on järkevää ja/tai pakollista.
Ja ehkä joillain on tilanne että hyvä sijainti on mahdollista saada vain vuokralla, mutta kyllä pk-seudulla ainakin on omistusasuntoja hyvissä paikoissa, minullakin on jumppaan 300 m, kauppaan 300 m, bussipysäkille 50 m, pv-kotiin 300 m, kouluun 400 m. Eli ei ole pakko asua keskustassa.
Eri asia on sitten jos tykkää ja haluaa asua just siellä, niin sittenhän se on näin!
(Niin ja itse me siis aikanaaan muutettiin kanssa vuokralle isommasta vuokra-asunnosta pienempään lasten kanssa, että voitiin säästää, mutta ei tod. muutettu mihinkään korpeen, vaan lähiöön krs-taloon, jossa kanssa oli kaikki palvelut ihan lähellä.)
MUTTA halusin tuoda keskusteluun kuitenkin vielä yhden näkökulman - eli tuon asunnon laadun.
Emme ikinä pystyisi vuokraamaan vastaavanlaista taloa kuin mikä meillä nyt on.
ap
meilläs iis yksityiseltä vuokrattu, ja kiva vuokranantaja. Olemme ehdottaneet remonttikohteita, hän on maksanut materiaalit ja me olemme tehneet. Emme kyllä ole halunneetkaan mitään isoja muutoksia, vaan just sellaista pientä pintaremonttia kuten maalia seiniin. Lisäksi olemme tehneet jotain pikkumuutoksia omalla rahalla siten että olemme säästäneet vanhat jutut ja viemme ostamamme mukanamme sitten kun täältä lähdetään (esim. pyyhekoukkuja ja vetimiä).