Vähävaraisen Raijan suru: Oman lapsenlapsen ristiäisiin vaadittiin pääsymaksua
Vaikka lapsenlapset ovat rakkaita, isovanhemmuus ei ole aina helppoa. Raija huomasi ensimmäisten lastenlasten synnyttyä, että nuoret vanhemmat olivat ajatelleet isovanhemmuuden eri tavalla kuin hän.
Raijan lasten mielestä mielestään isoäidin piti osallistua lapsiperheen kustannuksiin ja ottaa lapset hoitoon koska tahansa. Raija joutui myös ikävään kilpailutilanteeseen toisen isoäidin kanssa.
– Miniältä tuli sellaista viestiä, että hänen äitinsä osti sitä ja tätä. Tuli tunne, että minunkin pitää osallistua. Sitten ostettiin sänky ja laitettiin ristiäisiä. Se oli silkkaa kilpailuttamista, mutta olin sille sokea. Koko juttu paljastui kaikessa kauheudessaan vasta myöhemmin, Raija kertoo.
Taloudellisen tukemisen lisäksi nuoret vanhemmat kaipasivat hoitoapua. Kerran Raija joutui kieltäytymään lapsenhoidosta, koska oli ehtinyt jo sopia muuta menoa.
– Silloin he katkaisivat välit minuun kokonaan. Poikani sanoi, että jos muut menot ovat tärkeämpiä, emme tarvitse sinulta mitään.
Pojan perhe ei halunnut olla tekemisissä Raijan kanssa kolmeen vuoteen. Raijan terveys alkoi heikentyä, tilanne aiheutti mielipahaa ja hän joutui käyttämään mieliala- ja unilääkkeitä.
Kun ensimmäiselle lapsenlapselle oli syntymässä pikkusisarus, Raija kelpasi taas hoitajaksi, vaikka hän oli sairas.
– Olin niin huonossa kunnossa, että itkin ja konttasin lattialla, kun en pystynyt kävelemään, Raija muistelee.
"Harkitsin itsemurhaa"
Toisen lapsenlapsen syntymän jälkeen Raijalta alettiin taas vaatia osallistumista kustannuksiin. Kun hän ei pystynyt avustamaan vauvan ristiäismaksuissa, hänelle sanottiin suoraan, ettei ristiäisiin voi siinä tapauksessa osallistua.
– Harkitsin itsemurhaa, koska se oli niin kova paikka.
Raija joutui jäämään sairauseläkkeelle sairautensa vuoksi, mutta asiaan vaikutti myös masennus. Lastenhoitajaksi sairas Raija kelpasi edelleen, ja nuoret vanhemmat ajattelivat eläkkeen olleen hyvä asia, sillä isoäidille jäi enemmän aikaa lastenhoitoon.
– Vaikka olin sairas, en uskaltanut kieltäytyä. Ajattelin, että jos kieltäydyn, en voi nähdä lapsia enää. Hoitaminen oli ainoa keino pitää yhteyttä.
Vasta psykologin käskystä hän lopetti lapsenvahdin hommat lopullisesti. Raijan ja nuorten vanhempien riitely vaikutti myös lapsenlapsiin. Kun lapset pyysivät vanhempiaan lopettamaan erimielisyydet, Raija sai taas nähdä lapsenlapsiaan.
Miniä käy lastenlasten kanssa nykyäänkin Raijan luona kylässä, mutta hänen oma poikansa ei halua olla Raijan kanssa tekemisissä.
Joululahjaksi omatekoisia herkkuja
Riittämättömyyden tunne masensi Raijaa etenkin ensimmäisten lastenlasten ollessa pieniä, mutta ajan myötä hän on päässyt siitä yli.
– Jouduin käymään läpi sen, että en pysty kilpailemaan isovanhemmuudessa. Minulla ei riitä rahat eikä terveys.
Joulun lähestyessä vähävaraisilla isovanhemmilla ei ole lahjaostoksilla mitään mahdollisuuksia. Tietotekniikka-lelut maksavat liikaa. Raija on antanut lapsenlapsilleen joululahjaksi itse tekemiään herkkuja, kuten jouluruokaa ja tiikerikakkua. Rahaa hän antaa vain syntymäpäivälahjaksi, kullekin lapsenlapselle 20 euroa.
– Täytyy ajatella, että tämä ei ole meidän syy. Jos joutuu kilpailutilanteeseen, syy on kilpailuttajassa eikä isovanhemmassa. Tästä asiasta pitäisi puhua rohkeasti enemmän. Isovanhemmuus on arvo sinänsä, sitä ei mitata rahassa tai siinä, kuinka paljon pystyy hoitamaan lapsia.
http://www.studio55.fi/oikeusjakohtuus/artikkeli.shtml/1161923/vahavara…
Kommentit (52)
Mikä oli tässä pointti?
Tässä alkuperäinen aloitus lähes sadalla kommentillaan, jos joku vielä haluaa kommentoida:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1086830/vahavaraisen…
Voisin kuvitella että anopilta tulis kaljahuuruissa vähän samaa tekstiä vaikka ikinä emme ole häneltä pyytäneet mitään materiaa. Eikä hänestä lapsenhoitajaksikaan ole kun pullo on tärkeämpi. Mutta kuka tässä on se paska? miniä tietenkin :D
Nykyään aika moni nuori äiti tai isä pitää omia vanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina, joiden pitäisi olla käytettävissä vuorokauden ympäri jokaisena päivänä. Lahjoja pitää saada ja sitten kiristetään, ettei saa nähdä lapsia, kun asiat ei menekään niin kuin itse halutaan. Ei tajuta että niillä mummoilla ja vaareilla on omakin elämä, vaikka varmasti lapsenlapsiaan rakastavat.
Tosi surullista nähdä ja kuulla tälläisista tapauksista..
Ja voih, tiikerikakku lapsille joululahjaksi? Olis sitten vaikka antanut sen 5 euroa joka sen tekemiseen menee.
Mutta repesin tuolle välilauseelle: " Joululahjaksi itse tehtyjä herkkuja."
WTF, miten se liittyi mihinkään?! Siis poika ei muuten pitänyt yhteyttä, mutta antoi joululahjaksi omatekemiä ruokia? Vai isoäiti antoi poikansa perheelle tällaisia lahjoja? Minusta tuo olisi hyvä lahja, olisi tilanne mikä tahansa!
MUTTA, en minäkään anna anopin tavata yksinään lapsiamme. Hänelläkin sairaskertomuksissa mainittu itsetuhoisuustaipumusta. Sellaiselle pitäisi lapset jättää?! Lopetti kyllä mun mustamaalamisen, kun sanoin että laitan sen sairaskertomuksen kaupan ilmoitustaululle, jos vielä yhdenkin valheen musta pistää liikkeelle.
Niin, ja toi tuon sairaskertomuksen meille, että hän on niin sairas ja häntä pitää ymmärtää. Joutui jäämään pois töistä, kun me olemme edesauttaneet hänen ahdistumistaa. Ahdistuminen tuli ihan siitä, että kynällä ja laskukoneella ei enää mitenkään voinut vastata 2000-luvun haasteisiin.
Mutta repesin tuolle välilauseelle: " Joululahjaksi itse tehtyjä herkkuja."
WTF, miten se liittyi mihinkään?! Siis poika ei muuten pitänyt yhteyttä, mutta antoi joululahjaksi omatekemiä ruokia? Vai isoäiti antoi poikansa perheelle tällaisia lahjoja? Minusta tuo olisi hyvä lahja, olisi tilanne mikä tahansa!
Siis "omatekoisia herkkuja" piti sanomani.
törkeätä tietysti pitää itsestään selvänä isovanhempien apua, sitä se ei ole. Mutta ei ole myöskään nuoren perheen vika, jos mummolla on sairauksia ja itsemurha-ajatuksia. Niin riippuvainen ei mummo saisi lasten ja lastenlasten huomiosta olla. Jos alkaa uhkailla itsarilla, kun poika ja miniä käyvät liian harvoin kylässä, niin kyllä se häikkä sitten on myös omassa päässä...
Oikeasti mielenterveysongelmainen näkee asiat monesti aika vääristyneinä, eli tässä pitäisi aina kuulla molempien osapuolien kertomukset. Mutta olisihan tuo ihan mielettömän hirveää, jos olisi totta.
Olen valitettavasti kuullut muitakin vähän vastaavanlaisia tapauksia.
isoäidin martyyrimäisyys!
Sukulaisnaisella vähän sama meno...ei nää lapsen lapsiaanjuuri koskaan! Koska mielenteveys ongelmat ovat kalvaneet jo kauan ennen lapsenlapsien tuloa! Vaatimuksia kyyditsemisistä paikasta a paikkaan b! Kiristää raahaa!!! Yöllisisä itsemurhauhkailuja + bensanvalelua ympäri kämppää!!!
Tosaan asettu nykyään juuri marttyyrin asemaan kun ei lapsen lapsia tuoda kylään mutta toinen mummo kyllä kelpaa!
Tästä porukasta tiedän että ei voi ainakaan akka lapsiaan syyttää...tästäkin haluisin kuulla sen toisen puolen tarinasta!
Meidän muksut saa joka joulu mummolta kuivakakut ja ovat iki onnellisia. Saavat mutustaa omia kakkujaan kun haluavat. Osa laitetaan pakkaseen ja sieltä sitten ottavat kun tekee mieli.
Olet ap viestin kaltainen vanhempi, hyi sua.
repesin kohdassa, missä kerrotaan tiikerikakusta :D Jotenkin niin martyyrimummo tulee mieleen.
Vaikea uskoa, että poika ei käy kylässä, vaikka miniä ja lapset käyvät, vain siksi, ettei mummo ostanut tarpeeksi lahjoja tai hoitanut lapsia kontaten lattialta käsin. Sorry Raija, ei mee läpi...
paitsi,että hän ei kyllä lapsiamme edes kelpaisi hoitamaan. Anteeksi nyt vaan.
On sairauselääkkeellä erilaisten mt-ongelmien takia ollut pitkään ja ei juurikaan poikaansakaan ole yhteydessä.
Oma äitini on taas hiukan vinaan menevä! Ja'' varaton''! Oikeesti haluaa välillä olla lasten kanssa, mutta viimeeksii oli sovittu lastenhoito oli sitten vetäny heti aamusta kolme kaljaa joten sanoin ettei tarvii tulla!!! just sen takia tänne tarvitaan lastenvahtia että voin juoda sen kolme kaljaa :) Koskaan ei ole meidän lapsille mitään ostanut, koska ei ole rahaa!!! Kummasti kyllä on varaa ryypätä sellasia kymmenen päivän putkia.
Joten miusta ei ees oo väärin jos tuntee alemmuuttta toisia isovanhemoia kohtaan tossa tilanteessa jotka pitävät lupauksensa ja joihin voi luttaa!!! ( mutta en ees usko että juuri mitään tuntee on näitä MINÄ MINÄ MINÄ ihmisiä...ja marttyyrisyys iskee jos jostain moititaan)!!!
tällaisiakin tarinoita voi aidosti olla.
Tässä tapauksessa kyllä "Raija" oli mielenterveysongelmainen ja ajatusmaailma kaikkea muuta kuin terve.
Oletteko tosissanne sitä mieltä ettei tämä voisi olla totta? Että ainoastaan anoppi olisi aina kamala?
Kyllä itse ainakin voin uskoa että tuollaisia lapsia on. Oma siskoni käyttää törkeästi hyväkseen äitiämme. Tällä hetkellä on taas menossa vaihe ettei hän saa nähdä lapsenlastaan koska ei juuri silloin hoitanut kun olisi hänen mielestään pitänyt.
Samanlaista tapausta sivusta seuranneena tosiaan voin sanoa että tuollaisia hyväksikäyttäjiä on.
Oma äitini ei kylläkään ole sen vuoksi sairastunut ;) Mutta siskoni kyllä jaksaa uhkailla ja kiristää.
kohdalla.
Omat vanhemmat eivät ole lastensa rahoittajia eivätkä lastenlasten hoitoautomaatteja.