Ruokaan rahaa 100e ja kaksi viikkoa pärjättävä. Vinkkejä?
Ruokaan siis tosiaan käytössä 100 euroa ja ensi viikon perjantaihin asti olisi pärjättävä. Ruokittavana kaksi aikuista ja yksi 1-vuotias. Allergioita ei ole.
Kaapista ei löydy kuin makaronia, riisiä, puuroa ja pastaa kermakastikkeessa... :/ Ja pakastimesta taitaa löytyä kanaa ja pakasteviihanneksia.
Kertokaa parhaat ruokavinkit, millä tämä perhe pärjää vajaa kaksi viikkoa?
Tänään kauppareissu edessä, laatikaa joku ostoslista?
Kommentit (34)
ja lopeta viinan ja tupakan käyttö niin jää rahaa ruokaankin.
ja lopeta viinan ja tupakan käyttö niin jää rahaa ruokaankin.
Kumpikaan meistä ei tupakoi ja alkoholia käytetään todella vähän, ehkä kerran kolmeen kuukauteen. Silloinkaan ei paljoa.
Rahat loppuivat kesken muista pakollisista syistä...
- pastaa, tonnikalaa, sipuli, aurinkokuivattua creme bonjouria -> pariksi päiväksi
- pannaria ja hilloa
- mene sienimetsään, herkkutattikastike tai pasta
- osta peruna, porkkana ja lanttupussit,
josta teet uunijuurekset (lohkot, maustat, paistat)
ja lisuke vaikka punaisen hintalapun tavarasta.
- porkkanaraastetta
- samoista aineksista sosekeitto ja sekaan vähän sulate/tuorejuustoa. leivot leipäisiä.
- uuniriisipuuroa illalla
- marja tai rusinakiisseliä
Tiedän ap tunteen, että senttiä pitää venyttää. Itse tulin juuri parisen viikkoa toimeen 50e:lla.
Paljonko sinulla on kanaa pakastimessa? Siitä saat ainakin yhden päivän ruoan: kanakastikkeen (ruokakermaa esim. purkillinen kanojen sekaan, maksaa ehkä 1e), joukkoon pakastevihanneksia ja keität lisukkeeksi riisiä.
Syksyllä juurekset ovat halpoja, joten suosi niitä. Kannattaa ostaa 5 kg:n perunapussi, josta saat tehtyä keittoja, muusia, keitettyjä perunoita. Jos ostat erilaisia juureksia, voit tehdä ison satsin kasvissosekeittoa, jota voi syödä muutaman päivän.
Lihoja ostaessa kannattaa bongailla näitä aletuotteita, useimmiten niitä on aamulla avaamis- ja sulkemisaikaan (riippuu siis kaupasta). Itse olen ostanut alejauhelihaa isompiakin eriä, ja tehnyt niistä lihapullia, jauhelihakastiketta, jauhelihakeittoa yms. pakkaseen. Jos oikein tiukille vetää, niin kannattaa harkita sämpylöiden leipomista itse.
jätät vain kaikki puolivalmisteet kauppaan ja teet ruoat alusta saakka itse.
Perunat ovat halpoja, jauhelihaa saa tarjouksesta, kasvissosekeitot ja itse tehdyt sämpylät valmistuvat edullisesti, makaronilaatikko tulee edulliseksi jne.
Vihersalaatit ovat aika kalliita, mutta niitä ei ole pakko tehdä joka päivä. Jonakin päivänä kasvislisukkeeksi voi laittaa porkkanaraastetta, toisena kesäkurpitsaa, kolmantena punajuuri-omenasalaattia jne.
Ainoa valmisruoka, joka sopii budjettiin, on hernekeitto. Sitä kahtena torstaina pannukakun kanssa.
Aamupalaksi puuroa. Leivälle voita ja kurkkusiivuja, ei leikkeleitä. Janojuomaksi vettä. Limsat ja mehut jätä kauppaan.
Käy Lidlissä jos sellainen on lähellä - sieltä saa joitakin tuotteita selvästi edullisemmin.
tee makaronilaatikko, siitä pitäisi riittää pari ruokailukertaa. Jos ette halua peräkkäin syödä, pakasta se välillä ja syötte seuraavalla viikolla.
Jauhelihakeitto. Ei maksa paljoa, ja taas piisaa vähintään parille päivälle. Tai vaihtelun vuoksi kalakeitto valmiista sitruuna- tai hunajamarinoiduista lohisuikaleista.
Kaalilaatikko. Ja taas piisaa.
Perunasipulisekoitusta, kinkkusuikaleita ja ruokakermaa, eli kiusaus.
Jollekin päivälle ehkä niistä pakastimen kanasuikaleista kastike riisin kanssa. Ja joku päivä munakasta esim. tomaatista ja tonnikalasta. Pastaa voisit myös tehdä tonnikalan tai jauhelihan kanssa.
Noihin tarvittavat ruoka-aineet maksavat arvioilta viitisen kymppiä, joten hyvin jää rahaa vielä maitoon, leipään, juustoon, jugurttiin ja vihanneksiin. Pitäisi kyllä pärjätä.
Tuolla rahalla syö aika hyvin pariviikkoa. Se on vaan edullisia valintoja ja samaa ruokaa voi syödä useana päivänä.
aamusta kauppaan, että voit poimia aletarroilla liputettuja leipä- ja lihavalmisteita.
Satsaisin kyllä hieman myös hedelmiin, että taapero saa hyvää välipalaa. Etkö ole yhtään kerännyt kesällä marjoja??? Voisit tehdä kiisseleitä.
laskuja eikä hankkia muuta kuin roukaa, niin kyllä tuolla pärjää.
Aamulla puuroa
Paljon keittoa, juureksia, jauhelihaa...
Kaalilaatikkoa
Syötte pakastimen tyhjäksi
Jos kaapissa on jauhoja, leivo sämpylöitä
Älä osta herkkuja, lehtiä, limua, tupakkaa, keksejä, kalliita juustoja tai leikkeleitä, yksittäisiä purkkeja jugurtteja...
Nakkikeittoa
Hernekeittoa
Pastaa ja jauhelihakastiketta
Niitä hedelmiä ja vihanneksia, jotka ovat tarjouksessa
Porkkanaraastetta
Uunijuureksia
Kasvissosekeittoa
Porkkanalaatikkoa
Pinattikeittoa
Kananmunia, keitettynä leivänpäälle, pinaattikeiton kanssa, munakasta...
asti tekee 11 päivää ja jaat 100e sillä, päivälle jää ruhtinaalliset 9e päivä, tuollahan saa jo ihan monipuolisen ruokavalion. Osta paljon pakastevihanneksia, juureksia, maitoa ja leipää ja muuta perustarviketta 11 x 4e eli 44e ja jää siis vielä 5 e per päivä, jolla saa hyvin päivän ruoan. esim. makaroonilaatikon saa 3e halvimmillaan ja siitä riittää teidän perheessä myös lounaaksi toiselle päivälle. ihan hyvin pärjäätte, jätät vain kaiken ylimääräisen pois ja saat hyvin ruoat joka päiväksi
iso satsi keittoa
keitä riisiä + kanaa pakastimesta
makaronilaatikko
pitäkää puuropäivä
leivo itse leipää
perunoita + makkarakastike
muusia + jauhelihakastike
porkkanoita raasteeksi
jos tekee itse tavallista kotiruokaa, niin niistä voi ottaa ennen maustamista lapselle ruokaa. Ja tavallinen kotiruoka ei tule hirveän kalliiksi, kun unohtaa kokolihan. Ja jos joku on töissä päivät niin voisiko hän ottaa vaikka edellisen päivän ruokaa evääksi.
Eli älä yritä kuluttaa tuota satasta, sillä pärjää kauan. Puuroa joka toinen päivä. Kilon paketti maksaa reilun euron? Ja miksi pitää laittaa kermaa, juustoja ym? Jätä turhat lisukkeet pois, niin rahasta jää vielä ylikin!
Makaronilaatikkoa, lihakeittoa, perunaa ja ruskeaa kastiketta.
Käy kyselemässä ylijäämäomenoita omakotiasukkailta, tähän aikaan vuodesta monelta pihalta saa ilmaiseksi kilokaupalla omenaa, jota voi käyttää juureshöystöihin ja puuroihin.
Itse säästän leipomalla leivän itse, leivän päällekin laitan omenaa.
Jos pitää säästää, ruokakermat, creme bonjourit ja jugurtit voi jättää kauppaan odottamaan aikoja parempia. Leiväksi näkkileipää.
tuo riittää.
Meillä on kaksi aikeuista ja kolme lasta ja normaalisti menee 60e/vko ruokaan.
tekee vain paljon itse:
perunamuusia, jauhelipullia, puuroa, porkkanaraastetta jne. ..
paljonko yleensä käytätte ruokiin tuossa kahden viikon ajalla? Meillä pärjätään kyllä normaalistikin tuolla rahalla, eikä edes olla mitenkään innokkaita kokkeja, eli kyllä tuolla rahalla jo eineksiäkin ostaa. Punaista lihaa ei syödä, mutta epäilen että sekään alentaa kauppalaskun hintaa, sillä korvaavat kana- ja kalkkunatuotteet ovat monesti kallimpia, kuin ne possusta tai naudasta tehdyt.
Me tosin saadaan leipä ilmaiseksi, kun mummo leipoo ruisleivät ja me sämpylät itse, mutta vaikuttaako se niin paljon?
Jos on ongelmia pärjäämisessä, niin kannattaa ehkä tarkistaa, ettei osta ihan kaikkea mikä ekana käteen sattuu. Mm. Rainbowlla on vino pino tuotteita, jotka maksavat vähemmän, kuin "merkkituotteet" ja maistuvatkin paremmalle imho.
koska monilla menee yllättävän paljon rahaa leipään, leikkeleisiin ja muuhun naposteltavaan, jolla korvataan joku päivän aterioista.
Itse tehdyt keitot, padat ja laatikot tulevat edulliseksi. Pakasta puolet annoksesta ja lämmitä muutaman päivän päästä ruoaksi.
Älkää te aikuiset juoko janoon maitoa, mehua tai limsaa vaan vettä. Monet kuluttavat päivässä järkyttävän määrän maitoa, vaikka aikuiselle se on ihan turhaa.
Nopean ja edullisen ruoan aikuisille saa vaikka täysjyväspagetista ja tomaattikastikkeesta (tee itse maustamalla tomaattimurska ja keittämällä kokoon). Yhden aterian hinnaksi voi jäädä alle pari euroa.
pakastevihanneksista keiton, johon heittäisin sekaan kanaliemikuution tai lihaliemikuution, currya ja broilerimaustetta. Paista kana sipulin kanssa pannulla, ei kutosella vaan kolmosella-nelosella, ettei pala. Mausta. Pistä liemikuutioiden kanssa kattilaan ja keitä, lisää makaroni ja vihannekset, kiehuta kypsäksi ja lisää purkki kermaa. Tee sen verran iso annos, että syötte sitä kaksi päivää.
Eli kaupasta kermaa ja iltapalaksi syötte puuroa. Onko teillä vaippoja pienelle? Pikkuista voisi kokeilla käyttää potalla aamulla, ruuan jälkeen jne kuin koiranpentuakin, jos sinne sattumalta tulee jotain, niin kehu. Säästyypähän vaipparahoja, kun tarvitsee vaihtaa harvemmin.
Menisin etsimään mettästä sieniä, paistaisin pannulla ja tekisin sienirisoton. Koitas löytää puolukoita ja puolivillejä omenapuita, niitä kasvaa yllättävissä paikoissa. Niistä saa kiisseliä.
Torstaipäivänä menisin kunnolla kauppaan, vasta. 4 kg perunoita, pari pakettia munia, pari nakkipakettia, maitoa, makaronia ja pari jauhelihaa, tonnikalaa pari purkkia. Jauhopussi, hiivaa, öljyä (ja kädet sämpylätaikinaan). Kaali. Tomaattimurskaa. Noista pitäisi syntyä ainakin kaalilaatikko (ne loput riisinjämät) spagettikastike tonnikalasta ja ruskea kastike jauhelihasta, ja makaronilaatikko. Ja taas jokaista parin päivän annos. Jos perunoita jää yli, ne paistetaan ja syödään kananmunien ja nakkipaketin kanssa. Jos löydät lauantai- ja sunnuntaiaamuina pulloja, niin hyvä vaan!
Suunnitellen onnistuu.
täällähän on moneen otteeseen mainostettu, että rainbow kahvi = kulta katriinaa. Useinhan noissa halpistuotteissa se tuote on loppu viimein samaa tavaraa mitä myös tunnetumman merkin nimellä myydään. Vaihdetaan vaan pakkauslinjalla pakkausmateriaalia.
Toiset maksaa nimestä. Joku valmis Italian pata -settikin + jauheliha tulee aika edulliseksi. Toki voi taaperolle olla turhan mausteista.
Tee iso kattilallinen keittoa. Taaperolle voi ottaa oman satsin ennen kuin lisää reilummin mausteita.
Muutenhan se on vähän tuota makaroni, peruna, puuro, kastike linjaa.. Oletettavasti jauhelihaa.
Jos on sämpyläjauhoja, niin pyöräytä itse sämpylöitä.