Elatustuki, oletteko itse sopineet sen?
Vai kävittekö sossussa vai missä?
Paljonko teillä se on yhdestä teinistä 15-vuotiaasta?
Onko miehen suurilla tuloilla mitään merkitystä ja minun pienillä tuloilla? Kannattaako se silloin laskettaa jossain toimistolla?
Vai suoraan sopia miehen kanssa, että esim. 200 euroa,
Kommentit (46)
300€ kk elatus on ihan hyvä, näin siis meillä.
eli kummatkin laittaa 300€ lapsen elatukseen
= 600€/kk + lapsilisä 100€
joten lapsen elämiseen menee noin 700€kk
ja oman laskuopin mukaan sen verran oikeasti meneekin.
kannattaa toki pitää hyvät välit exään niin lisäkulutkin sujuu paremmin :)
Kalliit asumiskulut (kelan mukaan uudessa talossa maksimi on 10e/m2), kalliit harrastukset, merkkivaatteet yms muut täysin "tarpeettomat" kulut eivät kuulu isän maksuihin. Pienillä tuloilla isän maksuosuus on 142,86 e/kk, se mitä kelakin maksaisi jos isä ei kykene. Yli varojen ei voi elää niin, että olettaa että etäisä maksaa.
http://www.oikeus.fi/49701.htm Tuolta löytää laskurit.
Tuollaisesta en ole kuullutkaan, eikä varmaan kelakaan. Sun miehes tuskin tulee noilla tuloilla sulle mitään 400 maksamaan. http://www.oikeus.fi/49701.htm tuolta voit käydä ihan itse saman toteamassa.
http://www.kiianmaa.com/artikkelit/elatus#1
Selitystä elatuksesta. Mies ei maksa kohtuuttomia summia.
Nykyään tuntuu ettei riitä kun lapsi on jo 11-vuotias. Pelkkään harrastukseen menee 120e/kk.
Lapsen isä ei koskaan osallistu isompiin tai edes pieniin hankintoihin.
Pitäskö tuon 150 euroa riittää 11-vuotiaan elatukseen? Itellä menee tuo summa moninkertaisesti lapseen.
Kyllä tuo summa oli ok kun lapsi oli pieni, mutta nyt tuntuis ihan liian vähältä. Kaikki kallistuntut, ruokakin.
428€ on se perusosa ja siihen asuminen 1/3 ELI 15O€ ON ISÄLTÄ LIIAN VÄHÄN!!
raha. Isän maksama 150,- + lapsilisä yh korotuksella on yhteensä noin 300,-. Tähän lisäksi vielä äidin osuus lapsen elatuksesta eli vaikka 100,-.
Näin lapsen elatukseen on rahaa 400/kk.
Isän ei tarvitse osallistua ylikalliiden harrastusten kustannuksiin.
Riippuu isän tuloista ja äidin tuloista tuo osuus. Jos äiti tienaa isää enemmän, isän ei tule maksaa noin paljoa. Käyppä lukemassa edellä olevat linkit.
http://www.om.fi/1182265240526
En todellakaan ole vaatimassa 400€ vaan sen mikä lapselle kuuluu ;).Onhan isä siittänyt lapsen ja kai hänenkin kuuluu huolehtia oman lapsensa elämästä omaine tulojensa sekä pääomatulojensa mukaan.Tietenkin vastaan omssta puolestani joka on lsakettu myöskin,ihan lakimies on laskenu näitä juttuja.Lapsen asiassa oikeudenkäynti on ilmanen ja jos isi häviää hän maksaa viulut.Ei suostu muuten tarkistamaan elareita.
Mut jos ei osaa vaatia tai pyytää niin kukapa tarjoo ei kukaan!!
sun teinille on 428€ perusosa + asuminen siihen kaikkine kuluineen siitä 1/3 lapselle.
= mitä teini tarvii
- ekana vähenetään lapsilisä
sitten sun tulot + yh korotus sulle ja eksän tulot.
suhteessa teidän elastuskykyyn. eli 200€ on teinille aika pieni summa.... jos olet itse pienituloinen....
Jos vaikka asuminen olisi kahden ihmisen vuokra-asunto, sanotaan vaikka 540e + sähkö (20e/kk) (näin meillä).
428e + 190 (asumisesta 1/3) = 618e
Tästä miinustetaan lapsilisä 100e
Eli kuluiksi jää 518e.
Jos molempien tulot on samat niin mies maksaa siis 259e. Jos taas mies tienaa nettona vaikka 1000 ja äiti 2000 niin miehen osuus onkin vain 1/3 lapsen kuluista eli 172e. Jos teini on isällään öitä niin raha pienenee. Miehen ei myöskään tarvitse maksaa kohtuuttomia asumiskuluja, en tiedä mitkä ne on.
Itsellä ei ole kokemusta, korjatkaa jos olen väärässä. Tässä on vielä linkki: http://www.elatusvelvolliset.fi/?action=juttu&ID=611
niinkuin meidän tapauksessa, on kohtuutonta että lapsi joutuu luopumaan harrastuksestaan kun vanhemmat eroavat vai mitä?
Eli kyllä isän/etävanhemman kuuluu osallistua myös niinhin ylikalliisiin harrastuksiin.
Meillä tosin jo elatusmaksut on maksettu ja lapset täysi-ikäisiä ja molemmat vanhemmat sponsoroivat opiskelevia nuoria suoraan.
Mutta viimeksi kun saivat elatusmaksua saivat 350€/kk per nuori.
Hassua jos vanhempien erottua lasten elintason pitäisi muuttua, eikö ero muutenkin ole tarpeeksi kauheaa lapselle?
Exän tulot vajaa 3000e ja kahdesta lapsesta, 6 ja 7 vuotiaat, määrättiin maksamaan yhteensä 440e, muttei tähän suostunut...mutta eipä siitä sen enempiä. Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa sne isommaksi elarit tulevat jos tulot pysyy samana.
kumpikin vanhempi kituuttaaa jokaista euroa venyttäen eikä pysty itselleen mitään hankkimaan kun nico-petterien ja janicoiden pitää saada harrastaa ylikalliisti ja muutenkin kaikki haluamansa. No kukin tavallaan...
kun firma missä lasten isä duunissa laittoi keväällä lapun luukulle. Uudessa duunissaan tienaa sen verran että nyt minimin maksaa eikä silloin kallista harrastusta voi edes harkita.
vuokra 200/kk?
Montako neliötä on makuuhuone ja paljonko vuokra?
Asuin itse aikanaan kolmiossa, jossa oli makuuhuoneet 10 ja 12 neliötä.
Jos oletetaan lapsen makuuhuone 12 neliötä ja sen osuus vuokrasta on 200 euroa, niin silloin saan koko asunnon vuokraksi 200:12=16,67 euroa/neliö 16,67x80=1333,33 euro/kk.
Oikeastiko maksat vuokraa tuon verran? Aikas kova vuokra!!!
Mutta tietenkin jos isä haluaa. Häntä ei kuitenkaan voida minkään lain mukaan pakottaa maksamaan kalliita harrastuksia.
Mitkä ovat kohtuulliset asumismenot? Itse yritin etsiä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508133151PV?OpenDocument
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/071101094355EH?OpenDocument
Lienevät samat kuin asumistuessa?
Harrastuksiin jne. kai tuon perusmaksun kuuluisi riittää. Eli 0-6v = kaikki juoksevat elämisen kulut 274e, 7-12v = kaikki juoksevat elämisen kulut 318 ja 13-17= kaikki juoksevat elämisen kulut 428e
Ja näistä vähennetään lapsilisä suoraan ja molemmat vanhemmat maksavat osuutensa
Ei olla edes käyty Sossussa tai sen kummemmin ilmoitettu mihinkään muualle kuin Kelaan, että ollaan erottu.
Muutettiin erilleen 4,5v sitten ja hyvin on mennyt. Emme tarvitse mitään paperihelvettiä tähän asiaan.
Tienaamme melko tasan samanverran ex- miehen kanssa. Meillä on 4 lasta, jotka asuvat minun kanssani ja ovat joka toinen viikko to-su miehellä. Minä saan lapsilisät, jotka kattavat lasten menot. Kun lapset ovat isällään, mies ostaa tietenkin ruuat ym ja jos sieltä loppuu / menee pieneksi vaatteet, niin mies ostaa sinne lisää.
Yhtään ainoaa riitaa ei olla lapsista käyty, ottakaa muut mallia ;)
Niin ja kyllä, meillä molemmilla on uudet puolisot, sekään ei ole aiheuttanut kränää.
Ei olla edes käyty Sossussa tai sen kummemmin ilmoitettu mihinkään muualle kuin Kelaan, että ollaan erottu.
Muutettiin erilleen 4,5v sitten ja hyvin on mennyt. Emme tarvitse mitään paperihelvettiä tähän asiaan.
Tienaamme melko tasan samanverran ex- miehen kanssa. Meillä on 4 lasta, jotka asuvat minun kanssani ja ovat joka toinen viikko to-su miehellä. Minä saan lapsilisät, jotka kattavat lasten menot. Kun lapset ovat isällään, mies ostaa tietenkin ruuat ym ja jos sieltä loppuu / menee pieneksi vaatteet, niin mies ostaa sinne lisää.
Yhtään ainoaa riitaa ei olla lapsista käyty, ottakaa muut mallia ;)
Niin ja kyllä, meillä molemmilla on uudet puolisot, sekään ei ole aiheuttanut kränää.
Nettotuloista vähennetään pakolliset elämiskulut ja sen jälkeen lasten elatus jaetaan vanhempien nettotulojen suhteessa.
Stakes on laskenut, että lapsen elinkustannus on 420,-/kk. Se, että lähivanhempi asuu esim. kalliissa asunnossa ei velvoita etää maksamaan ylisuurta elatusmaksu eli huomioonotetaan kohtuulliset kulut ja siten Stakes on saanut tuon 420,- lapsen kuluksi kuukaudessa.
Tuosat vähennetään lapsilisä eli 100,- jolloin lapsen elinkuluksi jää 320,- euroa/kk.
Jos vanhempien nettotulot ovat yhteensä 3000,-, joista isän nettotulot 2000,- ja äidin 1000,- jakautuu tuo 320,- vanhempien kesken seuraavasti.
2000x100/3000=66,67 eli isän osuus vanhempien nettotuloista on 66,67 % ja äidin näin ollen 33,33%.
Lapsen elinkulut siis lapsilisän jalkeen 320,-. Isän osuus 66,67 % tuosta on 320x0,6667=213,34 euroa. Eli isän pitää maksaa elatusmaksu 213,34 euroa kuukaudessa.