raskaus ja rinnoista maitoa!
eli jo aika aikasessa vaiheessa rupesi tulemaan ns esimaitoa vaiko mitä lie.. nyt 38+1 tulee ihan kunnolla jo tänään sitten koitin pirruutais sähköistä rintapumppuani, tuli puoli pullollista aikas helposti yhteensä kummastakin rinnasta eli 100ml.. vaikuttaakos tämä pumppailu jotain siihen kun vauva tulee.. ja nyt jo ajattelin että kuinka kipeät ovat rinnan pääni pelkästä hetkellisestä kokeilusta. taidan luopuu koko imtysajatuksesta. nänneistä tuli samantien jonkun tupakannatsan näköiset ja pirun kipeiksi :(
Kommentit (10)
mut apinan raivolla täälläkin aluks mentiin. teki kippeetä ja maitoo ei tullu tarpeeks ja teki mieli luovuttaa. mut vieläkin imetän ja pojalla ikää vuosi ja kuukausi.
Tissit näyttää karseilta... hei apuuu.
Ternmaito nousee kun vauva syntyy. Ei sitä etukäteen pumppaamalla pois saa. Ei maito valmistu tisseihin ja jää sinne, vaan uusiutuu kokoajan.
Maidon tulon ei ole tarkoitus käynnistyä koko voimallaan vielä, mutta jos pumppaat niin ihan varmasti käynnistyy. Ja sitten jää vauvalta kyllä tärkeät ensimaidot saamatta.
Rinnan päät kipeytyy aluksi ihan varmasti, rasvaus auttaa, mutta ainakin mä olen saanut molemmissa raskauksissani rinnat TODELLA kipeiksi pumpulla. Siks en pumpannut muuten kun ihan pakon edessä. Vauvan imu on paljon miellyttävämpi ja hellävaraisempi kuin mikään pumppu, vaikka aluksi sekin tuntuu aika kipeältä. Rinnan päät kyllä karaistuu nopeasti, jos vaan jaksaa sitkeästi imettää. Ja pumput hemmettiin jos ei ole pakko pumpata.
Imetys (eli myös pumppaus) supistaa kohtua ja arvaas miten kohta käy kun viä hetken pumppailet. Niinpä, on kohta muksu pihalla ennenku pitikään. Pidä puoles ja VAADI että sua autetaan jos epäilyttää yhtään imetysote tms. Mun hurjalla yhden lapsen kokemuksella voin sanoo vaan että jos ote on hyvä, ei käy kuinkaan -kai. Oli tullu tuijoteltua ammatin puolesta imettäviäkin, ja olin huomannu että se rinta pitää rohkeesti antaa sille muksulle, se kietasee siitä koko hiton nänninpihaa myöden suuhunsa, mut sillon ei satu eikä riku. Mulla kävi niin onnellisesti että imetin ilman ongelmia 10kk, ei yhden ainutta haavaumaa eikä ees kipeytyny. Sain kyllä sitten 2xrintatulehduksen mutta en usko että imuotteella tai muulla oli sen kanssa tekemistä, joillekin vaan kuulemma tulee herkemmin ku toisille. Mutta oikeesti, lakkaa se huvipumppailu.
sekin huomio, että synnytys voi käynnistyä etuajassa, jos niitä tissejään näplää kovastikin... Tosin haitanneeko tuo enää tuossa vaiheessa.
Nännit muuttuu jokatapauksessa tumpeiksi jos on muuttuakseen, että etpä siitäkään pääse vaikket imettäisi. Muutenkin rinnat muuttuu jo pelkkien hormonien takia, eli ei se vauva niitä enää pahenna, kun kerran raskauden olet jo pian käynyt läpi.
Ja näyn olevan vähemmistössä, mutta minua imettäminen ei sattunut kuin kahden päivän ajan ja lanoliinivoide poisti senkin pienen kivun. Että odottele vaan ihan rauhassa vauvaa ja testaa vasta sitten, että miltä se tuntuu. Turha kaiketi tehdä etukäteen päätöksiä.
synnytyksen käynnistettyä tällä tavalla ?? oon jo kaikkea muuta kokeillukkin.. niin o jumppaa jne.. en jaksa olla raskaana yhtään enään. ja mitä maitoa tää nyt sit on jos ei sitä termimaitoa vaikos mitä lie..
periaatteessa imetys/nännistimulaatio aiheuttaa oksitosiinin tuotantoa elimistössä ja samainen aine sitten supistuksia.
Ihan samaan tulokseen pääset vain näpelöimällä niitä tissejä, että älä nyt siitä hyvästä pumppaamaan silti lähde.
jos vaikka tässä jo ensiviikolla tulis.. :) onko muita hyviä "kikkoja"
ap
Se alkumaito on tarkoitettu vauvalle, eikä sun hupipumppailuun. Ja nyt ne kuule vasta alkaa valumaankin. Ja joo, kyllä ne rinnanpäät tulee aluksi ihan sikakipeeksi, ahkera rasvailu auttaa ja sisukas jatkaminen. Mä oon imettänyt jo monta muksua ja silti kestää 2-3kk ennen kuin homma alkaa varsinaisesti ja vaivatta sujua.