Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä haittaa on siitä, ettei ole kuukautisia?

Vierailija
10.09.2011 |

Mulla on ollu kuukautiset viimeksi toukokuun puolivälissä. Pitäiskikö hakea lääkäristä Terolutkuuri tai jotain vai onko siitä jotain haittaa jos ei ole kuukautisia. Minä en niitä tarvitsisi...

Olen 33v, joten ei vielä pitäisi olla vaihdevuosia.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaiketi haittaa jos et yritä raskautta.

Onko sinusta normaalia, jos kuukautiset jäävät tuosta vaan pois?

Ei normaalia, mutta en itse haluaisin hormonikorvaushoitoa hoitamaan kuukautisten puuttumista. Hormonikorvaushoidoissakin on ikäviä sivuvaikutuksia. Osteoporoosia vastaan voi suojautua liikunnalla ja d-vitamiinilla.

Vierailija
22/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaiketi haittaa jos et yritä raskautta.

Onko sinusta normaalia, jos kuukautiset jäävät tuosta vaan pois?

Ei normaalia, mutta en itse haluaisin hormonikorvaushoitoa hoitamaan kuukautisten puuttumista. Hormonikorvaushoidoissakin on ikäviä sivuvaikutuksia. Osteoporoosia vastaan voi suojautua liikunnalla ja d-vitamiinilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla saattaa olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Tai ainakin oireet viittaavat vahvasti siihen. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti kuukautisten pois jäämisen. Muita oireita:

- ylipaino

- väsymys

- muisti pätkii

- kylmyys

- korkea kolesteroli

Minulla ylipainoa ei ollut, joten myös hoikkien kannattaa tutkituttaa kilpirauhasensa jos muut oireet täsmäävät.

Kannattaa pyytää lääkäriltä (mielellään endokrinologi) lähete kilpirauhaskokeisiin ja pyytää, että hän tutkii myös kilpirauhasen vasta-aineet. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hoitamattomana muistamattomuutta, lapsettomuutta, ja heikentää elämänlaatua, sillä ihminen tuntee itsensä todella väsyneeksi, eikä jaksa oikein mitään. Uskon, että montaa kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan tällä hetkellä masennuksena.

Vierailija
24/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys pitäisi olla kohdallaan, joten tämän ei pitäisi kai vaikuttaa asiaan... Ylipainoon tosin vaikuttaa sillä en laihdu millään.

ap

Vierailija
25/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain syö kahta laattaa putkeen, jos kerran haittaa lyhyt kierto?

Vierailija
26/33 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vain syö kahta laattaa putkeen, jos kerran haittaa lyhyt kierto?

Nyt ei puhuta e-pillereistä. Ja ongelmahan oli se, että kuukautisia ei kuulu. Kertaa myös opintosi keltarauhashormonista.

Vierailija
27/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täytyy päivittää tota Thyroxin annostusta... Eipä tullut mieleen. Kiitos asiallisista vastauksista. Tuota yhtä lukuunottamatta.

ap

Vierailija
28/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en syönyt e-pillereitä. Siirryn hormonikierukkaan, ja mulla ei ole ollut kuukautisia koko h-kierukoiden aikana, eli yli 7 v.

Olen syönyt erilaisia hormonikuureja ja saanut välillä hormoneja myös pistoksina. Kun kuukautiset tulu, niin usein vuoto jatkui sitten runsaana viikkokaupalla ja piti lopettaa lääkkeillä.

Nyt hormonikierukan aikaan olen voinut unohtaa koko asian.

Vierailija
29/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mielellään halua itseeni ylimääräisiä hormoneja jos ei ole pakko.

ap

Vierailija
30/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun söin hormoneja pakosta saadakseni kuukautisten vuodon loppumaan, mietin asian uusiksi. Ne määrät oli valtavaia normaaliin verrattuna.

Naisen keho tuottaa hormoneja ihan normaalisti. Mun keho ei niitä riittävästi tuota, joten mun on järkevä saada niitä lisää. Hormonikierukassa määrä on kuiteskin hyvin pieni.

Se on mielestäni ihan sama, jos kilpirauhashormonitasoni olisi matala, Ottaisin sitten siihen lisää hormonia purkista.

Miksi lisähormonit on niin hirveä asia? Elimistöhän tuottaa ja pitääisikin tuottaa niitä muutenkin.

Vierailija
31/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne kuuluu asiaan mun tapauksessa kun kilpirauhasta ei ole.

Tuntuu vaan kummalliselta ottaa hormonikierukkaa kun en tarvitse ehkäisyä. Mä oon lapsettomuushoitovuosien aikana joutunut käyttämään tosi paljon hormoneja ja uskon, että kilpirauhasongelmani johtuvat siitä.

ap

Vierailija
32/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollenkaan kilpirauhasta, sillä se on leikattu pois 6v. sitten. Lääkitys pitäisi olla kohdallaan, joten tämän ei pitäisi kai vaikuttaa asiaan... Ylipainoon tosin vaikuttaa sillä en laihdu millään. ap

Luulen, että lääkityksesi ei ole kohdallaan, koska kuukautisesi eivät tule. Minulla kuukautiset lakkaavat, jos thyroxin annos on liian pieni. Käy puhumassa erikoislääkärille asiasta.

Vierailija
33/33 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasasioista kannattaa oikeasti mennä puhumaan asiaan vihkiytyneen lääkärin vastaanotolle. Kaikki terveyskeskuslääkärit eivät vain yksinkertaisesti tiedä vajaatoiminnasta tarpeeksi.

Minä olen pitänyt omaa vointiani kaikkein tärkeimpänä mittarina. Eli jos tunnen itseni todella väsyneeksi pitkän aikaa, muisti ei toimi ja kuukautiset lakkaavat, olen nostanut lääkitystä varovasti. Nyt kun annos on oikea, kuukautiset tulevat normaalisti ja mieli on virkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi