Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja työnantaja

Vierailija
31.07.2011 |

Kertokaahan miten toimisitte tilanteessani:

Olen raskaana, aika alussa vasta, kuudes viikko. Olen tällä hetkellä osa-aikaisena, mutta pian koittaa uusi työsopimus kokoaikaisena. Tämä asia painaa minua niin paljon. En ole kertonut töissä raskaudestani edes työkavereille, koska haluaisin sen työsopimuksen.. Laskin että jos en saa sitä työsopimusta, eli jos kerron nyt olevani raskaana, menetän monia tuhansia euroja. Se kaikki oisi pois lapseni elämästä. Sen vuoksi haluaisin salata, vain lapseni vuoksi.. Mutta tämä on niin raskasta. Tiedän etten saisin vakkaria jos nyt ilmoitan raskaudesta. Mutta on tämä jotenkin niin väärin jos jatkan valehtelua. Olin edellisenä vuonna opiskelija, joten saisin vain minimiäityspäivärahan.

Auttakaa! Minua pelottaa ja ahdistaa tämä asia.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täää on kyllä nii kamala tilanne!

olen isossa firmassa, mutta pienessä työpisteessä, ei siis ole paljon työkavereita. monet tietävät vauvahaaveilustani ja se tuleekin usein keskustelunaiheeksi, yritän kierrellä ja kaarella. uuvuttavaa.

pomo on vaan nii hirveä tapaus välillä että huh huh. osaa olla hauska ja nauraa. mutta kun tulee joku ei niin mukava tilanne on kyllä niin v-mäinen. voin vaan kuvitella sen huutamassa kun kerron raskaudestani "ET SITTEN VOINUT ENNEN TYÖSOPIMUKSEN TEKEMISTÄ KERTOA!!! MITEN MÄ SUSTA NYT HYÖDYN!! TUUT NIIN KALLIIKSI!!" Vastaavaa huutoa ollut aiemminkin, esim. sairasloman takia. mikä on aivan uskomatonta.

Vierailija
2/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täää on kyllä nii kamala tilanne!

olen isossa firmassa, mutta pienessä työpisteessä, ei siis ole paljon työkavereita. monet tietävät vauvahaaveilustani ja se tuleekin usein keskustelunaiheeksi, yritän kierrellä ja kaarella. uuvuttavaa.

pomo on vaan nii hirveä tapaus välillä että huh huh. osaa olla hauska ja nauraa. mutta kun tulee joku ei niin mukava tilanne on kyllä niin v-mäinen. voin vaan kuvitella sen huutamassa kun kerron raskaudestani "ET SITTEN VOINUT ENNEN TYÖSOPIMUKSEN TEKEMISTÄ KERTOA!!! MITEN MÄ SUSTA NYT HYÖDYN!! TUUT NIIN KALLIIKSI!!" Vastaavaa huutoa ollut aiemminkin, esim. sairasloman takia. mikä on aivan uskomatonta.

Mutta yleiselle työlainsäädännölle hän ei voi yhtään mitään. Ei sun tarvii sanoa pomolle mitään. Ihmetyttää kuitenkin että miksi noin kiihkeästi haluat sen työpaikan jos pomokin on noin kauhea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tää pomo aina uus. toivon että luovuttaa jossain vaiheessa, niin on aikaisemmatkin tehneet, lähteneet suurempiin haasteisiin. haluan ton työn ihan lapsen takia, turvatakseni lapseni tulevaisuuden, ettei tarvitse heti laittaa lasta päiväkotiin jne. haluaisin olla kuitenkin kotona lapsen kanssa mahdollisimman pitkään. ja mun työkaverit on ihania ja tykkään työstä mitä teen. pomo vaan on jossain jutuissa vähän hankala..

Vierailija
4/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiatonta huudella tuollaisia! :( Mutta niin kuin joku jo tuossa aikaisemmin sanoi, niin lain mukaan sun ei tarvitse kertoa raskaudestasi vielä pitkään aikaan.

Olen itse tällä hetkellä rv 20, enkä ole vielä pukahtanutkaan asiasta töissä. Käyn ensin rakenneultrassa ja jos kaikki on hyvin, niin otan sitten raskauteni puheeksi sopivan hetken tullen.

Vierailija
5/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerroin tulevasta äitiyslomastani. Rääkyi naama punaisena palaverissa mulle että tiedätkös idiootti mitä tää sun temppus firmalle maksaa ja jos et tiedä niin mä tiedän, kun olen laskenut.

Aika järkyttävää, mä nyt sentään olin ollu siellä töissä siinä vaiheessa jo nelisen vuotta. No, jäin sitten vauvalomalle ja kun loma lähestyi loppuaan, hain toiseen työpaikkaan jonka sitten sainkin eikä mun tarvinnut enää olla kustannuseränä entiseen työpaikkaan kuin muutama kuukausi.

En viitsinyt tuollaista kusipääpomoa kauempaa katsella. Nykyisessä työpaikassani raskauksiin suhtaudutaan asiallisesti, ne kun ovat osa elämänkulkua.

Vierailija
6/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan miten toimisitte tilanteessani:

Olen raskaana, aika alussa vasta, kuudes viikko. Olen tällä hetkellä osa-aikaisena, mutta pian koittaa uusi työsopimus kokoaikaisena. Tämä asia painaa minua niin paljon. En ole kertonut töissä raskaudestani edes työkavereille, koska haluaisin sen työsopimuksen.. Laskin että jos en saa sitä työsopimusta, eli jos kerron nyt olevani raskaana, menetän monia tuhansia euroja. Se kaikki oisi pois lapseni elämästä. Sen vuoksi haluaisin salata, vain lapseni vuoksi.. Mutta tämä on niin raskasta. Tiedän etten saisin vakkaria jos nyt ilmoitan raskaudesta. Mutta on tämä jotenkin niin väärin jos jatkan valehtelua. Olin edellisenä vuonna opiskelija, joten saisin vain minimiäityspäivärahan.

Auttakaa! Minua pelottaa ja ahdistaa tämä asia.

Raskaudesta sinun tulee ilmoittaa vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Mitään muita velvollisuuksia sulla ei ole.

Huomaat itsekin ettei työnantajasi ajattele sua pätkääkään joten sullakaan ei ole velvollisuuksia työnantajaa kohtaan. Jokainen samassa tilanteessa oleva ei takuulla hiiskahdakaan raskaudesta.

Vierailija
7/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet raskaana vasta sitten, kun se näkyy. Siihen asti olet asiasta ihan hiljaa. Tuossa vaiheessa (kuudes viikko) ei asia vielä ole läheskään kaikille selvillä, joten miksi olisi sinullekaan? Kuukautiset voivat jäädä pois niin monesta syystä :-)

Vierailija
8/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yrityksen HR:ssä töissä eli minulla on ns. "oma lehmä ojassa". Tämän verran voin ohjeistaa:

Olet vasta kovin alussa raskautta ja mitä tahansa voi tapahtua. Ymmärrän että asia painaa sinua mutta odota nyt ensin ainakin rv14:lle asti ja sitten voit miettiä tuota ilmoittamista työpaikalle. On täysin normaalia ja hyväksyttävää että silloin vasta ensimmäisen kolmanneksen loputtua kerrota asiasta.

Jos sitten tuota ennen sinulle tarjotaan täysiaikaista työsopimusta niin hyvä juttu sinulle. Ei sinun tarvitse kokea siitä huonoa omaatuntoa. Olet selkeästi hyvä työntekijä koska sinulle halutaan tarjota täysiaikaista työsopimusta. Otat sen tietenkin ilolla vastaan ja ilman huonoa omaatuntoa.

Jos ja kun raskaus toivottavasti sitten jatkuu onnellisesti loppuun asti niin jatkat työtäsi samana hyvänä työntekijänä kuin olet nyt siihen asti kunnes sinulle tulee tarve jäädä kotiin (joko äitiyslomalle tai sitten sairaslomalle jos on pakko).

Vierailija
9/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osa työkavereista huomannu vasta mahan kasvaessa. Ei todella tarvi noin alussa kertoa töissä kellekään!

Vierailija
10/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein vollotan nyt täällä :( hormonit nii sekasin :D

mua vaan jännittää niin kovasti. ahdistaa.. pitäis iloita ja olla vaan onnellinen kun meille viimein tulee vauva vuosien unelmoinnin jälkeen.. mutta pomo on niin kovis, että pelottaa miten se tulee tähän regoimaan....

Vierailija
11/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyitte milloin saan vakkarin, niin varmaan ennen rv 13... saatan saada ens viikolla tai sitten vasta syyskuussa, riippuu vähän nyt miten tilanne lähtee tässä kulkemaan..

Vierailija
12/12 |
31.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei tosiaan ole mitään syytä kertoa raskaudesta vielä moneen viikkoon, päin vastoin. Mä kerroin ensimmäisestä viikolla 14, toisesta viikolla 21. Molemmat raskaudet alkoivat näkyä vasta puolivälin kieppeillä. Et mitenkään ole tilivelvollinen työnantajallesi vauvastasi tai perhesuunnitelmistasi.

Minä otin uuden työpaikan vastaan raskaana, tosin olin vasta ihan alussa ja jännitin kovasti työnantajan reaktiota. Esimies oli iloinen puolestani, samoin minut rekrytoinut tj. He eivät edes olleet mitenkään yllättyneitä.

Onnea perheenlisäyksen johdosta ja jäitä hattuun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi