Yliopisto-opinnot ja vauva hoidossa.
Tuota noin, nyt tulee kuraa.. mutta olen itse opiskellut kaksi yliopistotutkintoa, ja mun jakeluun ei mene, että yliopisto-opintojen takia perheen pieni lapsi (9kk) viedään kokopäivähoitoon. Äiti opiskelee kotona eli kun isi vie lapsen aamulla hoitoon, äiti jää kotiin opiskelemaan.
Tiedän yliopisto-opintojen luonteen ja tiedän, että kohtuullisen pienellä vaivalla niitä pystyy sumplimaan siten, että lapsi voisi olla vain lyhyitä päiviä hoidossa tai vain muutaman pv viikossa. Tuntuu AIVAN älyttömältä, että äiti jää kotiin surffaamaan netissä kun lapsi viedään hoitoon 8-16 joka päivä.
Kommentit (14)
Mulla yliopistossa oli erittäin paljon pakollista läsnäoloa. Päivät olivat pahimmillaan klo 8-18.
Ei siinä mua paljon kotona näkynyt. Ei siis olisi onnistunut vauvan kanssa.
Esimerkiksi matematiikkaa lukevilla on paljon läsnäolopakkoa ja tehtäviä, jotka vaativat 100% keskittymisen. Sen sijaan vaikka erityisopettajilla on rennompaa. Mutta en menisi tuomitsemaan, äidillä on sentään opiskelut, joiden pitää edetä (tekee ehkä itsenäisiä kursseja saadakseen tutkinnon nopeammin?). Tuota subjektiivista kokopäivähoitoa kun käyttävät myös äitiyslomalle jäävät, työttömät ja todella lyhyttä päivää tekevät. Opiskelijalla on sentään syy viedä lapsi hoitoon.
lapsi mukaan lääkiksen opetuksiin. Potilaatkin olisivat varmaan ihmetelleet, jos minulla olisi ollut vauva rintarepussa mukana.
Toisten tilanteesta on vaikea sanoa, mutta opintoja tehdään yleensä päätoimisina siksi, että ne vaativat aikaa ja ponnistelua. Jos ne onnistuisivat lasten kanssa, voisi saman tien lopettaa opintotuet ja laittaa opiskelijat tienaamaan rahansa.
Tuota noin, nyt tulee kuraa.. mutta olen itse opiskellut kaksi yliopistotutkintoa, ja mun jakeluun ei mene, että yliopisto-opintojen takia perheen pieni lapsi (9kk) viedään kokopäivähoitoon. Äiti opiskelee kotona eli kun isi vie lapsen aamulla hoitoon, äiti jää kotiin opiskelemaan.
Tiedän yliopisto-opintojen luonteen ja tiedän, että kohtuullisen pienellä vaivalla niitä pystyy sumplimaan siten, että lapsi voisi olla vain lyhyitä päiviä hoidossa tai vain muutaman pv viikossa. Tuntuu AIVAN älyttömältä, että äiti jää kotiin surffaamaan netissä kun lapsi viedään hoitoon 8-16 joka päivä.
ei tarkoita, että muutkin saavat. Ei minullakaan ole ollut montaa pakollista luentoa, mutta luennoitsijasta riippuen kurssi on ollut huomattavan paljon helpompi kun on ollut paikalla. Samoin harjoitukset on olleet minulle ainakin tosi tärkeät, että olen ollut paikalla. Enkä kyllä montaa koodiriviä olis lasten kanssa saanut kirjoitettua...
Voitko kertoa mitä olet opiskellut pääaineena?
Gradua minä en voi öisin kirjoittaa, koska nukun...
ja 1-vuotias yliopiston lapsiparkissa. Ei siis tarvittu hoitopaikkaa, mutta opiskelinkin filosofiaa, jossa monet kurssit voi suorittaa tenttimällä.
Jos olisin opiskellut vaikka lääkiksessä, olisi lapset pitänyt laittaa kokopäivähoitoon.
Eli riippuu tosi paljon alasta.
vauhdista. jotain kavastustiedettä suorittelin hurjaa tahtia, kun vaan mummu piti sen kymmenen tuntia viikossa lasta. Sen sijaan esimerkiksi matematiikka vaati paljon enemmän ja hoitomäärät kasvoi heti, kun aloin lukea sitä.
Nyt syksystä melkein 2-vuotiaamme on ollut kokopäivähoidossa. Joskus päivällä on hetki luppoaikaa, mutta vastaavasti teen usein töitä illalla lasten mentyä nukkumaan. Tarvin sen luppoajan päivällä vaikka päikkäreille, jos joudun 21-24 painamaan laskuja hiki hatussa. Lisäksi näin perheellisenä ja kolmekymppisenä ei ole varaa notkua vuosia opiskelijana, joten otin nyt syksystä kursseja hurjasta. Kuka ei voi väittää, ettei 67 opintopistettä syksyssä ole hurja tahti ja vaadi kokopäiväistä opiskelua???
surffailla. Minun ratkaisuni oli se, että aikoinani miehen äiti hoiti lasta, ja mies ja minä kiiruhdimme kotiin, kun työt tai opiskelu loppui.
Matematiikka, fysiikka, kemia, lääkis, pedagogiset opinnot esim. vaativat läsnäoloa. Humanistit selviävät tenttimällä, samoin vaikkapa valtsikan voi käydä pääsääntöisesti kotoa käsin.
millä tahdilla haluaa valmistua.
Esim jos tavoitteena on kolmessa tai kolmessa vuodessa maisteriksi tai opiskella normitahtiin ja tehdä töitä samalla rahoittaakseen opintonsa ja elämänsä, niin voi olla aivan aiheellista laittaa lapsi hoitoon.
Sitä paitsi tilanne muuttuu täysin jos lapsia on yhden sijasta esim. neljä, kuten mulla.
Niin ja nyt kun luin AP:n viestin uudelleen totean olevani samaa mieltä. En siis ymmärrä, että 9kk menee vielä 7.30-16.30 hoitoon, jotta opiskeleva vanhempi voi "opiskella". Itselläni nuorin nyt 1v 7kk ja tosiaan olen vielä poissaolevana tämän vuoden. Ensi syksynä sitten lapsi päiväkotiin ja isommat sekä itse kouluun.
Haluaa mahdollisimman nopeasti valmistua. Tällöin on laitettava se 9kk lapsi hoitoon. Pitkään poissaolevana voi takaisin palaaminen olla entistä vaikeampaa.
Riippuu alasta
Riippuu suoritusvauhdista
Riippuu lapsen vaativuudesta
Riippuu muusta tukiverkosta
Opiskelut on aina ja kaikilla samanlaisia, lapset on aina ja kaikilla samanlaisia ja vielä muut ajankäyttöön ja "tilapäiseen hoitoon" vaikuttavat asiat ovat kaikilla samanlaisia?
Jos tarkoituksena on hankkia tasan yksi lapsi, ei ole väliä, onko sen kanssa vuoden pidempään kotona vai laittaako hoitoon pienenä.
Mutta jos haaveilee suurperheestä, on tilanne ihan toinen. Opinnot on yksinkertaisesti saatava jossain välissä valmiiksi, jos mielii sinne työelämäänkin.
Itse asiassa opiskella voi niin monella eri tavalla. Itse valmistuin maisteriksi kolmessa vuodessa, kun taas jollain toisella meni aikaa 10 vuotta. On ihan selvä, että minun päiviini mahtui enemmän sitä täysipainoista opiskelua, jota ei vaan tehdä vauva sylissä, kuin kollegalla, joka teki samat kurssit kymmenessä vuodessa.
Minullakin on yliopistotutkinto ja suoritin sen lasten ollessa pieniä .Minulla ei edes ollut hoitopaikkaa. Pakollisia luentoja oli vähän, osan suoritin avoimessa iltaopiskeluna ja mm. gradun kirjoitin yöllä.