Millaiset vanhemmat antavat teiniensä hillua humalassa?
Tämä ei mene minulla jakeluun. Jos lapsemme jäisivät kerrankin kiinni alkoholinkäytöstä, he saisivat sellaiset arestit, ettei tarvitsisi toista kertaa moista miettiä. 15-vuotias on vielä täysin riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmilla on kyllä keinoja varmistaa, että nuori noudattaa sääntöjä.
En nyt tarkoita Kestin tapausta mitenkään erikseen, vaan yleensä. En vain ymmärrä nykyajan aikuisia.
Kommentit (64)
Tämä ei mene minulla jakeluun. Jos lapsemme jäisivät kerrankin kiinni alkoholinkäytöstä, he saisivat sellaiset arestit, ettei tarvitsisi toista kertaa moista miettiä. 15-vuotias on vielä täysin riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmilla on kyllä keinoja varmistaa, että nuori noudattaa sääntöjä. En nyt tarkoita Kestin tapausta mitenkään erikseen, vaan yleensä. En vain ymmärrä nykyajan aikuisia.
Meidän teini jäi kiinni muutamasta oluesta, sai aresti ym epämukavaa joka kuitenkin loppui aikanaan.
No, seuraavan kerran epäilin alkohonkäyttöä ihan tavallisena arki-iltana, tuli kotiin klo 20.
Alkoholinkäyttöä ei meillä hyväksyntä, sitä ei hankita teinille, teinin liikkeitä ja seuraa pidetään silmällä mutta silti näin tapahtuu.
Tynnyrissäkään ei voi pitää.
Ja luuletko ihan todella, että tuollainen keskustelu on tae jostakin? Voin kertoa, että aivan samalla tavalla on keskusteltu lasten kanssa niin alkoholista, tupakasta kuin huumeistakin ja silti se 17v on kokeillut alkoholia, tupakkaa ja todennut, että huumeitakin on tarjottu, vaan ei kokeile. Ja meillä on kotiintuloajat olleet aina, on haluttu tietää missä seurassa nuori pyörii ja minne on menossa jne. Silti, kaikesta huolehtimisesta huolimatta se on tupakkaa polttanut ja alkoholia juout. Ja sanktioita on annettu.
jos lapsemme kuitenkin haluavat alkaa teineinä kännäämään tai polttamaan, tietävät he, että emme sitä hyväksy ja omaa elämäänsä he tuhoavat. Tulevat varsin hyvin tietämään, että olemme todella pettyineitä jos meinaa jatkaa samaa, voi alkaa selvitä muistakin asioista oman mielen mukaan, ilman meidän tukea. Jos näin käy, olemme todellakin epäonnistuneet vanhempina, jos heidän touhu jatkuisi, en todellakaan tiedä, mikä olisi tulos. Tiedän ikävä kyllä, miten joillekin 13-15v nuorille on käynyt kun kännääminen on niin paljon hauskempaa kuin esim. koulu, laitoksiin ovat päätyneet. Jos sitä meidänkin lapset haluavat, siitä sitten vain. Kotona tätä ei ole opetettu.
Mun mielestä mun vanhemmat ovat hyviä vanhempia, vaikka teininä hilluinkin humalassa. Näin jälkikäteen en todellakaan ole ylpeä siitä mitä tein, mutta se nuoruus, se nuoruus..
Ei mun vanhemmat hyväksyneet mun alkoholinkäyttöä millään lailla, eikä meillä kotona vanhemmat juoneet. Korkeintaan jossain juhlissa vähän maistelivat.
Mä säästin mun omia rahoja ja viikonloppuna sitten jonkun kaverin isoveli tms haki juomat ja sitten ne juotiin. Mulla oli kotiintuloaika klo24, mutta aika harvoin sillon menin kotiin.. Yleensä vasta klo 02-03 ja tulihan siitä sanomista ja arestia joka kerta!
Mutta harmi vaan että ne arestit ei tehonneet kun lasta ei voi laittaa käsiraudoilla kiinni sängynjalkaan.. Koulussa kävin ja jos juomaan halusin niin en mennyt perjantaina koulusta kotiin vaan jonnekkin kaverille. Soitin vaan äidille että olen siellä ja siellä ja sanoin teiniangstilla että tulen kotiin kun huvittaa. Tällaisesta tietty rangaistiin uudella arestilla, mutta sille kävi kuten ensimmäiselle eli ei toteutunut koska laitoin vastaan ja kuten sanottu mua ei sidottu vaatekomeroon...!!!
Tiedän monia nuoria, joiden mielestä kännääminen on yksinkertaisesti todella noloa, tyhmää ja epäterveellistä. Tiedän nuoria miehen alkuja, jotka sanovat suoraan, että tupakalta haisevaa tyttöä on hirveä pussata. Sitten on taas näitä 12-15v nuoria, jotka saavat röökit vanhemmiltaan ja juomatkin jos vaan pyytää.