Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset vanhemmat antavat teiniensä hillua humalassa?

Vierailija
09.09.2011 |

Tämä ei mene minulla jakeluun. Jos lapsemme jäisivät kerrankin kiinni alkoholinkäytöstä, he saisivat sellaiset arestit, ettei tarvitsisi toista kertaa moista miettiä. 15-vuotias on vielä täysin riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmilla on kyllä keinoja varmistaa, että nuori noudattaa sääntöjä.

En nyt tarkoita Kestin tapausta mitenkään erikseen, vaan yleensä. En vain ymmärrä nykyajan aikuisia.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat dokaavat, lapset näkevät mallin. Käsi pystyyn, jonka kotona alkoholinkäyttöaste on 0 % !

Vierailija
22/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa meitä oli useampiakin.

Kaikille oli yhteistä se, että vanhempamme eivät pystyneet meistä huolehtimaan. Oli sen verran isompia perheitä, oli ikääntyviä vanhempia jotka eivät olleet oikein "ajantasalla" nuorison edesottamuksista, oli yksinhuoltajaa.

Varsinaisesti alkoholiongelmaa ja sen myötä erityisen myönteistä suhtautumista myös nuorten juomiseen ei ollut kuin yhden kaverin perheessä.

Meistä vain yksi on nyt jokseenkin alkoholisoitunut, toinen mielenterveyden vuoksi eläkkeellä ja me muut jokseenkin "tavallisia" ihmisiä.

Mutta kyllä se on vanhempien kelvottomuutta, jos joutuu puolustelemaan teininsä juomista sillä, että "kaikki juovat" ja se on "tavallista".

Lapsille voi jo pienestä pitäen järjestää jotain muutakin tekemistä kuin kavereiden kanssa hillumista en-tiedä-missä, jotta sitten vielä 15-17-vuotiaana osaa viettää aikaansa selvin päin.

Tiedän kyllä, että voivat salaa juoda ja tupakoida. Tiedän senkin, että silloin juomista joutuu pakostakin rajaamaan ja ottamaan vähemmän, kun se pitää tehdä salaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin aina ylpeä mun fiksuista teineistä jotka ei ryypänneet eikä polttaneet. Kun kasvoivat aikuiseksi niin tunnustivat että tuli teininä vedettyä useinkin molempia ja välillä olivat ihan tillintallinkin. Eli olivat vain senverran fiksuja etteivät jääneet kiinni:) Nykyään kukaan heistä ei polta, eikä juo kuin satunnaisesti, paitsi nuorin joka nyt aloitti opiskelijaelämän ja käy kuulemma aika paljon opiskelijabileissä.

Vierailija
24/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nekin vielä ehtii, jos on ehtiäkseen. toiset lapset vaan eivät juo, oli ne sitten kasvatettu hyvin tai huonosti. sama on röökinpolton kanssa, ei sitä vanhemmat saa loppumaan.

Vierailija
25/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus menin kaverin kanssa kaverin mummolle yökylään, mummo oli puolikuuro ja oli helppo yöllö livistää omille teille kamun kanssa.

En jäänyt koskaan kiinni eikä vanhemmat epäilleet mitään kun hoidin kouluni hyvin ja alkoholin juomiset pystyin peittämään hyvin.

näin minäkin tein :)

Nyt ihan hirvittää, että jos jotakin olisi sattunut, niin kukaan ei olisi osannut etsiä mistään, kun kukaan ei tiennyt missä olin :(

Vierailija
26/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkoholinkäyttömalli saadaan sieltä kotoa jos vanhemmat dokaavat, lapset näkevät mallin. Käsi pystyyn, jonka kotona alkoholinkäyttöaste on 0 % !

ollenkaan sitä kuvaa, mikä mulla on omasta teini-iästäni (90-luvulla). Kenenkään mun kaverin kotona ei kännäilty, meillä vanhemmat ottivat alkoholia tuskin koskaan. Meillä ei edes ollut kotona mitään viinaksia. Silti vaan opittiin kaikki juomaan salaa.

Vierailija
27/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat dokaavat, lapset näkevät mallin. Käsi pystyyn, jonka kotona alkoholinkäyttöaste on 0 % !

siellä ollaan kännissä joka päivä. Luuletko etteivät nuoret näe alkoholinkäyttöä muualla kuin kotonaan? Missä metsässä sä asut?

Vierailija
28/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli asiasta jyrkät mielipiteet ja ajattelin, että meillä on sitten murrosikäisenä tiukat säännöt ja meillä ei hilluta ja niin poispäin. Lapsemme olivatkin lapsuusiässä hyvin kasvatettuja ja kunnollisia, kohteliaita, iloisia lapsia, joilla oli hyviä harrastuksia, kivoja kavereita ja meillä vanhemmilla oli heille aikaa jne. Kaikki tuntui menevän erittäin hyvin.

Mutta kun lapset sitten tulivat teini-ikään, varsinkin tuohon 16-17 vuoden vaikeaan ikään, kun alkaa olla jo aika iso ja melkein aikuinen, vaikkei vielä olekaan, se olikin todella haasteellista! Älyttömän vaikeaa itse asiassa ja se yllätti minut täysin.

Jos teini itse ei halua hillua kylillä, asiahan on selvä ja sellaisten nuorten onnelliset vanhemmat voivat huokaista helptuksesta, mutta meillä varsinkin poika oli tosi hankala murrosikäisenä. Se oli vaikeaa aikaa. Koulussa meni kyllä hyvin ja nyt hän opiskelee menestyksekkäästi korkeakoulussa, mutta joskus 5 vuotta sitten ajettelin, että hyvä jos jotenkuten kunnialla selvitään. Ihana nuorimies sieltä 'kaiken alta' kuitenkin kuoriutui.

Nuoruus on (joillekin) todella hankalaa aikaa ja vanhemmille ehkä koko kasvatuksensa vaikein ja haastavin paikka. Ja paikka, jossa ulkopuolisten on helppo päästä arvostelemaan. Se ei kuitenkaan ole aina kovin helppoa, se nuoren kasvatus!

Vierailija
29/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkanut röökiä vetämään. Jurppii pirusti ja kotona ei tietystikään saa polttaa ja rahaa ei siihen anneta. Vaan ei tämä röökaamisen malli kotoa ole tullut...

Vierailija
30/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se oli sitä saunakalja kerran viikossa ja lasi viiniä lauantaisin ruuan kanssa - linjaa, koskaan en ole nähnyt heitä humalassa enkä edes hiprakassa. Silti teininä tuli joskus juotua alkoa enemmän kuin 1 tai 2. Enkä muuten jäänyt kiinni vaikka vanhemmat olivat tiukkoja! Fiksu kun keksii keinot ilman suurempia vaikeuksia.

Vierailija
31/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näet että sitä tapahtuu ihan jokaisessa piirissä. Onhan se kamalaa huomata kun oma kultsimussukka valehtelee pokkana päin näköä...

Vierailija
32/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa osaa rivien välistä voi lukea, että eipä juuri välitetä mitä teinit tekee ja se on ikäänkuin hyväksyttävää. Kun onhan sitä itsekin nuorena juonut itsensä humalaan joka viikonloppu!

Eikö sitä voi edes yrittää opettaa niille nuorille niitä tapoja ja käyttäytymistä?

Vierailija
33/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkanut röökiä vetämään. Jurppii pirusti ja kotona ei tietystikään saa polttaa ja rahaa ei siihen anneta. Vaan ei tämä röökaamisen malli kotoa ole tullut...

Vierailija
34/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat ei juoneet koskaan. Itse silti join teininä vaikka kuinka monet kerrat. En jäänyt tästä koskaan kiinni.

Vierailija
35/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun parhaiden kavereiden äidit varmasti ajattelee vieläkin, että niiden lapset ei koskaan kännänneet.

Mulla itsellä on vielä absolutistivanhemmat, (ja korkeakoulutetut, jos sillä nyt on merkitystä). Kotona oli hyvä olla, mutta silti me juotiin ja heiluttiin kylillä. Mä en vaan koskaan jäänyt kiinni.

Vierailija
37/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ammoisella 80-luvulla teinit kännäsi/ryyppäsi/kokeili viinanjuontia. Ja niin on tehneet sukupolvet ennen sitä ja sen jälkeen. Tärkeämpää minusta on kysyä miksi Suomessa on sosiaalisesti sallittua tai jopa ihailtavaa olla kännissä? ( esim. jääkiekon maailmanmestarit yms) Lapset ja nuoret matkii aikuisia ja jolloin aikuisväestö muuta tapojaan, eivät muuta nuoretkaan.

Vierailija
38/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa osaa rivien välistä voi lukea, että eipä juuri välitetä mitä teinit tekee ja se on ikäänkuin hyväksyttävää. Kun onhan sitä itsekin nuorena juonut itsensä humalaan joka viikonloppu!

Eikö sitä voi edes yrittää opettaa niille nuorille niitä tapoja ja käyttäytymistä?

Ja kyllä niillä käytöstavat on, miten ne liittyvät alkoholin juomiseen salaa?

Vierailija
39/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis teini todella päättää, että nyt lopetetaan juominen ja aletaan ryyppään. Ei isoa lasta voi väkisinkään kotiin kahlehtia ja ruumiillinen kuritus on lainvastaista.

Olennaista on kasvatus, siis ihan vauva/taapero-asteelta. Luottamukselliset suhteet vanhempien ja lapsen välillä. Hyvä ilmapiiri kotona. Siitäkin huolimatta voi lapsi lipsua hunningolle jos joutuu vääränlaiseen kaveriporukkaan.

Tärkeää olisi kai, että lapsella olisi jotain mielekästä tekemistä vapaa-ajalla, joku kiinnostava harrastus tms, joka veisi voiton ryyppykokeiluilta. Tai siis ainakin siirtäisi näitä kokeiluja lähemmäs täysi-ikää, jolloin järkeä saattaa löytyä enemmän. Usein on niin, että teineillä on liian vähän kivaa tekemistä.

Vierailija
40/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme