Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset vanhemmat antavat teiniensä hillua humalassa?

Vierailija
09.09.2011 |

Tämä ei mene minulla jakeluun. Jos lapsemme jäisivät kerrankin kiinni alkoholinkäytöstä, he saisivat sellaiset arestit, ettei tarvitsisi toista kertaa moista miettiä. 15-vuotias on vielä täysin riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmilla on kyllä keinoja varmistaa, että nuori noudattaa sääntöjä.

En nyt tarkoita Kestin tapausta mitenkään erikseen, vaan yleensä. En vain ymmärrä nykyajan aikuisia.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään. Näistä vastauksista huomaa kyllä, että ollaan aika kujalla siitä mitä nuoret tekevät...Jos ei katso BB:tä ja kotona ei käytetä alkoholia niin nuori ei koskaan missään tilanteessa käytä alkoholia tai kokeile tupakanpolttoa?? No, jos tuollainen tuudittautuminen jotakin helpottaa niin eihän se minun ongelmani ole. minä taas tiedostan, että myös kaveripiiri, media yleensä jne kyllä luo erilaisia mielikuvia lakoholinkäytöstä ja ne voivat hyvinkin nuoreen vaikuttaa, oltiin kotona mitä mieltä tahansa. ja satunpa muistamaan vielä oman nuoruuden 90-luvula aika kirkkaasti, joten ei ole vaikea kuvitella nuoren kokeilevan niin alkoholia kuin tupakkaa.

Vierailija
42/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses, näitä vastauksia..Suuressa osaa rivien välistä voi lukea, että eipä juuri välitetä mitä teinit tekee ja se on ikäänkuin hyväksyttävää. Kun onhan sitä itsekin nuorena juonut itsensä humalaan joka viikonloppu!

Eikö sitä voi edes yrittää opettaa niille nuorille niitä tapoja ja käyttäytymistä?

että vanhemmat eivät enää voi kontrolloida niitä teini-ikäisiä samalla tavalla kuin leikki-ikäisiä. Vapauksia on pakko antaa, mutta se voi sitten johtaa tuohon ryypiskelyyn.

Mulla ei ole vielä teinejä, mutta kyllä ahdistaa jo etukäteen se, miten niiden teinien kanssa toimitaan, jotta mitään kamalaa ei sattuisi. Käytöstapoja voi toki opettaa, mutten usko, että niillä on mitään tekoa sen kanssa, haluaako nuori sitten teininä kokeilla alkoholia vai ei. Se on semmoinen jännittävä ja kielletty juttu, nimenomaan se salailu on osa sitä hauskuutta.

En mä hyväksy teinien ryyppäystä, vaikka itse olenkin teininä ryypännyt. Mutta on aika sinisilmäistä sanoa, että "ei meidän nuori ikinä tekisi niin" tai "kyllä minä ainakin osaan pitää teinini kurissa", tai sitten tuudittautua siihen fantasiaan, että nuori ei juo, jos kotona ei ole juotu, kun totuus voi olla jotain ihan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne normaalit teinit hilluu humalassa, antavat vanhemmat tai eivät!

kyllä ne keinot keksii!

Esim. minun mieheni ja kaikki hänen sisaruksensa ovat nähtävästi sitten epänormaaleja koska eivät teininä hilluneet humalassa ( eikä ikinä aikuisinakaan) ?! ;) Meidän lastenkaan serkut eivät vielä 20 vuotiainakaan ole hilluneet kännissä! :O Kylläpä on epänormaalia porukkaa! Itse olen nähtävästi sitten "hieman normaali" kun teininä pari kertaa biletin humalassa.

-2

Vierailija
44/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemapani eivät olleet "välinpitämättömiä juntteja", vaan korkeasti koulutettuja kasvatusalan ammattilaisia, ehkä hieman hyväuskoisia kuitenkin joissain asioissa.

En tarkoita, että pitäisin teinien juopottelua hyväksyttävänä, mutta totuus on kuitenkin, että suurin osa teineistä sitä ainakin kokeilee jossain vaiheessa, vaikka kotona asiat olisivat kuinka hyvin kunnossa ja vanhemmat välittäviä.

vaan teini tekee sen salassa. Näin oli minun nuoruudessani ja näin on lapsipuoli nyt myöhemmin kertonut tehneensä ja vaikka oli säännöt, rajat ja kotiintuloaajat, niin ei sitä välttämättä nuoresta huomaa. Onko tällainen asia vielä jollekin yllätys? Eikö ap ole ollut koskaan nuori, jonka kaveripiirissä olisi harrastettu oluen/lonekron/omppuviini juomista diskon takana ja kotiin mentiin sitten jo selvinneenä?

Vierailija
45/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joo joo teinit juovat salaa. Mutta kyllä mulla ainakin viha kasvaa sellaisia vanhempia kohtaan, jotka meinaavat että se on normaalia että teinit nyt juovat kännejä ja sille ei tehdä mitään.

Kovemmat sanktiot sellaiselle lapselle jolle ei normiarestit auta ja joka jatkaa dokaamistaan. Ammattiapua jos ei oma ruuti riitä. Ei ole normaalia että nuori hilluu viikonloppuisin kännissä.

Meillä ei ole itsestäänselvyys, että joka viikonloppu mennään diskoilemaan tai muuten keskustaan. Meillä on sen verran aktiviteetteja viikonloppuisin (harrastusleirejä, retkiä/ matkoja perheen kesken, ym muuta touhua) ettei teinit ehdi miettiä kännipelleilyjä kovinkaan usein. (jos sellaisia joskus salaa miettisivätkin)

Vierailija
46/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne keinot keksii!

Esim. minun mieheni ja kaikki hänen sisaruksensa ovat nähtävästi sitten epänormaaleja koska eivät teininä hilluneet humalassa ( eikä ikinä aikuisinakaan) ?! ;) Meidän lastenkaan serkut eivät vielä 20 vuotiainakaan ole hilluneet kännissä! :O Kylläpä on epänormaalia porukkaa! Itse olen nähtävästi sitten "hieman normaali" kun teininä pari kertaa biletin humalassa.

-2

että nuoriakin on erilaisia?

Vierailija
47/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta monet ovat sanoneet, että JOS teini haluaa, niin kyllä se keinot keksii juomiseen vaikka olisi millaiset säännöt ja välittävät vanhemat, ja myös sellaiset teinit usein juo joista ei "ikinä uskoisi" että juovat. Ei se tarkoita että alaikäisen juomiset hyväksyisi. Se tarkoittaa vain ettei uskottele että se juominen aina johtuu huonoista vanhemmista tai löperöistä säännöistä.

Suuressa osaa rivien välistä voi lukea, että eipä juuri välitetä mitä teinit tekee ja se on ikäänkuin hyväksyttävää. Kun onhan sitä itsekin nuorena juonut itsensä humalaan joka viikonloppu!

Eikö sitä voi edes yrittää opettaa niille nuorille niitä tapoja ja käyttäytymistä?

Vierailija
48/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuteni 80-90-lukujen taitteessa oli kyllä kovin alkoholipainotteinen, VAIKKA oli hyviä harrastuksia ja kunnon kavereita ja oltiin hyvistä kivoista perheistä kaikki. Oikein perhetyttöjen perikuvia. Salaa juotiin, kähvellettiin kotoa juomia ja juotiin salaa jossain, vaikka metsässä. Eivätkä vanhemmat tienneet. Teinit osaa kyllä olla tosi ovelia. Joskus olen miettinyt, että pitäisköhän kertoa vanhemmille jälkikäteen, mitä kaikkea sitä tulikaan puuhailtua, mutta mitäpä sitä, antaa olla. He luulevat, että maistoin alkoholia ensi kertaa yo-juhlissani kun skoolattiin kuoharilla ;-)

Vierailija
49/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joo joo teinit juovat salaa. Mutta kyllä mulla ainakin viha kasvaa sellaisia vanhempia kohtaan, jotka meinaavat että se on normaalia että teinit nyt juovat kännejä ja sille ei tehdä mitään.

Kovemmat sanktiot sellaiselle lapselle jolle ei normiarestit auta ja joka jatkaa dokaamistaan. Ammattiapua jos ei oma ruuti riitä. Ei ole normaalia että nuori hilluu viikonloppuisin kännissä.

Meillä ei ole itsestäänselvyys, että joka viikonloppu mennään diskoilemaan tai muuten keskustaan. Meillä on sen verran aktiviteetteja viikonloppuisin (harrastusleirejä, retkiä/ matkoja perheen kesken, ym muuta touhua) ettei teinit ehdi miettiä kännipelleilyjä kovinkaan usein. (jos sellaisia joskus salaa miettisivätkin)

Vierailija
50/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkoholinkäyttömalli saadaan sieltä kotoa jos vanhemmat dokaavat, lapset näkevät mallin. Käsi pystyyn, jonka kotona alkoholinkäyttöaste on 0 % !

ollenkaan sitä kuvaa, mikä mulla on omasta teini-iästäni (90-luvulla). Kenenkään mun kaverin kotona ei kännäilty, meillä vanhemmat ottivat alkoholia tuskin koskaan. Meillä ei edes ollut kotona mitään viinaksia. Silti vaan opittiin kaikki juomaan salaa.

Itse biletin alle 18v melkein joka viikonloppu pe-su bileissä/baareissa, mutta en juonut alkoholia, en edes nyt aikuisena ja 4 lapsen äitinä, vaikka vieläkin käyn usein bileissä.

Vierailija
51/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheessa kaikki (ainakin melkein kaikki) kokeilee sen ensihumalan, tupakan. Mutta yritän ainakin tehdä sen helvetin vaikeaksi, etteivät ihan lapsina/teineinä kokeilisi. Enkä ole mikään tyranni-äiti joka kieltää lapsiltaan kaiken.

Onneksi meillä lapsien kaveripiiri on suhteellisen samankaltainen, että eivät hillu kartsalla yömyöhään.

Ja jutelkaa niiden lapsienne/teinienne kanssa, pelkät kiellot saavat usein aikaan vain kapinan.

8

Vierailija
52/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, eikö se nyt ole normaalia

kyllä ne keinot keksii!

-2

Vierailija
53/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholia kuin nykyään. Tutkimusten mukaan tilanne on muuttunut, nykyään iso osa lapsista on vanhempien hyvässä kontrollissa, eikä alkoholia käytetä lainkaan, ja omatkin asenteet ovat nuoreten alkoholinkäyttöä vastaan. Ja sitten on se toinen porukka, joka käyttää hyvinkin runsaasti, joiden vanhemmat sen sallivat, ja jopa ostavat alkoholia.

Tutkimusten mukaan vanhempien asenne sekä alkoholiin että tupakkaan on ratkaisevaa, pienikin signaali sen hyväksymiseen on lupa lapselle, ja moninkertaistaa riskit. Yksittäistapauksia tietysti on, mutta nykynuorten tilanne on tosiaan toinen, kuin meidän nuoruudessamme.

Vierailija
54/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, eikö se nyt ole normaalia

kyllä ne keinot keksii!

-2

tarvtse olla juoppoperheestä, jos dokaa. On ihan normaali nuori ja silti juo alkoholia salassa.

Vierailija
55/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee pitkalti kotoa. Esimerkiksi uskovaisista perheista harvemmin edes teinit hilluu kylilla kannissa. Perheen arvot ja kasvatus vaikuttaa.

Ja suuri ero on myos silla, etta teini juo salassa pari siideria paivasaikaan, ja palaa kotiin selvinneena siihen aikaan kun on pyydetty. Tuossa tilanteessa teinilla on kuitenkin jonkunlainen kunnioitus ja "pelko" vanhemmistaan ja vanhemmilla ohjat kasissa.

Mutta alyttoman suuri maara lapsia heiluu kannissa kylilla ilman mitaan kotiintuloaikoja tms. Vetaa rookia kotona, ja vanhemmat ostaa kaljaa "kun sitten ainakin tietaa, mita ne juo ja ne hankkisi sen kuitenkin jostain muualta". Kylla se on kasvatuksesta kiinni!

Vierailija
56/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei mene minulla jakeluun. Jos lapsemme jäisivät kerrankin kiinni alkoholinkäytöstä, he saisivat sellaiset arestit, ettei tarvitsisi toista kertaa moista miettiä. 15-vuotias on vielä täysin riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmilla on kyllä keinoja varmistaa, että nuori noudattaa sääntöjä.

En nyt tarkoita Kestin tapausta mitenkään erikseen, vaan yleensä. En vain ymmärrä nykyajan aikuisia.

uudestaan sitten, kun oma lapsesi juo sinulta salaa vaikka olisit antanut kovan arestin. Ei se sitä nuorta estä juomasta vaikka miten rankaisisit :)

Vierailija
57/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee pitkalti kotoa. Esimerkiksi uskovaisista perheista harvemmin edes teinit hilluu kylilla kannissa. Perheen arvot ja kasvatus vaikuttaa.

Ja suuri ero on myos silla, etta teini juo salassa pari siideria paivasaikaan, ja palaa kotiin selvinneena siihen aikaan kun on pyydetty. Tuossa tilanteessa teinilla on kuitenkin jonkunlainen kunnioitus ja "pelko" vanhemmistaan ja vanhemmilla ohjat kasissa.

Mutta alyttoman suuri maara lapsia heiluu kannissa kylilla ilman mitaan kotiintuloaikoja tms. Vetaa rookia kotona, ja vanhemmat ostaa kaljaa "kun sitten ainakin tietaa, mita ne juo ja ne hankkisi sen kuitenkin jostain muualta". Kylla se on kasvatuksesta kiinni!

liehui samoissa pusikoissa vl-perheen mukula ja selvänä se sitten kotiin meni. Meillä taas ei hyväksytä missään tapauksessa alaikäisen juomista ja tupakointia, vaan niinpä tuo on jäänyt niistä kiinni. Perheen arvot ja kasvatus on kyllä kunnossa, vaikka teini noita kokeileekin.

Vierailija
58/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuolla tarkoitetut sitä, että nuoren ei

tarvtse olla juoppoperheestä, jos dokaa. On ihan normaali nuori ja silti juo alkoholia salassa.

"normaalit teinit juopottelee..." No, olen sitten ihan onnellisesti "epänormaali" ja ei haittaa yhtään jos omatkin lapset ovat sen verran viisaita, että pysyvät "epänormaaleina"! :)

Kuten tuossa sanottiinkin, se kasvatus alkaa jo vauvasta lähtien ja meillä ainakin on hyvin avoimesti puhuttu näistä asioista. Lapset tietävät, mitä ajattelemme ja ovat nähneet, mitä alkoholi, tupakka yms aiheuttaa. Jos itse sellaista haluavat, tulevat itse olemaan vastuussa tyhmyydestään. Jos teininä jäävät kännäämisestä kiinni tai alkavat polttamaan, tietävät varsin hyvin, että omaa elämäänsä he tuhoavat ja voivat myös valita toisin, kuten kotona ovat nähneet.

Vierailija
59/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuolla tarkoitetut sitä, että nuoren ei

"normaalit teinit juopottelee..." No, olen sitten ihan onnellisesti "epänormaali" ja ei haittaa yhtään jos omatkin lapset ovat sen verran viisaita, että pysyvät "epänormaaleina"! :)

Kuten tuossa sanottiinkin, se kasvatus alkaa jo vauvasta lähtien ja meillä ainakin on hyvin avoimesti puhuttu näistä asioista. Lapset tietävät, mitä ajattelemme ja ovat nähneet, mitä alkoholi, tupakka yms aiheuttaa. Jos itse sellaista haluavat, tulevat itse olemaan vastuussa tyhmyydestään. Jos teininä jäävät kännäämisestä kiinni tai alkavat polttamaan, tietävät varsin hyvin, että omaa elämäänsä he tuhoavat ja voivat myös valita toisin, kuten kotona ovat nähneet.

Ja luuletko ihan todella, että tuollainen keskustelu on tae jostakin? Voin kertoa, että aivan samalla tavalla on keskusteltu lasten kanssa niin alkoholista, tupakasta kuin huumeistakin ja silti se 17v on kokeillut alkoholia, tupakkaa ja todennut, että huumeitakin on tarjottu, vaan ei kokeile. Ja meillä on kotiintuloajat olleet aina, on haluttu tietää missä seurassa nuori pyörii ja minne on menossa jne. Silti, kaikesta huolehtimisesta huolimatta se on tupakkaa polttanut ja alkoholia juout. Ja sanktioita on annettu.

Vierailija
60/64 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi koulumme pojista oli tosi uskovaisesta perheestä, jossa ei käytetty syntistä alkoholia ollnekaan. Abiristeilyllä poika päätti sitten kokeilla alkoholia kun ekrrankin pääsi pois vanhempien silmän alta, tempaisi aika nopeaa tahtiin (onneksi aika pienen) pullon kirkasta, oksenteli ja sammui, häntä sitten porukalla hoivailtiin ettei tukehdu oksennukseen tms. Seuraavana iltana onneksi osasi ottaa vähän rauhallisemmin, vaikka silloinkin sammui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi