Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti hoitaa veljen lapsia

Vierailija
08.09.2011 |

Onko mulla oikeus olla vihainen tai paremminkin pettynyt? Äitini 58v jätti kokopäivätyönsä ja alkoi viime viikolla hoitaa veljeni lapsia, 1,5v ja 3v. Omat lapseni ovat 2 ja 6v, heitä äiti ei ota hoitoon juuri koskaan.. Vanhempi oli vauvana muutaman kerran, kun erosimme pojan isän kanssa, mutta saatuani eron jälkeen "elämän raiteilleen", ei ole mummoaan juuri hoitovastuulla vaivannut, itse olen hoitanut. Lapseni ovat olleet viimeksi äidillä hoidossa päivän puoli vuotta sitten, kun olin hautajaisissa, äiti on aina niin kiireinen ettei ehdi ottaa, kylässä pikaiseltaan käymme toki kerran kuussa..

Onko mulla oikeus olla pahoillaan lasteni puolesta, kateellinen kun äiti ei ota mun lapsia hoitoon? Äiti ei ymmärrä miksi mua asia harmittaa mitenkään ja onhan sillä oikeus tehdä just mitä haluaa..

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletatko vain, ettei halua lapsiasi hoitaa.

Vierailija
2/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsillasi hoitopaikkaa päiväkodissa? Vai olet heitä kotona hoitamassa, mutta haluat äidin avuksesi? Jos lapsilla on hoitopaikka, miksi tarvitaan toinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan olen pyytänyt/kysynyt haluaisiko vanhempaa ottaa vaikka päiväksi, kun poika itsekin haluaa mennä, mutta koskaan ei tunnu äidille käyvän, kun "on niin villi" ja ei jaksa hurjia kaivurileikkejä, sanoo et tulet sitten joku toinen kerta. Poika kysyi itsekin multa viime kerran jälkeen et koska se toinen kerta äiti on?

Nuorempi on ollut hoidossa juuri hautajaisia ja ns. pakkorakoja, en baareilun takia pyydä. Sain esikoisen nuorena, joten äitikin olettaa että siinähän hoidat itse (en suostunut aborttiin).

Nyt itse halusi hoitaa veljen lapset, etteivät joudu päiväkotiin, minne mun molemmat siis "joutuneet" menemään..

Vierailija
4/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään ns. taloudellista auttamista , niin minä veljen perhe on akateeminen, minä huoltoaseman keittiössä.. Musta vaan epäreilua! Olen kai lapsi vielä itsekin, kun asia kiusaa.. -ap

Vierailija
5/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinä et myöskään oikein mitään voi tehdä asialle. Asia on äitisi valinta.

Mutta ymmärrän että sua harmitaa tilanne.

Vierailija
6/27 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäki olisin! Etenkin jos olet yh olettaisin että nimenomaan tarvitset apua. Ja vaikket olisikaan. Kyllä vanhemmilta on oikeus odottaa tasapuolisuutta, samoin isovanhemmilta lastenlasten suhteen.

Eri asia sitten mitä asialle voi tehdä. Kuten totesit, äiti saa tehdä mitä haluaa. Kannattaa kyllä rauhallisesti kertoa millaisia tunteita sinussa herättää se, että hän suosii paitsi veljen perhettä niin veljen lapsia sinun lastesi kustannuksella. Toivottavasti voit asiaa purkaa esim. ystäviesi kanssa. Paljon muuta ei kai voi tehdä.

Jos yhtään lohduttaa niin et valitettavasti ole ainut samassa tilanteessa oleva.

Vierailija
7/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljesi maksaa aidillesi palkkaa,etta han voi jattaa paivatyonsa.

Meilla minun sisko oli vihainen siita,etta aiti vahti minun lapsia, mutta me maksoimme hanelle ihan normaalisti palkkaa.

Vierailija
8/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et voi kuitenkaan tarkkaan tietää, mitä tästä hoitamisesta on sovittu ja miksi tähän järjestelyyn on lopulta päädytty.

Vierailija
9/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laittaa lapset eriarvoiseen asemaan. Asioista pitää voida puhua ja tasapuolisuuteen pitää kyetä pyrkimään. Ei koskaan voi olla ihan täysin tasapuolinen, mutta pyrkimys siihen on tärkeää.

¨

Ap, kysy äidiltäsi, miten hän olettaa sinun lapsiesi tuntevan, kun serkkuja hoidetaan ja heitä ei. Kysy sen jälkeen, miten hän olettaa sinun reagoivan asiaan, kun pienimmät serkukset ovat noin saman ikäisiäkin vielä. Toki kyse on äitisi valinnasta ja äitisi asioista, mutta toisaalta lastesi ihmettelyt ovat sinun asioitasi ja myös sinä voit valita suhtautumisesi asiaan. Oletko hiljaa ja kärsit ja annat lastesi ihmetellä tätä eriarvoista kohtelua vai kerrotko kantasi ja lastesi ihmettelyt isovanhemmalle suoraan ja toteat siihen päälle, että kun sitä apua, tukea ja tasapuolisuutta ei tule sieltä päin, ei sitä tule toisinkaan päin. Eikä sitten tule. Et vie äitiäsi lääkärille, et käy pesemässä vanhainkodissa etkä auta vaan toteat tyynesti, että on sinun oma asiasi päättää vanhentua ja sairastua tässä iässä.

Vierailija
10/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne (ja kiitos muutaman tsempistä :) ) ! Vaikea asia, kun ei ole varma toimiiko itse lapsellisesti näiden tunteidensa kanssa. Vaikka enhän mä asialle oikein mitään voi :/

Äiti saa veljen perheeltä palkaksi kotihoidon tuen, olisinhan minäkin saman hänelle maksanut, ja jotain päällekin, jos ottaisi vaikka edes nuorimmaiseni hoitoon. Aikoi jokatapauksessa hoitaa muutaman vuoden ja hakea sitten jotain muuta työtä, kunhan nuo veljen lapset nyt vaan kasvavat tarpeeksi, että "voi laittaa sinne pahaan päiväkotiin"... Äiti kun ei näe epäkohtia veljen perheen "suosimisessa", minkäs teet...

Vierailija
11/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valitettavasti sama tilanne. Ikävää kaikin puolin ja lapsetkin jo huomanneet, että serkuista pidetään enemmän.

Vierailija
12/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin äitisi ajattelee, että miniä (veljesi vaimo tai lasten äiti) ei osaa hoitaa lapsia yhtä hyvin kuin hän itse. Näinhän äidit palvelevat poikiaan! Sinun äitiyteesi hän taas luottaa, koska olethan hänen oma tyttärensä ja nainen. Voisiko olla näin?

Vierailija
13/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oletan, että ihan ilman korvausta. Etkä ole äidillesi edes ehdottanut, että hän hoitaisi korvausta vastaan lapsiasi, ettei tarvitse hoitoon vielä pienenä. Nyt veljesi on pyytänyt äitiäsi korvausta vastaan hoitamaan lapsiaan ja äidillesi on sopinut se järjestely.

Öö, mikä tässä kuviossa on mielestänne väärin? Voi elämän kevät... Kteudella ei ole mitään rajaa ja mitä läheisempiä ihmiset ovat, sitä kateellisempia kaikesta toisille.

Meillä äitini hoitaa lapsiamme korvausta vastaan. Sisarukset kyttäävät jatkuvasti ja auta armias jos työn ulkopuolella erehdyn pyytämään äitiä "mummohommiin" ja kerran vuoteen lähden illanviettoon. Johan siinä korppikotkat laskeutuu välittömästi..

Vierailija
14/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlasten suosimisesta...

Ja oletan, että ihan ilman korvausta. Etkä ole äidillesi edes ehdottanut, että hän hoitaisi korvausta vastaan lapsiasi, ettei tarvitse hoitoon vielä pienenä. Nyt veljesi on pyytänyt äitiäsi korvausta vastaan hoitamaan lapsiaan ja äidillesi on sopinut se järjestely.

Öö, mikä tässä kuviossa on mielestänne väärin? Voi elämän kevät... Kteudella ei ole mitään rajaa ja mitä läheisempiä ihmiset ovat, sitä kateellisempia kaikesta toisille.

Meillä äitini hoitaa lapsiamme korvausta vastaan. Sisarukset kyttäävät jatkuvasti ja auta armias jos työn ulkopuolella erehdyn pyytämään äitiä "mummohommiin" ja kerran vuoteen lähden illanviettoon. Johan siinä korppikotkat laskeutuu välittömästi..

Vierailija
15/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai esikoisen, äitini otti töistä 5kk vuorotteluvapaata ja muutti siskoni luokse auttamaan vauvan hoidossa. Myöhemminkin otti ties mitä lomia, ja riensi auttamaan, jos tarve vaati.

Eikä se minua silloin haitannut, olin kovin nuori ja ajattelin, että sitten kun saan omia lapsia äiti auttaa minuakin. No veljeni esikoisen aloittaessa koulun äitini otti 6kk vuorotteluvapaata, jotta on sitten iltapäivisin aikuinen vastassa, kun lapsi tulee koulusta. Ei vain olleet sitten veljen kanssa sopineet asiasta kunnolla ja veljenpojalle oli jo ehditty varata paikka iltapvhoidosta. No mummo oli odottamassa kolmelta poikaa iltapvkerhosta ja kälyni tuli neljältä kotiin...Inhottavalta tuo tuntui sen takia, että itse olin jo edellisenä talvena kysynyt äidiltä olisiko hänellä mahdollisuutta hoitaa 1,5v kolme tuntia iltapäivisin juuri silloin syksyllä minun opiskelun takia ja äiti silloin vastasi, että katsellaan ja myöhemmin sitten ilmoitti, että menee koululaisvahdiksi veljelleni.

Lomillaan menee joko siskoni luokse tai pyytää veljen lapsia heille. Minun omiani ei pyydä, mutta hoitaa esim. parturin ajan, kun pyydän. Olen miettinyt pääni puhki tätä, mutta en keksinyt syytä äidin käytökseen. Sen tiedän, että minun lapseni ja tulevat lastenlapseni tulevat saamaan tasapuolista kohtelua aina!

Joten ap, ymmärrän tunteesi ja niin karua kuin se on, niin mitäänhän et sille mahda. Toki voit äidiltäsi kysyä, mutta muuttaisiko se mitään vai vaikeuttaisiko vain? Ikävää se on lapsia kohtaan, tiedän. Oma 6v kysyi kesän aikana monta kertaa, kos hän pääsee mummon mökille...yritetään itse olla parempia vanhempia kuin omamme.

Vierailija
16/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo on hoitanut korvausta vastaan, jos asiasta ei ole etukäteen puhuttu muiden sisarusten kanssa ja kuunneltu olisiko heilläkin halua saada mummo korvausta vastaan hoitajaksi.

Lisäksi lapsille se on aina se mummo. Eivät he ajattele, että aamulla klo 8 tulee hoitaja ja viikonloppuna näkee mummon. Lisäksi veikkaan, että jos se mummo on korvausta vastaan siellä lasten kotona, niin saattaa tehdä ruokaa, siivota, pyykätä..sapettaahan se silloin muita sisaruksia - minua ainakin. Minusta ei ole reilua, että toiset lapset saavat viettää mummon kanssa paljon enemmän aikaa kuin toiset, korvaus tai ei!

Vierailija
17/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätasa-arvoiseen kohteluun. Kyllä lapset huomaavat, kun eivät saa samaa kohtelua kuin serkut! Itse muistan tämän aikoinaan ja samaa näen nyt kun oma lapsi kyselee, että miksi isovanhemmat ovat enemmän toisten kanssa ja selvästi tykkäävät heistä enemmän. Sydäntä särkee...

Vierailija
18/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistasi tai kasvatustyylistäsi? Mainitsit, että äitisi on sanonut, että poikasi on niin villi?

Ihan rehellisesti sanottuna, mä en aio ottaa kotiini lapsia, jotka eivät osaa käyttäytyä siten kuin meillä käyttäydytään, ja varsinkin jos heitä ei saa näissä asioissa opastaa. Se pätee jo nyt, kun omilla lapsillani on kavereita: tietyt lapset vaan eivät astu meidän ovestamme sisään. Aina välillä voivat toki tulla kokeilemaan, joko n tolkkua tullut käytökseen. Ja jos ei ole, niin heippa vaan.

Voiko siis kyse olla siitä ap?

Vierailija
19/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuisen ihmisen tulee ensin neuvotella jokaisen lapsensa kanssa erikseen, Saako hän kenties hoitaa jonkun lapsia vai eikö saa. Tirsk! :) *nauraa täällä* Kovin olette hallitseiva omaa äitiänne kohtaan.

Ja mistäs ne teidän omat lapset muuten tietää, että se mummo on joka päivä hoitamassa korvausta vastaan toisia lapsia? No ei paljon mistään, paitsi toki teette asian suureen ääneen selväksi, että mummo se suosii veljen lapsia..

Muistattehan kostaa välien katkaisulla tämän asian sisaruksenne suhteen. Mokomakin hyväksikäyttäjäsisko/veli..

Ja että se mummo vielä tekee niille lapsille ruokaa ja siivoa lelujakin, aaa, ja vielä meni ja pesi koneellisen pyykkiäkin. Nyt tämä asia on kyllä niin, että ennakkoperinnöltä haisee ja pahasti...

Elämä ei muuten ole koskaan reilua eikä koskaan tasapuolista.

Vierailija
20/27 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat omia vanhempiaan tilille heidän ajankäytöstään ja rahankäytöstään.

Kyllä se vain on niin, että jokainen aikuinen ihminen saa tehdä ihan huvittaa sekä ajallaan että rahallaan eikä siinä tarvitse lupia kysellä muilta.

Ihmeellinen ajatusmaailma! Paitsi tietysti, jos te itsekin hyväksytätte ajan- ja rahankäyttönne vanhemmilla voin jotenkin ymmärtää, että odotetaan vastavuoroisuutta mutta muussa tapauksessa absurdi ja naivi tapa ajatella asioita.