mitä 4-vuotiaasia osaa
meillä täytetään kuukauden päästä 4.
piirtää ihmisen.
ajaa pyörällä ja vähän ilman appareitakin
uida kellukkeilla
kaataa itse mm maidon kuppiin
ollut kuiva 2.5 vuotiaasta
syö yleensä sottaamatta
kaikki kirjaimet puheessa tulee
ihan vaan mielenkiinnolla kysyn en syylistäen tai kisaten!
Kommentit (30)
osaa:
- syödä hyvin haarukalla ja auttaa veitsellä, ei juurikaan sotke
- auttaa siivoamisessa kotona, moppaa mieluusti ja pyyhkii pölyjä
- pukee päiväkodissa hienosti (haluaa aina olla eka), kotona pitää patistaa ja auttaa (vauvankin vuoksi)
- piirtää hahmon, jolla perusruuminosat - useimmat piirrustuksista kuitenkin "sotkua"
- menee mieluusti veteen, ui kellukkeilla
- juoksee kovaa, haluaa aina olla eka
- luistelee tuen kanssa, hiihtää ok (3,5v.) Inhoaa epäonnistumista.
- on tunnistanut värit 2 v. asti, tekee todella haasteellisia palapelejä ja on kiinnostunut niistä.
osaa:
- käyttäytyä silloin kun tapoja vaaditaan
- odottaa vuoroaan
- pukea itse
- vetää vetskarin ja napin farkuista ja hupparista
- osaa ajaa ilman appareita mutta vain yhdellä tietyllä pikkupyörällä
- piirtää ihmishahmon jolla keskivartalo, sormet ja varpaat, hiukset, ripset, napa.
- laskee 19:ään
- kirjoittaa oman nimensä ja muita kirjaimia, ei kuitenkaan muita sanoja.
ei osaa:
- sanoa R-kirjainta
- ei ole päättänyt kumpikätinen on, piirtää vielä molemmilla, joskus kynä nyrkissä, joskus kynäotteella
- pyyhkiä peppuaan kakan jäljiltä
nämä nyt tuli mieleen.
kesällä 4-vuotta täyttänyt osaa
ajaa ilman apupyöriä
uida pääpinnalla reilu 5min, sukeltaa enemmän ottaen tarvittaessa ilmaa
lukee, kuitenkin pelkästään vielä sanoja, liian hidasta kokonaisen kirjan lukemiseen
laskee yksinkertaisia yhteen ja vähennyslaskuja
piirtää yksinkertaisi henkilöhahmoje, ei enää pääjalkasia
kertoo tarinoita
laulaa sävelessä ja osaa soittaa pari laulua pianolla (yhdellä kädellä)
hiihtää parin km matkan
ei osaa luistella, mutta on ainostaan kerran elämässään kokeillut
kuperkeikan eteen ja taakse
muut äänteet paitsi ei r
tehdä 100 palan palapelejä
edes kirjoittaa otsikkoa. sori. ap
Myös esim. tehdä voileivän, käydä pesulla (hampaat pesee aikuinen iltaisin), pukea itsenäisesti...
Ei ole esikoinen.
ajaa ilman appareita, ui kellukkeilla, hiihtää hyvin, luistelun alkeet oppi kevättalvella, piirtää, leikkaa saksilla näppärästi, voitelee leivän, osaa solmia rusetin, riisuu, pukee, peseytyy. On neljän katraan nuorin, joten motivaatio kova pysyä toisten perässä. Puheesta puuttuu vielä r-kirjain, samoin d, s-kirjain tulee melkein kaikissa tarvittavissa sanoissa.
onko jo 4 ja päälle vai pian täyttävä? Hiihtääkö ihan kunnolla ladulla?
Osaa kyllä pyöräillä jo tosi taitavasti, myös isot alamäet jarrutella jne. Osaa luistella todella hienosti, siis liukuu vaa'assa, luistelee takaperin jne. Osaa leikkiä mielikuvituksekkaita leikkeijä ja kirjoittaa nimiä. En nyt muuta keksi.
Osaa/jaksaa ajaa pyörällä ilman appareita pitkiäkin matkoja.
Osaa uida muutaman metrin ja sukeltaa pitkiä matkoja ja muutenkin touhuta vedessä mm. seisoa käsillään,tehdä kuperkeikkoja,sukeltaa renkaita n.1.5m syvyydestä.
Tykkää kiipeillä ja on ketterä kuin pikku apina. Menee puistojen isotkin kiipeilytelineet ylös ja alas joka kohdasta.
Osaa kaikki aakkoset ja kirjoittaa oman ja perheenjäsenten nimet.Numerot tunnistaa 10 saakka. Osaa helppoja yhteenlaskuja.
Saksia osaa käsitellä taitavasti ja leikata tarkasti viivaa pitkin yms.
Leikkii hyvin mielikuvitusleikkejä.
Osaa syödä itsenäisesti ja voidella leivän.
Osaa pukea ja riisua.
Osaa myös tapella hienosti siskonsa kanssa ja temppuilla muutenkin "tarvittaessa".
r ja s äänteet puuttuvatkireän kielijänteen takia.
Niin ja luistelusta ja hiihdosta en tiedä koska viimeksi on luistellut tai hiihtänyt viimetalvena ja siitä on aikaa n. 6kk (oli silloin toki 3v.)ja silloin taidot oli sellaiset ,että luisitmilla töpötteli eteenpäin ja suksillakin ladulla pääsi lykkimään eteenpäin jotenkuten.
Näpäpä nyt ainakin tuli mieleen.
- osaa ajaa pyörällä ilman appareita ja jaksaa pitkiäkin matkoja (esim. 6km menee helposti)
- ei osaa piirtää kuin oman kirjaimensa
- kaataa maitoa lasiin eikä juuri läikyttele
- osaa käyttää haarukkaa ja lusikkaa, muttei oikein muuta kuin voiveistä eli osaa myös voidella leivän
- hiihtää
- ollut kuiva 2v 2kk lähtien
- osaa uida, sukeltaa ja kellua
- muut kirjaimet osaa, muttei vielä r:ää
lapsi on esikoinen, kuopuskin tulee hurjaa vauhtia perässä!
Osaa pukea, muttei tee rusettia eikä saa takista vetoketjua kiinni.
Syö itse siististi, osaa voidella voileivän, osaa kantaa astiat tiskipöydälle.
On yökuiva.
Hiihtää ladulla, luistelu on töpöttelyä, pyöräilee apupyörien kanssa asfalttitiellä. Pomppii trampoliinilla, tekee kuperkeikan. Ottaa itse kiikussa vauhtia.
Piirtää melko kömpelösti mutta välillä saa ihan selväkin, esim. ihmishahmon. Osaa kirjoittaa oman nimen, tunnistaa perheenjäsenten nimet. Osaa muutamia kirjaimia. Osaa laskea 10 asti ja hahmottaa numerot käsitteinä. Leikkaa saksilla yksinkertaisia juttuja.
R ja S ovat vielä työn alla. Muuten puhuu hyvin.
Niin ja huolissaan ollaan nuorimmaisen kehityksestä.. Esikoinen jo luki ennen kuin täytti 5v. ja ajoi pyörällä ilman apurattaita esim..
ei kuulosta minusta mitenkään erityisen huolestuttavalta!
kirjaimista ja numeroista? Meillä ihan pakon edesssä vain otetaan kynä tai saksia käteen...
mutta mukava huomata, että meidän lapsi taitaa olla ihan normaali ja keskiverto :)
oikein normaaleilta ikäisekseen, tosin kaikki eivät osaa vielä ilman appareita ajella tai eivät uskalla.
Lisäisin vielä noihin, että osaa hyppiä yhdellä jalalla, seisoa varpaillaan, pujottaa helmiä nauhaan, olla hetken erossa vanhemmastaan, erottaa käsitteet yläpuolella, alapuolella, pieni/suuri.
t.neuvolan th
Meillä on neljä lasta. Kaikki ovat 4-vuotiaana osanneet esim. piirtää ihmisen, kolme on osannut ajaa pyörällä ilman appareita, kaikki ovat osanneet hiukan uida, kaikki ovat osanneet kaataa itse maidon kuppiin, kaikki ovat olleet kuivia ja syöneet siististi, yksi on osannut jo hiukan lukea, kellään eivät kaikki äänteet ole tulleet täysin oikein.
kirjaimista ja numeroista? Meillä ihan pakon edesssä vain otetaan kynä tai saksia käteen...
-Pestä itse hampaansa
-Kirjoittaa nimensä
-lukea
-soittaa kännykällä
-Tehdä itse riimityksiä
-Kaataa maidon lasiin
-Käydä itse vessassa ja pyyhkiä takapuolensa
-Puhua selkeästi
Rusetin oli opetellut itse, siis kukaan ei näyttänyt tai auttanut, päiväkodissakin ihmettelivät. On 4.5v. ja ihan laduilla käytiin hiihtämässä, mummi ja isommat hiihtivät edellä ja me tultiin kuopuksen kanssa perässä.
- oppi tänä kesänä ajamaan apurattailla, siis tajusi, miten pyörää POLJETAAN
- puhuu epäselvästi, vauvamaisesti, koska r ja s puuttuvat
- pukee jotenkuten, juuri oppi laittamaan takin vetskarin kiinni
- tappelee erittäin sujuvasti veljien kanssa
- pelaa taitavasti tietokoneella..
- osaa kaataa maidon ja voidella leivän
- saunoo yksinään :D
- kahlaa veteen polvia myöten, ei siis ui. Uimahallissa uimarengas apuna
- piirtää pääjalkaisen. Muuta ei piirräkään kuin ihmisiä
- ollut kuiva noin 2v lähtien
- hiihtää, luistelua ei ole kokeillut
- osaa laskea sujuvasti kolmeen