Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi päiväkotiin, itse kotona, täysi maksu?

Vierailija
08.09.2011 |

Siis aivan älytöntä. Lääkäri, neurologi ja puheterapeutti suosittelivat lapselle päivähoitoa pienryhmä päiväkodissa joka päivä 8-14

Suostuin ja lapselle tehtiin opetussuunnitelma.

Nyt kuitenkin joudun maksamaan täyden päivähoitomaksun?? Mielestäni ei ole reilua.

Juu ja ei olla rikkaita just just siinä rajoilla että täysmaksu menee.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten itse kuntouttaisit dysfasiasta kärsivää lasta kotona, samalla kun teet töitä?

Onko lapselle oikeasti mielestäsi parempi, että hoitaisit häntä kotona sen sijaan että hän saa oikeanlaista, hänelle suunnattua tukea päiväkodista?

Sen takia hän on päiväkodissa hakemassa kuntoutusta ja tästä hoidosta me maksamme joka kuukausi 250e kun lapsi joka saiarastaa jotain muuta sairautta niin hänen kuntoutus ei maksa kuukaudessa noin paljon.

ap

Vierailija
102/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans lääkärin määräyksestä päiväkodissa vaikka olin itse keskimmäisen kanssa kotona ja odotin kuopusta. Me saatiin alinta hoitotukea ja pk-maksu oli minimaalinen, jotain 25e nykyrahassa, koska laskettiin vain miehen tulojen mukaan. Kotihoidon tukea kun ei lasketa tuloksi ph-maksua määriteltäessä. Lisäksi kuopuksen synnyttyä sain ilmaiseksi kodinhoitajan kuljettamaan lasta tarhaan.

Silloin kerroin asiasta täällä ja yleinen mielipide oli, että minun pitäisi kuunnella oikeaa asiantuntijaa eli lastenpsykiatri Jari Sinkkosta, jonka mielestä lasten yleensä pitää olla kotona, eikä suinkaan lastenneurologia, joka oli tavannut lapseni. Lisäksi arveltiin, että lapsi on määrätty päiväkotiin lastensuojelutoimenpiteenä. Kas kun ne eivät halunneet suojella 1½v keskimmäistä vaan ainoastaan 3v vanhinta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on yh, jolla sairas lapsi. Hänen lapsensa on ollut tarhassa ja maksanut oman osansa hoitomaksuista, on kalliit lääkkeet, jotka itse maksaa eikä valita. Vie terapiaan bussilla, kun ei omista autoa ja silti en koskaan ole kuullut tuollaista nurinaa kun ap:lta.

Taitaa olla kasvunpaikka arvon mammalle, kun nurisee rahasta ja kehtaa vielä verrata sitä syöpään sairastuviin. Hyi hitto, häpeä vähän.

Siis tarkoitin että mulla on mahdollisuus hoitaa lasta kotona ja näin ollaan toimittu lapsen syntymästä asti! Nyt yhtäkkiä Lääkärit ja muut ihmiset pakottavat mut laittamaan lapsen päivähoitoon ja maksamaan 250 euroa kuukaudessa. Mielestäni tämä ei ole reilua!

maksamaan siitä että lapsesi saa tukea/apua? Lapsen parhaaksi pitää vanhempien toimia vaikka se maksaisi..paljon kyllä kertoo että sinut pitää pakottaa toimimaan lapsesi parhaaksi. =(

Tottakai sen maksan ei siitä ole kyse!

Mieti nyt jos lapsellasi on sairaus niin onko oikeasti reilua maksaa siitä 3000e joka vuosi ja siihen päälle kaikki muut lääkärikäynnit ja lääkkeet yms?

Syöpähoito maksaa enemmän kuin päivähoito ja silti sinun ei tarvitse maksaa itse syöpähoidosta noin paljon vuodessa! Äläkä tartu sairauteen vaan maksuihin!

ap

Oli se ihan mikä vaan niin ei varmasti tule siskollesi lapsen sairaudesta 3000e vuodessa kuluja? Tai jos tulee niin olen erittäin mielenkiintoinen kuulemaan mikä on tämä sairaus.

Ja siskosi on oikeutettu vammaistukeen mikäli lääkkeet ovat kalliit se on 100-200 kuussa.

ap

Vierailija
104/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, päivähoitomaksu on täytenäkin todella pieni. Lapsesi saa aamupalan ja lounaan, oletko laskenut paljonko tämä maksaa kuukaudessa kun hoidat ne kotona?

Toiseksi, jos teidän tulonne kerran ylittävät rajan, on tilanne yhdenmukainen kaikkien samaan tuloluokkaan kuuluvien kanssa.

Kolmanneksi, on olemassa lääkekattoa ja hoitokattoa, mutta on myös paljon yllättäviä kulueriä, joihin pitää repiä rahat myös teitä pienituloisimmissa perheissä.

Mikset ajattelisi, että lapsenne on sairas ja tarvitsee hoitoa. Tämä hoito maksaa x euroa kuussa. Siihen ei ole alennuksia, eikä vakuutus korvaa.

Olisit nyt vain onnellinen että sait samat hoito-ohjeet useista eri lähteistä. Ainahan ei ole näin hieno tilanne.

Vierailija
105/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun sitten toivoa, että lapsesi saa lisäksi jonkin muun sairauden, jonka kuntoutuksen takia saa ilmaista tai edullisempaa hoitoa. Ei tarvitse sitten kadehtia niitä, joiden lapsilla on vakavampia sairauksia.

miten itse kuntouttaisit dysfasiasta kärsivää lasta kotona, samalla kun teet töitä?

Onko lapselle oikeasti mielestäsi parempi, että hoitaisit häntä kotona sen sijaan että hän saa oikeanlaista, hänelle suunnattua tukea päiväkodista?

Sen takia hän on päiväkodissa hakemassa kuntoutusta ja tästä hoidosta me maksamme joka kuukausi 250e kun lapsi joka saiarastaa jotain muuta sairautta niin hänen kuntoutus ei maksa kuukaudessa noin paljon.

ap

Vierailija
106/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siis sama tilanne eli lapseni lähestulkoon pakotettiin päiväkotiin. Olen siis itse vauvan kanssa kotona ja tuntuu aivan järjettömältä tämä!!! Meidän ei onneksi tarvitse maksaa kun noin 150 euroa kuussa eli lapseni on puolipäiväisenä. Hoitoaika 8-12. Meillä myös erityispäivähoitolausunto ja lapsi on hoidossa erityisryhmässä. Dysfasiadiagnoosia ei toistaiseksi ole, saamme sen mahdollisesti ensiviikolla. Vammaistukea emme vielä saa. Meidän lapsi on 3 v 8 kk. Puhetta tulee jo, mutta kovin on epäselvää eikä osaa esim. taivuttaa sanoja ollenkaan. Poika sanoo esim. "matti tykkää äiti"

Oisko mitenkään mahdollista, että voisit hakea lapsen jo puoliltapäivin? Tässä tulisi jo satasen säästö. Eikös klo 12-14 ole yleensä päiväuniaika? Sen takia itsekin haen lapsen puoliltapäivin, koska eihän siellä mitään ohjattua toimintaa iltapäivisin ole.

Mutta ymmärrän sua siis niin hyvin, koska itseänikin itkettää tämä tilanne. Meillä on kuitenkin kova työ raahata lapsi aina päiväkotiin ja tuntuisi niin ihanalta, jos saisin pitää pikkuiseni kotona nyt kun olen itsekin kotona. Ja lisäksi siitä pitää maksaa 150 euroa kuussa. Okei, ei ehkä paha monen mielestä, mutta meille se on iso summa ja etenkin siksi kun oikeasti haluaisin pitää lapseni kotona.

Olisi mukavaa jos kertoisit vielä teidän tilanteesta lisää. Tuleeko siis yhtään puhetta ja minkäälaista? Mitä muuta ongelmaa teillä on?

Toivotan kovasti jaksamista ja tsemppiä!!!

Vierailija
107/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen haku jollain muulla tavalla! Ei ole edelleenkään yhteiskunnan vika, että ostitte jonkun hometalon. Elämä ei ole reilua, mutta jos teet tästä näin isonasian, niin varmasti on vaikeaa. Voiko olla, että lapsesi dysfasia ahdistaa sinua nyt niin paljon, että purat sitä vähän väärään osoitteeseen? Syöpäsairaan sairaalakulut ovat ehkä halvempia, mutta ei varmasti kokonaisuudessa. Sairasta lasta ei voi työntää ovesta ulos ja toivoa, että naapurit huolehtivat samalla, kun itse tekee töitä. Suurin osa 4vuotiaista nyt sattuu olemaan päivähoidossa, eli mielestäni tämä kuntoutus on mietitty todella järkeväksi. Itse et pysty lasta kuntouttamaan, tähänastinen terapiamuoto ei ole tuottanut tulosta ja yksityisesti et halua lasta hoitaa. joten mikähän on vaihtoehto? Pitäiskö meillä olla ilmainen ratkaisu ihan jokaisen kaduntallaajan elämänvalintaan? Sehän ei nostaisi veroja...

Vierailija
108/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen haku jollain muulla tavalla! Ei ole edelleenkään yhteiskunnan vika, että ostitte jonkun hometalon. Elämä ei ole reilua, mutta jos teet tästä näin isonasian, niin varmasti on vaikeaa. Voiko olla, että lapsesi dysfasia ahdistaa sinua nyt niin paljon, että purat sitä vähän väärään osoitteeseen? Syöpäsairaan sairaalakulut ovat ehkä halvempia, mutta ei varmasti kokonaisuudessa. Sairasta lasta ei voi työntää ovesta ulos ja toivoa, että naapurit huolehtivat samalla, kun itse tekee töitä. Suurin osa 4vuotiaista nyt sattuu olemaan päivähoidossa, eli mielestäni tämä kuntoutus on mietitty todella järkeväksi. Itse et pysty lasta kuntouttamaan, tähänastinen terapiamuoto ei ole tuottanut tulosta ja yksityisesti et halua lasta hoitaa. joten mikähän on vaihtoehto? Pitäiskö meillä olla ilmainen ratkaisu ihan jokaisen kaduntallaajan elämänvalintaan? Sehän ei nostaisi veroja...

Vierailija
109/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Syöpähoito maksaa enemmän kuin päivähoito ja silti sinun ei tarvitse maksaa itse syöpähoidosta noin paljon vuodessa! Äläkä tartu sairauteen vaan maksuihin!

ap

[/quote]

Tuntemassani syöpäperhessä toinen vanhemmista jäi pois töistä ja sisarukset joutuivat päivähoitoon, jotta äiti pystyi olemaan pikkupotilaan kanssa sairalassa. Kuluista ei koskaan puhuttu, mutta oletan niiden olleen paljon enemmän kuin 250 eur/kk. Kela kai maksoi jonkun aikaa sairaspäivärahan suuruista korvausta mutta sekin taitaa enimmillään olla 70 % tuloista.

Vierailija
110/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarttee omasta syystä maksaa se kokopv-hoidon maksu - muutenhan riittäisi lyhyempi päivä. Mutta heidän OMASTA lastenhoitotarvesyystä (TYÖN takia ei voi hakea lasta aiemmin / viedä myöhemmin), pitää ottaa kokopäivähoito.

Eli varsinainen "lääkärin määräämä/suosittama" hoito maksullisesti olisi alempi, tuo 6h päivän maksu.

Ja toinen on tuo, että en ymmärrä onko todella ihan pakko olla joka päivä hoidossa, luulisi että ´voisi järjestää edes niin että edes yhden päivän viikossa voisi olla kotona. Esim. perjantai, harvoin silloin on mitään niin ihmeellistä. Jos vain tahtoa riittää.

Periaatteessa ymmärän varsin hyvin ap:n purnauksen, itsekin varmaan valittaisin samalla tavoin samassa tilanteessa, vaikka toki onkin pahempia sairauksia jne.

Mutta sitä ihmettelen, miten tosiaan muka pystyy tarjoamaan 4v:lle täysipainoista kotihoitoa, jos samalla tekee töitä. Itsekin olen tehnyt kotona töitä 2 ja 5 v lasten kanssa, mutta kyllä se on han-ka-laa, ja jos teen joskus töitä päivisin niin kyllä se on paljon sitä että lapset kattoo videota / on tietokoneella (nuorempi ehkä päiväunilla). Tai sitten ehkä leikkivät omiaan mitä sattuu.

Mutta täysipainoiseen päivään kyllä kuuluu ainakin meillä aamupäivällä yhdessä ulkoilu puistossa tai johonkin kerhoon meno (tähän kai ei ap pysty, jos pitää päivystää kotona??).

Voisin kuvitella että ap:n tilanteessa olisi järkevintä pitää lapsi hoidossa joka tapauksessa, vaikkei mitään ongelmaa olisikaan.

Vierailija
111/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ainakin meillä Espoossa.

Vierailija
112/112 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ainakin meillä Espoossa.

mutta kun ap ei voinut sitten ottaa 6h päivää, kun hän ei voi viedä eikä hakea, eli mies vie/hakee, ja sen takia just päivää venyy yli 6h. Vaikka siis kuntoutussyistä se 6h olisi riittänyt. (Varmaan lyhempikin jopa riittäisi...)