Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatuttaa vapaamatkustajat.

Vierailija
08.09.2011 |

Miksi jo koulussa opetetaan että muiden siivellä pääsee vaikka nyt luokkaretkille.

meillä onneksi sovittiin luokassa, vanhempainillassa että jokainen maksaa oman lapsen kulut, muut ei niitä maksa. Asia oli opettajaa myöten sillä selvä.

Sovittiin myös että mitään tapahtumia, myyjäisiä yms ei käydä pitämään vaan kun opettaja ilmoittaa summan per meno, asia hoituu niin.

Mä ihmettelen miksi moni suostuu maksamaan pummienkin menot?

ei ole oikein opettaa lapsille että maksamattakin pääsee, hoitaahan muut ne maksut sitten.

mutta eiköhän tuollaisten vanhemmat ole kotona makaamassa... muiden kustannuksella.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

retkirahat voi pyytää sossusta, ei silloin luokkakaverien vanhemmilta.

Vierailija
22/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistun mielelläni vähävaraisten perheiden lasten luokkaretkikuluihin (siis niiden lasten, jotka ovat lasteni luokkakavereita).

Se on iso juttu niille lapsille, ja kyse on todella pienistä summista.

Onpa "kivaa" luokkahenkeä järkätä jotain maksullisia retkiä, johon kaikilla ei ole varaa. Älkää sitten järkätkö niitä. Lasten on hyvä oppia solidaarisuutta ja vanhempien tulisi näyttää esimerkkiä. Miksi köyhien/luusereiden/tms lasten tulisi kärsiä ylimääräisesti vanhempiensa maksukyvyttömyydestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän luokalla on aina järjestetty varainhankintaa myyjäisillä yms...

Vierailija
24/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästät vitosen (5€) kuukaudessa, sinulla on siinä jo parin vuoden aikana kerätty rahat kutosluokan leirikouluun.

Mutta ei taidakaan olla kiinni älystä vaan asenteesta? Heittäydytään avuttomiksi oman elämän ja jälkeläisten suhteen, pyöritellään silmiä että eihän kukaan voi olettaa MINUN maksavan itse..! Ja samaan aikaan puoliso vähintään on töissä, maksetaan okt-lainaa pois jne.

Kuulkaa. Mitä tekisitte jos tulisi jonkinlainen kriisi, poikkeustilanne, jolloin ruokaa ei olisi riittävästi ja resurssit vähissä? Kannattaako tehdä niitä lapsia oikeasti enempää kuin mitä pystyy elättämään kohtuullisissa olosuhteissa?

Vierailija
25/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu maksaa kyllä vapaamatkustajien osuuden, jos vaan luokka sitä ymmärtää pyytää...

Vierailija
26/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi tekemään numeroa, jos nk vapaamatkustajia on vain muutama luokassa. Heidän vanhemmillaan voi oikeasti olla liian tiukkaa talouden kanssa tai sitten perhe-elämä on niin sekaisin, ettei lapsen luokkaretki ole ongelmista suurin.

Rahaa luokkaretkiin yms. on kerätty on ainakin 1980-luvulla, eikä silloin vanhemmilla ainakaan minun muistaakseni ollut niin suurta intressiä valvoa, että rahaa ei varmasti mennyt kenellekään, joka ei ollut yhtä paljon hikoillut tai maksanut. Ehkä silloin paremmin ymmärrettiin se, että perheillä oli erilaiset taloudelliset ja henkiset resurssit.

Muistan, että järjestimme yhdessä opettajien kanssa diskoja ja lastenjuhlia, joilla keräsimme rahaa. Ulkomailla toteutettuun leirikouluun teimme koululla kynttilöitä ja myimme niitä sukulaisille. Silloin kyllä useampi opettaja käytti tähän myös vapaa-aikaansa. Keväisin yläasteemme järjesti ison tyhjien pullojen keräyksen lähikortteleissa, ja silloin talkoissa olivat opettajat ja ennen kaikkea lapset. Ehkä opettajillakin oli silloin enemmän vapaa-aikaa käyttää koulun juttuihin. Eihän opettajiakaan voi pakottaa tälläistä tekemään, ja perheellisille se voisi ainakin suuremmissa kaupungeissa olla hankalaakin, kun jo työmatkat ovat pitkiä jne.

Vierailija
27/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

;eillä asia rtehdään niin ( eikä kukaan myy ovelta ovelle mitään). Lapset oppivat tekemään jotain sen ilojn eteen, vanhemmat tutustuvat toisiinsa ja muihin lapsiiin ja tämä lisää myös keskinäistä yhteistyötä. Mun lapsi on mulle esittänyt ihan hyvin ideoita asian tiimoilta ja niin on muidenkin. Hienoa katsoa kuinka paljon ideoita lapsilta tulee ja kuinka innoissaan he ovat. Ihan kasvatuksellisesti minusta tämä on hieno juttu.

Vierailija
28/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

;eillä asia rtehdään niin ( eikä kukaan myy ovelta ovelle mitään). Lapset oppivat tekemään jotain sen ilojn eteen, vanhemmat tutustuvat toisiinsa ja muihin lapsiiin ja tämä lisää myös keskinäistä yhteistyötä. Mun lapsi on mulle esittänyt ihan hyvin ideoita asian tiimoilta ja niin on muidenkin. Hienoa katsoa kuinka paljon ideoita lapsilta tulee ja kuinka innoissaan he ovat. Ihan kasvatuksellisesti minusta tämä on hieno juttu.

Vierailija
29/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyään itsekkäänä, minäminä-aikakautena, yhteisöllisyys on out ja lähinnä juttu, jonka näkee mainittavan historiankirjoissa.

90-luvulla lama repi perheitä ja yrityksiä alas, mutta niin vaan elämä jatkui ja meidänkin koululla kerättiin 20mk/kk retkikassaan. Useammalla perheellä oli vaikeuksia maksaa tuotakaan, mutta he ottivatkin sitten kaulimet ja jauhopussit esiin ja leipoivat edullista pullaa/mokkapalaa mitä nyt milloinkin ja myivät sen sitten myyjäisissä/limudiskoissa. Jokainen osallistui, jo omanarvontuntonsa tähden.

Nykyään moni "maksaa itsensä ulos" yhteisöllisyydestä, mikä on sääli. Toisaalta sen ymmärtää, sillä hektinen elämäntyyli vaatii veronsa...parempi silti osallistua edes rahallisesti kuin vapaamatkustaa. Meillä oli juuri vanhempainilta ja järkyttyneenä kuuntelin naispuolisia maailmanparantajia, jotka ehdottivat että maksavat aikuiset toisivat tuplasumman kassaan, jotta vapaamatkustajat pääsisivät ILMAISEKSI..!

Vierailija
30/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loiset voisi mennä.... "ladon takana on vielä tilaa"

Vierailija
31/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa perusopetus on MAKSUTONTA. Ette voi lakeja itsekseen muutella. Turha siellä on mussuttaa.

Vierailija
32/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa perusopetus on MAKSUTONTA. Ette voi lakeja itsekseen muutella. Turha siellä on mussuttaa.

nuo "lain mukaan maksutonta" -mussuttajat.

Loiset pitää vaan jättää retkiltä pois. Retket on hupiretkiä ja jos ei ole varaa lähteä mukaan, jää kotiin.

Vierailija
33/33 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutun tähän liittyen. Erään luokan keräystilin tilanne oli julkistettu koko luokalle. Siis lasten mukana oli kotiin laitettu lappu jossa luki kaikkien nimet ja perässä summa jonka tämä lapsi on maksanut.

Varmaan ihanaa niille köyhille lapsille kun oikein leimataan.

Lisäksi luokassa on lapsi joka ei tule lähtemään leirikouluun jossa ollaan yön yli. Pitäisikö hänen silti maksaa toisten leirikoulusta?

Tämän lapsen äiti on maksanut erikseen sellaisten retkien kulut joihin hänen lapsensa on osallistunut.