Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukutuksesta kysyttävää.

Vierailija
08.09.2011 |

Jäi mietityttämään, enkä älynnyt kysyä sh:lta. Mutta tietääkö joku täällä, että laitetaanko se putki kurkkuun vasta kun potilas on nukahtanut vai jo valveilla?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on en nimi (paitsi tietenkin joissain ISOISSA leikkauksissa potilas on ihan hengityskoneessa eli silloin on intubaatioputki) ja ne molemmat laitetaan, tottakai, vasta kun on nukutettu. Samoin nieluputki otetaan pois kun alat heräillä heräämössä, yleensä sitä poistoa ei edes muista.

t sh

Vierailija
2/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tehdään noin 98% nukutuksista.

Joskus tosi harvoin joudutaan putki laittamaan nenän kautta (vakavat leuka- ja kasvovammat) ja silloin potilaalle annetaan ensin tuhti annos rauhoittavaa ja nukutetaan vasta sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se se vasta kivuliasta olisikin...

Yleensä lapsi humautetaan ensin uneen niin, että naamalle laitetaan maski, josta lapsi hengittää kaasua ja nukahtaa. Sitten putki.

Vierailija
4/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota epäilin että itse että vasta nukutuksessa laitetaan putki, mutta pakko oli tarkastaa. Ensimmäinen nukutus itselläni kohta edessä joten jännittää!!!!!Enemmän kuin itse leikkaus.

Vierailija
5/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse kuin korvien putkituksista tjsp, niin kyllä sinne saliin mennään esilääkittynä (rauhoittavia) ja siellä "nukkumatti" nukuttaa ja vasta sitten toimitaan. Jos jotain nieluputkea tarvitaan ylipäätään. Riippuu siis täysin nukutuksessa tehtävästä toimenpiteestä.

Itselläni on kokemusta leikkausosastolla työskentelemisestä, nukuttavat joko kaasulla, tai Propofolilla (sillä mitä Michael Jackson väärinkäytti...) antavat relaksanttia ja vahvaa kipulääkettä. Kyllä siellä leikkauspotilas mahdollisimman vähän joutuu "jännittämään".

Oma poikani on kahdesti nukutettu, toisella kertaa korvien putkitus ja kitarisaleikkaus, toisella vain putkitus. Se tehdään vain pienessä "humautuksessa" jolloin maskilla annetaan kasvoille unikaasut ja lapsi nukahtaa. Pidemmissä leikkauksissa lienee toisen laiset tavat.

Vierailija
6/6 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsesta tuntuu lahinna kivalta, tai siis ei tunnu miltaan muuta kuin etta just tajuaa etta pimenee, ja sitten heti samassa sekunnissa rupeaa herailemaan. Yolla nukkuessa on mun mielesta jonkunlainen taju siita etta aikaa on kulunut mutta nukutuksessa ei. En osaa sanoa miksi se tuntuu 'hyvalta' mutta joku hyvanolon tunne mulle siita jaa. Toisaalta, mulle ei ole koskaan tullut paha olo nukutuksen jalkeen ja leikkaukset on olleet pienia, joten heratessa ei ole ollut kipuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi