Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilleni eivät kelpaa einekset eikä puolivalmisteet.

Vierailija
07.09.2011 |

Hohhoijaa, en tiedä viitsinkö edes avautua aiheesta, mutta meillä on ongelmana se, että lapset hyljeksivät valmisruokia.

Kiireisenä uraäitinä ja reissutyötä tekevän miehen vaimona haluaisin päästää itseni helpolla n. kerran viikossa pisimpänä työpäivänä ostamalla valmiin ruoan lapsille, muttei lapsille kelpaa valmisruoka edes kerran viikossa.

Lapset haluavat kuulemma ns. oikeata ruokaa, eivätkä suostu koskemaan mihinkään Kokkikartanon kiusaukseen, Marketin valmistiskin antimiin, kalapuikkoihin, pinaattilettuihin jne.

Muuten kyllä syövät mukisematta kotiruokaa useamman päivän peräkkäin (ma syödään su jämiä), ti olisi tämä einespäivä, ke tehdään ruoka jota syödään myös to, pe, la, su kokataan koko perheellä ja herkutellaan.

Varoituksen sana siis: jos opetat lapsesi liian hyvälle, et pääse itse löysäilemään edes yhtenä päivänä viikossa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinun pitää olla ehdottomasti Täydellinen Äiti, eikä missään tapauksessa sinun Siistiin Keittiöösi saa kukaan muu kajota. Ei mies eikä lapset.

Ei sitten kannata kertoa, kuinka nuori pystyy itselleen ruokaa valmistamaan ainakin siinä tapauksessa, että joku on siinä avustamassa.

Kyllä, ongelmasi on todella naurettava mutta itse sinä olet sen ongelmaksi tehnyt.

Ongelma ei suinkaan ole kotiruoka vaan se, että sitä pitää sinun itse omin käsin joka päivä erikseen valmistaa.

Mulle ei ole ongelma ruokkia edes toisessa kaupungissa opiskelevia teinejä kotiruualla. Eivät ole nuudelikansaa, vaan haluavat oikeaa ruokaa.

Kerronpa tässä muutaman vinkin, jotka sinä saat tyrmätä seuraavassa viestissäsi mahdottomina.

Tee esim. laatikkoruokia aina kaksi annosta, joista toinen syödään heti, niin isomman annoksen tekemisestä ei tule tuplatyötä. Toinen pakastetaan raakana ja valmistetaan syötäväksi sitten joskus myöhemmin. Ainakin lasage, makaronilaatikko, kaalilaatikko, perunasoselaatikko ovat sellaisia, joille onnistuu hyvin. Pakaste otetaan vaikka edellisenä iltana jääkaappiin tai aamulla keittiön pöydälle sulamaan, ja ensimmäinen kotiintulija laittaa sen uuniin paistumaan. Onnistuu lapseltakin, joka numerot tuntee.

Myös perunan, pastan ja riisin lisäkkeenä käytettäviä kastikkeita voit tehdä kerralla tupla-annoksen ja pakastaa toisen. Se lämpenee syötäväksi samalla kun perunat kypsyvät, vaikka saman kattilan päällä olevassa kulhossa. Tuskin lapset edes tietävät, että se onkin lämmitettyä, kun ruokaa on kuitenkin siinä vasta keitetty.

Vierailija
22/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorin lapsista himoitsee eineksiä, joita meillä ei juuri syödä. Ei söisi juuri mitään minun tekemääni. Ruuanlaitto on minulle lähinnä harrastus, tykkään siitä ja teen muun perheen (ja tuttavien) mielestä erittäin hyvää ruokaa. Aika masentavaa, kun ruokani on yhden mielestä aina pahaa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaisista linsseistä. Sen pystyy kiehauttamaan muun kokkauksen ohessa ja pakastat sitten. Ei hevin kyllästy tähän keittoon. Tiistai keittopvä!

Vierailija
24/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat syödä laadukasta kotiruokaa. Taidat osata valmistaa maukasta sellaista:)) Lapsesikin oppivat arvostamaan kunnon ruokaa!

Kärsi vaan, sillä sit kun ite olet vanha sun ei tartte syödä yäkkieineksiä vaan lapsesi avittavat!

Vierailija
25/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän "kotiruoka" sitten on?

Vierailija
26/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hyödyntää pakastinta? Meillä on pakastimessa aina lapsille itse tehtyjä ruokia valmiina annoksina, sillä meilläkään lapset eivät valmisruokia oikein syö.

Vierailija
27/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin päinvastaisessa mielessä. Äitini teki perinteistä, tylsähköä kotiruokaa. Minulle oli onnen päivä saada joskus eineksiä, ja kotoa pois muutettuani aukeni oikea onnen maa, kun eineksiä sai halutessaan vaikka joka päivä!

Vierailija
28/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii vähän tutkia mikä niissä inhottaa. Esim. natriumglutamaatti tai joku mauste voi ahdistaa?

Syövätkö lapset kuitenkin pastaa? Entä salamia, kinkkua tms.

Meillä ei käytetä juurikaan valmisruokia, mutta jonkin verran kyllä maustekastikkeita, pestoa tms. Enkä mä nyt mitään makkaraa ala itse tekemään.

Joku tuorepasta ja valmiiksi savustettu lohi kyllä valmistuu tosi nopeasti. Siihen sitten vaikka vaan pilkottuja vihanneksia.

Vierailija
29/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kelpaa. Itse en tytölleni sitä roskapaskasuolaistarasvaista ruokaa tarjoaisikaan..

Vierailija
30/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niissä eineksissä on jotain, mikä oikeasti aiheuttaa lapselle / lapsille jotain. Jos on allergiaa jollekin lisäaineelle, niin niitä aineita ei kotiruuassa ole. Tuon ikäiset on jo osanneet kehitellä vastustuksen allergian aiheuttajaa kohtaan, mutta eivät osaa välttämättä sanoa, että tämä ruoka saa aikaan kihelmöintiä, vatsanväänteitä tai löysää kakkaa.

Toinen mikä tulee mieleen on, että jospa lapsilla on tavallista herkempi makuaisti. Siis he maistavat ruokia tarkemmin kuin moni muu. Silloin eineksissä voi jokin (lisä)aine aiheuttaa sellaisen makuelämyksen, joka todella tökkii. Säilöntäaine voi esimerkiksi maistua hyvin happamelle tai karvalle. Sitä ei vain useimmat maista, mutta hyvä maistaja erottaa sen maun ja se voi maistua hyvinkin epämiellyttävälle.

Vierailija
31/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapset on siis 5 ja 7 v, ja päättävät mitä teillä voidaan syödä ja mitä ei? Jos laittaa lautaselle eikä esittele pakkauksia ja mainosta mitä on, erottavatko edes että on einestä?

Meillä aikuiset päättää mitä syödään. Hyvin on lapset oppineet syömään kaikkea, joitain maistelukertoja on tietysti mennyt niin että ovat syöneet tosi pienen vain määrän.

Vierailija
32/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n lapset koulussa? Siellä ei ruoan maku ja laatu ole varmasti sen parempi kuin kaupan valmisannoksissa ja kalleimmissa valmisruoissa. esim. jotkut luomuruoat on hyviä (lindströminpihvit ja makaronilaatikko kelpaa niistä meidän lapselle, joka ei kalapuikkoihin tms. suostu koskemaankaan).

Monet ruoat voi kyllä pakastaa, jos jaksat viikonloppuna tehdä la ja su pari eri ruokaa kerralla, niin ne säilyy pari viikkoa ihan hyvin pakasteessa. Meillä pakastetaan jopa jauhelihapihvejä ja pastakastiketta.

Vierailija
33/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei ole hirveästi lisäaineita. Jos pakastaisit paistettua jauhelihaa, niin sen voisi lyödä kattilaan pastakastikkeen kera ja keittää nopsat makaronit.

Vierailija
34/46 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, ei kait auta kuin tehdä isompia satseja pakkaseen. Ihmetyttää kyllä vähän jos 5 ja 7-vuotiaille ei einekset ja puolivalmisteet kelpaa ollenkaan.

Mitä muuten ap tarkoitat puolivalmisteilla? Pitääkö kaiken olla oikeasti "itse tehtyä"? Eikö Italianpata pussista valmistettuna kelpaa? Täytetyt ravioli/tortelloni -tyyppiset tuorepastat? Entä tonnikala purkista? Nuudelit? Entä nakkikeitto keittojuurespussia hyödyntäen?

Vierailija
35/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että, on niin terveellistä ja aitoa ja alkuperäistä, kun lapsella on niin kehittynyt maku- ja hajuaisti, että vain äidin kätösten ruoka maistuu.

Meillä kelpaa kaikki, itse kokatut, tarhan/koulun tarjoamat, mummon tai mamman tekoset, ravintoloiden annokset, kaupan tiskiltä, pizzat menee ja hampit kans, hedelmät, pullat ja karkit... en kyllä keksi mitään, mikä ei meidän lapsille kelpais... ja tää on kans ihan kiva näinkin. Ja tällainen malli kyllä osittain myös tietoisesti pyritty antamaan, että kaikki ruoka on syötävää ja arvostettavaa. Mua hävettäisi, jos lapset jossain kylässä tai koulussa venkoilis, että en syö tota en syö tätä... (allergiat on asia erikseen, mutta muuten)

Vierailija
36/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaseen. Ja sitte sieltä otan ruokaa aina, kun ei jaksa tai ole aikaa valmistaa.

Itse olen nimittäin ollut aina sellanen, että kaupan ruuat ei kiitos, myös pienenä. En voi vieläkään sietää ransalais, kaupuan kiusauksia yms. ainoastaan porkkana- ja lanttulaatikko menee ja nekin vain jouluna. Itse näen sen vain hyvänä, että ei syö kaupan moskaa ja roskaruokaa. Lisäaineita saa paljon vähemmän omasta ruuasta.

Vierailija
37/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pakastaa. Entä syövätkö lapsesi valmiiksi marketissa grilaattua broileria tai savustettua kalaa? Niistä saa helpolla ruokaisan salaatin.

Välillä keitän sunnuntaina ison kattilallisen keittoa sunnuntain päivällistä laittaessani ja tämä keitto syödään maananataina ja tiistaina.

Vierailija
38/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövätkö ruokaa siellä. Koska noissa edellä mainituissahan pääosa ruoasta on eineksiä.

Vierailija
39/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva 5-vuotiaasta lapsesta kommentoimassa: "en syö tällaista pahaa einesruokaa, haluan äidin itse alusta asti valmistamaa, hyvää kunnon kotiruokaa" :D :D :D

Vierailija
40/46 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsesi erottavat einesruoan kotiruoasta?

Jos eivät siis nöe pakkuksia vaan ruoka olisi lautasella..

kun en jaksa koko ketjua lukea, mutta mutta...

Einesruuan maistaa. Itse en voi syödä eineksiä. Ovat ihan turkasen pahoja. Ne kaikki säilönta- yms. emulgointi- ja sakeuttamisaineet maistuu. Einesruoka myös haisee sellaiselle pistävälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme