Jos teille tulee lapsen kaveri, joka sotkee eikä siivoa jälkiään, niin annatteko
olla vai käskettekö siivoamaan?
Esimerkkejä sotkuista:
- jättää vaatteensa keskelle eteisen lattiaa
- pudottelee ruokaa (huolimattomuuttaan) lattialle
- kaataa maitolasin
- ei vie astioita tiskipöydälle
- levittää leluja eikä laita niitä paikoilleen
--> siis ylipäätään on sellainen "sotken sitä mukaan kuin elän" -tyyppi.
Miten toimitte tällaisen kaverin kanssa?
Kommentit (14)
jos noin suurta tarvetta ilmenee (kuten ap esimerkeissään esitti).
tai rivakka repäisy korvasta, oppiipahan pahansuopa tavaranlevittäjä korjaamaan jälkensä.
vaatteet nostaisin itse ohimennessäni/huomatessani kenkäpenkin päälle. Ruoan pudotteluun ja maitolasin kaatamiseen en puuttuisi, lasin kaadettua antaisin rätin käteen, että saa pyyhkiä, ei vieraana välttämättä hoksaa mistä sen saa. Mutta omiltakin tippuu sen verran ruokaa, vaikka hyvistä ruokatavoista muistutetaan, etten siitä vaan pystyisi alkaa vieraalle mitään sanomaan. Astioita meillä omatkaan ei aina vie tiskipöydälle, kun en vielä osaa päättää haluanko sitä vai en... Joko tiskikoneeseen suoraan tai sitten ruokapöydälle jätetään, musta on jotenkin helpompi siitä ne nostaa koneeseen. Lelut komentaisin laittamaan paikalleen ennen seuraavaan hommaan siirtymistä ihan niin kuin omiakin lapsia.
tuskin on ilkeyttä tai tottelemattomuuttga tms. vaan just sitä, ettei oikein tiedetä mitä kylässä vaaditaan. kotonahan voi olla ihan eri säännöt.
paras keimo on sanoa nätisti, mitä teillä tehdään leikkien loputtua, ruokailun jälkeen jne.
Kun poika ei mua totellut, niin soitin hänen äidilleen, että jos ei ala totella, niin ei tarvi meille enää tulla.
Ainakin meillä siivoaa nykyään, kotona tietääkseni ei (äitinsä ei vaadi).
pyydän omiani ja vieraiden lapsia siivoamaan jälkensä. Meillä on otettu myös sellainen käytäntö, että ennen kun kaverit lähtee kotiin, niin yhdessä siivoavat leikkinsä pois. Kun on niin kurjaa yksin ne leikit siivota. Ruokalautaset meillä kaikki omat ja kaverit laittaa kyllä tiskipöydälle. Mä ite siivoan pöydän ja pöydän alusen. Se mun mielestä ei kuulu lasten siivottavaksi. Naulakkoon vaadin omia laittamaan takit, koska meillä niin pieni tuulikaappi, että jos siinä lojuu kaikkien omien neljän ulkovaatteet ja vielä kavereiden, niin ei ovesta mahdu sisälle. Omilla sellainen sääntö, että jos takit ei ole naulakossa, niin nostelen ne oven ulkopuolelle. Tässä asiassa olen tosi tiukka, juurikin tuon tilan ahtauden takia. Ja kun joku tulee ovesta kurasilla kamppeillaan, niin johan ne likastuukin siinä. Vähän ohi aiheen, mutta hiukan syitä ennenkun joku ehtii tähän meidän tapaan puuttua.
En ole vielä törmännytlis yhteenkään kaveriin, joka olisi siivonnut jälkensä meillä käydessään...
En ole vielä törmännytlis yhteenkään kaveriin, joka olisi siivonnut jälkensä meillä käydessään...
Useimmiten joudun siivoomisesta muistuttamaan, pojat 8v.
Komennan tarvittaessa ja pyydän siivoamaan leluja yms. Keittiössä tuskin pyytäisin siivoamaan enkä usko että tahalleen tekisivät, vanhinkoja sattuu omillekkin päivittäin melkeinpä. Odotan kyllä joitakin käytöstapoja enkä hevillä ota toiste meille jos ilkeyttään jotakin tekevät tai eivät tottele!
ja yli 16 v. Saa nyrkistä.
Jumalauta, meillä ei kaverit sotke:)
silti vaan tulevat uudestaan kaatelemaan maitolaseja.
lelut siivotaan pois lattioilta tai pihalta.
Pojat ovat yleensä hetken hölmistyneitä siivouskehotuksen ensimmäisen kerran kuultuuan, mutta tottelevat sitten kiltisti. :)
usein käy niin, että kaverin vanhempi tulee hakemaan soittamalla ovikelloa, en todellakaan siinä vaiheessa seisota äitiä varttituntia ovensuussa että leikit korjataan. Tai soittaa että nyt samantein kotiin.
Itse olen pari kertaa eräässä perheessä joutunut ovella odottamaan kun perheen äiti on laittanut vielä lapset siivoamaan,ennen kuin hakemani lapsi on saanut lähteä, ja se on usein hankalaa kun auto saattaa olla väliaikaisessa parkissa moottori käynnissä ja autossa pieni odottamassa. Minusta se on silloin niuhotusta eikä normaalia elämää, liiallista sääntö vain säännön vuoksi.
Mutta on sekin epäreilua, että omani joutuisi ne sitten yksin siivoamaan, erityisesti askartelujen silput ynnämuut on työlästä korjattavaa.
Itse olen sitten tämmöisissä tapauksissa siivonnut.
Jos tiedän, monelta lasta tullaan hakemaan niin sitten sanon vaikka 10min aikaisemmin että nyt ensin siivotaan ja sitten kotiin.
Minusta siivous ei ylimalkaan ole niin tärkeää, että siitä kannattaisi varsinaisesti numeroa tehdä. Normaalit käytöstavat riittävät.
Kyllä meillä 10 vuotiaan pojan kavereita saa olla komentamassa, tai ehkä ohjaamassa on parempi sana.
Taitavat olla kaikki varsinkin tuossa iässä niin kiireellä menossa ja touhottamassa joka suuntaan että asioita unohtuu.
Viimeksi tänään on tullut sanottua siitä onko sopivaa säilyttää vaatteita lattialla( meillä sellaiset päätyy pesukoneeseen), Saako legopalikoita levitellä kaikkialle(ryömivän vauvan takia olen extra tarkkana niiden kanssa) ym. Pöydässä jälkiä ei tarvitse itse siivota, mutta astiat viedään tiskiin ruoan jälkeen. Ja sanotaan kiitos, siitä saa usein muistuttaa omiaankin.