Kansainvälisissä firmoissa asiantuntijahommissa olevat, lasketteko/seuraatteko työtunteja?
Jos esim. osallistutte iltaneuvottelupuheluihin, onko ne työaikaa? Yritättekö jossain vaiheessa pitää tunteja vapaana vai otatteko ne vaan asenteella "kuuluu työnkuvaan"?
Ärsyttääkö iltatyöt koskaan?
Kommentit (31)
qvissa työajan ulkopuolella ellei varallaolosta makseta. Ja laki vaatii työajanseurantaa.
Enpä ole vielä ollut firmassa jossa tätä noudattettaisiin. Tai siis joo, onhan ne tuntilistat joihin pitää kirjoittaa 7:30 joka päivälle teit töitä 7h, 8h tai 10h. Ilta-, viikonloppu- tai matkatyöaikaa ei myöskään ole koskaan korvattu perusteella " ei nämä tietenkään pakollisia ole, mutta kai sä nyt ymmärtät että tavoitteisiin on päästävä. Ei täällä ole pakkp töissä, nämä asiat on ammatinvalintakysymyksiä"
Minä olen aina ollut firmassa, jossa leimataan sisään ja ulos, joka ikinen ylityö korvataan ja matkoista maksetaan korvaus. Tämä koskee kaikkia työntekijöitää. Kaikki tehdään pilkulleen lain mukaan. 23 v IT-alalla olen ollut. Olen esimies, joten tiedän kyllä myös johdon käsitykset asioista, ja se menee niin, että ei edes kuvitella ihmisten tekevän pyyteetöntä ylittävä. - johtajia lukuunottamatta. Meillä on päivystysringit, joihin kuuluville maksetaan varallaolosta plus korvaus jokaisesta vastattava puhelusta sekä erikseen hälytystytöstä.
qvissa työajan ulkopuolella ellei varallaolosta makseta. Ja laki vaatii työajanseurantaa.
Enpä ole vielä ollut firmassa jossa tätä noudattettaisiin. Tai siis joo, onhan ne tuntilistat joihin pitää kirjoittaa 7:30 joka päivälle teit töitä 7h, 8h tai 10h. Ilta-, viikonloppu- tai matkatyöaikaa ei myöskään ole koskaan korvattu perusteella " ei nämä tietenkään pakollisia ole, mutta kai sä nyt ymmärtät että tavoitteisiin on päästävä. Ei täällä ole pakkp töissä, nämä asiat on ammatinvalintakysymyksiä"
Minä olen aina ollut firmassa, jossa leimataan sisään ja ulos, joka ikinen ylityö korvataan ja matkoista maksetaan korvaus. Tämä koskee kaikkia työntekijöitää. Kaikki tehdään pilkulleen lain mukaan. 23 v IT-alalla olen ollut. Olen esimies, joten tiedän kyllä myös johdon käsitykset asioista, ja se menee niin, että ei edes kuvitella ihmisten tekevän pyyteetöntä ylittävä. - johtajia lukuunottamatta. Meillä on päivystysringit, joihin kuuluville maksetaan varallaolosta plus korvaus jokaisesta vastattava puhelusta sekä erikseen hälytystytöstä.
työaika- tai muita lakeja tai tes:iä.
Minä olen aina ollut firmassa, jossa leimataan sisään ja ulos, joka ikinen ylityö korvataan ja matkoista maksetaan korvaus. Tämä koskee kaikkia työntekijöitää. Kaikki tehdään pilkulleen lain mukaan. 23 v IT-alalla olen ollut. Olen esimies, joten tiedän kyllä myös johdon käsitykset asioista, ja se menee niin, että ei edes kuvitella ihmisten tekevän pyyteetöntä ylittävä.
Meillä ei ole ylitöitä, on vaan tavoitteita, joihin on päästävä. Matka-aika ei lain mukaan ole korvattavaa, joten sitä ei korvata mitenkään. Ulkomaisten esimiesten mielestä Suomessa tehdään liian vähän töitä, liian lyhyellä työpäivällä ja kamalan pitkillä lomilla ja kaiken lisäksi liian hyvillä palkoilla. Joten neuvotteluasema on huono :(
Minä olen aina ollut firmassa, jossa leimataan sisään ja ulos, joka ikinen ylityö korvataan ja matkoista maksetaan korvaus. Tämä koskee kaikkia työntekijöitää. Kaikki tehdään pilkulleen lain mukaan. 23 v IT-alalla olen ollut. Olen esimies, joten tiedän kyllä myös johdon käsitykset asioista, ja se menee niin, että ei edes kuvitella ihmisten tekevän pyyteetöntä ylittävä.Meillä ei ole ylitöitä, on vaan tavoitteita, joihin on päästävä. Matka-aika ei lain mukaan ole korvattavaa, joten sitä ei korvata mitenkään. Ulkomaisten esimiesten mielestä Suomessa tehdään liian vähän töitä, liian lyhyellä työpäivällä ja kamalan pitkillä lomilla ja kaiken lisäksi liian hyvillä palkoilla. Joten neuvotteluasema on huono :(
mistä matka-ajasta on kyse? Siis työmatkoilla olosta vai mistä?
Ihmettelin jokin aika sitten kun yksi alainen valitti kuinka on pitkät työmatkat ilman korvausta Riihimäeltä Espooseen.....työpaikka oli Espoossa jo hänen aloittaessa joten en ihan ymmärrä miksi pitäisi korva hänen työmatka aikansa vaikka firma ei ole määrännyt häntä muuttamaan Riihimäelle.
Ja kyllä me todella Suomessa tehdään aika lyhyttä työpäivää jos katsotaan Euroopan keskiarvoon nähden. En sano että se on huono mutta se on kuitenkin ihan hyvä tietää jos ulkomaisille päämiehille avaa työaikakeskustelun....
lähdet su illalla klo16 reissuun ja olet määränpäässä klo21 paikallista aikaa. Jossain tesseissä matka-aika korvataan, monessa ei.
Kodin ja kiinteän työpaikan ( nimetty toimipiste) välinen matka ei koskaan ole matka-aikaa.
jos siellä pitää tehdä töitä osan aikaa ilmaiseksi. En muutenkaan ymmärrä pitkien päivien tekemistä, pitää olla muutakin elämää kuin työ.
Eli henkilökohtainen palkka on ns. könttäsumma johon työnantaja on laskenut hk-palkaksi oletetun lisätyön eli vuorotyön ja ylityön arvon. Mä olen ammatiltani toimittaja ja mulla on kokonaispalkka. Eli työajat ovat joustavat ja jos joudun muuttamaan vuoroa, siitä ei erikseen korvata eikä makseta vuoro- tai hälytyslisää.
Joinakin kuukausina en työskentele iltaisin lainkaan eli niinä kuukausina minä hyödyn systeemistä ja joskus voi ilta tai viikonloppuduunia tulla niin paljon, että työnantaja hyötyy. Mutta vuoden ajanjaksolla menee plus miinus nolla tasan. En muuten olisi tuohon suostunutkaan, mutta henkilökohtaisen palkan korotus on suurempi kuin taulukkopalkalla työskentelevillä.
Eli henkilökohtainen palkka on ns. könttäsumma johon työnantaja on laskenut hk-palkaksi oletetun lisätyön eli vuorotyön ja ylityön arvon. Mä olen ammatiltani toimittaja ja mulla on kokonaispalkka. Eli työajat ovat joustavat ja jos joudun muuttamaan vuoroa, siitä ei erikseen korvata eikä makseta vuoro- tai hälytyslisää.
Joinakin kuukausina en työskentele iltaisin lainkaan eli niinä kuukausina minä hyödyn systeemistä ja joskus voi ilta tai viikonloppuduunia tulla niin paljon, että työnantaja hyötyy. Mutta vuoden ajanjaksolla menee plus miinus nolla tasan. En muuten olisi tuohon suostunutkaan, mutta henkilökohtaisen palkan korotus on suurempi kuin taulukkopalkalla työskentelevillä.
Mieheni on it-alalla konsulttina ja heillä käsite "työaika" on erittäin liukuva. Eli käytännössä miehellä on keittiön nurkassa kone koko ajan auki ja katsoo meilit pari kertaa illassa. Jos on jotain akuuttia niin vastailee. Työpuheluita ei kyllä viiden jälkeen enää tule, mutta meiliä saattaa tulla iltamyöhään. Monesti ovat firman sisäisiä juttuja tai sitten päällä oleva asiakasprojekti (eli ns. pakko vastata-kamaa)
Toisaalta hän voi ottaa palkallisia vapaapäiviä tarvittaessa esim. jos vaikka joku viikonloppureissu niin voi ottaa perjantain vapaaksi ilmoittamalla siitä esimiehelle. Samoin voi lähteä töistä klo 14 tai 15.
Olen huomannut että mies tekee monesti 9-16 työpäivän toimistolla ja sitten 1-2h vielä illalla kotona.
Mitään erillistä korvausta ei iltatunneista tule vaan se on nimenomaan tuota työaikajoustoa sitten. Sopii meidän perheen tilanteeseen.
Analyytikkona ruotsalaisfirmassa, en seuraa työtunteja mutta etäpäivinä en koskaan tee 8h töitä...
Mä joudun usein tekemään iltaisin hommia ja päälle matkusta josta ei mitään erillistä korvausta vaan kuluu työhön. Matkoilla päivät saattavat olla 16 tuntisia koska Suomest on pitkät lennot Eurooppaan. Mutta saan toki pitää omia lomapiviä kun on hiljaisempaa, voin tehdä etänä ja palkka on hyvä. Ihmiset jotka eivät koskaan jousta ovat kyllä vaarassa jäädä sivuun ettei se oma ammattitaito ole ihan alan huippua. Ja varsinkin kokemattoman tarvitsee ottaa huomioon että ensimmäiset pari vuotta kuluu enemmän aikaa samaan hommaan kun sellaiselta joka on sen jo tehnyt monta kertaa. Itse en ole koskaan tavannut menestynyttä johtohenkilöä joka olisi laskenut työtunteja mutta se todella on ammatinvalintakysymys.