Kansainvälisissä firmoissa asiantuntijahommissa olevat, lasketteko/seuraatteko työtunteja?
Jos esim. osallistutte iltaneuvottelupuheluihin, onko ne työaikaa? Yritättekö jossain vaiheessa pitää tunteja vapaana vai otatteko ne vaan asenteella "kuuluu työnkuvaan"?
Ärsyttääkö iltatyöt koskaan?
Kommentit (31)
Pidän tunnit pois joko liukumina sopivana ajankohtana, tai laskutan ne (jos on laskutuslupa, tilanteet vaihtelevat tämän suhteen firmassa..).
Minä teen töitä tasan 37,5 h / vko. Puhelinkin on pois päältä muina aikoina.
Lakihan sen jo vaatii.Minä teen töitä tasan 37,5 h / vko. Puhelinkin on pois päältä muina aikoina.
Työaikalaki on niin jälkeen jäänyt nykyisestä työelämästä ettei tosikaan.
meillä on toki virallinen tuntiseuranta, mutta sinne on ohjeistettu, että kirjoitetaan kerran kuussa tietty kokonaistuntimäärä, siitä riippumatta, mitä oikeasti on tehty. Se on siis puhtaasti kuvitteellinen. Sen sijaan seuraan itse omaa työaikaani karkealla "suurinpiirtein"-periaatteella, jossa joskus tehdään enemmän töitä ja joskus sitten taas joustetaan enemmän vapaa-ajan suuntaan niin että lopulta kaikki menee suurinpiirtein tasan. iltahommat on TIETENKIN työaikaa (miten ne voisi olla olematta) ja sen vastineeksi mulla on mahdollisuus viettää aamuja koululaisteni kanssa, saattaa näitä tärkeisiin paikkoihin jne.
Mulla muuten on ns.- "kokonaistyöaika" joka tarkoittaa sitä, että vuodessa on noin 1600 tuntia laskennallista työaikaa, mutta on mun omalla vastuulla, milloin ja missä se tehdään. Palkka tulee tasaisesti koko ajan.
Minä teen töitä tasan 37,5 h / vko. Puhelinkin on pois päältä muina aikoina.
jos (ei ole pomo) joutuu tekemään tuollaista duunia illalla.
Joko rahaa tai vapaana.
Tottakai se onnistuu, kun lain mukaan ketään ei voi velvoittaa olemaan tavoitettavissa työajan ulkopuolella ellei varallaolosta makseta.
Ja laki vaatii työajanseurantaa.
Tottakai se onnistuu, kun lain mukaan ketään ei voi velvoittaa olemaan tavoitettavissa työajan ulkopuolella ellei varallaolosta makseta. Ja laki vaatii työajanseurantaa.
Enpä ole vielä ollut firmassa jossa tätä noudattettaisiin. Tai siis joo, onhan ne tuntilistat joihin pitää kirjoittaa 7:30 joka päivälle teit töitä 7h, 8h tai 10h. Ilta-, viikonloppu- tai matkatyöaikaa ei myöskään ole koskaan korvattu perusteella " ei nämä tietenkään pakollisia ole, mutta kai sä nyt ymmärtät että tavoitteisiin on päästävä. Ei täällä ole pakkp töissä, nämä asiat on ammatinvalintakysymyksiä"
Eli ei tunteja lasketa. Iltatyöt ei ärsytä, koska niistä sisältyy jo palkkaan hyvä korvaus. Niinä kuukausina kun iltatöitä ei ole, jään tietty ikäänkun hyötymään palkasta. Tosin mulla ei kyllä hirveesti ole iltatöitä ollukkaan.
tykkään töistäni ja haluan hoitaa ne hyvin. Se tarkoittaa, että iltatöitäkin on eikä niistä saa erillistä korvausta - paitsi bonarit. Monesti on silti menossa niin mielenkiintoinen projekti, että iltatyöt ei haittaa, vaan menee harrastuksen piikkiin.
Mutta ns. pakollisia iltatöitä (=ei voi ja ehdi hoitaa päiväaikaan) ei mielestäni myöskään ole kohtuuttomasti.
Sille joka kysyi kokonaistyöajasta - se tarkoittaa sitä, että ylitöitä ei korvata, mutta vastaavasti toki kuukausipalkka on, tai ainakin pitäisi olla, sen verran reilumpi, että se ikäänkuin kattaa ylityötkin.
Eli henkilökohtainen palkka on ns. könttäsumma johon työnantaja on laskenut hk-palkaksi oletetun lisätyön eli vuorotyön ja ylityön arvon. Mä olen ammatiltani toimittaja ja mulla on kokonaispalkka. Eli työajat ovat joustavat ja jos joudun muuttamaan vuoroa, siitä ei erikseen korvata eikä makseta vuoro- tai hälytyslisää.
Joinakin kuukausina en työskentele iltaisin lainkaan eli niinä kuukausina minä hyödyn systeemistä ja joskus voi ilta tai viikonloppuduunia tulla niin paljon, että työnantaja hyötyy. Mutta vuoden ajanjaksolla menee plus miinus nolla tasan. En muuten olisi tuohon suostunutkaan, mutta henkilökohtaisen palkan korotus on suurempi kuin taulukkopalkalla työskentelevillä.
Monesti on silti menossa niin mielenkiintoinen projekti, että iltatyöt ei haittaa, vaan menee harrastuksen piikkiin.
Onko työt ajoittaisia vai jatkuvasti esim. 3h/ilta?
Pidän tunnit pois joko liukumina sopivana ajankohtana, tai laskutan ne (jos on laskutuslupa, tilanteet vaihtelevat tämän suhteen firmassa..).
Kuinka monessa paikassa tehdään sunnuntai(-illat) seuraavaa viikkoa valmistelevia töitä etänä tai työpaikalla?
ihan puhtaasti jo senkin takia, että noita työtunteja saatetaan käyttää asiakaslaskutukseen suoraan, tai mitattaessa esim. henkilön "laskutettavien" (= asiakastyö, ei mikään sisäinen tiimipalaveri tms.) tuntien määrää suhteessa henkilön viikkotuntimäärään ( --> työkuorman balansointi, joko lisää tai vähemmäksi tekemistä).
Otan joko vapaana (1:1) jos oletan pystyväni pitämään ne seuraavan kuukauden sisällä.
Jos tiedän, että ylitöitä tulee paljon (johtui se sitten iltapalavereista tai jostain muusta) niin ilmoitan asiasta jo etukäteen esimiehelle ja laskutan ne sitten ihan normaaleina ylityötunteina (1,5:1).
En koskaan ole pitänyt iltatöitä "työhön kuuluvana pahana" jotka jotenkin kuuluisi automaattisesti tehdä ilmaiseksi vaan lasken ne aina mukaan tunteihin.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/08/30/ala-suostu-talla…
Teitä huijataan ja rajusti.
Meidän työpaikalla noudatetaan ihan lakeja ja asetuksia ja työehtosopimuksia, osaksi siitä syystä että itse luottamusmiehenä pidän tiukasti huolta siitä että niistä ei lipsuta. Sitä paitsi, jos tekee ilmaiseksi töitä työntantajalle, sehän tarkoittaa sitä että ei arvosta omaa asiantuntijuuttaan nollaa enemmäksi...
Älkää hyvät ihmiset olko lampaita, arvostakaa omaa ammattitaitoanne, senhän te olette myyneet työnantajallenne korvausta vastaan, eikö niin?
no meillä laskutetaan työt asiakkailta, joten kaikkien työaikaa seurataan. Vain ihan ylin johto on sen ulkopuolella.
Tuollaiset iltapalaverit olisivat meillä laskutettavaa työtä ja toki niistä maksetaan sitten palkkaakin.
Meillä on linjauksena se, että ylityöt minimissä. Koska käytännössä kaikki työ on asiakastyötä, niin ei ole oikein järkeä jonkun huhkia ilmaisia tunteja. Mieluummin palkataan joku tekemään ne ihan työajalla ja saadaan siitä rahaa.