Keskustelukurssille ideoita
Aina sama juttu, en vaan osaa vetää aikuisten keskustelukurssia (olen kieltenopettaja). Mitä ihmettä niillä tehdään, kertokaa kokemuksianne (hyviä ja huonoja) sekä opettajana että oppilaana.
Luetutan mielellä tekstejä, mutta sitten kun tulee se kohta, jolloin teksteistä pitäisi keskusella, en saa ketään puhumaan (vaikka oppilaat eivä olekaan tuppisuita suomalaisia).
Kommentit (11)
Minkäkielisiä osallistujat ovat? Minkä IKÄISIÄ he ovat?
Koska sanot olevasi kieltenopettaja, oletan, että kyse on osallistujille vieraasta kielestä. Ja kaiketi aikuisista, koska täältä kysyt.
Itse muistan englannin keskustelukurssilta yliopistolta, että meidän piti kunkin keksiä/valita valmiista vaihtoehdoista kansallisuus ja keksitty henkilöllisyys. Sitten debatoimme tuon keksityn roolin kautta, mikä sai sakin intoutumaan aika vinhoihin kannanottoihin (eiväthän he itse olleet ko. mieltä, vaan se roolihahmo).
Tuota voisi soveltaa vaikkapa johonkin nyt polttavaan aiheeseen. Luetuta vaikkapa teksti ruotsinopetuksesta kouluissa ja jaa luokka puoliin. On pakkoruotsin inhoajat ja pohjoismaalaisuuden kannattajat.
Tai maahanmuutto. Jaat roolit: yksi on somalimies, joka hakee turvapaikkaa, toinen on persu-kunnallisvaltuutettu, kolmas maahanmuuttoviranomainen, neljäs vihreän puolueen maahanmuuttomyönteinen kunnallisvaltuutettu, viides on maahanmuuttajalapsia opettava keski-ikäinen naisopettaja, kuudes...
Jne.
Tukisanalistat voivat olla hyvä idea myös, mutta ei liian pitkiä listoja, ettei puhe jähmety siihen, kun sakki etsii pitkästä listasta sopivaa sanaa. Ihan avainsanat pelkästään!
joka oli pelkästään keskusteluharjoituksia. Itse ostin samasta sarjasta kirjan, joka oli täynnä kielioppiharjoituksia.
Ja minä oon sitä mieltä, että jos luette tekstin ja sitten siitä vain pitäisi keskustella, niin tehtävä on liian vaativa jopa aikuisille. Kyllä siihen tarvitaan johdattelevia kysymyksiä iso liuta. Mulla keskusteluharjoitukset on sellaisia, että olen kehitellyt aiheesta monipuolisesti kysymyksiä, ja kysymyslistassa on 20 - 25 kysymystä. Kysymykset pitää olla tietenkin avoimia, ettei niihin voi vastata juu-ei-vastauksia. Ja sitten lopummassa vähän laajempia kysymyksiä, sillä yksisanaisilla vastauksilla pitkäkin lista tulee nopeasti käytyä läpi.
Ja samaa mieltä tuosta, että arkisia aiheita niiden pitää olla. Aina kaikista aiheista ei löydy mitään pohjatekstiä, mutta mikään ei estä keskustelemasta aiheesta ilman suurempaa pohjustusta. Kyllä jokainen osaa keskustella liikennekulttuurista, urheilusta, mediasta ilman pohjustuksiakin.
Ja kuten joku sanoi, niin pienehköissä ryhmissä kannattaa keskusteluttaa, niin syntyy enemmän keskustelua. Esiintymiskammo iskee monelle, jos koko ryhmänä keskustellaan. Pareittain taas ideat saattaa tyrehtyä. Itse suosin 3 - 4 hengen ryhmiä.
Ihan superihania vastauksia olen saanut, mahtavaa ja vielä kerran kiitos kiitos! Olen pitänyt kurssia jo vuosikausia, mutta se alkaa puuduttaa ja haluan keksiä uusia juttuja ja keinoja. Tässä on tullut paljon ideoita ja kuva kurssista alkaa hahmottua aika hyvin. Eläköön av (kerrankin)!
ap
Vähän alkaa oudolta kuulostaa, jos kuvittelet koko ensimmäisen kerran ohjelmaksi riittävän pelkän tutustumisharjoituksen.
Ja miten muutenkin voi olla noin vaikeaa keksi mitä keskustelukurssilla tehdään. Minä en ole edes pätevä opettaja, mutta kieliä opiskelleena ja muutaman vuoden työkokemuksella ei kyllä olisi vaikeaa tuollaisen kurssin pitäminen.
Unohda siis äskeinen, sori.
Terv. 11
P.S. Tsemppiä, ja ihanaa, että joku haluaa kehittää omaa työtään. Leipääntynyt opettajahan ei ole kovin innostava.
esim jos on teksti jonkun kaupungin arkkitehtuurista niin sä voit virittää keskustelua esim siitä, millaisesta arkkitehtuurista itse kukin tykkää ja missäs sellaista sitten voi nähdä, ja mikä siinä on hienoa.
Valitse tekstejä, joihin useimmilla ihamisillä on joku henkilökohtainen kosketus, mutta jotka eivät ole kenenkään mielestä loukkaavia (eli vältä politiikaa ja uskontoa ja jos ihmiset on av-tyyppisiä niin myös ruokaa, vaikka muuten se onklin hyvä ja helppo aihe). SSit sen henkilökohtaisen kautta keskusteluun. Ei liian abstrakteja tekstejä, eikä mitään kirjallisuudentulkintaa.
keskustelukurssille osallistuneena olen sitä mieltä, että nuo tekstit on hyvä idea. Onko sulla muuten tapana jakaa myös sanastolistoja, joissa on lisäsanastoa aiheeseen liittyen? Musta ne on käteviä.
Yksi vaihtoehto tekstille on näyttää joku lyhyt video jostain ajankohtaisesta aiheesta tai vaikka kuunnella joku lyhyt pätkä radio-ohjelmaa. Areenassa on ainakin noita päivän kolumneja, jotka ovat aika lyhyitä.
1. ihan perinteinen kierros. Jos vaikka aiheena olisi ruoka, niin jokainen kertoo lempiruokansa vuorotellen tällä kielellä tai siis mitä ikinä se nyt se kohta käsittelee
2. heitetään pientä esinettä silleen että heittäjä saa päättää kelle heittää ja sen pitää sitten vastata siihen aiheeseen omat näkemyksensä
3. henkilökohtaistaminen. Vaikka tekstissä puhuttaisiin oletetaan nyt vaikka Lontoon arkkitehtuurista...niin heittäisit henkilökohtaisemmalle tasolle: kuka on käynyt lontoossa, missä olette matkustelleet, minkälainen arkkitehtuuri viehättää...
Näitä mm. itse käytän, en tosin ole kieltenope mutta sovellettuna omalle alalleni
minäkin satuin juuri LUKEMATTA tätä kakkosen vastausta käyttämään tuota samaa arkkitehtuuriesimerkki!!!
terv 5 vai mikä nyt olinkaan
Vinkkejä kurssille:
1. Keskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä: joku harjoitus pareittain, toinen 3-4 oppilaan ryhmässä ja sitten koko ryhmän harjoitus. Jos kaikki keskustelu on isossa ryhmässä, moni oppilas ei pääse puhumaan.
2. Opettaja tekee etukäteen 10 kysymystä tektistä ja laittaa ne esille. Sitten jokainen pari kysyy kysymykset toisiltaan vuorotellen. Lopuksi muutama kysymys yhteisesti.
3. Joskus voi olla kotiläksynä lukea teksti ja keksiä siitä esim. 5 kysymystä, jotka kysyy tunnilla muilta ryhmäläisiltä 3-4 hengen ryhmässä.
4. Tekstien kannattaa olla rohkeasti eri tyylisiä. Itse käymälläni keskustelukurssilla on saatu vilkkaimmat keskustelut 7 päivää lehden juttujen tyyppisistä aiheista. Tällä hetkellä esim. Anneli Auer ja Karoliina Kesti puhuttaisi varmasti. Kai ne samat asiat kurssilla puhuttaa kuin täällä netissäkin.
Olisiko teillä vielä hyviä ideoita, mitä ensimmäisellä tunnilla voisi tehdä? Tehdään tutustumisharjoitus, mutta jos aikaa jää, mikä olisi hyvä täyte. Täällä lyö pää tyhjää, vaikka ainahan sitä jotain keksii...
ap