Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähikaupassa nähtyä

Vierailija
06.09.2011 |

Lähiön ruokakaupan myyjät näkevät työuransa aikana kaikenlaista. Itse olen päättänyt vain tehdä työni lain asettamissa rajoissa. Valvon, että alaikäisille ei myydä/välitetä tupakkaa tai alkoholia, muun jätän omaan arvoonsa.

Silloin tällöin kuitenkin mietityttää, pitäisikö johonkin puuttua jotenkin. Edes vinkata vanhemmille, mitä kaikkea heidän lapsensa tekevät.

Mitä mieltä olette mm. seuraavista tapauksista:

1. Pyöreähkö teini tulee lähes päivittäin kaupaan ja ostaa useamman pussin karkkia. Samaan aikaa tämä yläkoululainen alkaa laihtumaan merkittävästi. En ole voinut välttyä ajatukselta, että lapsella on bulimia. Pitäisikö minun kysyä nätisti vanhemmilta ovatko he tietoisia lapsensa ostamien karkkien ja sipsien määrästä?

2. Paria vuotta vanhemmat pojat tulevat usein kauppaan 3. luokkalaisen pojan kanssa. Määräilevään sävyyn suosittelevat lapselle, mitä karkkeja tämän tulisi ostaa. Luultavasti pihalla jakavat saaliin siten, että pojalle itselleen jää yksi tikkari. Usean euron edestä herkkuja siirtyy pari kertaa viikossa vanhempien poikein suihin. Kolmasluokkalainen ei ole koulussaan suosittu, ja kyseessä moppaus tai vähintään toisen törkeä hyväksikäyttäminen. Pitäisikö puuttua paikanpäällä tai puhua vanhemmille?

3. Lapsen omat luokkakaverit viidenneltä luokalta polttavat salaa tupakkaa kaupan nurkan takana. Mitä tehdä?

4. Äiti käy lähes päivittäin alle kouluikäisen lapsensa kanssa kaupassa. Äiti ostaa olutta. Usein lapsi kysyy, että voitaisiinko ostaa ruokaa. Hermostunut äiti käskee lasta otttamaan eskimopuikon. Lapsi ottaa jäätelön ja hiljenee. Luultavasti kotona kaivattaisiin lastensuojelun apua. Ehkä he sitä jo saavatkin. Pitäisikö ilmoittaa viranomaisille?

Tätä ja kaikkea vastaavaa näkee kaupassa päivittäin. Miten vastuullisen aikuisen siihen pitäisi suhtautua?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suljet silmäsi. Perseestä, ja todelta syvältä, nykyinen maailma.

Vierailija
2/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rahastaa asiakkaat. Ei puuttua heidän elämäänsä tai ostoksiinsa millään tavalla. Jos muitten elämä ahdistaa, hanki oma tai mene toimistoon töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rahastaa asiakkaat. Ei puuttua heidän elämäänsä tai ostoksiinsa millään tavalla. Jos muitten elämä ahdistaa, hanki oma tai mene toimistoon töihin.

Normaalit ostokset livahtavatkin ohi yhtään mitään miettimättä. Minulle on ihan sama kuinka usein jossain perheessä syödään eineksiä tai paljonko kaljaa kuluu kenelläkin.

Myös nämä moraalisesti selkeämmät "ongelmatapaukset" olen antanut mennä toisesta "korvasta sisään ja toiseta ulos" -menetelmällä. Itseä vain mietityttää, että ainakin silloin, kun kyse on lapsista haluisin itse äitinä tietää. Toisaalta ei tosiaan ole kaupan tädin asia puuttua mihinkään...

Vierailija
4/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat vaan niitten vihat päällesi ja sen lisäksi ehkä vielä menetät työpaikkasikin.

Olisi kai vaan parempi vaan huolehtia omista asioistaan. Tosin, nämä olisivat kyllä vaikeita juttuja. Ainakin kohdissa 2 ja 4 mä en kyllä voisi olla jotenkin reagoimatta.

Vaan, auttaisiko se? Jos sanoisit noille lapsille asiasta kohdassa 2, niin ehkä toi kiusattu lapsi saisi vaan pahempaa röykytystä ja siirtyisivät johonkin toiseen kauppaan?

Sama pätee neloseen. Se äiti ei enää vaan tulisi tohon kauppaan. Meno jatkuisi entisellään.

Vierailija
5/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain sanottavaa, jos kuulisi, että kaupankassa puttuu asiakkaitten elämäntilanteisiin tai huomauttaa ostoksista! Asiakkaista puhumattakaan! Tottakai on inhimillistä halua puuttua epäkohtiin, mutta kassatäti pysyköön lestissään.

Vierailija
6/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ruokakaupassa töissä ja siinä kassalla tosiaan näkee ja kuulee paljon asioita joita ei välttämättä haluaisi.Jaa vielä joka päivä jää jotain juttua miettimään.

Mä olen tehnyt sen ratkaisun että jos lakia ei rikota pidän suuni kiinni ellei joku kysy multa asiasta.

esim. vanhemmat lastensa käytöksestä tms.

Välillä on samalaisia juttuja kuin mitä sinä kirjoitit.

Muutamat oudot kuviot ovat jääneet mietityttään.

Esimerkiksi sellainen, että nuori kivan näköinen äiti käy aamulla lapsensa kanssa kaupassa. ostavat esim pillimehun ja purkkaa.Noin tunnin päästä lapsi tulee perhepäivähoitajan kanssa uudelleen kauppaan.Ja siitä noin tunnin päästä äiti tulee kauppaan tuntemattoman miehen kanssa ostavat runsaasti kaljaa ja tupakkaa.

Yleensä illalla äiti lapsi ja lapsen isä tulevat ruokaostoksille.

Äiti vaikuttaa edelleen päihtyneeltä.

Isällä on työvaattet päällä eli ilmeisesti tulee suoraan töistä.

Monesti olen miettinyt, että tietääkö mies kuinka paljon vaimo juo kaljaa ja keiden miehien kanssa.Siitä kuviosta tulee mieleen että äiti antaa pildeä saadakseen kaljaa ja tupakkaa.

Mun käy niin paljon se mies sääliksi.

Tai tälläinen juttu.Eläkeläis mies käy aamuisin kaupassa.Puhuu oksettavan rivoja jutttuja ja yrittää tulla iholle kiinni.Puhuu omasta sairaasta vaimostaan välillä tosi rumasti.

Kun he joskus käyvät yhdessä kaupassa miehellä on toinen ääni kellossa.

Tai kun meillä käy huumeitten käyttäjä ostoksilla.

Sillä on ainakin c-hepatiitti.Ja välillä kun on sekaisin se sylkee päin.Haluaa tartuttaa mahdollisimman moneen oman tautinsa.

Tai yksi äiti joka huutaa 3 lapselleen ihan koko kauppa reissun ajan niin, että vaika istun kassalla kuuulen mitä se äiti huutaa lapsilleen.

jos lapset esim. eivät ehdi tarpeeksi nopeasti kärryjen edestä kun äiti kääntyy käytävältä toiselle niin riepottaa lapsia hiuksista tai tönii.

Mietin vain millaista helvettiä niitten lasten elämä on kotona kun jo kaupassa äiti käy niihin ressukoihin käsiksi.

Mua ihan kurkkua kuristaa kun ne tulevat kassalle.Yritän puhua niille lapsille jotain kivaa ja sanon äidille että teidän lapsethan käyttäytyy kaupassa oikein mallikelpoisesti...tms

Isää ei näy mailla halmeilla.

Ruokakaupan kassana näkee elämän raadollisuuden!

Vierailija
7/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun olisi pakko puuttua jotenkin. En suoraan tälle äidille sanoisi mitään mutta sosiaalitoimelle soittaisin ja kysyisin neuvoa että mitä tehdä. En voisi elää itseni kanssa jos en puuttuisi.

Vierailija
8/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain sanottavaa, jos kuulisi, että kaupankassa puttuu asiakkaitten elämäntilanteisiin tai huomauttaa ostoksista! Asiakkaista puhumattakaan! Tottakai on inhimillistä halua puuttua epäkohtiin, mutta kassatäti pysyköön lestissään.

Mutta on hassua, että toisaalta aina sanotaan, että aikuisten pitäisi puuttua asioihin aina, kun on kyse lapsista. Sitten sen, joka näkee päivänaikana ehkä eniten epäkohtia tulee kuitenkin vaieta.

t. ap

Vierailija
9/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin ajankohtainen ongelma. On hullua ajatella, että emme voi puuttua vääryyteen, koska se ei tapahdu omien seiniemme sisällä. Mutta mitä todella voimme tehdä tämänkaltaisissa tilanteissa? Koululaisten vanhemmille voi mielestäni sanoa mitä on nähnyt ja vaikka kehottaa tarkkailemaan tilannetta kotoa käsin. Mielestäni jokaisen tulee pitää huolta toisesta, jolloin silmien sulkeminen olisi välinpitämättömyyttä. Ehkä arkaluontoisemmissa tilanteissa voisit jutella oman pomosi kanssa. Erityisesti äiti-lapsi -tyyppisistä tilanteista. Toivottavasti maailmassa olisi enemmän kaupantyöntekijöitä ja muita aikuisia, jotka välittävät palvelun saajasta enemmän kuin palvelusta.

Vierailija
10/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin asiaan pitää jonkun puuttua! Lapset ei voi puolustautua mutta kyllä toisella tilanteen näkevällä aikuisella on VELVOLLISUUS puuttua ja auttaa lasta!

Vierailija
11/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. kohdassa ne pojat pöllii sitä karkkia kaupasta, pistävät hanskaan tai taskuun/reppuun ja ostavat jotain pientä hämäykseksi.

Vierailija
12/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti,kaupan kassan tehtävä ei ole ryhtyä sosiaalityöntekijäksi.

Tuossa meidän lähikaupassa on yksi 50v naismyyjä joka todella osoittaa paheksuntansa jos minä ostan alkoholia,oli lapset mukana tai ei.

Olen miettinyt valituksen tekoa kauppiaalle koska käytös on sellaista ettei kassa tervehdi,sano loppusummaa tai edes kiitos/näkemiin kun olen maksanut.

Täytyy olla joku henkilökohtainen ongelma kyseisellä myyjällä,olen kuullut muiden sanovan samaa tästä naisesta..Jos asiakaspalvelutyön valitsee,voisi ehkä sitten mm. tervehtiä vaikkei toisten ostokset niin miellytä!

Vierailija
13/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajateletko että saako tuo edes syödäkseen, jos rahaa ei ole.

Vierailija
14/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestittäneet kouluun rehtorille oppilaiden huonosta käytöksestä tai tuollaisista ap:n kertoman mukaisista jutuista. Sitä kautta viesti menee koko oppilaskunnalle sekä vanhemmille, tiedoksi, että tyhmäilyt on huomattu. Samoin bussikuljetuksen aikana tapahtuneista asioista on tiedotettu koulun kautta vanhemmille.

Että voiskohan ap esimiehensä kanssa keskustella, jos voisi jollain tapaa kuitenkin puuttua asiaan, mutta ettei mene henkilökohtaisena viestinä kenellekään..?

Vierailija
15/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti,kaupan kassan tehtävä ei ole ryhtyä sosiaalityöntekijäksi. Tuossa meidän lähikaupassa on yksi 50v naismyyjä joka todella osoittaa paheksuntansa jos minä ostan alkoholia,oli lapset mukana tai ei. Olen miettinyt valituksen tekoa kauppiaalle koska käytös on sellaista ettei kassa tervehdi,sano loppusummaa tai edes kiitos/näkemiin kun olen maksanut. Täytyy olla joku henkilökohtainen ongelma kyseisellä myyjällä,olen kuullut muiden sanovan samaa tästä naisesta..Jos asiakaspalvelutyön valitsee,voisi ehkä sitten mm. tervehtiä vaikkei toisten ostokset niin miellytä!

Itse olen siis jo ketjuun kerran kirjoittanut kassahenkilö.Palvelen aina kaikkia samalla lailla.

Tervehdin, juttelen ja osaan sanoa kiitos sekä ole hyvä.

Saman ystävällisen palvelun saavat niin alkkikset ja huumehörhöt kuin tavalliset ihmiset, jotkut julkkikset tai sikarikkaat. Eri asia on se mitä sisimmässäni ajattelen.

Olen usein saanut kiitosta inhimmillisestä ja ystävällisestä palvelusta.

Sitä pokerinaamaa pitää vaan kehittää!Ettei näyttäisi ulospäin mitä oikeasti ajattelee.

Vierailija
16/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat minun puolestani nukkua yönsä rauhassa. Ei normaaleja kaupan kassoja oikeasti kiinnosta tuollaiset asiat.

Huonosta palvelusta voi aina ilmoittaa kauppiaalle/myymälän päällikölle. Ei ketään pitäisi kenenkään kaljan määrä kiinnostaa. Ja pelkkiä tarjoustuotteiden ostajia riittää moniakin. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

t. ap

Vierailija
17/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajateletko että saako tuo edes syödäkseen, jos rahaa ei ole.

Joten ole huoleti ja osta edelleen tarjoustuotteita!

sehän on vain järkevää ostamista.

Terveisin lähikaupan kassa

Vierailija
18/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestittäneet kouluun rehtorille oppilaiden huonosta käytöksestä tai tuollaisista ap:n kertoman mukaisista jutuista. Sitä kautta viesti menee koko oppilaskunnalle sekä vanhemmille, tiedoksi, että tyhmäilyt on huomattu. Samoin bussikuljetuksen aikana tapahtuneista asioista on tiedotettu koulun kautta vanhemmille. Että voiskohan ap esimiehensä kanssa keskustella, jos voisi jollain tapaa kuitenkin puuttua asiaan, mutta ettei mene henkilökohtaisena viestinä kenellekään..?

Myymälän päällikkö on yrittänyt keskustella asiasta lähikoulun rehtorin kanssa. Tämä asia ei rehtorin mukaan kuulu koululle. On lasten vapaa-aikaa, johon koululla ei ole mitään sananvaltaa, eikä halua tehdä minkäänlaista yhteistyötä.

t. ap

Vierailija
19/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa puuttua mihinkään ja samalla valitetaan että mihin tää maailma menee...

lievää ristiriitaa, mut ei se vissiin haittaa niin kauan ku omat asiat on hyvin nii silmät korvat kii vaan

Vierailija
20/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen siis kylläkin pikaruokaravintolassa töissä. monta kertaa miettinyt pienessä mielessäni kun käy muutama perhe tyyliin joka toinen päivä syömässä, ei siinä muuten mitää mutta nuorin taitaa olla juuri sen 1,5-2v ja sitten tyyliin 4v ja 7v ja 10v lapset :( ja siis väh. 3 kertaa viikossa käyvät vetämässä ateriat...asia nyt tosiaan minulle kuulu ja kun tämä nyt ei ole mitenkään ''paha'' juttu verrattuna edellisiin mutta säälittää silti :(