Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähikaupassa nähtyä

Vierailija
06.09.2011 |

Lähiön ruokakaupan myyjät näkevät työuransa aikana kaikenlaista. Itse olen päättänyt vain tehdä työni lain asettamissa rajoissa. Valvon, että alaikäisille ei myydä/välitetä tupakkaa tai alkoholia, muun jätän omaan arvoonsa.

Silloin tällöin kuitenkin mietityttää, pitäisikö johonkin puuttua jotenkin. Edes vinkata vanhemmille, mitä kaikkea heidän lapsensa tekevät.

Mitä mieltä olette mm. seuraavista tapauksista:

1. Pyöreähkö teini tulee lähes päivittäin kaupaan ja ostaa useamman pussin karkkia. Samaan aikaa tämä yläkoululainen alkaa laihtumaan merkittävästi. En ole voinut välttyä ajatukselta, että lapsella on bulimia. Pitäisikö minun kysyä nätisti vanhemmilta ovatko he tietoisia lapsensa ostamien karkkien ja sipsien määrästä?

2. Paria vuotta vanhemmat pojat tulevat usein kauppaan 3. luokkalaisen pojan kanssa. Määräilevään sävyyn suosittelevat lapselle, mitä karkkeja tämän tulisi ostaa. Luultavasti pihalla jakavat saaliin siten, että pojalle itselleen jää yksi tikkari. Usean euron edestä herkkuja siirtyy pari kertaa viikossa vanhempien poikein suihin. Kolmasluokkalainen ei ole koulussaan suosittu, ja kyseessä moppaus tai vähintään toisen törkeä hyväksikäyttäminen. Pitäisikö puuttua paikanpäällä tai puhua vanhemmille?

3. Lapsen omat luokkakaverit viidenneltä luokalta polttavat salaa tupakkaa kaupan nurkan takana. Mitä tehdä?

4. Äiti käy lähes päivittäin alle kouluikäisen lapsensa kanssa kaupassa. Äiti ostaa olutta. Usein lapsi kysyy, että voitaisiinko ostaa ruokaa. Hermostunut äiti käskee lasta otttamaan eskimopuikon. Lapsi ottaa jäätelön ja hiljenee. Luultavasti kotona kaivattaisiin lastensuojelun apua. Ehkä he sitä jo saavatkin. Pitäisikö ilmoittaa viranomaisille?

Tätä ja kaikkea vastaavaa näkee kaupassa päivittäin. Miten vastuullisen aikuisen siihen pitäisi suhtautua?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmiset on teidän yhteisvastuu?? Jos näette että lasta pahoinpidellään silmienne edessä tai näette että joku raukka ilmiselvästi ei saa ruokaa tai jotakuta pakotetaan antamaan viikkorahansa kiusaajille niin todellako te ette puutu??? Mä jotenkin ajattelen, että jos nämä rikokset tai epäkohdat tapahtuvat kaupan tiloissa, se on jopa kaupan _velvollisuus_ puuttua asiaan eikä antaa tilanteen jatkua. Käsittämätöntä ajattelua.

Tämä selittää todella paljon sitä, mitä kerran koin: lapsijoukko melusi pienen marketin sisääntulon lähellä ja maassa näytti makaavan joku joukosta. Tulin lähemmäs niin yksi lapsi itki maassa ja häntä oli selvästi tuupittu. Katsoin hämmästyneenä ympärilleni ja kukaan kaupan työntekijöistä ei tehnyt mitään, siinä vaan piip piip vedeltiin maitopurkkia ja leipää hihnalla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Karjaisin kakaralaumalle että saman tien ulos joka ikinen, ja autoin maassa makaavan ylös. Tilanne loppui siihen. Maassa ollut lapsi lähti nopeasti eri suuntaan, en saanut häneen enää kontaktia rikosilmoituksen tekoa varten tms. Olin ihan järkyttynyt, ettei kaupan väki tehnyt mitään! Oikeasti, ette te mitään robotteja ole.

Noissa tapauksissa mä toimisin seuraavasti:

lapsi joka ei saa ruokaa vaan eskimopuikon - katsoisin nimen kanta-asiakaskortista ja soittaisin lastensuojeluviranomaisille ja ilmaisisin huoleni.

Tupakoivat 5. luokkalaiset - soittaisin kouluun tai pyytäisin että esimies soittaa. Yläkouluissakin tulee jälki-istuntoa, jos koulumatkalla polttaa - saati ala-asteella!

Kiusattu poika, jonka pitää ostaa karkkia muille - kysyisin pojilta suoraan ja terävästi, että kukas nämä karkit maksaa ja onko maksaja tässä mukana vapaaehtoisesti. Lisäisin että kenenkään ei tarvitse ostaa toiselle jos ei halua.

Jne. Se dokaava äiti ei ole mun mielestä kassan ongelma, koska lapsihan on hoidossa päivät, ilmeisesti äidin alkoholiongelman takia. Sääli tosiaan miestä, mutta minkäs teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla