raskausajan diabetes
nykyisin tutkitaan ja mahd. lääkitään. Onkohan ennen vanhaan tutkittu ja lääkitty?? Josku 30v sitten. Mulla nyt on 4 raskaudessa, tabletit aamua iltaa ja tuntuu et hermot menee..
Kommentit (3)
vasta muutama vuosi (?) sitten niitä rajojakin on laskettu, joten siksikin nykypäivän raskausdiabetesluvut ovat korkeat.
Itse sairastin raskausdiabeteksen, mutta selvisin ruokavaliolla. Tosi tiukkaa ruokavaliota kyllä noudatin ja loppupäivinä melkein kaikki ruoka jo nosti arvoja. Ei kyllä tehnyt mieli poiketa ruokavaliosta siksikään, että heti tuli huono olo, jos sokeriarvot olivat vähänkään koholla. Lapsi oli alakäyrillä painonsa puolesta ja täysin terve.
Voimia sulle! Yritä jaksaa ja juttele neuvolassa asiasta, siis myös mielialastasi.
kannattaa lueskella.
Hyvä asia että tarkkaillaan, se myös herättää suakin siihen että pidät elämäntavat kunnossa. 10% raskausdiabeetikoista sairastuu tyypin 2 diabetekseen, ei siis mikään tuulesta temmattu asia! Myös syntyvällä lapsella kohonnut riski.
Mulla toi oli myös aikoinaan, mutta tulikin sitten tyypin 1 diabetes muutaman vuoden päästä. Kyllä sitä raskausdiabetesta silloin vähän ihmeteltiinkin kun olin kuitenkin hoikka odottaja.
eipä ole ennen tutkittu näin. Raskausdiabetes kuitenkin aiheuttaa synnytyskomplikaatioita (makrosomia, keuhkojen kypsymättömyys,kohtukuolema jne.)
Sen lisäksi hoitamaton raskausdiabetes lisää merkittävästi kakkostyypin diabeteksen puhkeamista sekä äidillä että lapsella.